Archief - Geneeskunde studeren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Oddy

Legacy Member
Ik wil heel graag geneeskunde gaan studeren. Ik heb de interesse en de nodige intelligentie, er zijn echter 2 problemen.

1. Ik denk dat ik de verkeerde vooropleiding heb gehad. (Industriële Wetenschappen) Geen biologie, maar dat kan ik wel oplossen door bijlessen.
2. Ik heb nooit problemen gehad op school, kon 8u wiskunde en veel zware wetenschappen aan zonder al te veel te leren. Het probleem is, ik heb nooit echt geleerd, en ik heb schrik dat ik volgend jaar, wanneer het wel moet, het niet zal kunnen?

Oddy

Legacy Member
Handel valt niet te vergelijken met IW, wij hebben meer wiskunde en wetenschappen.

Maar de vraag is, valt het 'leren leren' mee, of is het, als je in het secundair nooit geleerd hebt, echt onmogelijk?

NotoriousP

Legacy Member
Oddy zei:
Handel valt niet te vergelijken met IW, wij hebben meer wiskunde en wetenschappen.

Beiden vereisen weinig studeren...
Oddy zei:
Maar de vraag is, valt het 'leren leren' mee, of is het, als je in het secundair nooit geleerd hebt, echt onmogelijk?

Hoe weet wij nu wat gij aan kunt? Het is 1 van de zwaarste, wrs de zwaarste, studierichting op basis van hoeveelheid leerstof die je moet blokken.

Tha_nOn

Legacy Member
Oddy zei:
Handel valt niet te vergelijken met IW, wij hebben meer wiskunde en wetenschappen.

Maar de vraag is, valt het 'leren leren' mee, of is het, als je in het secundair nooit geleerd hebt, echt onmogelijk?

der zijn der genoeg die in het secundair nooit leren leren hebben ze (of omdat ze het niet moesten kunnen, of ze hebben een compleet foute manier van leren)

als ge u daarvan bewust zijt van in tbegin en der moeite in steekt om een manier te vinden die werkt voor u, waarom zou 'leren leren' dan niet gaan?


allé precies of ge int middelbaar leert hoe ge moet leren -_-

Oddy

Legacy Member
NotoriousP zei:
Beiden vereisen weinig studeren...

Toch heb ik bij de voorbereidende lessen voor geneeskunde (die in de paasvakantie vielen) alles al gezien gehad wat er te zien viel, en bij de oefen vragen, vond ik dat merendeels van de zaal precies niet begreep waar hij mee bezig was, terwijl het voor IW echt basis is (en dan spreek ik vooral over fysica).

En weinig studeren, ik vergelijk mij met klasgenoten, die wel veel studeren?
Leraren raden mij aan Industrieel ingenieur of Burgerlijk ingenieur, jammer genoeg ben ik op het secundair te weten gekomen dat de 'ingenieurwsetenschappen' mij niets interesseren, maar daar is het nu te laat voor.

Ik heb ook 4 jaar ASO gedaan, en ik vond dit zelfs minder zwaar als de stap naar IW, waar de wiskundige bewijzen zwaarder waren en de fysica ineens 4 keer zoveel werd.

Digital Lies

Legacy Member
Als je door het toegangsexamen geraakt, zal je waarschijnlijk de richting wel aankunnen.

/thread

Oddy

Legacy Member
Oké, dan zal ik waarschijnlijk volgend jaar wel, ongeacht waar ik terechtkom, weten hoe het is om zwaar te blokken :)

Bedankt!

Black

Legacy Member
NotoriousP zei:
Beiden vereisen weinig studeren...


Hoe weet wij nu wat gij aan kunt? Het is 1 van de zwaarste, wrs de zwaarste, studierichting op basis van hoeveelheid leerstof die je moet blokken.

:rofl::rofl::rofl:

Duidelijk niet naar Notorious luisteren, das al een tip dat ik u kan geven.

Tha_nOn

Legacy Member
Exorikos zei:
Wij hebben daar op school ooit een boekje over gekregen. :')

ja inderdaad, en daar stopt het dan eh :p
das iets wat ge moet doen om te zien wa werkt voor u en wa ni, das voor iedereen uiteindelijk toch aanpassen ze in zijn eerste jaar hoger

kunt in uw eerste jaar beter te veel doen dan te weinig ^^ (en als ge veel doet, wel slim genoeg zijt en er toch ni geraakt dan zijt ge verkeerd aant leren, enige manier om dat te weten te komen)

Hawk

Legacy Member
Had ik het zien zitten om 7j te studeren +4j stage was ik waarschijnlijk psychiater geworden. Dit niet gedaan omdat ik het te lang vind en ge in de bachelor/eerste masterjaren teveel zever ziet dat je uiteindelijk nooit zal nodig hebben. :s

De psychologen, toch zeker in een klinische setting doen beter wel geneeskunde ipv kli psy + doctoraat. Onderzoekspsy is nog iets anders.

MMG

Legacy Member
@TS: ik ben het met je eens IW en handel zijn zeker niet te vergelijken. Iw is veel zwaarder.

sneeuwzwart

Legacy Member
Digital Lies zei:
Als je door het toegangsexamen geraakt, zal je waarschijnlijk de richting wel aankunnen.

/thread

Dit vat zowat alles samen, als je door je ingangsexamen geraakt is de kans groot dat je de richting aankunt

Utred

Legacy Member
tommie314 zei:
+ aanvulling: aankunnen != slagen
True, true.
Maar inderdaad, als je door dat ingangsexamen raakt kan je de richting aan. Leren studeren doe je wel nog. Er zijn er veel die als ze op de unief aankomen nog nooit meer dan 2 uur gestudeerd hebben.

Racing_Genk

Legacy Member
^ Amai das wel een makkelijke school of richting dan als ge in de examens vant middelbaar max 2u moet studeren voor een vak

Mooncat

Legacy Member
IW zou normaal gezien een goede basis moeten bieden voor het toegangsexamen geneeskunde. Enkel biologie is misschien bij te blokken.

Benjamin

Legacy Member
Dat je geen biologie hebt gehad is geen probleem voor geneeskunde. Dat pik je snel genoeg op.

lotter.be

Legacy Member
Oddy zei:
Ik wil heel graag geneeskunde gaan studeren. Ik heb de interesse en de nodige intelligentie, er zijn echter 2 problemen.

1. Ik denk dat ik de verkeerde vooropleiding heb gehad. (Industriële Wetenschappen) Geen biologie, maar dat kan ik wel oplossen door bijlessen.
2. Ik heb nooit problemen gehad op school, kon 8u wiskunde en veel zware wetenschappen aan zonder al te veel te leren. Het probleem is, ik heb nooit echt geleerd, en ik heb schrik dat ik volgend jaar, wanneer het wel moet, het niet zal kunnen?

1) het slaagpercentage van het ingangsexamen is heel laag (24% na 2 keer te proberen)

2) slaag je voor het ingangsexamen zal je waarschijnlijk de richting aankunnen wat betreft de moeilijkheidsgraad

3) de grote uitdaging in geneeskunde is echter de enorme hoeveelheden leerstof zien te verwerken op korte tijd - iets waar je als middelbare student nog nooit mee hebt moeten omgaan

4) vergeet ook de context van de richting niet: je zal een zekere handigheid en sociale vaardigheid moeten hebben om in de klinische setting te gaan toepassen

5) de richting heeft een hoge werkbelasting, net zoals het beroep van arts dat je dan waarschijnlijk zal uitoefenen (ongeacht of je nu gewoon slim bent of een genie bent - eidetisch geheugen e.d. buiten beschouwing gelaten uiteraard)

6) stel u zelf de vraag bij volgende peilers: motivatie, inzet, talent ==> je zal merken dat deze peilers alledrie substantieel aanwezig moeten zijn

7) voor het ingangsexamen bereid je je best voor adhv voorbeeldvragen (tracht de oplosmethodes te achterhalen) die je makkelijk op het internet kan terugvinden

gumball4000

Legacy Member
Mijn broer zit in zijn 2de jaar geneeskunde in Leuven. Die zit echt constant te blokken, maar dan ook echt constant... Die heeft zelfs onder het jaar examens Ö
Tijdens de grote vakantie (VAKANTIE!!!!) moet hij zelfs VERPLICHT een maand stage volgen..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan