Archief - Desktop [Werk]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GMessi

Legacy Member
Hallo

Ik ben al enige tijd uit de sector afwezig. Ik ben dus niet meer op de hoogte van de hedendaagse capaciteiten en mogelijkheden van de hardware. Mijn grootste schrik is overkill. Wat op papier 'veel' of 'beter' lijkt, is daarom niet noodzakelijk zo. Daarom deze post.

Doeleinden (primair):
  • Office
  • Virtualisatie
  • Programmeren (ASP.NET, VB, PHP)
  • Serverbeheer (van op afstand)
  • Computers beheren (overnemen) | Inloggen op afstand

Doeleinden (secundair - minder voorkomend en belangrijk):
  • Video- en fotobewerking
  • Films bekijken
  • Het occasionele spel. Niet intensief en zeker niet té veel.

Eisen:
  • Minimum aan geluidsproductie
  • Systeemkast ruim en overzichtelijk (voor uitbreidingen of testwerken)
  • Met oog op de toekomst. Ik wil zo weinig mogelijk uitbreidingen doen aan de kernelementen. Ik spreek dus niet over bijkomende hd's of betere videokaarten. De CPU en het mobo moeten wel volstaan om een tijdje mee door te gaan.

Het budget speelt weinig rol. Het enige wat ik verwacht voor de prijs is dat alle bovengenoemende primaire doelen behaald kunnen worden. Hoe lager de prijs, hoe beter dus. Uitbreidingen kan ik later wel doen om ook de secundaire doelen op een goed niveau te kunnen uitvoeren.

Alvast bedankt aan de personen die mij hierbij kunnen helpen en mij wat onderdelen kunnen aanraden of afraden!

PS: Ik ben al een aantal weken zelf naarstig op zoek. Maar vind te veel informatie en zie door de bomen het bos niet meer.

phate_13

Legacy Member
Een van de belangrijkste vragen dan nog is wellicht wat je precies verstaat onder het "occasionele spel"? Dat zal de keuze qua GPU bepalen. Op wat voor settings wil je wat voor games kunnen draaien? Ongeveer. :)

En daarnaast : Tegen het einde van de maand zijn er de nieuwe Ivy Bridge processoren, ik zou daar nog even op wachten. :)

Ik zal voor de rest eens kijken.

BestGamer

Legacy Member
is occasioneel spel iets als world of warcraft? Amai gy moogt spelen op het werk :)

GMessi

Legacy Member
Wat betreft het spel: het blijft bij FIFA | FM en COD. Ik zou deze (vooral COD-reeksen) graag spelen op een goed niveau. Weinig haperingen in het beeld en klein beetje detail. Het hoeft niet spectaculair te zijn. Zoals ik al aanhaalde: dit speel ik uitzonderlijk wanneer ik tijd heb. De meeste bewerkingen op de pc hebben te maken met het werk.

Bedankt trouwens voor je reactie :) Wat betreft de Ivy Bridges, betekent dit dat de Sandy Bridges heel wat zullen dalen in prijs? Of raad je in het algemeen de Sandy Bridges af zodra de opvolger uit is?

BestGamer zei:
is occasioneel spel iets als world of warcraft? Amai gy moogt spelen op het werk :)

Op het werk heb ik een eigen desktop ;-). Ik werk echter ook van thuis uit (na mijn uren) omdat de uren die ik toegekend ben, niet volstaan om al het werk op locatie te volbrengen. :)

phate_13

Legacy Member
Al een eerst richtlijn:


  • Mobo: Gigabyte z68x-ud3h ~120€
  • CPU: Intel Core I5 2500K ~200€

    Maar dit zou ik dus vervangen door een Z77 moederbord en I5 3570K op het einde van deze maand.

  • GRK: HD7750 ~110€ / HD7770 ~140€ / HD7850 ~220€

    (Normaal zou ik naar de HD6870 kijken, omdat deze qua prijs/prestaties interessanter is. Maar de juiste(!) kaart van de HD7xxx reeks zal ook stiller zijn, door zijn zuinigere design.)

  • Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B ~35€ (Niet meer gemakkelijk te vinden, mogelijks dat je dus een ander model zult moeten nemen.)
  • MEM: 2x4GB DDR3 1333 ~40€
  • Case: Corsair 550D ~130€
  • SSD : Samsung 830 Series 128GB ~160€
  • HDD: Seagate ST1000DM003 1 TB ~95€
  • DVD: Dvd-schrijver ~20€
  • Voeding: Antec EA-450 Platinum 450W ~95€

    (Niet zeker van hoe stil deze voeding is. Sowieso zeer kwalitatief en zeer efficiënt, daarmee ook mijn vermoeden dat deze stiller is dan vele andere voedingen. Maar hier ben ik dus niet zeker van.)

Totaal : 895 + 110/140/220 (Afh. v/d GPU.)


Sandy Bridge zou normaal niet direct gaan dalen in prijs. De Ivy Bridge processoren zouden ongeveer hetzelfde gaan kosten maar dan met iets betere prestaties en lager verbruik. Dit lagere verbruik zou ook de stilte ten goede moeten komen.

GMessi

Legacy Member
phate_13 zei:
Al een eerst richtlijn:


  • Mobo: Gigabyte z68x-ud3h ~120€
  • CPU: Intel Core I5 2500K ~200€

    Maar dit zou ik dus vervangen door een Z77 moederbord en I5 3570K op het einde van deze maand.

  • GRK: HD7750 ~110€ / HD7770 ~140€ / HD7850 ~220€

    (Normaal zou ik naar de HD6870 kijken, omdat deze qua prijs/prestaties interessanter is. Maar de juiste(!) kaart van de HD7xxx reeks zal ook stiller zijn, door zijn zuinigere design.)

  • Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B ~35€ (Niet meer gemakkelijk te vinden, mogelijks dat je dus een ander model zult moeten nemen.)
  • MEM: 2x4GB DDR3 1333 ~40€
  • Case: Corsair 550D ~130€
  • SSD : Samsung 830 Series 128GB ~160€
  • HDD: Seagate ST1000DM003 1 TB ~95€
  • Voeding: Antec EA-450 Platinum 450W ~95€
  • DVD: Dvd-schrijver ~20€

Totaal : 895 + 110/140/220 (Afh. v/d GPU.)


Sandy Bridge zou normaal niet direct gaan dalen in prijs. De Ivy Bridge processoren zouden ongeveer hetzelfde gaan kosten maar dan met iets betere prestaties en lager verbruik. Dit lagere verbruik zou ook de stilte ten goede moeten komen.

Bedankt! Ik zoek even de huidige prijzen op van alles wat je hier aanhaalde. Volstaan de i5-processors nog een tijdje of kijk je beter al wat vooruit door een i7 aan te schaffen?

phate_13

Legacy Member
Voor rendering/photoshop zou een I7 een meerwaarde kunnen zijn. Voor virtualisatie misschien ook, maar daar ben ik niet in thuis. Voor het merendeel, zoals office, programmeren, ... zal het niets uitmaken.

mdgf

Legacy Member
Ik ben redelijk zeker dat de ea 450 platinum een stuk luider is dan gelijkaardige, veel goedkopere, minder efficiënte voedingen, maar ik vind nu ook niet sebiet de review terug die daarvoor waarschuwde.
Reference 7750's zijn ook warmer (en dus onrechtstreeks luider) dan je zou verwachten doordat die single slot koelers hebben.

phate_13

Legacy Member
Thanks for the info! Dan moet er gezocht worden naar een andere voeding. De Nexus Value 430Watt is interessant, qua geluidsniveau, weet ik van buiten, maar deze is volgens mij nog moeilijk te vinden.

Je zou natuurlijk altijd kunnen kijken naar een Seasonic X-400 (Fanless). Maar dan ben je dadelijk al heel wat geld tegen de voeding aan het aansmijten. (De kwaliteit die je er voor terug krijgt is dan ook wel topnotch.)

Vic 40+

Legacy Member
Wil je er ook mee overclocken?

Gezien de 2500K/3570K die aangeraden worden.

phate_13

Legacy Member
Zelfs indien het niet direct op de planning staat zou ik aangezien dit gezegd wordt ...
Met oog op de toekomst. Ik wil zo weinig mogelijk uitbreidingen doen aan de kernelementen. Ik spreek dus niet over bijkomende hd's of betere videokaarten. De CPU en het mobo moeten wel volstaan om een tijdje mee door te gaan.
... toch zeker de optie open houden naar de toekomt toe. Aangezien het toch voor zo'n 30-40% extra, gratis prestaties kan zorgen.

jaybrown

Legacy Member
Antec earthwatts green 500w

deze heb ik een tijd gebruikt, zeer efficiente goede voeding voor niet veel geld en ook fanless dus uitermate stil.

edit:

blijkbaar hebben ze hem niet meer bij alternate dus ik weet niet of die nog echt gemakkelijk te vinden is (ik weet ook niet welke shop je van plan bent te gebruiken)

en hij is ook niet fanless, maar heeft enkel een 80mm fan

jm188

Legacy Member
die 2500K is meer dan voldoende voor een paar VM's en visual studios te trekken, I7 is overkill.
Belangrijker is het geheugen, 8 gig is voldoende, behalve als je echt veel VM's naast elkaar gaat draaien, dan is het mss beter naar 16 gig te gaan aangezien dat toch niet duur is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan