Archief - Aankoopadvies voor oudere PC...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Geile Beer

Legacy Member
Hoi,

Ik heb mijn wat oudere PC bovengehaald, een Compaq Presario 5018EA. Ik wil zorgen dat deze wat langer meegaat.
Deze heeft een mobo met een Socket A, SDRAM en AGP.

Wat ik wil doen voor +-150EUR.

Duron 850Mhz naar Duron 1800Mhz
Geforce 2 MX 32Mb naar Geforce 5200FX 128Mb
384Mb SDRAM 133Mhz naar 512Mb SDRAM 133Mhz

Dit zal me ongeveer 130EUR kosten.

Is dit goed of kan ik er meer uithalen?

Davion

Legacy Member
- Ik vraag mij af of dat moederbord die Duron op 1.8Ghz gaat aankunnen.
- Ik zou eerder een GeForce 4Ti derinsteken, die vinde makkelijk tweedehands :)

Geile Beer

Legacy Member
-Waarom zou dat niet aankunnen? Socket A is toch Socket A?
-Geforce 5200FX kunde in de winkels kopen voor 40EUR, en ik ga uit prencipes geen Geforce4 aanschaffen.

Geile Beer

Legacy Member
Ok, de voeding baart me wat zorgen, het is ma 250W heb ik gezien...

Ma ik wil wel een bekke meer betalen, voor een voeding extra.

Davion

Legacy Member
- FSB, en multi, power management, alles moet het aankunnen, ik zou via het type eens opzoeken tot hoe hoog derin kan.
- een GeForce4 is sneller, en vinde zelfs goedkoper, daar hebben principes niets mee te maken, tenzij het persee nieuw moet zijn, maar dan doedde nen domme zet.
- 250W is just fine, gewoon proberen :)

Geile Beer

Legacy Member
-Bedoeld ge de chipset type? Dat is dan VIA Apollo KT133. Geen idee waar ik kan vinden hoe hoog et kan.
-Geforce4 kan mss sneller zijn, ma heeft da ding wel 128Mb? Neen toch. Ik weet dat de clocks mss belangrijker kunnen zijn, ma hier weet ik da niet...

http://www.ciao.co.uk/Productinformation/Compaq_Presario_5018EA__5807333

Hier staat alle info over dat ding. Wa me ne bekke bezorgdt maakt is, Video memory, daar staat Installed Size 32 MB / 32 MB (max). Kan ik dus ni meer dan 32Mb graka erin steken? Da is eerlijk gezegd wel raar dan...

Davion

Legacy Member
- Moederbord type wil ik weten, dus echt welk moederbord :), volgens de chipset kan em tot 133FSB, ik denk dat een 1800Mhz 200FSB heeft :)
- Die GeForce4 Ti is sneller en er zijn er met 128Mb, maar eentje met 64Mb is zeker ook zeer snel.
- Die 32Mb + 32Mb is gewoon 32Mb op de kaart en 32Mb Aperture Size, maar daar moet ge u niets van aantrekken, daar kan perfect een kaart met 64/128Mb in :)

Lan

Legacy Member
Ben je zeker dat er wel een AGP slot inzit. Compaq's zijn typisch zonder AGP slot, enkel maar met ingebouwde graka mogelijk.

Geile Beer

Legacy Member
@Davion: Ik heb mijn best gedaan om de naam van de mobo te vinden, ik heb iets, ma tis volges mij ni et juiste. "Compaq Presario UWAVE Motherboard Socket A 462"
Volges wa andere info, kan er mac 1Ghz in, is dit juist?

@Lan: Yep, 1 AGP en 3 PCI poorten. Da is et enige wa ik u me zekerheid kan zeggen over da ijzeren ding.

Geile Beer

Legacy Member
Ok ff van plannen wisselen, als ik nu een volledig nieuwe low-budget systeem maak. Krijg ik dan niet meer kwaliteit (kuch, kuch) voor bijna dezelfde prijs:

Wat ik moet kopen:
-"ASRock K7VT4A Pro S462 Via KT400A FSB333 ATX" 38EUR
-"Asus Geforce 5200FX 128Mb" 46EUR
-"AMD Duron 1800mhz" 50EUR
-"128Mb SDRAM 133Mhz" 20EUR
Ik heb:
-"384Mb SDRAM 133Mhz"
-"HD 80Gb ATA 5200RPM"
-"Case + PSU 250W"

Mogelijke probleme: -Ik twijfel ofdat mij ATA HD op de Mobo kan
-Kan de PSU het aan? (eerder gezegd van wel, maar ik heb een beetje mijn twijfels)

Davion

Legacy Member
- ATA HDD kan op dat mobo.
- Denk het wel :)

Echter: Ik vin da nogal dom, gewoon voor die CPU wat rapper te hebben, ik persoonlijk zou dat niet doen.

Geile Beer

Legacy Member
Mja, tis ni uit mijne zak da et geld komt hé. (:p)
Ma ik ben er redelijk zeker van da ik de upgrade ga doen, ni da et opeens FEAR op hoogste resolutie met AA en shit gaat kunnen spele, ma gewoon voor wa recentere games, en wa minder wachten bij het gewoon werken op PC en internet.

BTW: Ik zen het ni van plan om het te gebruiken als hoofd PC, maar bevoorbeeld in LAN voor cs ofzo. En nu ni gaan zeure da et momenteel cs ook kan draaie :p

zrox8

Legacy Member
me nen fx 5200 kunde echt amper iet spele
mijn vader heeft nen fx5500 zitte in zene pc me toch iet wa deftige setup me amd 64 3200+, 512ddr etc. en ik kan daar nog eens nie pes4/5 op spele, den eerste nfs u op lage resolutie ga justekes, ....

en menen TI4200 op ne minder goeie setup kan meer aan
dus kzou zegge, koopt u echt gene fx5200 ge gaget u echt beklage

T€RM!N4T0R

Legacy Member
Tweedehands zoeken. 64MB en 128MB maken niet veel verschil uit.
Ik DACHT trouwens dat de 64MB zelfs sneller was dan de 128.

Ik heb mijn oude Ti4200 64MB een paar maand geleden nog van de hand gedaan voor €25.

Geile Beer

Legacy Member
Misschien, een andere mobo voor een andere processor socket. Dan kan ik er een andere op zetten met meer Mhz. Welke dan? Het moet wel ongeveer dezelfde prijs hebben...

T€RM!N4T0R

Legacy Member
MSI K8T NEO V
K8T_NEO_V €45.86 €45.86
AMD 2800+ 64-BIT Sempron S754 Boxed
SEM642800 €61.98 €61.98
Subtotaal: €107.84
BTW: €22.65

Totaal: €130.49

En dan nog een 2dehands graka zoeken voor AGP.

*edit* shit, je hebt nog SDR geheugen liggen. Dat past dan ook niet meer op dit mobo. 'k Vrees dat het hopeloos is om daar nog veel aan te doen. Zeker voor die prijs.
Ter info: 512MB DDR valueselect geheugen kan je nieuw kopen voor €45 à €50

Geile Beer

Legacy Member
Dat ziet er op zich al een pak beter uit! Maar edan komen we weer met het voedingsprobleem! (don't shoot me Davion). Ma ik wil wel 30EUR geven voor een voedingske...

Nog iets: Kan mijn ATA HD erop?

T€RM!N4T0R

Legacy Member
Voeding kan je erg goedkoop vinden. Bv:
LC-Power 350 Watt voeding LC 6350 Revisie 2 €25.00 (http://www.jacobshans-it.be/)
De voedingen van LC-Power krijgen veel lof dus dat zal bij deze wss ook wel zo zijn.
ATA past daarop.

Check m'n edit uit vorige post ook nog es.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan