ThA JoS zei:
Ik ben op zoek naar een zoomlens voor mijn Canon 600D.
Ik ben een absolute amateur die graag wat meer zoommogelijkheden had gehad voor een betaalbare prijs.
Voor wat voor soort foto's wil je die? Landschappen? Architectuur? Sportfotografie? Dieren? ...
Een "zoom"lens duidt namelijk enkel op het feit dat die geen vaste brandpuntafstand heeft ("je kan ermee in- en uitzoomen"). "Meer zoom" betekent niet meer dan dat het verschil tussen kortste en langste brandpuntafstand groter is. Om dat aan te geven, gebruiken we de "zoom-factor". De 70-200 lens die hier aangehaald wordt, heeft een zoom-factor van minder dan 3x (200 gedeeld door 70). De zoom-factor in de 18-200 is dan weer meer dan 11x...
Doorgaans gaat de kwaliteit van de lens sterk achteruit wanneer je boven de 3x gaat. Dat betekent niet dat je lenzen met een grotere zoom-factor moet laten liggen: je moet enkel voor jezelf afwegen wat belangrijker is: de foto-kwaliteit of het gemak van een grotere zoom-factor.
Als je een lens zou zoeken met grote zoom-factor, dan kan ik je de Tamron 18-250 aanraden.
ThA JoS zei:
Daarnaast ga ik binnenkort naar Curacao en ben ik op zoek naar een goeie filter om de paradijselijke stranden nog wat mooier te kunnen fotograferen.
Daarvoor zou ik eveneens een polarisatie-filter nemen. Neem best wel een die zo dun mogelijk is: als je er een neemt die te hoog is, dan zal je de randen opmerken op korte brandpuntafstanden (18mm) als vignettering (= donkere randen).
TrsH zei:
wel even meegeven dat als TS beslist de f4.0 zonder IS hij beter kijkt voor een deftig statief ook, want op 200mm ga je zonder statief en IS zelden tot nooit een scherp plaatje hebben.
Dat is zever: met een sluitertijd van 1/500s krijg je gemiddeld zo'n 2 op 3 foto's scherp en 1 op 3 perfect scherp: en dat is uit eigen ervaring bij het fotograferen op circuits.
Ik wil daarmee niet zeggen dat een statief nutteloos is, maar op 200mm kan je nog degelijk fotograferen zonder statief.