Archief - Q: Fotograaf worden

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Omni^

Legacy Member
Ok ik zit dus met het volgende.. ik wil kosten wat het kost fotograaf worden en ik weet dat het een afstudeer richting is in vb. KDG Antwerpen, maar dan moet je dus eerst allerlei andere studeervakken doen totdat je fotografie doet. Opzich is dit niet zo een groot probleem maar ik zou het liefst puur alleen fotografie studeren is er een school of een centrum dat zo'n lessen aanbied ? ( liefst in de Kempen ) Of kan ik nog op een andere manier professioneel fotograaf worden ?

alvast bedankt grtz !

DieselPower

Legacy Member
http://www.sintlukas.be das wel Bxl, daar is verder nog narassi en het rits mss? Kweet het ni juist. Sry :)
In Antwerpen mss gewoon Sint Lucas? of is da KDG? En de academie?

Timooo

Legacy Member
Sint Lucas Antwerpen behoort inderdaad tot Karel de Grote Hogeschool. Maar in Sint Lucas is er geen fotografie, wel gewoon in Karel de Grote in Hoboken dacht ik.
Eventueel da Academie Antwerpen ook een fotografie-richting heeft, maar dan zit ge volgens mij weer met hetzelfde probleem. Namelijk ook theorie en andere vakken in plaats van puur fotografie.

Trouwens in Brussel heet het Sint Lukas, met een k, sintlukas.be

MaVaCa

Legacy Member
Fotograaf is een vrij beroep geworden. Met andere woorden je hebt geen fotografie diploma meer nodig om zelfstandig fotograaf te worden. Waar dit vroeger wel nog het geval was (beschermd beroep).

Je moet echter wel nog voldoen aan de vestigingsvoorschriften en een cursus bedrijfsbeheer volgen
Of toch iets in deze trant

Maar ik leid uit je openingspost af dat je wel wilt studeren maar geen non-related fotografie vakken wilt hebben. Dat zal moeilijk gaan want op iedere school hebt je wel zo'n vakken.

Het is niet echt een goede oplossing, maar via Deeltijds Kunst Onderwijs kan je ook fotografie studeren zonder die bijkomende vakken. Op het einde van de rit zou je een diploma moeten krijgen die gelijkgesteld is aan een 7de jaar secundair kunst onderwijs optie fotografie. Maar zoals ik zie, het is niet echt een oplossing ( = secundair niveau) en dus waarschijnlijk ook niet echt wat je zoekt.

wouter_dc

Legacy Member
Fotografie KdG hierzo :)

Timooo: Hoofddepartement KdG ligt inderdaad in Hoboken, maar Fotografie heeft zijn eigen campus op Linkeroever

Omni: wat bedoel je met "eerst allerlei andere studeervakken doen totdat je fotografie doet"? We krijgen vanaf de eerste dag reeds fotografie hoor. Niet eerst 2 jaar theorie en dan mag je eens een foto nemen.. Nee. Vanaf de eerste/tweede week krijg je fotografie-opdrachten. Deze zijn thema-gerelateerd. Op vrijdag moet je zien dat je foto af is. Op het einde van elke module komt er dan een jury-opdracht waar je 3 foto's voor moet voorzien.
Zoveel theorie krijgen we niet hoor, en de meeste theorie is fotografie-gerelateerd. Deze theorie is imho 'noodzakelijk' om het toch te maken. Ik denk aan belichtingstechnieken, fototechnologie, photoshop, ... En als het je echt niet interesseert al die theorie, dan denk ik dat het niets voor jou is :)
But hey, alles gaat voortaan via zelfstudie...
Natuurlijk hebben we ook nog een paar extra vakken als dtp, grafische technieken, filosofie, video, av media, ... Hoort er allemaal bij imo

Nog vragen, shoot it :p

LunchBox

Legacy Member
diploma's, diploma's.. dah's leuk voor aan je muur of om de grootmoeder content te stellen maar dat lijkt me voor een fotograaf zeker niet het belangrijkste om je op te fixeren. buiten het materiële (zonder camera geen foto's uiteraard) moet je passie en visie hebben.. uren in de kou/regen/droogte/hitte willen wachten voor dat éne "perfecte shot" (bij wijze van voorbeeld). uiteraard kom je niet aan de bak met enkel deze twee eigenschappen, je moet ze ook gebruiken en een portfolio beginnen van werken die je kritisch beoordeeld hebt en op één of andere manier anders zijn dan hetgeen de doorsnee fotograaf op papier zet.

het is m'n volle overtuiging dat je slechts een paar dingen* nodig hebt om eender welk creatief beroep aan te kunnen dat er bestaat.. zonder er 3 jaar of meer voor te moeten studeren: (de "shortcut" methode dus)

- tonnen lectuur om het technische aspect te leren (in dit geval over zowel analoge als digitale fotografie)
- één of meerdere goede mentor(s) die bereid is/zijn z'n/hun ervaring te delen met je

de eerste is meestal een erg haalbare kaart, so go out there and start digging.

(*: het zijn er eigenlijk meer, maar de logische zaken zoals "interesse/inzet/doorzettingsvermogen/zelfstandigheid/tijd/geduld" dragen niet bij tot het overbrengen van m'n punt dus moest ik ergens snoeien)

Omni^

Legacy Member
Mijn diploma bedrijfsbeheer en 7de jaar heb ik al.
Maar ik denk dat ik ergens toch een cursus ga volgen via de vdab ofzo. aangezien dat die in allerlei dingen cursussen geven. En hopen op het beste.. :)
materiaal heb ik nog niet alles maar dat komt nog in de toekomst.

over 2jaar zulde hier wel een fotoke van me zien verschrijnen ;)

toch bedankt allemaal!

MaVaCa

Legacy Member
Ow, als je het zo bekijkt...

Dan zou ik toch kiezen voor een avond cursus fotografie via het deeltijds kunst onderwijs. Heb al teveel negatieve (straffe) verhalen gehoord van de vdab/syntra...


Zie hier lijst
met scholen die een avondcursus fotografie (fotokunst) aanbieden.

Joeri

Legacy Member
Wel een duidelijk onderscheid maken tussen fotografie en persfotografie;
Zoals LB zegt, fotograaf is geen beschermd beroep (al heb ik iets opgevangen dat men dit terug wil veranderen?) en het enige 'diploma' waarover men meestal oordeelt is je portfolio. En zelfs als het beschermd is zijn er wel de nodige omwegen in dit landje.

Met persfotografie zit het wel anders als ik me niet vergis, daar is een diploma wel vereist. Daar zijn de omwegen iets minder makkelijk.

Joeri

Legacy Member
DieselPower™;9564336 zei:
Maar zit daar het geld Joeri?

Gewone fotografie: Als zelfstandige? Goh, als je wat geluk hebt en niet te kieskeurig bent in je opdrachten misschien. Hoeveel mensen huren er tegenwoordig nog een fotograaf in? En de kleine winkeltjes zie je toch allemaal uitsterven, kunnen niet concurreren met de grote ketens.

Persfotografie: Neen, hoogstens wat als bijberoep.

DieselPower

Legacy Member
Ik heb eens gehoord dat porno wel goed verdient (gene zever).

wouter_dc

Legacy Member
Geloof ik goed :p Menne grootvader zei da ook: "ga maar wa erotische fotografie doen, Dennis Black Magic achterna, die had ook geld" :rofl:


Zou ge daar dan op den duur geen degoût van krijgen? :D

GenesisX

Legacy Member
DieselPower™ zei:
Ik heb eens gehoord dat porno wel goed verdient (gene zever).
Of erotische fotografie :p. Als uw invalshoek uniek is en ge kunt dat uiten in uw foto's, zult ge wel wat serieuze klanten hebben op de duur. Misschien kunt ge dan ook "opklimmen" (in hoeverre dat mogelijk is natuurlijk) en het "grof geld" binnenhalen.

Ik zie mij da wel doen later, maar 'k heb natuurlijk nog veel te leren. Ge moet ergens beginnen hé, tijd genoeg :).

Conspectus

Legacy Member
Omni^ zei:
Mijn diploma bedrijfsbeheer en 7de jaar heb ik al.
Maar ik denk dat ik ergens toch een cursus ga volgen via de vdab ofzo. aangezien dat die in allerlei dingen cursussen geven. En hopen op het beste.. :)
materiaal heb ik nog niet alles maar dat komt nog in de toekomst.

over 2jaar zulde hier wel een fotoke van me zien verschrijnen ;)

toch bedankt allemaal!

Fotografie is bij uitstek iets dat je alleen maar echt leert door te doen, te kijken en te luisteren.

Ik zou zeggen, post hier morgen een foto en take it from there.

Floyd

Legacy Member
Conspectus zei:
Fotografie is bij uitstek iets dat je alleen maar echt leert door te doen, te kijken en te luisteren.

Ik zou zeggen, post hier morgen een foto en take it from there.
:niceone:

Omni^

Legacy Member
Conspectus zei:
Fotografie is bij uitstek iets dat je alleen maar echt leert door te doen, te kijken en te luisteren.

Ik zou zeggen, post hier morgen een foto en take it from there.

http://img120.imageshack.us/my.php?image=img0168ev7.jpg

awel hier men eerste (stiekem mijn 2de marja ;) ) gemaakt met een Canon eos400D, kben niet echt tevreden over het buitenzicht van de trein veelste licht maar aan de binnenkant vind ik em wel degelijk maar nog niet ''perfect'' :)

Conqie

Legacy Member
Omni^ zei:
http://img120.imageshack.us/my.php?image=img0168ev7.jpg

awel hier men eerste (stiekem mijn 2de marja ;) ) gemaakt met een Canon eos400D, kben niet echt tevreden over het buitenzicht van de trein veelste licht maar aan de binnenkant vind ik em wel degelijk maar nog niet ''perfect'' :)

tja als eerste foto, maar ik zou hem niet "bijna perfect" ofzo durven noemen zoals je zelf onrechtstreeks doet.

ten eerste, waar wil je de nadruk opleggen, niet echt duidelijk, had de persoon naar buiten gekeken had je een mooier effect gehad.
nu heb je zo'n lelijk half wit vlak buiten, de foto heeft geen inhoud, en als de inhoud de persoon moet zijn, dan is er slecht gekadreerd, weet nu niet hoe het in fotografie zit, maar kijkruimte lijkt mij hier wel gewenst, en imo ook de ogen van het persoon op 1/3 zetten van je kader.

dit is maar kritiek met de bedoeling van opbouwend te zijn, als andere het willen verbeteren of iets aan toevoegen, ..
ik ben er zelf ook nog niet zo lang mee bezig.

en ivm zwart wit, het is in mijn ogen een te makkelijke manier om "artistiek" te zijn, probeer te kiezen wanneer je zwart-wit gebruikt en vertel vooral tegen jezelf waarom je dat doet.

Hier zou het argument kunnen zijn omdat we allemaal vaak in de trein zitten, maar nog nooit hebben gezien hoe dat er nu zou uitzien in zwart-wit.

Conspectus

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
tja als eerste foto, maar ik zou hem niet "bijna perfect" ofzo durven noemen zoals je zelf onrechtstreeks doet.

ten eerste, waar wil je de nadruk opleggen, niet echt duidelijk, had de persoon naar buiten gekeken had je een mooier effect gehad.
nu heb je zo'n lelijk half wit vlak buiten, de foto heeft geen inhoud, en als de inhoud de persoon moet zijn, dan is er slecht gekadreerd, weet nu niet hoe het in fotografie zit, maar kijkruimte lijkt mij hier wel gewenst, en imo ook de ogen van het persoon op 1/3 zetten van je kader.

dit is maar kritiek met de bedoeling van opbouwend te zijn, als andere het willen verbeteren of iets aan toevoegen, ..
ik ben er zelf ook nog niet zo lang mee bezig.

en ivm zwart wit, het is in mijn ogen een te makkelijke manier om "artistiek" te zijn, probeer te kiezen wanneer je zwart-wit gebruikt en vertel vooral tegen jezelf waarom je dat doet.

Hier zou het argument kunnen zijn omdat we allemaal vaak in de trein zitten, maar nog nooit hebben gezien hoe dat er nu zou uitzien in zwart-wit.

I second that :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan