Archief - leuke erasmusbestemmingen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gaurentlarnier

Legacy Member
volgend jaar ga ik wellicht op erasmus... binnenkort komt de lijst met bestemmingen online, maar ik ben er al een tijdje over aan't nadenken.


Enerzijds zou ik het awesome vinden om ergens in zwitserland/oostenrijk/frankrijk te zitten zodat ik elk weekend kan gaan snowboarden.

Anderzijds is spanje, portugal of duitsland wellicht het leukst qua uitgang, stadsleven, mensen.

Maar we kunnen ook naar Finland, wat mij enorm aanspreekt omdat het wat avontuurlijker is, ook mogelijkheid tot skieen biedt, en geen traditionele erasmus bestemming is.



dus long story short, wat zouden jullie kiezen? en klopt mijn 'stereotiepe' beeld over de bestemmingen, of ga ik in bv. finland even leuk kunnen uitgaan (feestjes, cafés, socialere erasmus bijeenkomsten) als in spanje?
do note: het is maar voor 3 maanden, langer mogen we niet gaan in ons richting!!

Nerath

Legacy Member
Denk liever na over - wanneer je de lijst krijgt - wat de meest interessante programma's zullen zijn. Laat dat nu net iets zijn waar je op dit moment nog niks over kan zeggen. Maar Erasmus is toch wel iets meer dan enkel een plezierreisje mag ik hopen.

Je zal je overal wel vermaken op Erasmus, dat staat alvast buiten kijf. Het spreekt natuurlijk voor zich dat Scandinavië iets avontuurlijker is dan de traditionele bestemmingen. Maar elke bestemming binnen Europa is stilaan "standaard" aan het worden, inclusief Scandinavië.

Dat gezegd zijnde, ik ken iemand die naar Noorwegen ging en iemand die naar Finland ging. Beide mensen heb ik enkel vol lof horen spreken over zowel de vrijetijdsbestedingen als de manier van werken op de campus in kwestie. Persoonlijk zou ik dan ook voor Finland kiezen.

gaurentlarnier

Legacy Member
Nerath zei:
Denk liever na over - wanneer je de lijst krijgt - wat de meest interessante programma's zullen zijn. Laat dat nu net iets zijn waar je op dit moment nog niks over kan zeggen. Maar Erasmus is toch wel iets meer dan enkel een plezierreisje mag ik hopen.

't is volgend jaar mn laatste jaar, en ik wil eigenlijk gewoon een leuke erasmus ervaring. Ik heb hier de voorbije jaren al genoeg graden bijeen gesprokkeld en mij genoeg op m'n studies gefocussed.

Op alles daarbuiten ook natuurlijk :), maar voor mij mag het gewoon een plezierreisje allen zijn infeite. Het is ook maar 3 maand he, de rest van't jaar draai ik hier dan wel wat extra mn botten af.

Kingfisher

Legacy Member
Zo blij om te vernemen dat het deel van mijn belastingsgeld dat naar onderwijs gaat, goed geïnvesteerd wordt in de jonge mensen van vandaag.

Ok, oude-zakken-mode off: waar je ook gaat, het wordt een onvergetelijk avontuur. Ga wel ergens waar je de taal een beetje begrijpt.

Noot: Finnen zijn ongelofelijke toffe peren, wel in publiek het tegenovergestelde van joelende Hollanders, nogal introvert (tenzij ze je kennen). Ze zijn ook zo maf als een ketel, en zuipen als sponsen. Schone vrouwen, ook. Alleen aan dat taaltje is niets te verstaan.

Rnzk

Legacy Member
Ik ben (januari-juni 2011) 1 semester op erasmus geweest in Valencia (Spanje). Een echte aanrader!
-Het is er warm
-Ligt aan de zee
-Een gedeeld appartement/kot kost niet veel ( voor 200-250 euro heb je al iets deftig)
-ZEER grote scholen/campussen waar je zowat alles kan volgen en doen (Universitat Politcnica de Valncia , www.ucv.es)
-Is een stad die leeft van de studenten
- ...

Ik heb er een programma gevolgd in het engels (European Industrial Management)
http://dl.dropbox.com/u/11954359/EIM 12.pdf

Damn, als ik er aan denk wil ik terug!

Zoals reeds gezegd wordt dit een onvergetelijk avontuur!
(Zowel binnen als buiten de school ;-) )

laurensvd

Legacy Member
Ga naar Milaan :p
DE party stad, warm in de zomer en met de trein ben je op een uurtje in de skigebieden.
Win ;)

W0utR

Legacy Member
Als je de kans krijgt en zo ver wilt gaan, ga naar China, ik heb daar 3 onvergetelijke maanden beleefd tijdens mijn stage.
Fantastisch land, zeer toffe mensen en een grote uitdaging que cultuur.

Ik zou vooral kiezen voor een land waar je anders niet naartoe zou gaan, landen zoals Frankrijk en Duitsland kan je later ook nog naartoe trekken en een echte uitdaging lijkt mij dat niet echt

f_dieleman

Legacy Member
Als het is om je gewoon een paar maand te gaan amuseren, zijn Krakau en Wroclaw ook wel serieus de moeite denk ik, en belangrijk: goedkoop. :D

W!mpix

Legacy Member
gaurentlarnier zei:
volgend jaar ga ik wellicht op erasmus... binnenkort komt de lijst met bestemmingen online, maar ik ben er al een tijdje over aan't nadenken.


Enerzijds zou ik het awesome vinden om ergens in zwitserland/oostenrijk/frankrijk te zitten zodat ik elk weekend kan gaan snowboarden.

Anderzijds is spanje, portugal of duitsland wellicht het leukst qua uitgang, stadsleven, mensen.

Maar we kunnen ook naar Finland, wat mij enorm aanspreekt omdat het wat avontuurlijker is, ook mogelijkheid tot skieen biedt, en geen traditionele erasmus bestemming is.



dus long story short, wat zouden jullie kiezen? en klopt mijn 'stereotiepe' beeld over de bestemmingen, of ga ik in bv. finland even leuk kunnen uitgaan (feestjes, cafés, socialere erasmus bijeenkomsten) als in spanje?
do note: het is maar voor 3 maanden, langer mogen we niet gaan in ons richting!!

De vraag is natuurlijk, waarom denkt ge dat ge in Oostenrijk niet kunt uitgaan? Uitgaan is meestal toch met de Erasmusstudenten; Finnen, Spanjaarden, meiskes uit Noorwegen, ze zitten hier allemaal hoor. En ze bevestigen stuk voor stuk de stereotypen. :p (in a good way) En btw, elk weekend snowboarden? Ik sta quasi elke dàg op de piste.

Edit: maar Woutr heeft zeker een punt. Ik was in mijn keuze gelimiteerd tot Europese bestemmingen. Als je kan, ga dan zeker zo ver en zo verschillend moglijk op Erasmus. Je kan later altijd een paar maanden naar Oostenrijk trekken, bij china ligt dat bvb al een stuk moeilijker.

gaurentlarnier

Legacy Member
't is enkel in europa om doen :)

merci voor de replies trouwens! Milaan en oostenrijk lijken mij tot nog toe de 2 best opties.

Legendary d.C.

Legacy Member
Ik ben dit jaar naar Finland geweest (Oulu). Heb me daar enorm goed geamuseerd, ik zat daar in een relatief grote stad net onder de poolcirkel.
De combinatie van een goede universiteit, extreme koude temperaturen en sneeuw afgewisseld met gigantisch grote internationale community was ongelofelijk!

Zeker doen, ik had geen spijt om een plaats te nemen waar je normaal gezien niet naartoe gaat.

Crash_and_burn

Legacy Member
Ik ben vorig jaar in Finland (Jyvaskyla) geweest op Erasmus en was er geweldig. Elke week feestjes, kei veel dingen gezien, veel nieuwe mensen leren kennen, veel geleerd en het avontuur (-40 graden minimum, veel sneeuw en zo van die dingen). Qua reizen heb ik de naburige landen gezien (rusland, zweden, noorwegen, lapland, estland, letland).

Mijn persoonlijke ervaring was zeker super positief en ik zou er niets mee inzitten om daar voor de rest van mijn leven te gaan wonen.

Mijn raad, ga naar een land waar je iets mee bent later. Wil je de zoveelste zijn die naar Spanje of Portugal of Italië bent gegaan, go ahead en je zal daar ongetwijfeld een toffe ervaring beleven. Maar zou je liever iets extra hebben, een land dat je normaal gezien niet zou bezoeken in een doodgewone vakantie, kies dan voor Finland (met de beperkte keuze die je hebt).

Als je nog meer info wilt hebben over erasmus, pm me, ik help je graag verder.

Sev-O

Legacy Member
Iemand al naar Polen/Estland/... die soort landen geweest? (ervaringen?)

systech

Legacy Member
Als ge er ook nog iets wilt aan hebben (tov de fun en superervaring die je overal welt zult beleven), zou ik kiezen ifv evt. talen die je wilt verbeteren.

f_dieleman

Legacy Member
Sev-O zei:
Iemand al naar Polen/Estland/... die soort landen geweest? (ervaringen?)

Ik zit in Polen, Warschau. Ik kan niet vergelijken met andere steden/landen, maar ik denk wel een redelijke aanrader. Natuurlijk geen zon-zee-strand taferelen ( als ik dan foto's zie van vriendin in Nice, Valencia ... ben ik toch even jaloers. :p), maar het sociaal leven/uitgaansleven is hier toch wel serieus de moeite. Véél studenten, veel toffe cafés, clubs ... Nadeel is wel dat Warschau soms wat te groot is, dus voor 1 semester is een kleinere stad wel beter denk ik.

Oja, pools is een pain in the ass.

Wover

Legacy Member
Sev-O zei:
Iemand al naar Polen/Estland/... die soort landen geweest? (ervaringen?)

Estland is onlangs uitgeroepen dat beste land voor Erasmusstudenten, niveau van onderwijs is verder erg goed (zelfde niveau als Finland, iets beter als Belgie), kosten zijn erg laag en Tallinn is leuk compact (450 000 inwoners).

Kennis van het Engels bij de jongeren is heel goed, maar bij ouderen redelijk slecht.

International students say Estonia is the best country for stay | Study in Estonia

eurowarriors

Legacy Member
Rnzk zei:
Ik ben (januari-juni 2011) 1 semester op erasmus geweest in Valencia (Spanje). Een echte aanrader!
-Het is er warm
-Ligt aan de zee
-Een gedeeld appartement/kot kost niet veel ( voor 200-250 euro heb je al iets deftig)
-ZEER grote scholen/campussen waar je zowat alles kan volgen en doen (Universitat Politcnica de Valncia , www.ucv.es)
-Is een stad die leeft van de studenten
- ...

Ik heb er een programma gevolgd in het engels (European Industrial Management)
http://dl.dropbox.com/u/11954359/EIM 12.pdf

Damn, als ik er aan denk wil ik terug!

Zoals reeds gezegd wordt dit een onvergetelijk avontuur!
(Zowel binnen als buiten de school ;-) )

:applause: Kan ik alleen maar beamen. Heb er ook een hele tijd verbleven, wel niet op Erasmus, en het is een zalige stad. Bijzonder veel uitgaansmogelijkheden, lekker eten en drinken, altijd goed weer van januari tot september (in oktober/november durft het soms al eens wat minder te zijn), het ligt aan de zee... Mooie binnenstad maar ook heel veelzijdige stad. In het midden van Valencia heb je het Turia-park, een gigantisch langlopend park op de bedding van de drooggelegde Turia-rivier. Je kan daar sporten, wandelen, fietsen, in de zon liggen... Je hebt heel wat verschillende buurten (grote stad ook btw) met allemaal verschillende soorten mensen. Alles is makkelijk bereikbaar met de metro/bus, en alles is daar ook zeer goedkoop.

De universiteitscampus is heel groot en modern, goed gelegen met in de buurt héél wat goedkope studentenappartementjes. De universiteit ligt ook dicht bij de zee. De levenskwaliteit in het algemeen ligt er erg hoog, absolute aanrader als stad. Van erasmus-programma's kan ik wel niets, van Valencia alles :p

Benjamin

Legacy Member
Nerath zei:
Denk liever na over - wanneer je de lijst krijgt - wat de meest interessante programma's zullen zijn. Laat dat nu net iets zijn waar je op dit moment nog niks over kan zeggen. Maar Erasmus is toch wel iets meer dan enkel een plezierreisje mag ik hopen.
Voor zo ver ik het heb begrepen staat voor de meeste Erasmusgangers het plezier met stip op 1. :)
Ik kan het hen moeilijk kwalijk nemen, het is voor velen eenmalig dat je maandenlang in het buitenland verblijft, daar wil je het maximale uithalen en ach, dat studeren komt wel weer zogauw je terug van Erasmus bent. De EU moet zich nog maar eens bezinnen op al die Erasmus-subsidies.

Benjamin

Legacy Member
Rnzk zei:
Ik ben (januari-juni 2011) 1 semester op erasmus geweest in Valencia (Spanje). Een echte aanrader!
-Het is er warm
-Ligt aan de zee
-Een gedeeld appartement/kot kost niet veel ( voor 200-250 euro heb je al iets deftig)
-ZEER grote scholen/campussen waar je zowat alles kan volgen en doen (Universitat Politcnica de Valncia , www.ucv.es)
-Is een stad die leeft van de studenten
- ...

Ik heb er een programma gevolgd in het engels (European Industrial Management)
http://dl.dropbox.com/u/11954359/EIM 12.pdf

Damn, als ik er aan denk wil ik terug!

Zoals reeds gezegd wordt dit een onvergetelijk avontuur!
(Zowel binnen als buiten de school ;-) )

eurowarriors zei:
:applause: Kan ik alleen maar beamen. Heb er ook een hele tijd verbleven, wel niet op Erasmus, en het is een zalige stad. Bijzonder veel uitgaansmogelijkheden, lekker eten en drinken, altijd goed weer van januari tot september (in oktober/november durft het soms al eens wat minder te zijn), het ligt aan de zee... Mooie binnenstad maar ook heel veelzijdige stad. In het midden van Valencia heb je het Turia-park, een gigantisch langlopend park op de bedding van de drooggelegde Turia-rivier. Je kan daar sporten, wandelen, fietsen, in de zon liggen... Je hebt heel wat verschillende buurten (grote stad ook btw) met allemaal verschillende soorten mensen. Alles is makkelijk bereikbaar met de metro/bus, en alles is daar ook zeer goedkoop.

De universiteitscampus is heel groot en modern, goed gelegen met in de buurt héél wat goedkope studentenappartementjes. De universiteit ligt ook dicht bij de zee. De levenskwaliteit in het algemeen ligt er erg hoog, absolute aanrader als stad. Van erasmus-programma's kan ik wel niets, van Valencia alles :p
Niet dat het mij niet heerlijk lijkt om dagelijks te surfen, windsurfen enz. maar verga je daar niet van de hitte als je in de zomer daarnaar toe gaat. De lucht mag dan droger zijn dan hier maar ik vind het hier al te warm wanneer het mid 20 graden Celcius is.

Bluto

Legacy Member
Benjamin zei:
Voor zo ver ik het heb begrepen staat voor de meeste Erasmusgangers het plezier met stip op 1. :)
Ik kan het hen moeilijk kwalijk nemen, het is voor velen eenmalig dat je maandenlang in het buitenland verblijft, daar wil je het maximale uithalen en ach, dat studeren komt wel weer zogauw je terug van Erasmus bent. De EU moet zich nog maar eens bezinnen op al die Erasmus-subsidies.

De bedoeling is vooral om mensen te hersocialiseren tot Europese burgers. Ik denk dat ze in Brussel heel blij zijn als studenten de hele tijd feesten met studenten uit allerlei landen.:p

Ik ben zelf naar Wenen geweest en dat is een absolute aanrader. Het is een prachtige stad met veel kunst en cultuur, een hoge levenskwaliteit, goede scholen en vriendelijke mensen. Qua prijs valt het volgens mij redelijk goed mee tegenover andere grote West- en Centraal-Europese steden.
Skieën zal je in de buurt wel kunnen doen, maar daar had ik zelf geen interesse in. Er zijn wel voldoende uitgaansgelegenheden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan