Archief - Bachelor Geschiedenis

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Matthias G

Legacy Member
hallo

Volgend jaar begin ik in het hoger onderwijs nu ben ik nog al sterk aan het twijfelen tussen twee richtingen. Enerzijds zou ik kiezen voor de bacherlor geschiedenis en anderzijds lijkt de bachelor voor geschiedenis met doorstroomoptie politieke wetenschappen me ook zeer intressant.

Nu is mijn vraag is er een hoge moeilijkheidsgraad in deze bachelors en is er al dan niet een verschil in moeilijkheidsgraad tussen de twee bachelors onderling?

En welke master raad je aan bij de bachelors ?
Ik vraag me ook af deze bachelors wel toekomstgericht zijn in betrekking met de arbeidsmarkt.

alvast bedankt om dit te lezen en eventueel te reageren ;)

Matthias G

Legacy Member
Ik wist dat de pure opleiding geschiedenis niet direct job gericht is maar ik stel me vooral vragen bij de andere masters zoals bv bedrijfscommunicatie of overheidsmangament- beleid
Sry voor de onduidelijkheid

Drake

Legacy Member
Het argument van de jobmarkt houdt zeker steek, maar Geschiedenis is een erg interessante richting.

Ik begrijp wel niet wat je bedoelt met "doorstroomoptie politieke wetenschappen". Aan de UGent kan je in de 2de bachelor wel een minor kiezen, ondere andere pol. wet., maar ook bijvoorbeeld Rechten. Vooral de minor Rechten is hier interessant, omdat deze toegang geeft tot de Master Rechten. Dit omzeilt het jobmarkt-argument volledig.

Matthias G

Legacy Member
@ drake overigens alvast bedankt om me op de optie rechten tewijzen

Tsubasa

Legacy Member
Drake zei:
Het argument van de jobmarkt houdt zeker steek, maar Geschiedenis is een erg interessante richting.

Ik begrijp wel niet wat je bedoelt met "doorstroomoptie politieke wetenschappen". Aan de UGent kan je in de 2de bachelor wel een minor kiezen, ondere andere pol. wet., maar ook bijvoorbeeld Rechten. Vooral de minor Rechten is hier interessant, omdat deze toegang geeft tot de Master Rechten. Dit omzeilt het jobmarkt-argument volledig.

Als je een minor recht neemt in een bachelor aan de UGent, moet je wel eerst dit (zie hieronder) afwerken voor je toegang krijgt tot een master Recht.

"Voor wie

> Via voorbereidingsprogramma:
75 studiepunten
• (alle) academische bachelors, als zij voor minstens 25 stp credits hebben behaald voor rechtspositieve vakken (equivalent aan die) gedoceerd aan de UGent, bv. via een minor Recht aangeboden in de faculteit Letteren en Wijsbegeerte van de UGent."

Studiekiezer Universiteit Gent - opleidingsfiche - bzrecv

Edit: Ik heb genoten van mijn bachelor geschiedenis aan de UGent, niveau valt mee, maar op de arbeidsmarkt idd minder. Ik doe nu een schakeljaar naar Economie, dat is ook een optie voor moest u dat interesseren.

Matthias G

Legacy Member
@Tsubasa als men schakkelt naar economie hangt er dan ook een voorbereidingsprogramma aan vast ? En met welke master eindig je dan ?

Alvast bedankt

Tsubasa

Legacy Member
Matthias G zei:
@Tsubasa als men schakkelt naar economie hangt er dan ook een voorbereidingsprogramma aan vast ? En met welke master eindig je dan ?

Alvast bedankt

Er zijn verschillende opties aan de UGent.
Je kan een master volgen voor "niet-economische bachelors", dat zijn deze: Master na Bachelor - ManaBa's - Onderwijs - Faculteit Economie en Bedrijfskunde

Deze hebben allemaal een voorbereidingsprogramma van 30 SP. Bekijk ze maar eens en dan dus een master van 60. Je kan de meeste/ allemaal van deze 30 SP al volgen in uw bachelor als je voor een minor economie kiest en dan dezelfde vakken neemt (minor = 30 SP). Dus op 5j (wrs 6 voor u omdat ze Geschiedenis gaan verlengen naar een 2jarige master) heb je die 2 masters. Je kan natuurlijk ook zoals mij de master Geschiedenis niet doen (ik had na mijn bachelor wel zoiets van het is goed geweest, ik wil iets nieuws en vond economie interessant (ontdekt door mijn minor), maar dat is persoonlijk) + omdat niemand mij had verteld van deze programma's heb ik mijn minor ook niet gericht ingevuld en zit de kans er in dat ik wat langer doe over mijn extra diploma economie en wou geen 7j studeren. Mijn keuze: zie hieronder.

Ik heb geopteerd voor dit programma: details - Opleidingen - Onderwijs - Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

Programma van 86 SP en dan krijg je toegang tot een master TEW. Als je in uw minor dan al 30 SP van dit programma doet, schieten er maar 56 over en kan je deze master mooi in 2j halen (1j 56 + 1j master). Dus als je dan master Geschiedenis doet (5j) en dit, is het wel 7j. MAAR voor dit jaartje extra heb je wel een master dat toch sterker staat dan die andere masters Economie. De bedrijfswereld kent TEW he. Die andere masters zijn minder gekend/ is ook gewoon minder SP aan economische vakken. Mijn neef heeft die bedrijfseconomie (combo met master politicologie) en heeft nu een half jaar na afstuderen toch nog steeds geen werk... (Wrs wel bijna ma goed :p). Nadeel: je hebt in dit traject wel wiskunde/statistiek voor moest u dat niet liggen. Maar ik zeg het: mits al vakken opnemen uit dit programma in uw minor heb je op 2j wel een master extra dat goed boert.

Ik wist helaas nog niks van deze programma's. Heb wel toevallig al 2 vakken gedaan in mijn minor, dus voor mij is dit programma 72 SP en dan de master.

Even een bedenking die ik plots maak: weet iemand of de master TEW ook verandert naar 2j? Want dan gaan al deze dingen hierboven natuurlijk/hoogstwaarschijnlijk ook veranderen...

Moet wel zeggen: dat programma is niet zo eenvoudig omdat ze in een schakeljaar natuurlijk niet de simpele vakken steken uit de 3 bachelorjaren TEW. Maar ik heb zonder iets op voorhand te doen (had 3 groepswerken, waaronder een serieus groot) toch kans om deze blok 5 op 6 te halen. Hopelijk lukt mijn doelstellin :).

Edit: Je kan ook een voorbereidingsprogramma volgen voor een master EW (84 SP + 60 SP). Dat is dus economische wetenschap ("niet toegepast"), niet zo gericht op de bedrijfswereld, maar ook een sterk diploma hoor. Of een programma voor Handelsingenieur maar ja... Dat is 126 SP ofzo en dan nog een 2 jarige master (is bijna gewoon de opleiding).

Tsubasa

Legacy Member
Efflorescence zei:
TEW wordt normaal gezien ook twee jaar master, ja. :)

Jammer voor de threadstarter. Denk wel dat die voorbereidingsprogramma qua SP ongeveer hetzelfde zullen blijven.

Matthias G

Legacy Member
@tsubasa alvast bedankt voor de info over de economische master tew wat betreft statistiek lijkt me het niet echt een probleem aangezien deze toch een van mijn favoriete wiskunde onderdelen is. Ik was wel van plan om een master geschiedenis te doen En daarna nog een extra master in eventueel ew of tew te doen. Ik stel me echter wel vragen bij de moeilijkheidsgraad van de wiskunde wat tew betreft

Tsubasa

Legacy Member
Ik doe nu Wiskunde I (A gehad dit semester). Neemt wel wat tijd in om te leren, maar valt op zich goed mee + je kan heel veel hulp krijgen van het monitoraat. Ik laat het dit semester vallen, niet omdat ik het niet zie zitten :p maar omdat ik mezelf veel dagen had gegeven voor wiskunde. Laat ik wiskunde vallen, maak ik veel tijd vrij om voor mijn 5/6 te gaan dit semester.

Wiskunde II: geen idee maar al heel veel slechte dingen over gehoord. Moeilijk + vanaf het 2de krijg je geen hulp meer van het monitoraat (dacht ik?). Je kan wel gedelibereerd worden geloof ik, maar dat is een hele regeling waar ik niet helemaal het fijne van weet.

Matthias G

Legacy Member
@Tsubasa

Als ik het dus goed begrijp is het mogelijk om eerst bachelor geschiedenis te doen en hierna mits aangepaste minor en voorbereidingsjaar af te studeren met een master tew accountancy.

Is dan wel 6 jaar maar zoals Tsubasa al zei TEW is bekend.

vraagje : Tsubasa uit welke richting heb jij het secundair verlaten was dit een meer wiskundige richting ?
wat als ik op de site van ugent bij tew kijk raden ze toch aan van een vooropleiding van 6uur wiskunde gehad te hebben. En ik vraag me bijgevolg af of deze vooropleiding ook slaat op de master TEW .

Tsubasa

Legacy Member
Matthias G zei:
@Tsubasa

Als ik het dus goed begrijp is het mogelijk om eerst bachelor geschiedenis te doen en hierna mits aangepaste minor en voorbereidingsjaar af te studeren met een master tew accountancy.

Is dan wel 6 jaar maar zoals Tsubasa al zei TEW is bekend.

vraagje : Tsubasa uit welke richting heb jij het secundair verlaten was dit een meer wiskundige richting ?
wat als ik op de site van ugent bij tew kijk raden ze toch aan van een vooropleiding van 6uur wiskunde gehad te hebben. En ik vraag me bijgevolg af of deze vooropleiding ook slaat op de master TEW .

Ja, dat kan dus. 3j bachelor, 1j voorbereiding (86 - 30 = 56 SP, is mooi 1j), 2j master. Ik denk trouwens dat als je voor een meer algemene economische functie gaat (niet specifieks zoals boekhouder of iets Big 4-achtig), een bachelor geschiedenis een troef is tegenover een bachelor TEW. Toont dat je ook kennis hebt van een andere wetenschap/gevarieerd profiel hebt. Maar met zekerheid kan ik dat niet zeggen, ze kijken natuurlijk vooral naar uw master :).

Ik heb wetenschappen wiskunde 6u gedaan, maar mensen die uit 4u wiskunde komen, kunnen ook slagen in TEW. Als je minder bent in wiskunde, moet je natuurlijk alles goed bijhouden en veel oefenen in't jaar + de extra sessies van het monitoraat volgen. Ikzelf ben ook geen held in wiskunde + na 3j geschiedenis was ik echt veel kwijt van wiskunde :p. Bij de eerste lessen begin dit jaar was ik soms echt aspecten basic wiskunde gewoon kwijt. Daarom raad ik u trouwens aan om wiskunde (dat je toch sowieso moet doen als je dit traject volgt) al in uw minor te doen (dat kan, dat staat in de keuzelijst van de minor economie). In uw 2de jaar geschiedenis dan wiskunde I en in uw 3de jaar wiskunde II. + nog wat andere dingen om de 30 SP te vervolledigen. Mss ook al Statistiek I doen, want dat is een vak uit het 2de semester en je wilt toch liever I al gedaan hebben voor je aan II begint (dat is over heel het jaar, dus begint eerste semester).

Edit: om even specifiek op uw laatste vraag te reageren. Om de master te mogen doen, moet je alle wiskunde die voorkomt in de bachelor TEW doen in dat voorbereidingsprogramma, dus ja, die aanbeveling van de brochure is ook van toepassing op u. Wat volg je nu mss?

Matthias G

Legacy Member
@tsubasa nu volg ik economie moderne talen waarnaar ik dus slechts 4 uur wiskunde heb

Tsubasa

Legacy Member
Doenbaar mits uw best doen/goed bijhouden/ etc... Of ben je echt slecht in wiskunde?

Matthias G

Legacy Member
Slecht niet echt ik ben overgestapt naar de talenrichting opdat mijn interesse in talen groter was toen maar ik zat oorspronkelijk in een 5 uurs wiskunde. Op gebied van wiskunde zijn er een aantal mindere onderdelen maar moest ik ze bijwerken zou ik het pakket zeker aan kunnen. Tevens is wiskunde ook nog altijd een van mijn favoriet vakken …

Tsubasa

Legacy Member
Goed, ik denk wel dat u kan lukken hoor. Er zijn er in ieder geval al door geraakt met 4u als basis. Hangt van uzelf af...

Voordeel aan dit traject (eerst bachelor geschiedenis doen): moest wiskunde u echt niet lukken, laat je dat vallen in uw minor, kies je andere vakken en ga voor één van die andere economische masters waar geen wiskunde inzit. Minder gekend, maar goed. Zo kan je nog steeds uw interesse combineren met een diploma dat wat sterker staat op de arbeidsmarkt.

Matthias G

Legacy Member
@ tsubasa bedankt voor alle verhelderende info. Mijn studiekeuze ligt zo goed als vast voor volgend jaar bachelor geschiedenis ^^ en daarna zien we wel voor de wiskunde en tew

edit: Rechten blijft ook nog een optie maar ja 7-9jaar unief we zien wel
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan