Archief - Canon Lenzen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ThA JoS

Legacy Member
Hallo,

Ik ben op zoek naar een zoomlens voor mijn Canon 600D.
Ik ben een absolute amateur die graag wat meer zoommogelijkheden had gehad voor een betaalbare prijs.

Daarnaast ga ik binnenkort naar Curacao en ben ik op zoek naar een goeie filter om de paradijselijke stranden nog wat mooier te kunnen fotograferen.


Iemand tips ?

thx!

NoControl

Legacy Member
Met de zoomlens kan ik je niet helpen, maar ivm de filter: Polarisatiefilter. Ik ga nooit op reis zonder!

TrsH

Legacy Member
de 70-200 dan kun je al amateur al een heel eind weg.
goeie all-round lens.

The Magical Taz

Legacy Member
De 70 - 200 zijn inderdaad allemaal goed en je kan naargelang je budget kiezen welke van de 4 je koopt.

f 4.0 ongeveer 450 euro
f 4.0 IS ongeveer 1000 euro
f 2.8 ongeveer 1400 euro
f 2.8 IS II ongeveer 2000 euro

De f 4.0 versies zijn wel makkelijker om mee te zeulen aangezien de 2.8 versies aan de grote en zware kant zijn.

TrsH

Legacy Member
wel even meegeven dat als TS beslist de f4.0 zonder IS hij beter kijkt voor een deftig statief ook, want op 200mm ga je zonder statief en IS zelden tot nooit een scherp plaatje hebben.

en een Absolute beginner blijft voorlopig beter weg van dergelijke CP filters enzovoort, het maakt fotograferen een stuk moeilijker als je nog een absolute beginner bent.

The Magical Taz

Legacy Member
Die lens kan niet tippen qua kwaliteit, snelheid etc aan zelfs de minste van de 70 - 200.

Als je een 70 - 200 kan betalen ga dan zeker voor een van deze lenzen.

Michiel

Legacy Member
Hangt er een beetje vanaf hoeveel de TS wil uitgeven eh. :-)
Voor een amateur is dit zeker geen slechte lens.

apa

Legacy Member
ThA JoS zei:
Ik ben op zoek naar een zoomlens voor mijn Canon 600D.
Ik ben een absolute amateur die graag wat meer zoommogelijkheden had gehad voor een betaalbare prijs.
Voor wat voor soort foto's wil je die? Landschappen? Architectuur? Sportfotografie? Dieren? ...

Een "zoom"lens duidt namelijk enkel op het feit dat die geen vaste brandpuntafstand heeft ("je kan ermee in- en uitzoomen"). "Meer zoom" betekent niet meer dan dat het verschil tussen kortste en langste brandpuntafstand groter is. Om dat aan te geven, gebruiken we de "zoom-factor". De 70-200 lens die hier aangehaald wordt, heeft een zoom-factor van minder dan 3x (200 gedeeld door 70). De zoom-factor in de 18-200 is dan weer meer dan 11x...

Doorgaans gaat de kwaliteit van de lens sterk achteruit wanneer je boven de 3x gaat. Dat betekent niet dat je lenzen met een grotere zoom-factor moet laten liggen: je moet enkel voor jezelf afwegen wat belangrijker is: de foto-kwaliteit of het gemak van een grotere zoom-factor.

Als je een lens zou zoeken met grote zoom-factor, dan kan ik je de Tamron 18-250 aanraden.

ThA JoS zei:
Daarnaast ga ik binnenkort naar Curacao en ben ik op zoek naar een goeie filter om de paradijselijke stranden nog wat mooier te kunnen fotograferen.
Daarvoor zou ik eveneens een polarisatie-filter nemen. Neem best wel een die zo dun mogelijk is: als je er een neemt die te hoog is, dan zal je de randen opmerken op korte brandpuntafstanden (18mm) als vignettering (= donkere randen).

TrsH zei:
wel even meegeven dat als TS beslist de f4.0 zonder IS hij beter kijkt voor een deftig statief ook, want op 200mm ga je zonder statief en IS zelden tot nooit een scherp plaatje hebben.
Dat is zever: met een sluitertijd van 1/500s krijg je gemiddeld zo'n 2 op 3 foto's scherp en 1 op 3 perfect scherp: en dat is uit eigen ervaring bij het fotograferen op circuits.

Ik wil daarmee niet zeggen dat een statief nutteloos is, maar op 200mm kan je nog degelijk fotograferen zonder statief.

Roald

Legacy Member
Ik zou ook eerder naar een Tamron of Sigma lens kijken in plaats van de Canon lenzen te kopen. Deze zijn prijs/kwaliteit veel interessanter. Wel best eerst eens navragen (of reviews opzoeken) betreffende de lens, maar dat geldt eigenlijk ook voor officiële Canon lenzen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan