Archief - Q: Bewogen foto's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

oxS

Legacy Member
Ik ben een gelegenheidsfotograaf, feestjes en stuff, hiervoor had ik een normaal toestel maar nu heb ik gekozen voor een iets uitgebreider toestel (hp photosmart R717) en zo soms neem ik dit toestel mee naar de (zaal)voetbal om foto's te nemen, maar mijn foto's vallen beetje bewogen uit, ook toen ik op coldplay foto's wou nemen, maar moest toen te hoog waardoor ik vrij onstabiel stond.

Nu is mijn vraag: is het voldoende om mijn 'mode' op actie te zetten, moet ik mijn sluitertijd veranderen, andere zaken ? moet ik eerst scherpstellen of gewoon direct klikken, als de foto's bewogen zijn, is het dan mijn schuld (niet stabiel) of omdat de spelers zo hard bewegen ?

TAMBIMAN

Legacy Member
Sluitertijd zo laag mogelijk houden. ISO waarde zo hoog mogelijk instellen. (in hoeverre de kwaliteit aanvaarbaar blijft)

Statief is aan te raden.

Hoe groter de focaallengte, hoe beperkter de scherptediepte en lichtinval. Maw Voor actiefoto 's in deze omstandigheden ga je de beste resultaten hebben als je helemaal uitzoomt. Zeker als je weinig kans krijgt om scherp te stellen.

Een groter diafragma zal trouwens zorgen voor meer lichtinval (dus kortere sluitertijd) én een grotere scherptediepte (dus minder scherpstelling problemen)

Erinyes

Legacy Member
Je kunt 2 soorten van onscherpte bekomen:
1° doordat je geen vaste hand hebt: dus door zelf te bewegen (niet moedwillig) met je camera
2° doordat het onderwerp beweegt
Meestal kun je wel goed zien aan de foto wat de oorzaak is van de onscherpte. Is bv de omgeving scherp, terwijl de persoon onscherp is, dan kan dat liggen aan het feit dat die persoon bewogen heeft, terwijl je de foto trok (met waarschijnlijk een lagere sluitertijd). Is alles wazig op je foto, dan heb je geen vaste hand. Onervaren fotografen hebben meestal geen vaste hand en kunnen hun sluitertijd ook niet al te laag zetten (mijn minimum is 1/60s....) Maar door een lage sluitertijd kan er wel meer licht binnenkomen en op donkere plaatsen (zoals bv het coldplay concert) is dat handig. Dan moet je wel je handen kunnen beheersen.

dresse

Legacy Member
normaal zetten de posters van de thread zelf de prefix eh. kzeg het maar voor int vervolg :)

Joeri

Legacy Member
De regel voor de sluitertijd is eigenlijk 1/brandpuntafstand
Een HP R717 heeft, omgerekend naar 35mm, ongeveer een 40-120 mm lens, dus ga je best, als je maximaal inzoomt, 1/120 moeten nemen als sluitertijd, nog korter is natuurlijk beter. De enige manier om dat te bekomen in zo'n lichtomstandigheden is diafragma helemaal opengooien en iso omhoog, bij concerten en dergelijke tenminste.

Voor voetbal licht de zaak anders, om echt bevroren foto's te bekomen zou je toch minstens een 1/200 moeten halen, en dan zul je nog bewogen voeten hebben. Ikzelf hou minstens 1/300 als maatstaf als ik zelf een voetbalwedstrijd moet volgen.

Foto op 1/200: http://users.telenet.be/Joeri_G/200.jpg
zoals je kan zien, aan de voeten nog veel beweging, net als sommige handen.

Foto op 1/350: http://users.telenet.be/Joeri_G/350.jpg
Weinig of geen beweging, enkel een beetje aan de rechterhand.

Quxan

Legacy Member
een tip die ik ergens gelezen heb om stabieler foto's te trekken met zo'n cameraatje: je camera tegen je oog houden (dus door het zoekertje kijken) ipv te mikken via het lcd. (je hebt dan 3 steunpunten ipv 2)

Typhon`

Legacy Member
Quxan zei:
een tip die ik ergens gelezen heb om stabieler foto's te trekken met zo'n cameraatje: je camera tegen je oog houden (dus door het zoekertje kijken) ipv te mikken via het lcd. (je hebt dan 3 steunpunten ipv 2)
Een compacte camera durft soms maar 3/4de van de foto weer te geven in de zoeker...

Floyd

Legacy Member
Iedereen is hier zeer zinnige dingen aan het zeggen waar ik dus weinig aan kan toevoegen. Dus toch maar ff de moeite doen om dit kleine foutje te corrigeren:
TAMBIMAN zei:
Een groter diafragma zal trouwens zorgen voor meer lichtinval (dus kortere sluitertijd) én een grotere scherptediepte (dus minder scherpstelling problemen)
Spijtig genoeg klopt dit niet, een groter diafragma zorgt dus NIET voor een grotere scherptediepte, wel integendeel voor een kleinere scherptediepte. (dus vergeet dat van die minder problemen met het scherpstellen).
groeten
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan