Archief - Digitale fotocamera

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Killertux

Legacy Member
llow,

na een uitstap naar Disneyland Parijs afgelopen weekend, besliste ik dat het hoog tijd werd om eens een deftige digitale camera aan te schaffen.
De parades 's avonds waren te mooi om zulke slechte foto's van te maken.

Budget: 200 à 400€
Voorkeur merk: Canon (andere mogen, ik heb wel redelijk goeie ervaringen met Canon in het verleden vandaar...)
Voornaamste eisen:
- Haarscherpe kwaliteit
- To-the-point toestel
- Opnames bij weinig licht (zelf instellingen kunnen bepalen van sluitertijd/diafragma dus)
- Liefst nog video in 720p (maar dit mag eventueel weggelaten worden)

Laat maar weten wat je zou nemen moest je in mijn plaats staan! :)

Djesmin

Legacy Member
Wat bedoel je met to the point toestel?

Een goed toestel is de Canon SX230 HS (of 220 HS, iets goedkoper zonder gps). Kwaliteit is zeer goed, HS staat voor high sensitivity - een nieuwe technologie speciaal voor foto's in low-light zonder flits.. + een 14x zoom, toch leuk meegenomen in een compactje.. Kost volgens mij iets boven 200 euro... En filmt full HD. Dusja, valt zeker te overwegen :)

Killertux

Legacy Member
@ Djesmin: Met To-The-Point bedoel ik dat het vrij intuitief moet zijn. Ik heb niet veel problemen om nieuwe electronica uit te proberen. Maar ik wil nu ook geen 10 minuten hoeven te zoeken hoe ik mijn eerste foto neem. :)

@ Cram: Heb ook al zitten kijken naar deze, maar reviews op photographyblog zijn niet zo enthousiast over de beeldkwaliteit?
Ik had bvb. ook deze opgemerkt:
Canon EOS 1000D Body - Digicamshop.be
In combinatie met deze lens:
Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS II - Digicamshop.be

Wat ik mij afvraag: haal ik voordeel uit een toestel zoals de Coolpix P500, die erg dicht naar een DSLR gaat, of kan ik evengoed uit de voeten met de Canon SX220HS?

Djesmin

Legacy Member
Als de compactheid niet belangrijk is kan zo'n bridge wel voordelen bieden ja. Ik vermoed dat die een iets grotere sensor hebben dan compactjes, en de zoom is bij zo'n camera's wel stukken meer (en ook de lens is iets groter/beter/ misschien zelf lichtsterker). Ik denk dat als je de P500 en de Canon SX220 HS gaat vergelijken die Nikon er wel beter zal uitkomen.

Maar als je dan toch niet op compactheid let zou ik eerder gaan voor een DSLR (zoals bv de 1000D zoals je daar vermeldde). De beeldkwaliteit is toch stukken beter dan een bridge (door grotere sensor), ook doordat je met grotere en beter glas (lenzen) werkt zal dit de kwaliteit goed doen. Voor low light kan je dan bijvoorbeeld werken met een 50mm 1.8 (zo'n 80 euro 2ehands). Het nadeel van de DSLR is dan wel dat je best wat geld moet uitgeven wil je een deftige lens die evenveel zoom aankan als een bridge (maar in veel gevallen is dat niet nodig). De kitlens die er normaal bijzit is een ok allround lensje, maar je kan ook enkel de body kopen en direct het geld gebruiken voor beter glas ( of bv die 50mm, heel lichtsterk) Ik denk wel dat de 1000D niet kan filmen, maar z'n opvolger de 1100D wel.

't Ligt dus volledig af van wat je zelf wil, compact/wat groter, mogelijkheid tot lenzen wisselen/grote zoom, goedkoop/duurder, etc....

Killertux

Legacy Member
Bedankt voor de uitgebreide reply :)

Zal me iets meer specifiëren:
Een echte DSLR zal voor hetgeen ik ermee van plan ben sowieso de meerkost niet waard zijn imo.
Heb nog eens goed mijn opties overwogen en waarschijnlijk zal het gaan tussen de Nikon P500 en de Canon SX220HS...

Het enige waar ik echt serieus over twijfel, is of ik de meerkost van de P500 ga merken in de praktijk.
Ik weet dat die SX220 een heel goeie compactcamera is en vraag me af of ik dan niet beter kies voor de (in zijn categorie) dure compactcamera ipv. meer te betalen voor een middenklasse hybride?

Reviews op internet zijn trouwens niet zo heel positief over de beeldkwaliteit van de P500 of is dit echt gereviewed vanuit het standpunt van een professioneel iemand?

Djesmin

Legacy Member
Zo'n reviews zijn meestal door kenners gemaakt denk ik wel, die dan gaan zitten kijken naar bv lensfouten, of scherpte op 100% ofzo en daar heel wat gaan in zien die de 'gemiddelde' mens (no offence ;) ) niet zou zien moest hij het niet weten. Ook zijn veel van die dingen, fouten die je pas ziet als je heel erg gaat uitvergroten enzo..

Met de Nikon heb ik nog niet gewerkt, dus daar kan ik niet veel over zeggen (maar ik heb het sowieso niet voor bridge-camera's..) Met die Canon wel en daar ben ik wel tevreden over, en die HS technologie is echt wel goed in de low-light situaties (voor zo'n compact te zijn toch). Die geeft naar mijn mening wel mooie resultaten, en is als allround compact-camera sowieso geen slechte keus imho.

Wat je kan doen is van beiden voorbeeldfoto's opzoeken, en die vergelijken (kijken naar scherpte, hoeveel ruis op 800 iso, ...

Waar ik niet aan gedacht heb, en misschien een optie is voor jou zijn aps-c of four thirds camera's.. (Ik denk maar aan Sony Nex of Panasonic G..) Zijn eigenlijk 'compacts' met de sensor van een DSLR (denk ik) en verwisselbare lenzen.. Dus van kwaliteit zijn die stukken beter dan compacts, en van grootte en gewicht een stuk kleiner dan DSLRs. Ik heb wel geen idee hoeveel deze kosten en hoe goed/duur de beschikbare lenzen zijn (en zo heel veel zijn er niet geloof ik). Maar dat is eigenlijk nog een klasse apart, en je moet er voor zijn.

Killertux

Legacy Member
Da zijn dan de zgn. systeemcamera's?

Heb al zitten kijken naar de NEX 5 van Sony, maar de dingen die mij echt aanstaan liggen buiten budget... :sad: Wil nu ook geen fortuin spenderen aan iets dat ik niet elke dag ga gebruiken...

'k Zou moeten een mening hebben van iemand op het forum die die P500 gebruikt, dit lijkt mij echt zo de perfecte all-rounder, wil er gewoon niet bedrogen aan uitkomen natuurlijk :)

Djesmin

Legacy Member
Je kan ook user reviews opzoeken, daarop baseer ik mij meestal als ik iets nieuws koop. Cram is er tevreden van dus mss kan je aan hem/haar meer info vragen. Alleszins veel plezier met de aankoop (welke het ook zal zijn ;) )

Killertux

Legacy Member
mss om toch ergens in het midden te blijven, het instapmodel kiezen?

Nikon L120?

Kenshi

Legacy Member
De nieuwe panasonic fz150 schijnt ook heel goed te zijn.
Moet maar eens kijken op dpreview

Killertux

Legacy Member
Het is de Canon Powershot SX30 IS geworden. :)

Iedereen heel erg bedankt voor hints en tips!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan