Archief - Aankoop pc, enkele vraagjes...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

PSPFREAK

Legacy Member
Hello 9Lives advies gevers,

Ben dus van plan een pc te kopen:
Cooler Master CM 690 II
Cooler Master GX 650
Asrock Z68 EXTREME3 GEN3
Scythe Mugen 2 Rev. B
Intel Core i5 2500K Boxed
Kingston 8GB DDR3 1333MHz Kit
MSI N560GTX-Ti Hawk
Samsung SH-D163C
Samsung 1000GB HDD
Microsoft OEM Windows 7 Home Premium 64-bit, SP1, DUT
Afuture Assemblage
Afuture Installatie

Totaal incl. BTW: € 964,90

Nu heb ik nog enkele vraagjes..
1. Op mijn laptop (die nu dus stuk is) staat mijn windows 7, moet er dan een nieuwe OEM aangekocht worden of kan ik mijn windows 7 herinstalleren?

2. Zo online een pc aankopen is nieuw voor mij dus vraag ik mij af welke winkels betrouwbaar zijn? Of het een groot verschil uit maakt als het van NL of BE komt?

3. Kan er nog wat aan dit systeem veranderd worden? Ga het voor dagelijkse dingen gebruiken maar wil gewoon de optie om nog deftig te kunnen gamen open laten...

Alvast bedankt!

Greetz

pstubru

Legacy Member
1. Je mag de product key van je laptop gewoon gebruiken op je nieuw te bouwen systeem, je zal enkel bij iemand een OEM installatieDVD moeten lenen.

2. Hier staat alvast een overzicht van de belgische shops, de nederlandse zijn meestal wat goedkoper. De meest courante en dus betrouwbare zijn Azerty, Komplett, Salland, de shop die jij gekozen hebt.

fortuneke

Legacy Member
1 ) geen idee , zou in principe wel moeten kunnen ( nog nooit geprobeerd )

2 ) jaha , alternate ,power4pc , azerty , afuture , salland.eu , allemaal winkels met goede reputation , enigste nadeel is dat je in de NL besteld en er is iets kapot je dit moet terugzenden naar daar

3) 2de videokaartbijsteken later ? ( neem dan corsiar TX 650 W v2 ) of wil je die optie openhouden ? Anders steen je een lichter voeding indien je dit niet doet ( xfx 450/ 550 W voor 1 kaart )

- als videokaart zou ik een AMD HD 6950 2 gb aanraden , maar die je nu hebt voldoet ook als je bij een single kaart blijft

- misschien een ssd toevoegen als je budget het toelaat ? crucial M4 64 gb

PSPFREAK

Legacy Member
Heb dus windows 7 gekocht vorig jaar dus dan heb ik geen OEM installatie DVD nodig? Mijn vraag is eigenlijk of het kwaad kan dat mijn serial key al geactiveerd is toen ik W7 op mijn laptop heb geïnstalleerd? Is het dan nog mogelijk dat op een nieuw systeem te gebruiken?

Dus 650w is overkill :) want ga het bij 1 kaart houden en ben een nvidia liefhebber dus geen ATI voor mij ;)

Ik zie idd overal wel een ssd tussen de winkelmandjes staan maar zou dat mss later toevoegen. Is het zoveel beter?

fortuneke

Legacy Member
je pc start veel vlugger op , en programma's laden vlugger :) ( die op de ssd staan natuurlijk )

hij is ook stil , geen bewegende delen niet meer

pstubru

Legacy Member
Heb dus windows 7 gekocht vorig jaar dus dan heb ik geen OEM installatie DVD nodig? Mijn vraag is eigenlijk of het kwaad kan dat mijn serial key al geactiveerd is toen ik W7 op mijn laptop heb geïnstalleerd? Is het dan nog mogelijk dat op een nieuw systeem te gebruiken?

Ik heb dat zelf al verschillende keren toegepast : gewoon na installatie activeren met je product key en daarna zal bij het opstarten van je laptop (wat je dus niet meer zal doen) er een foutmelding komen ...

Bij een setup met jouw budget zou een SSD eigenlijk niet mogen ontbreken vind ik. Dit onderdeel geeft mij alvast de meeste voldoening !

Portal

Legacy Member
Je kan windows 7 enkel op je nieuwe PC installeren als dit geen OEM key is (of als je deze nog niet eerder hebt gebruikt). De key (OEM) wordt aan je Mobo gekoppeld dus zal je deze niet kunnen hergebruiken.
Enkel als je de retail versie van W7 hebt kan je die op je nieuwe PC installeren zelfs als deze eerder op een andere PC/laptop gebruikt is

phantomtwister

Legacy Member
Meestal lukt dat ook wel hoor portal door te bellen naar microsoft.

fortuneke

Legacy Member
jup microsoft helpt wel , al moet je soms wat aandringen !

Psy

Legacy Member
pstubru zei:
Ik heb dat zelf al verschillende keren toegepast : gewoon na installatie activeren met je product key en daarna zal bij het opstarten van je laptop (wat je dus niet meer zal doen) er een foutmelding komen ...

Bij een setup met jouw budget zou een SSD eigenlijk niet mogen ontbreken vind ik. Dit onderdeel geeft mij alvast de meeste voldoening !

idd, probeer in de meeste van dees threads toch telkens te bevestigen hoe aangenaam een ssd wel kan zijn :p
qua game performance en dergelijke is dat niet "enorm" zoals een cpu of vidcard vervangen, maar voor pc gebruik in het algemeen blijft het toch een zalig iets.

Portal

Legacy Member
phantomtwister zei:
Meestal lukt dat ook wel hoor portal door te bellen naar microsoft.

heb zelf geen ervaring met windows installeren op een andere PC, dit was gewoon de "theorie" ;)

PSPFREAK

Legacy Member
Heb dus de retail versie van W7, dus met die centjes kan ik een ssd aanschaffen mss :)

Is het gemakkelijk om dan W7 op die ssd te zetten en dan die 1T schijf als gewone hdd te gebruiken?, heb wel al formats gedaan maar nog niet met 2 aparte schijven en al zeker niet met een ssd er bij. Mss is hier al ergens een hulp treadje rond :)

Dikke merci voor alle antwoorden!

Psy

Legacy Member
Is gewoon zoals enig andere hdd, start windows install, selecteer de ssd schijf om windows op te zetten & eenmaal in windows doet ge dan met die 1T schijf wat ge wilt.

Vooraleer ge windows installeert misschien wel eerst eens in de bios kijken of de SATA/HDD/SSD wel op AHCI staat & niet op IDE, ssd's performen veel beter onder AHCI, eenmaal in windows is dat zeer moeilijk om om te zetten (kan wel met registry tweaks maar blijft toch een vage bedoening), en als je het omzet eenmaal windows al geinstalleerd is zult ge niet in windows raken.

Nu bij de nieuwere mobo's tegenwoordig staat dat standaard op AHCI (was hier toch zo), maar toch best eerst even controleren.

PSPFREAK

Legacy Member
Ok merci.

Nu nog een goede shop vinden :) keuze genoeg natuurlijk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan