Archief - [PROG] Java + Internet + hosting

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MilM

Legacy Member
io,

om te leren programmeren is praktijk natuurlijk een noodzaak. Voor offline toepassingen waarin ik geintresseerd ben, zijn er zoveel goeie alternatieven te vinden, dat de motivatie mij vaak ontbreekt om zelf te schrijven. Ik zou in feite graag eens iets maken over internet, maar van php, asp, etc ... ken ik echt niets en ik ken hier de mogelijkheden niet echt van Java. Effe uitleggen.

Neem als voorbeeld die webmanagement spellen die als paddestoelen uit de grond rijzen. Je logt in en dan krijg je uw scherm (als iemand ander inlogt heeft hij natuurlijk andere gegevens, wel zelfde layout natuurlijk). De 'server' simuleert dagelijks bepaalde zaken. Het is de bedoeling u een weg te banen naar de top.

Dit is enkel een voorbeeld. Maar is het mogelijk zoeits op efficiente wijze te maken met java? Meestal zijn die sites gschreven in een taal ontwikkeld voor websites en vol met scripts. Het aanleren van zo'n taal is niet debedoeling, wel het oefenen van java.

Dan schiet er in mijn hoofd maar twee mogelijkheden meer over.

1) een Java-applet. Maar ik weet eigenlijk niet of dit wel realiseerbaar is.
En hoe het zit met performantie, het dagelijks backuppen van gegevens (kun je zomaar al die zaken saven naar hd als het gehost wordt door een bedrijf?), bandbreedte etc ...
Ik veronderstel dat het minder efficient zou zijn dan scriptingtalen speciaal voor sites, maar ik weet niet of dit wel klopt.

2) een toepassing onder de vorm van client + server (je schrijft dus twee toepassingen). Dus een soort dedicated serverprog waar je dan met uw client prog kunt inloggen. Maar dan zou da server prog ook ergens moeten kunnen runnen op server die 24u/24u online is. Ik weet eigenlijk niet of dat mogelijk is bij hosting en hoe het zit met poorten en dergerlijke (of je wel kunt connecten naar poorten of worden die geblokt door het hostingbedrijf.).
Een dedicated servermachine van maandelijks veel geld is nie echt realiseerbaar voor mijne portemonnee :p .

Ook weet ik niet hoe het zit met de 'zwaarte' van een toepassing ivg met een applet. Qua processorkracht en bandbreedte.

Het is nie voor commerciele doeleinden ofzo, waar je bezoekers wilt lokken en adverteerders. Dus da voordeel van sites (met al hun banners) tov een toepassing valt weg.

Over een eventueel verschil in veiligheid weet ik ook niets.

Als iemand weet of zoiets (rekening houdend met hosting) wel degelijk realiseerbaar is onder één van deze twee vormen of onder alletwee (en of er dan één van de twee pak beter is) , zou wat info leuk zijn :)

Voor ik overweeg om aan de code zelf te beginnen en alles uit te zoeken, zou het toch handig zijn om op de eerste plaats wel te weten of het allemaal mogelijk is.

Greetz

Vich

Legacy Member
Alles is mogelijk, via applet of gewoon via php scripting. Als je zelf overweegt dit te programmeren dan zou ik zeggen: begin met Java, PHP, ASP of iets dergelijks en kom binnen een paar jaar nog eens terug!
Zo'n online game maken is niet iets wat je op een paar maanden of zelfs een jaar vanaf 0 kan maken. Leren scripten of programmeren duurt al enige tijd, daarna leer je kleine dingen te maken, daarna iets zwaardere stuff en dáárna kan je eventueel online games gaan overwegen.

Waldorf

Legacy Member
Wat je in je eerste puntje beschrijft, is JSP. JSP staat voor java server page en dit moet je dus op de server draaien. Via een include file, kan je gemakkelijk een applet invoegen en gegevens kan je makkelijk wegschrijven naar een database. Als de server een Linux bak is, kan je gemakkelijk een dagelijkse back-up nemen met behulp van de cron daemon.

Zelf vind ik echter dat je zoiets beter met een scripting taal zoals ASP of PHP kunt schrijven, want mijn ervaring met JSP zijn niet onverdeeld positief te noemen. De site van Cisco is bijvoorbeeld met behulp van JSP gemaakt en 't is geen uitzondering dat je tientallen keren moet inloggen vooraleer je daadwerkelijk wordt aangemeld en soms vervallen sessies al na een paar minuten omwille van één of andere duistere reden.

WHiSPy

Legacy Member
Waldorf zei:
Wat je in je eerste puntje beschrijft, is JSP. JSP staat voor java server page en dit moet je dus op de server draaien. Via een include file, kan je gemakkelijk een applet invoegen en gegevens kan je makkelijk wegschrijven naar een database. Als de server een Linux bak is, kan je gemakkelijk een dagelijkse back-up nemen met behulp van de cron daemon.

Zelf vind ik echter dat je zoiets beter met een scripting taal zoals ASP of PHP kunt schrijven, want mijn ervaring met JSP zijn niet onverdeeld positief te noemen. De site van Cisco is bijvoorbeeld met behulp van JSP gemaakt en 't is geen uitzondering dat je tientallen keren moet inloggen vooraleer je daadwerkelijk wordt aangemeld en soms vervallen sessies al na een paar minuten omwille van één of andere duistere reden.

En daarom is jsp slecht? Sorry, maar dat ligt ofwel aan 'n slechte programmeur ofwel aan 'n slechte sysadmin, hoor.

Jouw ervaringen zijn trouwens gebruikerservaringen en geen ervaringen als programmeur neem 'k aan?

MilM

Legacy Member
Vich zei:
Alles is mogelijk, via applet of gewoon via php scripting. Als je zelf overweegt dit te programmeren dan zou ik zeggen: begin met Java, PHP, ASP of iets dergelijks en kom binnen een paar jaar nog eens terug!
Zo'n online game maken is niet iets wat je op een paar maanden of zelfs een jaar vanaf 0 kan maken. Leren scripten of programmeren duurt al enige tijd, daarna leer je kleine dingen te maken, daarna iets zwaardere stuff en dáárna kan je eventueel online games gaan overwegen.

Ik kan java. Tis niet dat ik mij aan mijn computer kan zetten en kan beginnen schrijven. Maar ik zie mij wel in staat zo een offline programma te schrijven. (nog niet met internet streams geprutst, wel met gewone streams.En Swing + luisteraars/threads/streams naar bestanden etc zou ook moeten lukken normaal gezien)
Het probleem is dat ik dit nogal nutteloos vind, en dan ook weinig motivatie ervoor zal vinden. Mocht ik iets kunnen maken, dat ik tegen vrienden kan spelen, is dat al leuker.


PHP of asp is niet wat ik zoek, simpelweg omdat de bedoeling is om java beter onder de knie te krijgen. Het is dus niet dat ik iets voor ogen heb en daar een geschikte taal voor zoek, wel omgekeerd. Of die toepassing wle geshcikt is voor die taal.

Het is niet dat ik vanmorgen opstond en dacht van ik ga java leren en een programma schrijven ;)

Maar van het online gebeuren weet ik dus niets.
Een of je een jpanel zomaar kunt omtoveren naar een japplet en verwachten dat het efficient ga werken, weet ik dus nie.

MilM

Legacy Member
Waldorf zei:
Wat je in je eerste puntje beschrijft, is JSP. JSP staat voor java server page en dit moet je dus op de server draaien. Via een include file, kan je gemakkelijk een applet invoegen en gegevens kan je makkelijk wegschrijven naar een database. Als de server een Linux bak is, kan je gemakkelijk een dagelijkse back-up nemen met behulp van de cron daemon.
Heb gewoon eens iets kleins geschreven, alsof het een JPanel was en dan vrij simpel omgezet naar JApplet en da ging zeer goed. Maar ik veronderstel dat dit dus niet mogelijk is voor grotere problemen waar idd toch een back up en dergerlijke moet mogelijk zijn?
Ik zal dan eens info opzoeken over JSP en zien of dit wel iets is wat ik kan gebruiken, want het hoofddoel blijft om Java zelf (de taal voor toepassingen) te oefenen.

Want ik ben dus echt een noob op vlak van sites. Een keer een verplichte site gemaakt me html (tabellekes etc), maar daar stop het dus :sad:

Unzip Attack

Legacy Member
WHiSPy zei:
En daarom is jsp slecht? Sorry, maar dat ligt ofwel aan 'n slechte programmeur ofwel aan 'n slechte sysadmin, hoor.

Jouw ervaringen zijn trouwens gebruikerservaringen en geen ervaringen als programmeur neem 'k aan?

ik heb ervaring met JSP, ASP en (ASP.net), PHP (OO) en ik kan zonder moeite de minste van de 3 eruit halen, JSP geen twijfel mogelijk. Zit veel geprul en veel crappy dingen in, anderzijds is db communicatie wel béter en parsing wel beter dan ASP en PHP...

Waldorf

Legacy Member
WHiSPy zei:
En daarom is jsp slecht? Sorry, maar dat ligt ofwel aan 'n slechte programmeur ofwel aan 'n slechte sysadmin, hoor.

Jouw ervaringen zijn trouwens gebruikerservaringen en geen ervaringen als programmeur neem 'k aan?

Yups, was dus een gebruikerservaring. Nu, ik beschou jsp niet als minderwaardig. Je kan er veel mee doen en het is niet echt moeilijk om ermee te werken. Enkel leert m'n gebruikerservaring dat het niet altijd een even ideaal platform is om toepassingen op internet te ondersteunen door zoals bijvoorbeeld het afsluiten van sessies zonder dat daartoe aanleinding voor is. Of het kan natuurlijk slecht geprogrammeerd zijn, dat kan ook :)

HaZe

Legacy Member
awel als je een offline toepassing gemaakt hebt via Java en je hebt je aan MVC (Dus dat je model gescheiden is van je view) gehouden dan kan je perfect een web view er aan hangen doormiddel van JSP of servlets te gebruiken of beide door elkaar of zelf gewoon door je swing view remote te maken doormiddel van RMI(remote method invocation) of andere technologien

maar dit gaat dan wel over client server applicaties of n-tier applicaties. ALs je toch besluit om via servlets of jsp te werken kan ik je aanraden om Apache Tomcat te downloaden en dan kan je eenvoudiger je eigen project testen/debuggen.

je kan ook gebruik maken van sockets op die manier kan je connecties maken met andere personen via ip en poort. Maar sockets is best wel vrij lastig om ineen te steken. Maak maar eens een client server chat progje met sockets waar je met meerdere clients tegen elkaar kunt chatten via 1 server.

Dus als je een model maakt van je management systeem kan je altijd zelf nog kiezen of je er via jsp/servlet view aanhangt of gewoon via swing en RMI gaat werken want dan is het core model van u applicatie al volledig af en dien je enkel je view waar dus de gebruikers met werken in orde te brengen.

over goeie jsp/servlet hosts heb ik niet veel ervaring ;)

MilM

Legacy Member
HaZe zei:
awel als je een offline toepassing gemaakt hebt via Java en je hebt je aan MVC (Dus dat je model gescheiden is van je view) gehouden dan kan je perfect een web view er aan hangen doormiddel van JSP of servlets te gebruiken of beide door elkaar of zelf gewoon door je swing view remote te maken doormiddel van RMI(remote method invocation) of andere technologien

maar dit gaat dan wel over client server applicaties of n-tier applicaties. ALs je toch besluit om via servlets of jsp te werken kan ik je aanraden om Apache Tomcat te downloaden en dan kan je eenvoudiger je eigen project testen/debuggen.

je kan ook gebruik maken van sockets op die manier kan je connecties maken met andere personen via ip en poort. Maar sockets is best wel vrij lastig om ineen te steken. Maak maar eens een client server chat progje met sockets waar je met meerdere clients tegen elkaar kunt chatten via 1 server.

Dus als je een model maakt van je management systeem kan je altijd zelf nog kiezen of je er via jsp/servlet view aanhangt of gewoon via swing en RMI gaat werken want dan is het core model van u applicatie al volledig af en dien je enkel je view waar dus de gebruikers met werken in orde te brengen.

over goeie jsp/servlet hosts heb ik niet veel ervaring ;)

Thx
Ik zou idd via het MVC patroon werken.
Maar ik zag het niet zitten om ergens veel tijd in te steken, om dan tot de vaststelling te komen dat het onmogleijk is om om te vormen tot online versie.

Ik zal, nu ik dit weet, eerst een offline versie maken en dan daar op voortdoen.

.Acku.

Legacy Member
"Ik kan java" was misschien toch een beetje optimistisch als je denkt dat Java op internet een Applet moet zijn.
Kracht van Java ligt juist aan de serverkant, via oude Servlets/Jsp systeem maar vooral nu met Struts en JSF.

Kan er inkomen dat sommigen JSP als vervelend omschrijven tov PHP en ASP, omdat het vanuit de spec uit maar weinig ondersteuning biedt, maar als je werkt met de tegenhanger van ASP .NET, Java Server Faces (JSF) dan zal je het iets moeilijker krijgen daar zomaar over te oordelen.

Hoe dan ook, serverside Java, zij het met behulpzame frameworks als Spring/Hibernate of pure J2EE is geavanceerd en niet aan te raden als je nog niet veel voeling hebt met de taal zelf. Denken dat je een client-app kunt maken zonder het te weten zegt genoeg over uw ervaring daarin.
Begin daar dus eerst.

Een spel zoals jij beschrijft heeft degelijk design en analyse nodig, met inderdaad MVC-structuur, degelijke abstractie, loose-coupling en documentatie/tests/codestyle. Dingen waar je onmogelijk aandacht aan gaat besteden als het je eerste poging is. Dan ben je al tevreden als de compile lukt.


Of prul iets snel-snel in elkaar met PHP ;) (kusjes)

MilM

Legacy Member
.Acku. zei:
"Ik kan java" was misschien toch een beetje optimistisch als je denkt dat Java op internet een Applet moet zijn.
1) Dit doelde op het feit dat ik niet van 0 moet starten
2) Ik denk NIET dat java op internet een Applet moet zijn. Anders zou ik niet vragen achter het feit of het wel mogelijk is. Dan zou ik er gewoon blind aan begonnen zijn onder een vorm van een JApplet ;)
.Acku. zei:
Denken dat je een client-app kunt maken zonder het te weten zegt genoeg over uw ervaring daarin.
Begin daar dus eerst.
Ik zeg toch dat ik geen ervaring heb daarin. Je moet ooit toch een eerste client app maken ? Mijn vraag was dan ook welke vorm van communicatie het gemakkelijkst was. Ik zal de rest zelf wel uitzoeken.
En dat is juist de bedoeling van dit hele project, ervaring opdoen in deze zaken, niet in java zelf.
.Acku. zei:
Een spel zoals jij beschrijft heeft degelijk design en analyse nodig, met inderdaad MVC-structuur, degelijke abstractie, loose-coupling en documentatie/tests/codestyle. Dingen waar je onmogelijk aandacht aan gaat besteden als het je eerste poging is. Dan ben je al tevreden als de compile lukt.
Het is idd mijn eerste poging tot een groot project. (tenzij ge sokobaneditor als groot project aanschouwt :p) En het moet voor alles de eerste keer zijn. Het grootste probleem is wederom de communcatie tussen server en client.
Voor ik mij daar wil op toeleggen, vroeg ik gewoon eerst wat mensen de beste vorm vinden.
Het is niet de bedoeling om veel tijd te steken in iets, om dan simpelweg tot de conclusie te komen dat het op een andere manier veel beter kan.
.Acku. zei:
Of prul iets snel-snel in elkaar met PHP ;) (kusjes)
ik heb hier al twintig keer op geantwoord ;)
De bedoeling is routine te kweken in java. Niet om een spel te maken. Het spel zelf is gewoon een vorm van motivatie om te programmeren en zo routine te kweken. Het is dan ook geenszins de bedoeling een profsessioneel iets te maken en uit te brengen of te commercialiseren.
Wel is het de bedoeling om iets te maken en telkens te verbeteren etc ...
Ik ken de mogelijkheden niet van Java via internet, maar het de bedoeling dat ik ze ooit leren kennen.

Dat het moeilijk is, kan ik best inkomen. Maar de enige goeie denkwijze is "als anderen het kunnen, kan ik het ook". Ik laat mij nooit afschrikken door de moeilijkheidsgraad van iets. Volgens jaar zal ik ook wel nog genoeg bijleren over client/serv via java.

Was het een programma geweest dat egwoon één client en één serverobject nodig had (een file doorsturen automatisch doorsturen naar andere PC bv), dan was het geen probleem geweest en had ik het wel zelf uitgezocht. Het probleem is dat het 24u op 24u moet draaien en dat er meerdere clients op één server moeten connecten en dat ik niet kan hosten. (en heb ook geen kennis van sites/hosting)
Dit alles maakt het niet gemakkelijk om de mogelijkheden te zien.

greetz

.Acku.

Legacy Member
Uw laatste zin verraadt toch wel een beetje overmoed. Het gaat veel aangenamer zijn een 'groot' project op te zetten als je er al ervaring mee hebt.
Ik stel voor dat je client-server maakt zoals 4 op een rij of iets serverbased zoals gewoon een guestbook. Dan heb je al voeling met de applicaties en de techniek, en betere kans op slagen op het project dat je effectief graag wilt gaan doen.

Ik spreek hier gewoon uit ervaring, veel van mijn projectjes zijn doodgebloed door onbegrijpelijke spaghetti-code.
Alvast veel succes gewenst, niet afgeschrikt worden is een goed ding.

MilM

Legacy Member
.Acku. zei:
Uw laatste zin verraadt toch wel een beetje overmoed. Het gaat veel aangenamer zijn een 'groot' project op te zetten als je er al ervaring mee hebt.
Ik stel voor dat je client-server maakt zoals 4 op een rij of iets serverbased zoals gewoon een guestbook. Dan heb je al voeling met de applicaties en de techniek, en betere kans op slagen op het project dat je effectief graag wilt gaan doen.

Ik spreek hier gewoon uit ervaring, veel van mijn projectjes zijn doodgebloed door onbegrijpelijke spaghetti-code.
Alvast veel succes gewenst, niet afgeschrikt worden is een goed ding.

Ik begrijp u wel hoor.
Bedoeling was niet om direct dit in een groot project te implementeren, maar dat was wel de uiteindelijke bedoeling. Bedoeling was om te weten waarop ik mij moest concentreren, zodat ik dat op mijn gemak kon uitzoeken, daar uit leren en dat het uiteindelijk nuttig zou zijn voor mijn project.
Dunno of het duidelijk is wat ik hiermee bedoel.
Maar wou dus weten, met wat ik precies moet 'prutsen' die mij uiteindelijk veel kan bijleren en nuttig is voor mijn doel.

Dus maw, zien welke termen naar boven kwamen en mogelijkheden, om dan daarachter informatie over te lezen en mee te prutsen, die nuttig is voor een groter project.

Greetz
en thx aan iedereen

.Acku.

Legacy Member
Voor je eraan begint toch snel even meegeven: JSP, Servlets en EJB zijn out. Als je aan webkant wil werken gebruik Struts of JSF, en als framework Spring (transaction managers, mail api etc etc) met Hibernate voor database.

Als je client-server gaat is Swing nog steeds aan te raden in combinatie met RMI, mogelijk geholpen door Spring.
Er zijn veel opties maar maak het uzelf vooral niet te moeilijk ;)

.Acku.

Legacy Member
Oh ja, kwalitatieve hosting zou wel eens een probleem kunnen zijn als je het vooral heel goedkoop wilt.
Gratis is: http://www.myjavaserver.com (ex-mycgiserver). Maar weet niet of je daar alles kan gebruiken dat je wilt. Vroeger waren er heel wat beperkingen, nu schijnt het losser te zijn.

WHiSPy

Legacy Member
Unzip Attack zei:
ik heb ervaring met JSP, ASP en (ASP.net), PHP (OO) en ik kan zonder moeite de minste van de 3 eruit halen, JSP geen twijfel mogelijk. Zit veel geprul en veel crappy dingen in, anderzijds is db communicatie wel béter en parsing wel beter dan ASP en PHP...

Als ge natuurlijk in model 1 jsp gaat werken: welcome to 1999!

@ Acku: als ge toch over JSF praat, dan kan je beter shale promoten als MVC-framework. Dat is van de mensen achter struts. (zie 't als 'n struts++)

dJeez

Legacy Member
Java RMI via Internet? Mij lijkt SOAP dan toch wel eerder aangewezen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan