Archief - De eeuwige vraag: To Mac(book pro) or ...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

yannick

Legacy Member
Beste,

Alvorens van start te gaan zou ik wat achtergrond informatie geven om deze vraag wat de distantiëren van de 2 miljoen andere "Zou ik een Mac kopen" vragen. Ondertussen heb ik een diploma Toegepaste Informatica en ben ik nu bezig met mijn Masterproef voor Industrieel Ingenieur (m.a.w. na dit schooljaar zou ik ook dat diploma op zak moeten hebben).

Echter heb ik al deze tijd Windows en linux(van de twee draagt linux mijn voorkeur uit) gebruikt, maar nog nooit een Mac omdat ik altijd dacht dat dit echt pure oplichterij was. Ik besef echter nu dat ik deze blinde beslissing niet kan maken zonder een idee te hebben wat andere deskundigen ervan denken (die beiden veelvuldig gebruikt hebben).

Momenteel loopt mijn laptop op zijn laatste benen en de vraag is nu dus, zou ik voor een nieuwe 2012 Macbook pro gaan (ergens in April neem ik aan) of mij gewoon houden aan Dell Xps'en, Bto laptops,....
Mijn vereisten zijn echter zeer simpel, ik ben absoluut niet van plan om te gamen en mijn laptop/macbook zal dus enkel gebruikt worden om te programmeren (mijn masterproef draait rond programmeren rond de Iphone, dus dan wint de mac uiteraard), occasioneel photoshop/website design/video editing, kantoor toepassingen,...

Ik ben er mij van bewust dat dit roept om het antwoord "Koop gewoon een laptop ipv een mac", maar ik wou weten of de meerprijs die je betaalt voor een Mac een gegronde meerprijs is (omdat bv OSx performanter is dan win 7, of omdat de kwaliteit uitmuntend is en beter dan BTO laptops,...) en dus niet pure oplichterij.

Met vriendelijke groeten
Yannick Wellens

Razors

Legacy Member
Apple's computers over het algemeen zijn van zeer goede kwaliteit waarvoor je natuurlijk extra betaalt, ook het gebruiken van OSX zal er wel voor een deel in berekend zijn gezien de kostprijs van zo'n DVD in de winkel.

Mijn mening hierover is dat je hetzelfde systeem veel goedkoper kan krijgen als je voor een Windows laptop opteert. Je betaald dus voor OSX en de ervaring is persoonlijk. Voor de ene is het een geschenk uit de hemel, voor de ander een echte hel om het zo te zeggen.

Was je content met je vorige systeem en voldeed het aan je eisen? Indien ja zou ik het geld uit besparen en voor een Windows gaan.

Indien nee dan kan je een andere weg inslaan namelijk Apple's weg. Maar als ik hoor dat je vooral Windows/Linux gebruikt... tsjah Windows/Linux/OS X op één systeem?

yannick

Legacy Member
Razors zei:
Apple's computers over het algemeen zijn van zeer goede kwaliteit waarvoor je natuurlijk extra betaalt, ook het gebruiken van OSX zal er wel voor een deel in berekend zijn gezien de kostprijs van zo'n DVD in de winkel.

Mijn mening hierover is dat je hetzelfde systeem veel goedkoper kan krijgen als je voor een Windows laptop opteert. Je betaald dus voor OSX en de ervaring is persoonlijk. Voor de ene is het een geschenk uit de hemel, voor de ander een echte hel om het zo te zeggen.

Was je content met je vorige systeem en voldeed het aan je eisen? Indien ja zou ik het geld uit besparen en voor een Windows gaan.

Indien nee dan kan je een andere weg inslaan namelijk Apple's weg. Maar als ik hoor dat je vooral Windows/Linux gebruikt... tsjah Windows/Linux/OS X op één systeem?

Ik gebruik nu Windows, maar als ik een mac koopt zal dit worden vervangen door Osx uiteraard :). OSx is gebaseerd op Unix, dus dit lijkt me voor mij beter. Heb sowieso nog tijd om te beslissen en zal dus nog wat reacties afwachten.

Ik moet eerlijk zijn, als windows goed draait heb ik er absoluut geen probleem mee, het verschrikkelijke is echter het hele registry systeem (zo achterhaald eig) dat alles na een tijd erg vertraagd en de veelvuldige momenten dat het NIET goed werkt :p.

Razors

Legacy Member
yannick zei:
Ik gebruik nu Windows, maar als ik een mac koopt zal dit worden vervangen door Osx uiteraard :). OSx is gebaseerd op Unix, dus dit lijkt me voor mij beter. Heb sowieso nog tijd om te beslissen en zal dus nog wat reacties afwachten.

Ik moet eerlijk zijn, als windows goed draait heb ik er absoluut geen probleem mee, het verschrikkelijke is echter het hele registry systeem (zo achterhaald eig) dat alles na een tijd erg vertraagd en de veelvuldige momenten dat het NIET goed werkt :p.

Inderdaad, kortom als de prijs je niet tegenhoud dan kan je wel kiezen voor een MacbookPro. Laptop is ook duurzaam en gaat lang mee, dus op lange termijn zijn geld wel waard. Je hebt natuurlijk nog tijd zat om te beslissen wat je ermee doet :)

KenHas

Legacy Member
het verschrikkelijke is echter het hele registry systeem (zo achterhaald eig) dat alles na een tijd erg vertraagd

Dan kan ik me niet voorstellen dat je met Windows 7 werkt.

Maar dat gezegd zijnde. Als het gaat over programmeren voor de iphone, is de keuze simpel. Er zijn manieren om dit te doen onder Windows maar een echte officiële SDK is er niet dus een Mac.

Je kan dan eens de drie vergelijken en een review maken ;)

De Adobe programma's zijn performanter onder Windows. Als je zoekt op Google vind je genoeg testen daarover. Maar het verschil is nooit groot genoeg om de keuze te bepalen.

Waarom een keuze maken. Koop de Mac en hou je oude pc bij de hand voor de zaken die je niet op je Mac kan. Het leven kan toch simpel zijn é :p

Razors

Legacy Member
KenHas zei:
Dan kan ik me niet voorstellen dat je met Windows 7 werkt.

Maar dat gezegd zijnde. Als het gaat over programmeren voor de iphone, is de keuze simpel. Er zijn manieren om dit te doen onder Windows maar een echte officiële SDK is er niet dus een Mac.

Je kan dan eens de drie vergelijken en een review maken ;)

De Adobe programma's zijn performanter onder Windows. Als je zoekt op Google vind je genoeg testen daarover. Maar het verschil is nooit groot genoeg om de keuze te bepalen.

Waarom een keuze maken. Koop de Mac en hou je oude pc bij de hand voor de zaken die je niet op je Mac kan. Het leven kan toch simpel zijn é :p

Met bootcamp kan een Mac net hetzelfde als een ander soort laptop. Het is alleen de aankoopprijs van een Mac dat wat afschrikt.

sneax

Legacy Member
Ieder zegt altijd 'de kwaliteit van een mac, daar betaal je voor'.

Ga voor hetzelfde geld als een mac voor een 'gewone' laptop en ge krijgt nog betere kwaliteit. De vraag is simpel: Wat is voor u belangrijk?
Design en imago? Bouwkwaliteit (met name: stevigheid ivm levensduur)? Beeldkwaliteit? Of zo goed mogelijke hardware voor zo weinig mogelijk geld?

Design en imago staat bij apple voorop, dan bouwkwaliteit, beeldkwaliteit en dan specs. Imo.
Ander merk is bv Lenovo:
Bouwkwlaiteit staat voorop, beeldkwaliteit, specs en als laatste design. Dit is dan in hun 1000EUR+ laptops natuurlijk (thinkpads etc...)

Is specs belangrijk? Ga dan voor een BTO of Acer of dergelijke, daar kunt ge voor 800EUR beesten kopen, maar wel met waggelende beeldschermen en krakende behuizingen.

Ieder zijn ding. En vergeet niet: elk merk heeft hier en daar ook een uitzondering die er bovenuit steekt.

osx vs cleane install van windows 7 = even mooi snel en gebruiksvriendelijk

Ik persoonlijk zou in de prijsklasse rond de 1300EUR zeker _geen_ apple kopen. Never. Wat ik wel ok vind is hun 13" MBP's en Macbook air's van onder de 1000EUR

Hier trouwens een link met mensen die ongeveer dezelfde mening hebben en daar in overeenkomen (en wonderlijk genoeg geen fanboys van het één of het ander, maar weloverwogen bedenkingen:)
https://www.beyondgaming.be/archive/aankoopadvies.55/nieuwe-laptop-apple.847585

ironisch genoeg 5 topics onder uw nieuwe post :/

Gurt11

Legacy Member
Imo zijn geld niet waard, tenzij je het écht écht écht nodig hebt. Probeer eens te werken met mac's van vrienden/vriendinnen, dan weet je meteen of osx je ligt of niet.

FlameDB

Legacy Member
ik vind sowieso de meerkost van een MacBook het waard en alleen al door osx.
hierboven word aangehaald wat je verkiest, ik vind net het mooie aan de MacBook dat deze alles heeft voor mij persoonlijk: zowel design als bouwkwaliteit als performance als batterijduur als design als ... je verstaat wat ik bedoel ...

yannick

Legacy Member
Inderdaad, mooi om te weten dat het toch ergens een reden heeft buiten oplichterij, maar dit had ik zelf eig wel verwacht. Apple zou niet zo groot zijn geworden mochten ze enkel voor design en hype zoveel geld vragen, het product moet daadwerkelijk iets brengen voor het gevraagde geld.

Ik heb altijd al problemen gehad met laptops, altijd wel iets dat niet werkte zoals het hoorde (heb al verscheidene merken gehad, waaronder dell en bto). Voor een desktop blijf ik volledig windows kiezen (hier kan je zelf alles samenstellen en zorgen dat je kwaliteits onderdelen koopt), maar een mac lijkt veel beter bestand tegen de kwaaltjes omdat OS X zich slechts moet "concentreren" op een handvol configuraties, daar waar windows pc veel uiteenlopende configuraties hebben.

sneax

Legacy Member
Ik moet btw zeggen dat macs ook goeie windows 7 machines zijn wegens de uitstekende driver support van apple, en dat is geen zever!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan