Archief - Tso --> aso

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MMG

Legacy Member
Ik waarschuw jullie dit is een lange tekst.

Okee, laat me eerst mijn situatie schetsen. Ik zit nu in het 4de jaar handel. Na bespreking met school ivm volgend jaar werd mij boekhouden - informatica voorgesteld. Omdat ik zeer goed ben in beide vakken. Maar ik wil niets doen met BI omdat ik nu al het gevoel heb dat ik niets bij leer. Ook qua voorbereiding voor wat ik wil doen is BI niet de beste oplossing. Wat nu jammer is, is dat ik niet eerst een aso richting heb geprobeerd. Ik ben direct begonnen in TSO, dus niet afgezakt ofzo. Ik haal nu in handel 75-80% waarbij ik de dag voor de examens begin. Dus heb ik samen met school besloten om volgend jaar over te stappen naar een aso richting. En normaal gezien zo ik dit aan kunnen ivm capaciteit en motivatie. Maar ik weet niet precies wat ik wil doen. Ik wil zo veel doen ^^ dus heb ik een lijst gemaakt rekening houdend met mijn interesse en dan geschrapt volgens haalbaarheid. Ik ben bereid heel hard te werken.
Dit is mijn lijstje:
* biomedische wetenschappen
* farmaceutische wetenschappen
* exacte wetenschappen biologie, fysica, scheikunde
---/---/---/---/---/---/---/---/-
* (toegepaste) economische wetenschappen
* handelswetenschappen
* handelsingenieur
---/---/---/---/---/---/---/---/-
* toegepaste informatica --> consulting

* rechten

Nu vraag ik welke aso richting ik moet gaan doen om zo veel mogelijk open te houden. Of miss welke richting per domein dat ik nu opsomde? Ik weet dat dat eerste deel zal moeten blijven als onmogelijke droom. Wat kan ik met economie-wetenschappen ?
Alvast bedankt.

Dreamforce

Legacy Member
Met een TSO diploma kan je gaan studeren wat je wilt in het hoger. Het middelbaar kan een kleine voorbereiding geven op je toekomstige richting, in het hoger begin je met ieder vak van 0. Dus in sommige gevallen kan je kennis van het middelbaar je het eerste jaar wel al wat verder op weg helpen. Nu je interesses zijn zeer breed dus je kan eventueel economie gaan doen in het middelbaar maar dan is je kennis van wetenschappen wel een heel deel minder. Dus misschien eerst eens zien waar je interesse het meeste liggen?

[BAT] Hydra

Legacy Member
Dreamforce zei:
Met een TSO diploma kan je gaan studeren wat je wilt in het hoger. Het middelbaar kan een kleine voorbereiding geven op je toekomstige richting, in het hoger begin je met ieder vak van 0. Dus in sommige gevallen kan je kennis van het middelbaar je het eerste jaar wel al wat verder op weg helpen. Nu je interesses zijn zeer breed dus je kan eventueel economie gaan doen in het middelbaar maar dan is je kennis van wetenschappen wel een heel deel minder. Dus misschien eerst eens zien waar je interesse het meeste liggen?

Maak dat vooral jezelf wijs. De richting die je in het middelbaar gevolgd hebt, is volgens mij een erg determinerende factor. We spreken hier toch over een niet te onderschatten kennis intake van verschillende jaren...

Ceteris paribus, zal je trouwens indien je over minder voorkennis beschikt, over véél meer doorzettingsvermogen moeten beschikken om te blijven doorwerken en niet op te geven in het hoger. Het is dus sowieso beter om een richting te volgen die je goed voorbereidt op het hoger.

Dat gezegd zijnde, raad ik op basis van je lijstje je wetenschappen-wiskunde aan.

Utred

Legacy Member
MMG zei:
Ik waarschuw jullie dit is een lange tekst.

Okee, laat me eerst mijn situatie schetsen. Ik zit nu in het 4de jaar handel. Na bespreking met school ivm volgend jaar werd mij boekhouden - informatica voorgesteld. Omdat ik zeer goed ben in beide vakken. Maar ik wil niets doen met BI omdat ik nu al het gevoel heb dat ik niets bij leer. Ook qua voorbereiding voor wat ik wil doen is BI niet de beste oplossing. Wat nu jammer is, is dat ik niet eerst een aso richting heb geprobeerd. Ik ben direct begonnen in TSO, dus niet afgezakt ofzo. Ik haal nu in handel 75-80% waarbij ik de dag voor de examens begin. Dus heb ik samen met school besloten om volgend jaar over te stappen naar een aso richting. En normaal gezien zo ik dit aan kunnen ivm capaciteit en motivatie. Maar ik weet niet precies wat ik wil doen. Ik wil zo veel doen ^^ dus heb ik een lijst gemaakt rekening houdend met mijn interesse en dan geschrapt volgens haalbaarheid. Ik ben bereid heel hard te werken.
Dit is mijn lijstje:
* biomedische wetenschappen
* farmaceutische wetenschappen
* exacte wetenschappen biologie, fysica, scheikunde
---/---/---/---/---/---/---/---/-
* (toegepaste) economische wetenschappen
* handelswetenschappen
* handelsingenieur
---/---/---/---/---/---/---/---/-
* toegepaste informatica --> consulting

* rechten

Nu vraag ik welke aso richting ik moet gaan doen om zo veel mogelijk open te houden. Of miss welke richting per domein dat ik nu opsomde? Ik weet dat dat eerste deel zal moeten blijven als onmogelijke droom. Wat kan ik met economie-wetenschappen ?
Alvast bedankt.
Wetenschappen-talen of wetenschappen-wiskunde, afhankelijk van hoe goed je wiskunde is. Bij WW zal de wiskunde waarschijnlijk wel zeer lastig zijn, of toch in ieder geval een grote aanpassing.

matt77hias

Legacy Member
Je kan natuurlijk ook tso voort doen om gwn einddiploma te halen en aangezien je zoveel tijd hebt kun jezelf focussen op wat je wilt in je vrije tijd,
omdat je nooit iets deftig genoeg ziet in het middelbaar en omdat ze zich 'aan het leerplan' moeten houden en daarnaast zijn het meestal die vakken die niet deel uitmaken van je hoofdrichting die het meeste inspanning vergen.
(dit geldt voor al het wetenschappelijke-wiskundige, wat de talen betreft is het natuurlijk aangeraden echt les te volgen)

h0pje

Legacy Member
Ik zou voor een wetenschappelijke richting kiezen. Waarom? Omdat je veel makkelijker op weg gaat raken in het hoger wanneer je een degelijk basis wetenschappen hebt. Terwijl je met een voorkennis economie bijna niets bent, want economie in het hoger begint opnieuw vanaf 0.

Racing_Genk

Legacy Member
Een richting met zoveel mogelijk wiskunde of wetenschappen.

Economie raad ik af, je hebt daar echt 0,0 voorkennis voor nodig. Als ik trouwens zie hoe slecht de meesten op economie halen (in tew) die zelf economie in het middelbaar gestudeerd hebben, stel ik me ook wel vragen over het niveau van economie in het middelbaar.

Fraggie

Legacy Member
MMG zei:
waarbij ik de dag voor de examens begin.
Straffe uitspraak waarop deze vraag al rap komt:
ben je ook gewent van te leren?

Want de hoeveelheid leerstof zal alleen maar toenemen en de tijd is daarvoor kort. Als ik nu terug kijk naar het middelbaar dient dat enkel om je structuur aan te leren.

Nerath

Legacy Member
Hem wetenschappen op ASO-niveau aanraden is fine and dandy, maar hij zal wel twee jaar gemist hebben van de vakken fysica, chemie en biologie.

De vraag die hier relevant is lijkt me eerder, hoe zijn je punten voor wiskunde en natuurwetenschappen?
Indien deze degelijk zijn kan je een ASO-wetenschappen richting proberen, hoewel ik de kans relatief klein inschat dat je dit zult halen.

Een iets "meer haalbare" richting lijkt me de TSO Industriële wetenschappen te zijn. De algemene vakken, waar je ook (meer) moeite zal moeten insteken in het ASO zijn hier op een iets "lager" niveau waardoor je meer tijd zal krijgen om je achterstand m.b.t. wiskunde en wetenschappen in te halen.

In IW krijg je nl. ook 8u wiskunde en ben je de natuurwetenschappen (amalgaam van chemie, biologie en fysica) kwijt en vervang je deze door de echte vakken. Ook TW, techniek wetenschappen krijgt 6u wiskunde.

Soler

Legacy Member
Efflorescence zei:
Ik vind 75-80% trouwens niet echt zo'n fantastisch rapport, of ligt dat aan mij?
In het middelbaar haalde ik precies minimum 80%. :$

Hangt af van school tot school hoor. Hier in Bl'berge hebben we 2 scholen waar zowat het meeste volk van de oostkust naar toe gaat. De ene school ligt het niveau beduidend lager dan de andere. En 80 procent betekent ook geen succes later op de unief.

Dubhead

Legacy Member
75-80 is een goed cijfer maar ik denk onvoldoende om zomaar ineens over te stappen naar een aso richting ( wat toch wel een ander niveau is). Kzou gewoon er echt voor gaan in tso en dan zijn er nog veel mogelijkheden voor verdere studies.

Dudenoob

Legacy Member
Dit is misschien geen goed advies maar wel gebaseerd op mijn ervaringen:
Ik ben begonnen met latijn, puur omdat het moest, ik haatte dit enorm en ben dan in het 3de overgeschakeld naar Wetenschappen (ASO). 2 jaar heb ik amper iets gedaan (alleen voor werkwoorden in frans omdat ik bijles moest volgen). In het 4de heb ik met de hakken over de sloot mijn A-attest gehaald en besloten tegen alle raad in om Wiskunde-Wetenschappen te volgen in het 5de.
Het niveau van het 5de is echt veel hoger dan het niveau in het 4de, ik was er net door voor alles (Oppeens moest ik beginnen leren, iets wat ik bijna nooit gedaan heb) maar besloot toch om iets anders te gaan doen nl: Techniek wetenschappen, een wetenschappelijke TSO richting. Ook hier had ik geen motivatie, dat kwam vooral omdat ik erachter kwam dat ik Wetenschappen niets vind voor mij en ook omdat ik nooit geleerd heb.
Dit jaar ben ik (terug in het 5de) overgeschakeld naar Informatica-Beheer en ook hier begon ik niet goed, maar dat kwam vooral door vakken als Nederlands... (Taken half, te laat maken; enz...) Toen men zij met kerst dat ik een tand moest bij zetten heb ik dat ook gedaan. Ik ben begonnen met al m'n taken te maken en te studeren zoals het hoort. Nu met minimale inspanningen heb ik 70% en vind het eigenlijk een makkelijke richting. Maar bijna iedereen die uit 4HA komt heeft het moeilijk met goeie punten te halen. Ook omdat er veel zijn die totaal geen aanleg hebben voor bv. programmeren. Nu heb ik besloten stap voor stap me meer in te zetten en me zo voor te bereiden op het Hoger onderwijs.
Het grote verschil zit hem in het Blokwerk dat je moet doen in het ASO, wat in het TSO (zeker informatica) is het vooral logisch denken en een gezonde interesse hebben voor je vak.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik wil toch bewijzen dat 4HA ==> 5ASO een enorm grote stap is.

cdp1193

Legacy Member
Ik zou aanraden om wetenschappen talen te doen, een wiskundige richting gaat waarschijnlijk te zwaar zijn (de studiedruk is daar hoog). Ikzelf kom uit de latijn wetenschappen en studeer voor het moment farmaceutische en ervaar niet zoveel moeilijkheden (alleen Fysica was iets minder). Ik moet wel zeggen dat ik op een redelijk goede school zat waar we meer zagen dan het leerplan voorschreef.

EDIT: Vergeet niet dat je in de 3de graad niet meer kan afzakken naar een lagere richting waardoor, als je slecht scoort, moet zittenblijven.

Michster

Legacy Member
Efflorescence zei:
Ik vind 75-80% trouwens niet echt zo'n fantastisch rapport, of ligt dat aan mij?
In het middelbaar haalde ik precies minimum 80%. :$

Eerste ². Uw percentage gaat sowieso sterk zakken, dus dan vind ik 75-80% nog niet zo indrukwekkend. Ook al is het zonder/nauwelijks te leren.

Fraggie zei:
Straffe uitspraak waarop deze vraag al rap komt:
ben je ook gewent van te leren?

Want de hoeveelheid leerstof zal alleen maar toenemen en de tijd is daarvoor kort. Als ik nu terug kijk naar het middelbaar dient dat enkel om je structuur aan te leren.

Nuttigste wat hier tot nu toe al gezegd is imo. :p Het is niet zozeer de voorkennis uit het middelbaar die bepalend is, maar eerder uw "leervaardigheden". Als jij ooit hoger onderwijs of unief wilt doen, zou je beter zeker zijn dat je weet wat het is om "hard" te leren.(want leren op het middelbaar is nog altijd niks ivm leren op hoger onderwijs of unief.

Persoonlijk zou ik industriële wetenschappen(TSO) ofzo aanraden voor je. Nee, het is geen tso, maar je krijgt veel fysica, wiskunde en chemie(tenminste als je daarmee verder wil). Je zal er moeten voor leren en het is een mooie aanloop voor een hoger diploma omtrent wetenschappen/techniek.

Wil je per se ASO: wetenschappen-wiskunde, moderne talen-wiskunde, ... Waar jij je het beste in kan vinden...

PineMangoes

Legacy Member
Zoveel mogelijk wiskunde, daarmee hou je je opties breed.

scriptkiddie

Legacy Member
Iedereen mag hier wel zeggen dat het een grote stap is van TSO naar ASO, maar de stap van ASO naar universiteit is zeker zo groot. Ik ben er vast van overtuigd dat je geen kans maakt aan de universiteit als je het ASO niet aankunt.

Racing_Genk

Legacy Member
Efflorescence zei:
Ik vind 75-80% trouwens niet echt zo'n fantastisch rapport, of ligt dat aan mij?
In het middelbaar haalde ik precies minimum 80%. :$

De mensen die nu burgerlijk doen die bij ons op school zaten haalden 80 int middelbaar.

Ikzelf en de meesten ergens midden in de 60, dus kwestie van hoe moeilijk de school is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan