Archief - dvd's ...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

eniac

Legacy Member
Steffoe: printable != labelflash != lightscribe

Lightscribe en labelflash gebeuren in je writer, deze moet 1 van beide technieken ondersteunen, en je moet de juiste schijfjes hebben (op een labelflash schijfje zal je geen lightscribe-logo's kunnen branden, en omgekeerd).

Printable is dat je hem kunt beprinten door middel van een printer.

RaDa zei:
Ik heb nekeer een pak van deze besteld : http://www.cdrwinkel.com/main_frame...category_id=7ec554da249cda31f6159a54ebe6b4eb#

Staat blijkbaar geen mediacode bij :p ma die waren heel goedkoop, en tot nu toe geen problemen.

Nero CD-DVD speed starten en daar krijg je de mediacode te zien. Kan je meteen ook een kwaliteitsscan doen, om te zien hoe goed de schijfjes zijn.

BraveHeart

Legacy Member
DVD-R/DVD+R kwaliteit is afhankelijk van de BER waarde. (block error rate)
Hoe hoger die waarde hoe nadeliger het is om daar bestanden op te backuppen.
DVD's gebruiken voor langdurige backup is dan ook het slechtste idee wat je kunt hebben.
CD-R's zijn nog betrouwbaarder en dat is een feit.
Het moet allemaal maar snel geschreven zijn maar hoe het op schijf staat daar maakt niemand zich zorgen over.
Wacht een jaar of 2 en je steekt die schijf in je pc, je gaat ogen opentrekken als er bestanden zijn die niet meer te gebruiken zijn.
Je kan kopen wat je wilt, TDK, SONY, Philips, Fujifilm, Virbatim, Memmorex, Maxxell, Emtec, zelfs de DVD's van de lidl of aldi zijn nog niet beter dan de duurste merken het speelt geen rol wat je koopt.
Ne gouden tip, laat u niet inblikken met marketing om te kiezen voor snelbrand media voor een scherpe prijs, dat zijn meestal de rotste DVD's die ge kunt kopen.
Ik schrijf mijn CD-R's op 4x, 8x & 10x, mijn DVD's op 1x & 2x en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Maar het is geweten dat je DVD's best niet gebruikt als archief medium om bestanden lang te bewaren (in jaren).
Een CD-R op lowspeed branden heeft meer zin voor backups dan een DVDtje, als je het echt groot ziet koop u een USB HD, kost u een pak minder aan losse media en je steekt de HD pas in je pc als je ze ook echt nodig hebt.
Ik weet het uit ervaring, DVD's zijn geen € cent waard, ze zijn onbruikbaar als backup medium.
Tests van C't en Chip zeggen genoeg, en dan heb ik het niet over het PC flair boekje netwerk maar over degelijke pc bladen waar men kennis heeft van pc op alle vlak.
Een DVDtje op 4x voldoet evengoed als 1 op 8x.
Snelbranden wil zelden zeggen perfect en goed branden.

Lashknife

Legacy Member
ritek R01 of R02 is ook ni echt slecht, ma kzou toch ni lager gaan hoor...

ervarings gewijs wel al R03's kapotgeschreven, maar nog geen R01 R02's (Platinum +R 4x, toch een paar honderd erdoor gejaagd zonder issues)

Gunstn

Legacy Member
heb vandaag een mailke kegregen van cdrwinkel.be ze hebben mijn betaling al ontvangen :)

eniac

Legacy Member
BraveHeart zei:
Je kan kopen wat je wilt, TDK, SONY, Philips, Fujifilm, Virbatim, Memmorex, Maxxell, Emtec, zelfs de DVD's van de lidl of aldi zijn nog niet beter dan de duurste merken het speelt geen rol wat je koopt.

Je weet weer enorm goed waarover je praat. :ironic:

Zal ik je even vergelijkende scans posten tussen Taiyo Yuden schijfjes van 1.5j oud en Princo's van diezelfde leeftijd? Dan weet je meteen hoeveel er juist is van je hier gemelde stellingen.

Al die Taiyo's lezen nog als de beste in, en met heel lage PI/PIF errors.

DVD's op 1x of 2x branden is trouwens nutteloos. Met mijn NEC brandde ik al mijn DVD's op 4x, met mijn BenQ doe ik dat nu op 8x. Kwaliteit is uitmuntend en ik durf u met veel zekerheid zeggen dat als ik die schijfjes binnen een jaar of 4 in m'n PC steek, ze nog altijd perfect zullen lezen.

Ik raad je aan wat op club.cdfreaks.com te gaan rondlezen, daar zitten alle specialisten ter zake die eens goed zullen lachen met je stelling dat de merken niet uitmaken. Dat toont trouwens al genoeg van wat je erover weet, want een kenner zal niet in merken maar in mediacodes spreken...

Gunstn

Legacy Member
heb vandaag al mijn cd's/dvd's gehad
was wel een onvriendelijke gast zei men zus ^^
kheb wel een probleem, de cd's die ik heb gekocht kan ik enkel op 32x en lager branden ...
heeft er iemand een firware update ofzo voor mijn dvd writer nec 3540

the in advanced :)
heb er ook zo'n schneider cd marker bijgekocht, heel erg goed dingetje ;)

eniac

Legacy Member
Yup die Schneiders zijn goed. Over die CD's: als ik jou was zou ik geen moeite doen, tijdsverschil tussen 32x en 52x is niet echt groot. Maar anders moet je op de NEC website wel terechtkunnen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan