Archief - Q: Stop motion animatie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Maxus 3D

Legacy Member
Hallo,

mijn vraag is eigenlijk kort en (hopelijk) simpel: hoe kan ik een stop motion animatie maken?

Voor het eindwerk dat ik moet maken heb ik namelijk als input een stop motion animatie nodig, en ik zou niet weten hoe ik daar aan moet beginnen.
Mijn idee is dat ik wat klei ga kopen en daaruit een manneke probeer te boetseren waarna ik wat foto'kes neem van dat manneke terwijl ik z'n armpjes en voetjes beetje bij beetje beweeg. Welke klei kan ik dan het beste kopen?
Of zou het eenvoudiger zijn om als leek een auto'ke te boetseren en dat te laten 'rondrijden' ?

Een tweede vraag: ik ga mij ook een digitaal fototoestel aanschaffen om die foto's te nemen. Ik heb een budget van €200. Waar moet ik vooral op letten?

Piru

Legacy Member
stop motion animatie:

benodigdheden:

- één camera of fototoestel
- een statief
- een montageprogramma alla adobe premiere/final cut/avid...
- indien met manneke: best een armatuurtje maken met ijzerdraad, anders ga je zwaar gefrustreerd raken :) Klei op zich is namelijk niet straf genoeg om recht te blijven staan. In dat opzicht is een autooke gemakkelijker ;)
- gewoon frame per frame manipuleren en daarna achtereen zetten op een tijdslijn.

Maxus 3D

Legacy Member
dwarfDurin zei:
- gewoon frame per frame manipuleren en daarna achtereen zetten op een tijdslijn.
En hoeveel beweegt ge zo een armke tussen twee frames in? Want als ge 25 frames per seconde gaat nemen is dat niet zoveel zeker?

Annun

Legacy Member
25 fps is verschrikkelijk veel voor stopmotion hoor. Films zoals "A nightmare before christmas" worden ook aan een lagere fps gemaakt. (hoger als 21 wordt trouwens toch niet echt waargenomen door het menselijk oog)

Robken

Legacy Member
stopmotion wordt normaal gezien opgenomen aan 12 frames per seconde.

hoeveel ge een arm beweegt tussen 2 frames hangt af van wat ge aan het animeren zijt he...

als ge wilt da uw arm snel omhoog gaat, gaat ge da natuurlijk meer bewegen dan als ge een trage armbeweging wilt.

dresse

Legacy Member
animatie op papier is om de twee frames een tekening (dus 12 in ne seconde), maar stopmotion is meestal elk frame ne foto.
nuja, da is bij pro filmkes zoals chicken run enzo, uiteindelijk was onzen stopmotion het grootste deel ook op 12 beelden. behalve sommige shots. En ge ziet wel degelijk het verschil zenne, op 24 beelden animeren is echt wel vloeiender.

en als ge wilt weten hoeveel frames ge moet pakken om een bepaalde beweging te doen neemt ge gewoon u chronometer, doet ge zelf de beweging en chronometreerd ge hoelang gij erover doet. het aantal seconden doet ge dan *12 (als ge op 12 beelden animeert) en ge hebt u snelheid eh...

Vooral goe letten op de spacing (hoeveel da ge u ventje elke keer verplaatst, zodat ge versnelling en vertraging enzo bekomt), de timing (zorge da het ni te snel gaat of te traag) en de anticipatie (elke beweging anticiperen met een beweging in de tegenovergestelde richting.)

good luck :niceone:

Maxus 3D

Legacy Member
Ik zal dan maar om te beginnen een filmke maken met een auto. Aangezien dat simpeler zou moeten zijn, gewoon de auto x aantal mm vooruit rijden tussen 2 frames. Misschien naderhand als ik tijd over heb eentje maken met een ventje.

Ik denk dat ik verder ook 'maar' 12 frames per seconde ga nemen. Het doel van m'n eindwerk is immers toch om een post-productie proces te schrijven dat motion blur gaat toepassen naargelang de beweging van de modellen in de scene. Daarom dat ik ook best niet teveel tijd in die animatie ga steken aangezien dat toch maar de input is van het eigenlijke eindwerk.

Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten als ik een digitaal fototoestel ga kopen? Het budget is €200 :)

Erinyes

Legacy Member
Er bestaat een goed en toch betaalbaar boek over stopmotion: Stop Motion: Craft skills for model animation. Het behandelt alles wat je maar moet weten: benodigdheden, storyboard, boetseren van je model, decors, geluid, bewegingen, filmen,... Is wel in het Engels maar is heel vlot leesbaar.

Maxus 3D

Legacy Member
Erinyes zei:
Er bestaat een goed en toch betaalbaar boek over stopmotion: Stop Motion: Craft skills for model animation. Het behandelt alles wat je maar moet weten: benodigdheden, storyboard, boetseren van je model, decors, geluid, bewegingen, filmen,... Is wel in het Engels maar is heel vlot leesbaar.
Bedankt voor de link, maar zoals ik eerder heb vermeld wil ik het zover niet drijven. Ik heb dat filmpje enkel en alleen nodig om te kunnen beginnen met m'n eindwerk en wil er dan ook niet teveel tijd gaan insteken.

Gewoon een autoke dat rondrijdt is al meer dan genoeg in feite :)

Sprynxky Man

Legacy Member
Ik vind stop motion eigenlijk vrij stom. Het ziet er niet uit en er kruipt veel te veel werk in voor wat het waard is. Tot zover mijn nuttige bijdrage. :)

Annun

Legacy Member
Sprynxky Man zei:
Ik vind stop motion eigenlijk vrij stom. Het ziet er niet uit en er kruipt veel te veel werk in voor wat het waard is. Tot zover mijn nuttige bijdrage. :)
Stop motion is just verschrikkelijk sjik. Wa zou da der nu nie uitzien, kijk naar "A nightmare before christmas", "The corpse bride", "Wallace and gromit", ...

Maxus 3D

Legacy Member
Stop motion heeft zeker z'n charmes, vooral als het deftig is uitgewerkt :)

Robken

Legacy Member
hoe kunt ge stop motion nu stom vinden?

ik heb superveel respect voor hoe het gemaakt is, en het heeft ZOVEEL charme dat andere animatie vormen niet hebben. gewoon de grote hoeveelheid werk die er inkruipt om te maken is genoeg om er respect voor te hebben.

als ge vindt dat et er niet uit ziet, dan zou ge beter eens naar corpse bride of wallace and gromit kijken. die zien er verdomme beter uit dan de meeste recente CG films.

Piru

Legacy Member
"The Secret Adventures Of Tom Thumb" van de Bolex Brothers is dé stopmo cultfilm! Dresse, moette zeker is bezien.

Erinyes

Legacy Member
Ik versta je niet... Je wilt een eindwerk maken met stop motion, maar het mag niet te veel tijd in beslag nemen? Ook al is het voor een beginfase, een eindwerk mag toch niet licht genomen worden...

Maar allez, als het dan toch snel moet gaan is het misschien een idee - als je geen grote boetseertalenten in huis hebt - om een lego-autootje te maken. Je laat de toeschouwer dan meekijken naar de opbouw van het autootje (wat ook leuk kan zijn) en je laat hem rondrijden en misschien daarna valt hij in panne of zo.

Wat is eigenlijk de opdracht die je gekregen hebt? En wat studeer je en waar als ik vragen mag :)

Maxus 3D

Legacy Member
Erinyes zei:
Ik versta je niet... Je wilt een eindwerk maken met stop motion, maar het mag niet te veel tijd in beslag nemen? Ook al is het voor een beginfase, een eindwerk mag toch niet licht genomen worden...

Maar allez, als het dan toch snel moet gaan is het misschien een idee - als je geen grote boetseertalenten in huis hebt - om een lego-autootje te maken. Je laat de toeschouwer dan meekijken naar de opbouw van het autootje (wat ook leuk kan zijn) en je laat hem rondrijden en misschien daarna valt hij in panne of zo.

Wat is eigenlijk de opdracht die je gekregen hebt? En wat studeer je en waar als ik vragen mag :)
Ik zal m'n eindwerk een beetje verduidelijken :)
Ik ben een student informatica aan de Universiteit Hasselt, en de opdracht van m'n eindwerk is:
Beeld Gebaseerde Motion Blur bij Stop Motion Animatie
Stop Motion animatie is een bekende techniek waarbij fotos van statische scenes gemaakt worden, die achteraf op een bepaalde snelheid na mekaar getoond worden om zo een film te krijgen waarin een beweging voorkomt. Voorbeelden van films die met deze techniek gemaakt zijn zijn Chicken Run en Wallace & Grommit.
Om een echt snelheidsgevoel in de bewegingen te krijgen in het eindresultaat, dient er achteraf motion-blur toegevoegd te worden, wat men handmatig of (semi)-automatisch kan doen.
In deze thesis zal de student, na een korte literatuurstudie geschreven te hebben, een korte stop motion animatie in mekaar steken, de bijhorende paper implementeren en hierop uitvoeren, en een poging ondernemen om de gebruikte technieken te verbeteren.
De bedoeling is dat ik, gegeven een stop motion animatie, een programma schrijf dat naargelang de beweging van de objecten in de scene motion blur gaat toepassen. Hoe sneller het beweegt hoe meer motion blur. Om te beginnen heb ik dus een stop motion animatie nodig en omdat dat filmpje maar een heel klein deel is van m'n eindwerk wil ik daar niet teveel tijd insteken.

Ik was ook al aan't denken om een Lego autootje te maken. Dan heb ik nog eens een reden om met Lego te spelen :p

dresse

Legacy Member
cool proggie, als ge erin slaagt moogde me da altijd doorsture :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan