Archief - Advies upgrade videokaart

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

eurowarriors

Legacy Member
Hallo!

Ik heb momenteel een Acer Aspire X1700, maar ik zou graag de videokaart upgraden. Mijn keuze is beperkt omdat ik naar low-profile cards moet kijken, maar alles is beter dan mijn huidige kaart (denk ik). Mijn huidige specs:

Processor: Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz

Videokaart: NVIDIA GeForce 9300 GE

RAM: 3070 Mb

OS: Windows Vista (32 bit)

Wattage voeding: 220-240

---------------------------------------

Ik heb wat gekeken naar mijn beste keuzes en ik kwam uit op twee ATI-kaarten: de HD 5450 en de HD 5570. De 5570 zou heel wat beter zijn om te gamen.

Beide kaarten zouden moeten passen, maar ik vrees dat mijn voeding die 5570 niet kan houden? Doel van de PC is trouwens (budget) gamen, momenteel lukt het wel om te gamen, maar ik vermoed dat een upgrade naar een van deze twee kaarten toch een sterke upgrade zou moeten zijn?

Zou ik mss ook een nieuwe case + voeding kunnen kopen en dan voor een zwaardere (non-profile kaart) kunnen gaan? Hoe zit dat dan met het moederbord?

Alvast bedankt!

dawnzolino

Legacy Member
als je je gfx-kaart upgrade moet je je voeding zowieso veranderen ..
denk zelf niet dat dat mogelijk is om een voeding te hebben met zo een laag wattage...
ik zou eerder iets kopen ala 6850 en er een degelijke voeding bij :)

Musk

Legacy Member
Idd, 6850/6870


Zeker even kijken welke voeding daar in zit. Lijkt mij enorme brol te zijn.


Koop in ene weg wat ram bij, want 3Gb lijkt me een nutteloze hoeveelheid. (zit daar dan 3x1Gb in? Zoja, steek 1Gb bij)

phate_13

Legacy Member
Er bestaan zeker dergelijke voedingen. De belangrijkste vraag is echter, hoe deftig is deze voeding? Als dit een zeer hoge kwaliteit 240 Watt voeding is, dan zou je met een HD6850 geen problemen mogen hebben. Echter valt dit wel te betwijfelen.

Een groter probleem is dat je enkel low-profile kaarten kunt steken. Zo zijn er geen deftige (gamegerichte) kaarten. De kaarten die je daar aanhaalt, zijn niet interessant. Deze kaarten zijn weinig beter dan hedendaagse iGPU's. De HD5450 komt overeen met de iGPU HD3000 op de K en 2xx5 cpu's van intel. De HD5570 is weinig beter dan de iGPU op de AMD A8 cpu.
Je zult dus inderdaad ook een nieuwe case moeten aanschaffen.

mdgf

Legacy Member
Zit er pci-e op dat mobo?
If so: vervangen PSU door een Antec EA Green 380 of gelijkwaardig en een tweedehands 5770/6770/6850(/5850/6870) steken (die zijn allen van een heel andere categorie dan die jij opsomt).
Als het effectief niet in de case past, dan ga je natuurlijk ook die moeten vervangen (reken op 30€ min).
Dan moet je wel controleren of het mobo ATX is (als het BTX is dan zit je met een probleem)!

-BVR-

Legacy Member
Musk zei:
Zeker even kijken welke voeding daar in zit. Lijkt mij enorme brol te zijn.


Koop in ene weg wat ram bij, want 3Gb lijkt me een nutteloze hoeveelheid. (zit daar dan 3x1Gb in? Zoja, steek 1Gb bij)

Ervan uitgaande dat hij een s775 mobo met waarschijnlijk DDR2 heeft, zou ik niet nog een latje bijsteken, tenzij geld niet echt belangrijk is. Het is maar € 15, maar voor € 15 heb je ook 4 Gb DDR3 ... Just my 2 cents.

eurowarriors

Legacy Member
Alvast bedankt voor de reacties! Heb het even opgezocht: op het moederbord zit pci-e.

Ik heb wel budget voor een nieuwe case en voeding, en dan natuurlijk een nieuwe videokaart. Mdgf raadt de Antec EA Green 380 aan als voeding, is dit dan een goede keuze? Welke case zou voor mij de beste keuze zijn? Ik zou maximum 200 euro willen uitgeven. Is de Radeon HD 6770 dan de beste keuze?

phate_13

Legacy Member
Dat is een zeer(!) goede voeding. Het enige wat me daar wat aan tegensteekt is dat deze blijkbaar zo'n 10 euro duurder is geworden sinds de laatste keer dat ik deze prijs bekeken heb. Een bijna even deftige voeding/fabrikant heb je met de CX430 van corsair, welke zo'n 5 euro goedkoper zou moeten zijn.

Qua case, persoonlijk vind ik de NZXT Elite 210 (in het wit) zeer(!) mooi. Maar je moet zeker zelf eens rondkijken wat jij mooi vindt. Indien je iets gevonden hebt wat je aanstaat, pols dan hier eens naar de kwaliteit ed. Dat is een pak minder werk dan duizend cases te beginnen aanraden. ;)

Dat is wellicht de beste keuze met dat budget. Voor relatief weinig meer geld heb je dadelijk wel een stuk performantere GPU (De HD6870 biedt gemiddeld 75% betere prestaties voor een 50% hogere prijs.) Maar dat valt jammer genoeg buiten het budget. Een HD5770 is overigens intern hetzelfde als de HD6770. Je zou hiervoor dus ook eens kunnen rondkijken op de 2de hands markt. Dan ben je goedkoper af. Oftewel kun je op de 2de hands markt kijken voor een performanter exemplaar.

eurowarriors

Legacy Member
Ik vind deze tower wel iets hebben. En de prijs valt goed mee.

Ik wil opzich nog wel wat meer geld neertellen voor een 6870 als het verschil zo groot is. Uiteindelijk val ik dan nog niet zoveel boven mijn budget. Alvast bedankt! :)

phate_13

Legacy Member
Dat is een deftige case voor zo'n laag budget. Zal er zeker mee door kunnen. Niets speciaals ed. Maar tja, gewoon wat je verwacht voor zo'n budget. :)

eurowarriors

Legacy Member
Oke, dan ga ik voor die case gaan. Nog een laatste vraag. Is het verschil tussen een 6850 en 6870 groot? Prijsverschil is twintig euro.

Ik denk dat ik dan voor dit ga gaan: voeding, case en dan een HD 6850/6870.

Heel erg bedankt!

phate_13

Legacy Member
Kun je voor de zekerheid nog een foto maken van je moederbord ofzo? Dat we zeker zijn dat dit in je nieuwe kast zal passen! :)

En de HD6870 is zo'n 15% duurder dan de HD6850, en zo'n 25% sneller. De HD6870 is momenteel de kaart met de beste prijs/prestatie-verhouding. Dus persoonlijk zou ik de HD6870 nemen ja.

mdgf

Legacy Member
Mocht je een 6870 nemen, dan zou ik de http://www.alternate.be/html/produc...171/?tn=HARDWARE&l1=Voedingen&l2=tot+600+Watt nemen, de 6870 heeft 2 pci-e aansluitingen nodig, met de cx430 of ea 380 zou je dus adapters moeten gebruiken.
Die is ook nog eens gedeeltelijk modulair, nadeel is dat je een (klein) gok(je) moet nemen omdat er weinig bekend is over de PSU, op papier is die echter zeer goed (relatief betrouwbare fabrikant, zelfde als de corsair cx). De volgende PSU met 2 pci-e'en is nog 5€ duurder (en dan zou ik gewoon adapters nemen).

phate_13

Legacy Member
Hoewel er, naar mijn mening, weinig mis mee is met het gebruiken van adapters (deze worden immers meestal zelfs meegeleverd bij de grafische kaart), is die thermaltake ook zeker een goede keuze zover we weten.

dawnzolino

Legacy Member
de thermaltake met die NZXT 210 en met een 6850/6870(!) kaartje zal dit terug iet wat degelijke setup worden ;)
al zou ik toch voor de 6870 gaan dmv van deze reden:

En de HD6870 is zo'n 15% duurder dan de HD6850, en zo'n 25% sneller. De HD6870 is momenteel de kaart met de beste prijs/prestatie-verhouding.

beter vr je geld krijg je niet en met dit exemplaar moet je niet te rap upgraden (naar je normen en eisen) en is zowaar meer dan 5-6 zo snel als de voorganger.. als het niet meer is. denk niet dat deze kunnen vergeleken worden ;)

eurowarriors

Legacy Member
phate_13 zei:
Kun je voor de zekerheid nog een foto maken van je moederbord ofzo? Dat we zeker zijn dat dit in je nieuwe kast zal passen! :)

En de HD6870 is zo'n 15% duurder dan de HD6850, en zo'n 25% sneller. De HD6870 is momenteel de kaart met de beste prijs/prestatie-verhouding. Dus persoonlijk zou ik de HD6870 nemen ja.

Heb momenteel geen fototoestel, heb een foto op het internet gevonden van de x1700. Indien deze niet duidelijk genoeg is, zal ik morgen zelf een foto trekken.

Indien het moederbord past, ga ik voor de thermaltake en de 6870 gaan. Allemaal bedankt voor jullie hulp, ken er zelf niet zoveel van maar ik ben blij dat ik met een relatief laag budget binnenkort toch weer een degelijk systeem heb. :)

phate_13

Legacy Member
Hmmm, ik denk dat ik je teleur moet stellen, dat is een BTX moederbord bij mijn weten. Dat gaat dus niet passen in de meeste kasten.

Voor een upgrade zul je dus voor iets volledigs nieuws moeten gaan. Oftewel, als je bij een laag budget wilt blijven, moet je 2de hands gaan kijken, daar kun je vaak nog wel koopjes doen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan