Archief - Informatica Hogeschool VS Unief

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Laura Bollings

Legacy Member
Hey,

Dit jaar ga ik afsuderen aan boekhouden informatica.
Mijn punten liggen vrij hoog, het is wel TSO dus geen ASO.

Graag zou ik volgend jaar informatica studeren.
Wat is eigenlijk het grote verschil tussen hogeschool en unief?

Ik heb gehoord dat als je informatica op unief doet, ipv hogeschool je veel meer verdient.

Ook heb ik gelezen dat op hogeschool, je vooral praktisch doet, programmeerd en vooral oefeningen doet, stage doet en projecten realiseerd.

Op universiteit zou je dan vooral informatica theoretisch bekijken, en een vriend die op universiteit zit zegt dat ze in jaren zelfs geen computer hebben aangeraakt.

Wat doen mensen die afstuderen op universiteit dan in hun voltijdse job?

Met dank

Zymp

Legacy Member
Ik heb gehoord dat informatica op de unief enorm saai kan zijn (een beetje zoals gij ook al had vernomen), en op de hogeschool toffer.

Ik zelf volg lerarenopleiding met als één van mijn vakken informatica, en wij hebben een lector die ook op de hogeschool lesgeeft. Hij zegt dat onze informatica vrijwel hetzelfde is, maar dan alleen de applicatiesoftware, programmeren, netwerken en hardware. Op de hogeschool zijn er meer vakken geloof ik.
Als het effectief trekt op onze informaticalessen, zou ik dat enorm aanraden. Deze informatica is echt enorm tof, en we werkten in de eerste semester van het eerste jaar niet echt met hardware, maar gewoon met softwarepaketten als office e.d., maar nu zijn wij zelf ook veel bezig met hardware e.d.

Dus, als je wilt informatica toepassen, hogeschool,
Als je meer zo de theorie enzo erachter wilt (dat is iets wat ik gehoord had, ben ook niet zeker dat het echt zo is!), universiteit

En anders kan ik u ook nog altijd de lerarenopleiding aanraden :D

DemoDrawer

Legacy Member
Ik volg informatica op de universiteit.
Om eerlijk te zijn, programmeren niet, we zien hoe bv. arrays in elkaar zitten maar gebruiken ze dan weer niet.

Zelf notities nemen, hele dag door theorie. Ben het zo beu als iets nu, na 1ste jaar. Het is moeilijk, elke dag studeren maar je geraakt er wel normaal gezien.

Wiskunde is zeeer belangrijk, want dat zie je bijna de hele tijd. Ook heb je zelfs algemene vakken als Frans, etc. Gewoon om je te leren studeren lijkt het net..

Het ergste is, dat ik wel graag eens wat programmeer en dat ze me dit hadden beloofd op de info dag die ik in het laatste middelbaar had bijgewoond. Ze hadden me verteld dat je veel geld verdiende, programmeerde en die dingen.

Het veel geld verdienen is zelfs relatief. In de informatica sector hangt het ervan af hoe goed je zelf bent, niet alleen je diploma. Het kan je een boost geven, maar als je echt heel goed kan programmeren, en wat ervaring hebt dan kan je in hogere bedrijven gaan werken waar je meer geld verdiend.

Qua geld verdienen is er niet echt een onderscheid tussen de twee richtingen, tenzij je leerkracht wordt of een beroep waar je naar diploma betaald wordt. Maar de meeste bedrijven betalen naar je kwaliteiten en waarvoor je bent aangenomen (de functie dus).

Mensen met een unief diploma, gaan meer in banken en andere sectoren werken omdat ze de vaardigheden niet bezitten maar gewoonweg kunnen studeren.

DemoDrawer

Legacy Member
Ook wou ik nog zeggen dat je op unief niet echt de kans hebt, buiten je thesis op het einde dan om je te bewijzen. Dit had ik ook graag anders gezien...

Beknopt unief (in mijn ervaring) informatica:

- Puntweg saai
- Geen computer aanraken
- Geen projecten
- Heel de dag saaie theorie
- Megazware examens
- Wiskunde to the next level
- Algemene vakken
- Informatica helemaal uitdiepen
- Tweedezit gegarandeerd
- Laat afstuderen

Laura Bollings

Legacy Member
Ja, dat van ontplooiing:

in een artikel:

Op hogeschool kan je jezelf bewijzen dat je beter dan de rest bent door niet te blijven zitten, en dan kan je een extra jaar doen. Dit is enkel voor de beste programmeurs.

Riverdale27

Legacy Member
Ik denk dat een belangrijke reden waarom informatica op de unief vooral focust op algemene zaken, inzicht en theorie is omdat die personen vaker managers of projectleiders worden. Ze moeten geen code typen, maar ze moeten projecten uitdenken en succesvol begeleiden. Dat betaalt neem ik aan ook beter.

Zo zullen TEWers bijv. ook meer management gericht opgeleid worden, omdat die ook niet dagenlang zullen boekenhouden zoals mensen die accountancy aan de hogeschool studeren, maar eerder die mensen zullen leiden (hoofd boekhouding) of controleren (bijv. auditor).

Ik denk dat je je dus best afvraagt of je veel wil programmeren. Want eenmaal je het goed kunt, kan ik mij inbeelden dat het na 5 jaar wel wat als bandwerk begint aan te voelen. Toen ik vroeger websites met PHP in mekaar stak was het in het begin een leuke interessante uitdaging. Maar na 4 websites begon ik het ook beu te worden. Nuja, dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. Ik ben ook nooit een specialist geweest natuurlijk.

Bij deze mijn poging om het verschil uit te leggen/te begrijpen :)

Genious

Legacy Member
Imho, van al het volk dat ik ken dat IT studeerde en van nu zelf in IT te werken:
het meeste van die hands-on ervaring kunt ge realistischerwijze nog goedmaken on the job. zeker als ge in uw vrije tijd altijd beke prutser waart.

De analytische skills opkrikken is echt veel minder evident imho, en die krijgt ge juist mee van de unief. Hogeschool veroordeelt u niet om vast te raken ofzo, ik zie er ook vrij snuggere rondlopen van de hogeschool die verdomd goed zijn. Ik denk gewoon dat ge meer hebt aan unief.

En euhm Laura, ik vind het wat een vreemde redenering dat ge uzelf bewijst door niet te blijven zitten. ;) Alsook verder studeren is voor eender wie die tijd, zin en middelen heeft na af te studeren. (en niets houdt iemand van de unief tegen om dat ook te doen)

*edit*
qua studieadvies: zie notoriousp hieronder
(en dunno of het zelfs de moeite is van unief te proberen achteraf)

NotoriousP

Legacy Member
Start hogeschool en als dat lukt kan je altijd unief bijdoen. Rechtstreeks unief zal zeer zwaar worden wegens een gebrek aan wiskunde.

Gekke_Koerd

Legacy Member
ik denk dat je een redelijke achterstand bij wiskunde gaat hebben in ieder geval, tenzij er tso studenten zijn die het gemaakt hebben als master in de inf zit ik verkeerd natuurlijk :D

bij mij in de klas (ti hogeschool) zitten er ook behoorlijk veel van boekhouden-informatica en daar zitten een paar enorm goede programmeurs tussen (verscheidene halen 20/20 op programmeren zonder probleem) maar van kennissen die dan de master schakel doen loopt het weer verkeerd af ivm de wiskunde, meer leren, saaiere lessen dan in ti,...

natuurlijk kun je zo hoog mogelijk beginnen en dus op uniefniveau alles geven en als het niet lukt kun je mss toch een paar vakken doen en vrijstellingen krijgen in het 2e semester op de hogeschool.

Bluewings

Legacy Member
Krijgen informatici in spé op de unief niet bijna dezelfde wiskunde dan de Fysica en Wiskunde?

Nunak

Legacy Member
Een ander perspectief:

DemoDrawer zei:
Beknopt unief (in mijn ervaring) informatica:

- Puntweg saai
- Geen computer aanraken
- Geen projecten Integendeel, ik word horendul van de projecten.
- Heel de dag saaie theorie Soms zijn er wel van die dagen.
- Megazware examens
- Wiskunde to the next level
- Algemene vakken
- Informatica helemaal uitdiepen
- Tweedezit gegarandeerd 3e bach en nog geen tweede zit gehad
- Laat afstuderen Het is maar wat je laat noemt.

Dit is vanaf de derde bachelor aan de KUL. In de eerste 2 jaren zijn er inderdaad wat minder projecten en is het allemaal wat 'droger'.

DesorteD

Legacy Member
De universiteit en hoge school benaderen informatica vanuit een ander perspectief. Hoge school gaat er voor zorgen dat gij kunt programmeren, netwerken kunt beheren, etc... allemaal zeer praktische zaken. Universiteit gaat informatica bekijken van een wetenschappelijk perspectief. Het gaat bijvoorbeeld bekijken naar hoe ge informatica kunt toepassen om meetkundige problemen op te lossen(klinkt saai?, ik kan u verzekeren dat het dat niet is...), gaat ge u verdiepen op de wiskundige basis van encryptie algoritmens etc.

Aan de universiteit leert ge ook programmeren, netwerken leggen, etc.. maar ge bekijkt daarnaast ook meer wetenschappelijk aspecten. Ziet ge minder programmeren dan aan de hoge school? nee, maar ge ziet het wel op een veel kortere tijdspanne. Wie zijn de meest bekwame werknemers? Op basis van eigen ervaring moet ik zeggen dat van de mensen die uit de hoge school kwamen er maar weinig echt goeie mensen bij zaten, zeker als ze op een ander abstractie niveau moeten denken dan ze gewoon zijn...

Moto

Legacy Member
Op basis van eigen ervaring moet ik zeggen dat van de mensen die uit de hoge school kwamen er maar weinig echt goeie mensen bij zaten
Op basis van eigen ervaring moet ik zeggen dat mensen de andere mensen die dezelfde opleiding als zijzelf gedaan hebben als "Beter" ervaren.

Wat is uw plan?
Wilt ge software maken rechtstreeks voor end-users, business software, doe dan geen universiteit, dat heeft geen enkele meerwaarde. hogeschool daar zijt ge ook niet veel mee maarja het is toch een basis. goede software schrijven leert ge niet op school

Als ge unief doet, wees dan echt iets van plan met die kennis, ga dan nieuwe encryptie algoritmen schrijven, of databases, of games of whatever, maar ga geen unief doen om daarna business analist te worden, dan hebt ge al die dingen voor niks geleerd.

Digital Lies

Legacy Member
Amai, zo'n negatief imago hier over Informatica aan de unief.
Ja, ge hebt veel en zware wiskunde en fysica de 1e jaren... Maar als die vakken u totaal niet interesseren, hebt ge zowiezo niks te zoeken in de informatica.
Ik zit nu in mijn 1e jaar en heb me mijn keuze nog geen moment beklaagd. De leerstof is echt interessant en ik heb het gevoel dat ik echt belangrijke nuttige dingen aan het leren en oefenen ben. (Een gevoel dat ik totaal niet had bij het merendeel van mijn middelbaar-vakken)
Die examens vallen trouwens best wel mee als ge er tijdens het jaar niet volledig uw voeten aan veegt.


@threadstarter: zelfde advies als NotoriousP, doe hogeschool, de wiskunde-achterstand zal iets te groot zijn vrees ik. (Daarmee bedoel ik niet alleen de specifieke leerstof, maar vooral het algemeen abstract denken)

DemoDrawer zei:
Mensen met een unief diploma, gaan meer in banken en andere sectoren werken omdat ze de vaardigheden niet bezitten maar gewoonweg kunnen studeren.
lol'd :D

[BAT] Hydra

Legacy Member
DemoDrawer zei:
Ik volg informatica op de universiteit.
Om eerlijk te zijn, programmeren niet, we zien hoe bv. arrays in elkaar zitten maar gebruiken ze dan weer niet.

Zelf notities nemen, hele dag door theorie. Ben het zo beu als iets nu, na 1ste jaar. Het is moeilijk, elke dag studeren maar je geraakt er wel normaal gezien.

Wiskunde is zeeer belangrijk, want dat zie je bijna de hele tijd. Ook heb je zelfs algemene vakken als Frans, etc. Gewoon om je te leren studeren lijkt het net..

Het ergste is, dat ik wel graag eens wat programmeer en dat ze me dit hadden beloofd op de info dag die ik in het laatste middelbaar had bijgewoond. Ze hadden me verteld dat je veel geld verdiende, programmeerde en die dingen.

Het veel geld verdienen is zelfs relatief. In de informatica sector hangt het ervan af hoe goed je zelf bent, niet alleen je diploma. Het kan je een boost geven, maar als je echt heel goed kan programmeren, en wat ervaring hebt dan kan je in hogere bedrijven gaan werken waar je meer geld verdiend.

Qua geld verdienen is er niet echt een onderscheid tussen de twee richtingen, tenzij je leerkracht wordt of een beroep waar je naar diploma betaald wordt. Maar de meeste bedrijven betalen naar je kwaliteiten en waarvoor je bent aangenomen (de functie dus).

Mensen met een unief diploma, gaan meer in banken en andere sectoren werken omdat ze de vaardigheden niet bezitten maar gewoonweg kunnen studeren.

Gelieve uw trollposts achterwege te laten.

Welke universiteit geeft trouwens Frans in een opleiding informatica?
En aan welke universiteit gebruik je geen arrays?

Als je het te saai en te wiskundig (want goh, wie had dat nu vermoed??) vindt, is mijn advies voor jou: vervuil de richting niet en schakel over naar iets wiskundig minder zwaar :p.

MAXXUR

Legacy Member
Hahhaah deze thread staat echt heerlijk vol met slechte informatie, goed dat ze nog gered wordt door de latere posters!

Zoals ik het zie:
Hogeschool: "kom we gaan eens een library leren gebruiken"
Universiteit: "kom we gaan eens een library schrijven"

Gurdt

Legacy Member
Wa een leugens en onzin hier in deze thread allemaal.

Hogeschool (zelf niet gedaan) zal wellicht meer focussen op praktische toepassingen van IT-stuff. Zoals netwerken, programmeren, whatever.

Aan de unief leert ge evenzeer programmeren/netwerken, misschien zelfs in dieper niveau (?). Wij hebben evenzeer verschillende programma's ineengestoken. Wij hebben evenzeer in de console van een router liggen spukken. Maar wij leren niet Java over 2 jaar. Wij leerden Java op 3 maanden tijd. Punt.

Net omdat aan de unief veel zelfstudie is ligt de druk/niveau wellicht wat hoger, maar is er wel tijd om op andere dingen te focussen. Zoals complexiteiten, algoritmes, wiskundige onderbouw, logica, ...

Aan unief verwachten ze meer dat ge shit op uzelf doet. Aan de hogeschool zult ge het sneller met de paplepel in de mond geduwd krijgen, en zult ge idd na uw opleiding meer Java geprogrammeerd hebben. Laat iemand die van hogeschool komt maar eens Erlang/Prolog maken en die janken, omdat ze da zichzelf onmogelijk aan kunnen leren. Ik verzwaar en overdrijf da beeld nu wel sterk, maar daar komt het wel op neer. Unief is methodiek en bigger picture, hogeschool is toepassen.

Moto

Legacy Member
Laat iemand die van hogeschool komt maar eens Erlang/Prolog maken en die janken, omdat ze da zichzelf onmogelijk aan kunnen leren. Ik verzwaar en overdrijf da beeld nu wel sterk

idd dus zoals ik zei, op basis van eigen ervaring moet ik zeggen dat mensen de andere mensen die dezelfde opleiding als zijzelf gedaan hebben als "Beter" ervaren.

Zoals ik het zie:
Hogeschool: "kom we gaan eens een library leren gebruiken"
Universiteit: "kom we gaan eens een library schrijven"

Idd, maar ergens is er nog altijd dat idee dat een low-level library schrijven, moeilijker is dan software schrijven voor eind-gebruikers, wel dat is dus niet zo.

MissZB

Legacy Member
Heeft u al eens gedacht aan TEW: handelsingenieur in de beleidsinformatica?
Het is namelijk zo dat deze richting een mix is van economische vakken en informaticavakken. Het draait in deze richting niet om de techniciteit van de informatica, maar eerder om het management errond. U wordt hier klaargestoomd om bijvoorbeeld functioneel analyst te worden. Het is zo dat 'met de computer werken' geen vereiste is om aan deze richting te beginnen.
Ikzelf heb deze richting tot een goed einde gebracht op de UA. Maar ik had een achtergrond economie-wiskunde.
Ik denk dat je vooral eerst moet nadenken wat je na je studies wil gaan doen, vooraleer je een keuze maakt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan