Archief - Advies Update Grafische Kaart

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

-=]*Triple-X*[=-

Legacy Member
Hoi Hombrés,

Mijn Systeem

- Cooler Master HAF 922 Zwart
- Corsair CMPSU-450HX
- GigaByte GA-MA770T-UD3P Socket AM3
- AMD Phenom II X4 955
- Cooler Master Hyper TX3
- Corsair 12GB RAM DDR3 - 1600
- Sapphire HD5850
- Intel® X25-M G2 Postville 80 GB
- Western Digital WD10EADS €69

De huidige Kaart:HD5850

Standaard:
Core: 750 Mhz
Memory: 1000 Mhz
Voltage: 1 V

Deze heb ik overgeclocked naar:
Core: 905 Mhz
Memory: 1150 Mhz
Voltage: 1.15 V

De situatie

Aangezien ik een heel grote freak ben op het vlak van graphics ben ik niet echt tevreden over de FPS die ik draai in de 2 games die ik momenteel speel. Deze zijn Battlefield 3 en Star Wars: The Old Republic.
In Battlefield 3 heb ik alles op high staan (niet ultra) en geen AA of FA. Deze geeft dan een average FPS (outdoors, dus meeste maps) van 40-60 FPS. Met drops naar 25-30. Enkel indoors haal ik een deftige FPS van 70-100 (bv. in metro)
In SW:TOR heb ik ook average FPS van 40-70 FPS met drops in druk bevolkte gebieden naar 20-30 FPS. Tijdens de cutscenes presteert hij uiteraard wel uiterst goed, met 100-112(max) FPS.

Mijn vragen

Wat zouden jullie, de kenners ;) , doen?

- Een tweede HD5850 erbij steken, Crossfire?
- Een nieuwe kaart steken? Mijn voorkeur gaat uit naar ATI & Ik had mijn oog reeds laten vallen op de HD6970

Het budget & doel

Ik wil max 350 EUR uitgeven, maar dan moet de prestatiewinst ook naargelang zijn, en daar heb ik wat schrik voor. Ik wens deze 2 games namelijk te spelen met een minimum van 60 en average rond de 75-80 FPS. Zonder die vreselijke drops, daar krijg ik de jibbes van ;) .
Ik hoop dat de X4 geen bottleneck is allesinds. Anyways, alle input is meer dan welkom.

Greetz

phate_13

Legacy Member
9 Januari komt de HD7950 uit, welke zo'n 350 euro zou moeten gaan kosten. Deze zal alleszins performanter en zuiniger zijn dan de HD6970, dus wacht hier nog even op. :)
(Prestaties zullen liggen in de lijn van de GTX580, wellicht lichtjes sneller. Ik schat je prestatiewinst dus op zo'n 60-100% afhankelijk van de game.)

phate_13

Legacy Member
Inderdaad, dat was ik vergeten te vermelden. Thanks voor het aanvullen!
(Zuiniger = Normaal ook minder warm en stiller dus. :) )

phate_13

Legacy Member
De HD7950 zou overigens dus een 12.5% trager zijn dan de HD7970, afgaande op de specificaties van beide kaarten.

-=]*Triple-X*[=-

Legacy Member
De HD7970 ziet er inderdaad prachtig uit. Dat beloofd voor de 7950! Ik ga hier dan inderdaad op wachten. En aangezien deze minder warm wordt is hij perfect om eventueel in de toekomst te OC'en (naar een 7970? :p ).

Nu enkel hopen dat deze inderdaad rond de 350 EUR zal kosten, maar AMD kennende zit dit wel snor denk ik!

Bedankt voor de tips Phate_13 & Vic 40+

phate_13

Legacy Member
Prijssetting door AMD zou 450 dollar voor de 3GB HD7950 en 400 dollar voor de 1,5GB HD7950. De 1,5TB variant zou dus zeker niet meer dan 350 euro mogen kosten. Naar het verleden kijkende is de kans wel groot overigens dat de prijzen ook snel zullen zakken na de introductie, maar dat blijft koffiedik kijken. Persoonlijk verwacht ik dat dit ook pas ten vroegste in april zal gebeuren, rond de tijd dat de nieuwe Nvidia kaartjes uitkomen.

Brick Top

Legacy Member
phate_13 zei:
9 Januari komt de HD7950 uit, welke zo'n 350 euro zou moeten gaan kosten. Deze zal alleszins performanter en zuiniger zijn dan de HD6970, dus wacht hier nog even op. :)
(Prestaties zullen liggen in de lijn van de GTX580, wellicht lichtjes sneller. Ik schat je prestatiewinst dus op zo'n 60-100% afhankelijk van de game.)

Verwacht jij dat Nvidia de prijs van de GTX580 naar beneden gaat schroeven van zodra AMD zijn nieuwe kaarten op de markt brengt? Want ikzelf zou graag voor een Nvidia gaan omdat die nu eenmaal betere support geven bij Autodesk programma's zoals 3Ds Max.

Infect3d

Legacy Member
phate_13 zei:
Prijssetting door AMD zou 450 dollar voor de 3GB HD7950 en 400 dollar voor de 1,5GB HD7950. De 1,5TB variant zou dus zeker niet meer dan 350 euro mogen kosten.
Ik denk dat je de 1,5GB bedoeld in plaats van 1,5TB hè? :p

phate_13

Legacy Member
Brick Top zei:
Verwacht jij dat Nvidia de prijs van de GTX580 naar beneden gaat schroeven van zodra AMD zijn nieuwe kaarten op de markt brengt? Want ikzelf zou graag voor een Nvidia gaan omdat die nu eenmaal betere support geven bij Autodesk programma's zoals 3Ds Max.

Ik betwijfel het. En als het gebeurt, zal het wellicht niet voldoende zijn lijkt me. Een GTX580 zal rond de 300-350 euro moeten komen om competitief te zijn.

Brick Top

Legacy Member
phate_13 zei:
Ik betwijfel het. En als het gebeurt, zal het wellicht niet voldoende zijn lijkt me. Een GTX580 zal rond de 300-350 euro moeten komen om competitief te zijn.

Mjah, misschien dat veel mensen hun 580 van de hand gaan doen eenmaal de nieuwe AMD op de markt is? Ik zal buy&sell dan maar goed in het oog houden zeker... :p

phate_13

Legacy Member
Ik denk dat je tot April-Mei zult mogen wachten om deze kaart deftig 2de hands te vinden, wanneer de nieuwe Nvidia kaartjes op de markt zijn.

Edit: Mhihihihi.

Musk

Legacy Member
Brick Top zei:
Mjah, misschien dat veel mensen hun 580 van de hand gaan doen eenmaal de nieuwe AMD op de markt is? Ik zal buy&sell dan maar goed in het oog houden zeker... :p

Daar komen weer inderdaad gouden tijden voor aan, je hebt nu eenmaal mensen die steeds het nieuwste van het nieuwste moeten hebben. En dit kan snel gaan in hardwareland!

Brick Top

Legacy Member
Musk zei:
Daar komen weer inderdaad gouden tijden voor aan, je hebt nu eenmaal mensen die steeds het nieuwste van het nieuwste moeten hebben. En dit kan snel gaan in hardwareland!

't Is te zot om nu €450 te spenderen aan een GTX580 terwijl binnen drie maanden Nvidia wss met een kaart komt die weer een stuk(je) sneller is. En dat voor dezelfde prijs.

Dus als ik een 580 op de kop zou kunnen tikken voor een goeie €300 ga ik mij niet zo hard in 't zak gezet voelen wnn de nieuwe kaarten van Nvidia op de markt komen.

Musk

Legacy Member
En uiteindelijk hebben we het hier over enorm krachtige kaarten. Als je in je dorp/stad kon zien hoeveel mensen een betere grafische kaart dan pakweg een 6850 hebben zitten, dan zou je verbaasd zijn over het lage aantal.


Ik heb eens hard moeten lachen toen ik in de mediamarkt de top-gaming-monster-pc zag staan met 18GB ram, een i7-2600K en... een 6850.


Ik wil maar gewoon aantonen dat vanaf de 6870 en hoger het eigenlijk over echt krachtige kaarten gaat, die niet zo snel aan vernieuwing toe zijn tenzij je de zwaarste spellen op ultra wil spelen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan