Archief - 2500€ gamepc goede keus?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
soulreaper zei:
Om op de TS zijn vraag simpel te antwoorden: Een goede keus? Tuurlijk is dat een goede keus. IS dat echter nodig. De meesten zeggen in iedere friggin thread van : Ja maar, je kan voo 1500 euro een evengoede machine samenstellen. Wat ook klopt. Ik heb echter een pc gekocht van 2230 euro, en die is nu ruim anderhalf jaar oud, en die speelt nog alle recentste games met alle toeters en bellen open. Mijn case alleen al kostte 280 euro, maar die gaat dan ook jaren meegaan. Ik heb een "dure" videokaart, als ik die ergens 2dehands op de kop kan tikken, dan steek ik een 2de kaart, en ik zou voor mijn geheugen wat ik nu heb voor extra 6GB 90 euro moeten betalen.en dan heb ik 12Gb geheugen. Voeding etc is sterk genoeg en die kan ook ettelijke jaren mee. Achter 2 jaar doe ik dus een upgradetje van een euro of 600 en ik veeg de vloer aan met 90% van de gamepc'c die dan uitkomen. Dan heb ik in totaal 2800 euro betaald en heb een computer gehad waar ik een jaar of 7 mee toekom. ALs jij bang for the buck wilt dan moet je gewoon voor jouw pc die je in je openingspost hebt opgesomt gaan? Wil je meer prijs/kwaliteit gaan, dan kun je inderdaad voor de opstelling die ZArnikon heeft geopperd.

Jij zegt dat die pc in de openingspost de beste bang for buck biedt???
Bang for buck = Prijs/kwaliteit-verhouding.

Ik geef je gelijk dat aan sommige onderdelen inderdaad perfect meer mag uitgegeven worden, aangezien deze een lange levensduur hebben, zoals de case en het moederbord. Aan je processor meer uitgeven is echter nutteloos, zoals je hier reeds aangaf is een I5 2500K performanter (!) dan een I7 970 in games: https://www.beyondgaming.be/archive/aankoopadvies.55/2500-gamepc-goede-keus.814898

Ik denk dat ik wel ongeveer snap wat je met je post bedoelt, maar zeer duidelijk vind ik het niet echt. :) (Maar ik denk dus wel dat ik er wel voor een groot deel mee akkoord gaat, maar dat is moelijk als ik niet 100% weet wat je bedoelt. :) )

soulnether

Legacy Member
wel ik ben totaal akkoord met phate_13

Mobo Voeding Case mag gerust wat duurder omdat deze echter super lang mee gaan
ma zoals veel 9livers zeggen i7 voor een gaming Pc is totaal nutteloos de beste dat ik voor het moment zie in termen van bang for your buck is inderdaad de i5 2500K als je een goede processor koeler heb kan je hem mooi overclocken dus geen reden voor andere processor
en als het budget er is en dit is er echter zou ik gewoon voeding Mobo en case wat duurder doen en wat minder op de minder life spann hardware zoals graka etc die vervang je toch naar 2-3 jaar graka kan je natuurlijk in CS doen dus das ook nog eens min 2 jaar als je een goede setup hebt

het is en blijft nog altijd de koper zijn judgment

piemel

Legacy Member
Jim_Beta zei:
Misschien is een gamepc toch niets voor mij. Dan wil je er 2500€ inpompen met de hoop dat je een deftige gamingpc hebt voor de komende jaren maar het lijkt blijkbaar allemaal niet zo simpel.

Deze reactie, daar leest precies iedereen over?

Hij reageert "misschien is een gamepc toch niets voor mij.". Ja, wat wil hij eigenlijk? Wil hij gewoon een PC van 2500 EUR, om er uiteindelijk ppt's op te maken? Als je wil gamen, heb je een gamePC nodig. Wil je niet gamen, heb je die niet nodig. Simpel. (en ja ik heb zijn ander topic ook gelezen dat hij wel games wil spelen, maar ik vind deze reactie wel vreemd.)

In die discussie op de vorige pagina geef ik phate_13 wel gelijk. Met een budget van 2500 EUR kan je gerust al een stevige pc maken, en nog genoeg overhebben voor enkele upgrades de komende jaren.

Moederbord, voeding, case zijn dingen die al sowieso 4 jaar (zouden moeten) meegaan. Pak dat hij na één jaar een extra GPU bijkomt (neem dat hij een 2de HD6950 koopt, ik schat die die dan onder de 200 euro zal kosten - ben hier niet zeker van!). Eventueel het jaar daarna zijn CPU upgraden, en eventueel (indien hij nu maar 4GB RAM steekt) er 4GB RAM-geheugen bij. Dan komt hij wéér zeker een jaar toe (dan zitten we al jaar 3). En in jaar 4 een nieuwe PC bouwen.

eyefinity vind ik (zelfs met zo'n budget) geldverspilling.

soulnether

Legacy Member
Piemel eyefinity is nu niet echt verspilling als je het kan overbrengen naar ja nieuw systeem ik zeg maar als je nieuw systeem nog beter is waarom ook niet

piemel

Legacy Member
soulnether zei:
Piemel eyefinity is nu niet echt verspilling als je het kan overbrengen naar ja nieuw systeem ik zeg maar als je nieuw systeem nog beter is waarom ook niet

ok, 2 schermen (3 bij flightsim :p) cava... maar 6 schermen is gewoon pure overkill imho.

soulnether

Legacy Member
ja ok 6 is idd WAY overkill zou dat eerlijk zelf ook nooit doen maar 2-3 is altijd mooi niet ? en die adaptor kan je toch veranderen van systeem als je een ander aankoopt

phate_13

Legacy Member
Met eyefinity doelde ik dan ook op 3 schermen en niet op 6 inderdaad. (2 zou ik zeker niet nemen, dan heb je juist de randen van je scherm in het midden van je beeld zitten.)

Jim_Beta

Legacy Member
Zarnikon zei:
Een budget van 2500 euro voor 4 jaar ofzo, hij wil een pc kopen en dan niet meer veel upgraden. Als ge nu al bijna heel het budget er door jaagt dan kan hem na een jaar of 2 al niet meer gamen.

Dat is niet correct. Ik kan jaarlijks 1000€ geven aan pc benodigdheden als dit moet. Natuurlijk is het beter als ik dit niet elk jaar moet, of bijvoorbeeld volgend jaar al. Dan kan ik dat geld gebruiken voor een andere dure aankoop.
Dat is zo een beetje het probleem. Jij wilt besparend werken, en ja, ik heb het geld dus wil ik een deftig systeem, geen bespaar shit.
Ik wil gerust binnen een tweetal jaar een tweede grafische kaart steken maar ik wil ook in een zo hoog mogelijke resolute kunnen gamen, op een enkel scherm 27 inch, met alle grafische settings op het maximum. De resolutie naar benede halen tot een 1440x720(?) is nog een mogelijkheid na een jaar, maar alle settings moeten op max kunnen staan.
Let er wel op dat ik geen ervaring heb met gamepc maar dat ik geld heb. En dat het niet noodzakelijk zo is dat ik wil besparen omdat jij wilt besparen.
Het moet natuurlijk een goed systeem zijn. Mijn budget is nu 2500 euro en ik wil daar een deftig systeem voor dat zeker 3 jaar mee kan en waar ik dan met duizend euro aan upgrades per jaar mee toekom, er moet marge zijn om is een jaar iets anders te kunnen kopen.

soulreaper zei:
Om op de TS zijn vraag simpel te antwoorden: Een goede keus? Tuurlijk is dat een goede keus. IS dat echter nodig. De meesten zeggen in iedere friggin thread van : Ja maar, je kan voo 1500 euro een evengoede machine samenstellen. Wat ook klopt. Ik heb echter een pc gekocht van 2230 euro, en die is nu ruim anderhalf jaar oud, en die speelt nog alle recentste games met alle toeters en bellen open. Mijn case alleen al kostte 280 euro, maar die gaat dan ook jaren meegaan. Ik heb een "dure" videokaart, als ik die ergens 2dehands op de kop kan tikken, dan steek ik een 2de kaart, en ik zou voor mijn geheugen wat ik nu heb voor extra 6GB 90 euro moeten betalen.en dan heb ik 12Gb geheugen. Voeding etc is sterk genoeg en die kan ook ettelijke jaren mee. Achter 2 jaar doe ik dus een upgradetje van een euro of 600 en ik veeg de vloer aan met 90% van de gamepc'c die dan uitkomen. Dan heb ik in totaal 2800 euro betaald en heb een computer gehad waar ik een jaar of 7 mee toekom. ALs jij bang for the buck wilt dan moet je gewoon voor jouw pc die je in je openingspost hebt opgesomt gaan? Wil je meer prijs/kwaliteit gaan, dan kun je inderdaad voor de opstelling die ZArnikon heeft geopperd.

Zulke dingen hoor ik al liever, enkel als ze waar zijn natuurlijk

Zarnikon zei:
zie andere thread in Games General waar hij duidelijk aangeeft dat het een budget is voor meerdere jaren en dus niet belachelijke assumpties en dat hij niet echt veeleisend is maar gewoon geen zorgen wil later.
En het upgraden gaat over dure upgrades, lees eerst eens het andere topic

Ik denk toch dat je hebt verkeerd gelezen of mis begrepen.

phate_13 zei:
En waar (in godsnaam) zeg ik ergens dat nu heel het budget er door moet? De setup die ik aanraad komt uit op een 1500 euro...

Alsook misschien gewoon de topicstarter laten beslissen in plaats van nu belachelijke assumpties te doen?

*Edit*: Ah, er staat ondertussen nog iets extra bij jouw post. Anyway, als je ook maar iets of wat tussen de lijnen door leest, dan zou je toch duidelijk zien dat hij veeleisend is. En dan koop je gewoon geen goedkopere pc. Jij bent nu echt mid-range systemen aan het samenstellen zonder aanwijsbare reden. F*ck this. Ik ga gewoon wachten tot de TS of iemand anders terug met iets zinnigs(!) reageert.
(Alsook zeg je zelf dat hij niet veel wilt upgraden en dan raad jij hem het pad aan waarbij je juist het meeste moet upgraden. =) )

Je mag je 1500 euro systeem altijd uit te doeken doen.

phate_13

Legacy Member
Let op: Ik wil besparend werken zonder al te veel in de prestaties te knippen. Zodat je voor 60% van het budget 95% van de prestaties hebt. :) Dat is toch een mooie deal, niet? ;)

En wat denk je van eyefinity (= 3 schermen langs elkaar gebruiken als één groot scherm om op te gamen). Dat zal natuurlijk meer kosten qua schermen en een stevigere pc vereisen, maar ook een fijnere ervaring opleveren natuurijk.

*Edit*: Ik zal aan de hand van deze informatie morgen eens een systeem samen stellen.
Daarnaast: probeer je post te editten en niet te antwoorden op alle vragen in aparte posts. :)

Jim_Beta

Legacy Member
fortuneke zei:
ga voor een setup van 1200-1500 euro , hou die andere 1000 euro voor upgrades
( 7xxx reeks van AMD , enz )

of installeer eyefinity met 3 schermen ( met de overige 1000 euro )

2500 euro op hardware gebruiken alleen is krankzinnig deze dagen

hardware staat nu al redelijk laag van prijs , 3 à 5 jaar geleden was het veel hoger

Dat is natuurlijk ook handig om te weten. Bedankt

piemel zei:
Deze reactie, daar leest precies iedereen over?

Hij reageert "misschien is een gamepc toch niets voor mij.". Ja, wat wil hij eigenlijk? Wil hij gewoon een PC van 2500 EUR, om er uiteindelijk ppt's op te maken? Als je wil gamen, heb je een gamePC nodig. Wil je niet gamen, heb je die niet nodig. Simpel. (en ja ik heb zijn ander topic ook gelezen dat hij wel games wil spelen, maar ik vind deze reactie wel vreemd.)

In die discussie op de vorige pagina geef ik phate_13 wel gelijk. Met een budget van 2500 EUR kan je gerust al een stevige pc maken, en nog genoeg overhebben voor enkele upgrades de komende jaren.

Moederbord, voeding, case zijn dingen die al sowieso 4 jaar (zouden moeten) meegaan. Pak dat hij na één jaar een extra GPU bijkomt (neem dat hij een 2de HD6950 koopt, ik schat die die dan onder de 200 euro zal kosten - ben hier niet zeker van!). Eventueel het jaar daarna zijn CPU upgraden, en eventueel (indien hij nu maar 4GB RAM steekt) er 4GB RAM-geheugen bij. Dan komt hij wéér zeker een jaar toe (dan zitten we al jaar 3). En in jaar 4 een nieuwe PC bouwen.

eyefinity vind ik (zelfs met zo'n budget) geldverspilling.

Zoals ik al zei wou ik veel betalen om gerust te zijn. De Posts die ik toen kreeg leken er alleen maar op dat het, zoals ik schreef, allemaal niet zo simpel was. Ik wil daar voor de rest niet veel tijd aan besteden, als het maar tegoei werkt. Veel van de Posts die hier staan snap ik nog geen eens half door alle termen die er worden gebruikt, en ik vind niet dat dat hoeft. Dat is niet wat ikwil, en als een gamepc wilt zeggen dat ik echt me echt in die hardware wereld moet onderdompelen en weten binnen een jaarnwelk de beste moederbord met weet ik wat functie is dat ik er dan gewoon geen zin meer in heb. Ik wil kunnen gamen en geen tralalalala.
Daarom dat een gamepc me minder aansprak, het leek allemaal niet zo simpel.

kingjulie

Legacy Member
Kijk als je je niet wil verdiepen in hardware en wil upgraden etc etc etc
ALTERNATE - BUILDERS - ALTERNATE Venus P120

Koop gewoon een kant en klare pc, deze is heel performant en niet veel te duur. Je zal daarmee 2 jaar ruimschoots kunnen gamen naar hartelust en na 2 of misschien zelfs 3 op 1440*720?. Is de pc niet snel genoeg meer dan koop je voor 1200 euro weer een nieuwe.
Het is geen schande een prebuild te kopen, en geen schande geen zin te hebben iets over hardware te leren. De prebuild lijkt trouwens een beetje op wat er hier wordt aangeraden.

phate_13

Legacy Member
Dan kunnen we even goed een pc samenstellen welke hij gewoon moet doorgeven naar een webshop zoals alternate waar ze deze dan samenstellen opdat deze een beter systeem krijgt dan dat.

Die pc van alternate is ook gewoon een pc die ze daar zelf samenstellen en dan doorverkopen.

kingjulie

Legacy Member
Absoluut mee eens, maar misschien voelt de TS zich beter als hij zo'n systeem zou kopen dan onze adviezen hier klakkeloos over te nemen ( Als je niets van hardware kent neem je hier op good faith iets over he. Kan me best indenken dat veel mensen dat niet willen)

We krijgen hier dan ook een ambigue verhaal. Help me, maar ik wil er niets van weten.

phate_13

Legacy Member
Zarnikon zei:
Code:
Processor:	Intel Core i5 2500k Boxed	€ 172,90
Moederbord:	Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3	€ 126,50
Koeling:	Scythe Mugen 2 Rev. B		€ 36,50
GPU:		2x Sapphire HD6950 Dirt3	€ 440,-
Geheugen:	Mushkin Silverline 8GB 1333MHz 	€ 36,60
HDD:		Caviar Green WD20EARX, 2TB	€ 68,-
HDD:		Samsung Spinpoint F3, 1TB 	€ 47
SSD:		Crucial m4 CT256M4SSD2 128GB	€ 170,-
Voeding:	Corsair AX750W			€ 150,-
Behuizing:	Fractal Design Define XL	€ 119,90
Blu-Ray:	LG BH10LS30 Zwart		€ 75,-
Wi-Fi		TP TL-WN951N			€ 28,70

[B]TOTAAL:			€ 1.471,10[/B]
+Toetsenbord:
LOGITECH G110 Black Gaming Keyboard Azerty 920-002242
65.99€

muis:
CYBORG R.A.T. 5 Gaming Mouse
99.99€

usb extra:
10 poort USB2.0 Hub Zwart Sitecom CN-052 Retail Box
29.99€

hoofdtelefoon:
LOGITECH G35 Surround Sound Headset met Micro
79.99€

software:
MICROSOFT Windows 7 Home Premium NL 64BIT ( OEM, enkel verkoop bij nieuw toestel )
89.99€

Totaal: 1837,05 euro


Even die van Zarnikon aangepast en jouw extra onderdelen er bij gezet.
Al zou ik qua toetsenbord ook eens kijken naar de Razer Blackwidow reeks. Deze zijn qua technologie beter dan gewone toetsenborden en dus niet enkel qua functies.


Anyway, dit systeem kan niet beter behalve als je er disproportioneel veel geld tegenaan gooit. Elke 100 euro die je er nu tegenaan gooit zal slechts voor 1-2% merkbare prestatiewinst opleveren.

Jim_Beta

Legacy Member
Bedankt voor al jullie hulp, ik zal jullie meningen zeker in beraad nemen. Ik dacht dat je veel geld moest spenderen om een goede gamepc te hebben, blijkbaar is dat niet meer zo.
Ik besef nu ook dat het slimmer is om een goedkoper moederbord te kopen omdat je anders bij eventuele vervanging ervan of processor telkens met een zeer dure keus zit. Ik begrijp nu dat een i5 processor daarom mss beter is. De prijsklasse verschilt in die serieus veel meer, naar mijn idee, dan in de i7 series.
Ik ga dus zeker jullie systemen eens bekijken, maar vraag me af waarom niemand hier voor een geforce kaart opteert.
Ik dacht dat geforce altijd het beste was op grafisch gebied?

phate_13

Legacy Member
Dit varieert een beetje. Het grote ding is meestal dat Nvidia (net zoals Intel) meestal puur qua prestaties kijkt. Terwijl AMD (en dus ook Ati, is hetzelfde bedrijf tegenwoordig) zich meer focust op de prijs/prestatie verhouding.

Zo heeft nvidia inderdaad misschien wel de snelste grafische kaart, maar deze is natuurlijk zeer duur. Door 2 tragere, en veel goedkopere, AMD kaarten in crossfire te zetten streef je deze gemakkelijk voorbij.

Er is momenteel slechts één echt interessante nvidia kaart op de markt en dat is de GTX 560 Ti, welke ongeveer overeen komt met de HD6950. Echter, doordat wanneer je crossfire/SLI gebruikt (het samen laten werken van 2 kaarten), dat werkt gewoon veel beter bij AMD, waardoor dit ook terug interessanter wordt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan