Archief - Login-systeem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FurtiveDuck

Legacy Member
Hallo,

Voor school moeten we een volledige website maken met postsysteem en heel de boel. Beetje bij beetje ben ik op een testwebsite enkele dingen aan het uitproberen nu wil ik een simpel log-insysteempje maken. Natuurlijk heb ik al overal gekeken en gezocht, maar nergens vind ik echte concrete antwoorden op mijn vragen.

Mijn kennis van PHP is erg basic dus wil ik ook een erg basic login-systeem. Ik ga beginnen bij het begin. Ik wil een aparte pagina voorzien op de website waar iedereen kan inloggen. Er moet dus een inputbox komen voor de gebruikersnaam en een inputbox voor het wachtwoord. Kan ik deze inputboxen maken met Photoshop of moet ik dat doen met het formsysteem van Dreamweaver?

Ik moet zelf de wachtwoorden en de gebruikersnamen van de personen die op de website moeten kunnen inloggen kunnen ingeven, waarschijnlijk in een databank. Dit wil dus zeggen dat ik hen dan persoonlijk de gebruikersnaam en hun wachtwoord bezorg zodat ze kunnen inloggen.

Verder, maar dat is dan waarschijnlijk enorm moeilijk, moeten bepaalde mensen een testje kunnen toevoegen aan de homepage en andere mensen moeten fototjes kunnen toevoegen (ik werk met lightbox). Hoe zou ik dit dan het best aanpakken?

Ik vind het nogal zielig dat ik dit hier moet vragen terwijl ik eigenlijk Informaticabeheer volg. Maar verder dan het maken van een rekenmachientje met de form en de get-methode zijn we nog niet geraakt. We leren zelfs hoe we een website moeten maken met <IFRAME> terwijl alles nu met de erg flexibele <DIV> gemaakt wordt. Ronduit belachelijk, dan verwachten ze een volledige website in PHP voor ons eindwerk. :rofl:

Dank bij voorbaat.

Novaweb

Legacy Member
Dat inlog systeem kan je zowel met ps als dreamweaver doen hoor :)

el shorty

Legacy Member
huiswerk thread..... en dan nog van zo iets...

als je even googlet zal je honderden, duizenden, if not more zo'n scripts en tutorials vinden die alles perfect doen wat je wil. Probeer zelf eens te zoeken en moeite te doen met zo iets basics?

Jerre Muesli

Legacy Member
- Form zaken doe je normaal met de standaard <input> velden normaal. Deze kan je dan nog wat grafisch mooi maken dmv css.
- Foto's uploaden: je bewaard in je database een padnaam naar de foto op de server en je doet gewoon een echo van <img src=".$padnaam."
- Belangrijk bij paswoord zaken: hash maken dmv md5 en dan pas bewaren.

Curahee Q

Legacy Member
Extra tip bij passwoorden:

- Voeg salt en pepper toe aan de hash

10binary, a new way of coding

Zie vooral
- De correcte manier voor formulierafhandeling
- De Werking van sessions
- Inloggen d.m.v. Sessions
- coderen van passwoorden

Let niet op de rest van de site, die is echt wel brak, een 1,5 jaar geleden gemaakt toenek nog in mijn 'beginperiode' zat ;). Maar staan wel handige artikels op.

FurtiveDuck

Legacy Member
Bedankt iedereen, hiermee ben ik even zoet. Als er verder nog problemen zijn dan post ik het hier. Ik begin eerst eens even met het loginsysteem.

el shorty zei:
huiswerk thread..... en dan nog van zo iets...

als je even googlet zal je honderden, duizenden, if not more zo'n scripts en tutorials vinden die alles perfect doen wat je wil. Probeer zelf eens te zoeken en moeite te doen met zo iets basics?

Ahja. Crew member: en wat voor één. Zei ik niet in het topic dat ik al gezocht had, maar alles is zo uitgebreid. Huiswerk, ja, echt. Een beetje achtergrondinformatie bij een topic kan nooit kwaad en dat maakt het aangenamer lezen. Wij zijn ook maar mensen hé en als je geen hulp wilt bieden hoef je dan ook niet te posten op het "hulp" forum van een Webdevelopment ding.

adrianhates

Legacy Member
FurtiveDuck zei:
Bedankt iedereen, hiermee ben ik even zoet. Als er verder nog problemen zijn dan post ik het hier. Ik begin eerst eens even met het loginsysteem.



Ahja. Crew member: en wat voor één. Zei ik niet in het topic dat ik al gezocht had, maar alles is zo uitgebreid. Huiswerk, ja, echt. Een beetje achtergrondinformatie bij een topic kan nooit kwaad en dat maakt het aangenamer lezen. Wij zijn ook maar mensen hé en als je geen hulp wilt bieden hoef je dan ook niet te posten op het "hulp" forum van een Webdevelopment ding.

je moet ook niet verwachte dat wij het voor je gaan maken
we zullen u eerder wille verbetere en aansturen :)

FurtiveDuck

Legacy Member
Klopt,

Ik zoek gewoon een klein verhoogje zodat ik niet eerst 20 soorten loginsystemen moet uit proberen voordat ik hier dan te weten kom welke eigenlijk de beste is.

Jerre Muesli

Legacy Member
Ach, alles wat met schoolwerk te maken heeft werkt hier al een beetje als een rode lap op een stier.
Meerdere individuen komen met hun schooltaakjes en verwachten zonder schroom dat we hun de oplossingen geven zonder ze ook maar een poot uitsteken. Slechte instelling natuurlijk wat dit soort van reacties uitlokt.
Ik weet niet welke lessen je hebt gekregen op school, maar indien je dit gezien zou hebben zou je van mij eenzelfde antwoord kunnen verwachten. In je eerste post heb je gezegd dat je deze leerstof niet gezien hebt dus vertrouw ik op je eerlijkheid en help je graag wat verder..

FurtiveDuck

Legacy Member
Wij zijn net het jaar van het "lelijke eendje". Ik zit nu in het 6de en wij leren alles doen met <IFRAME> en HTML. Prehistorisch. We krijgen het loginsysteem en het maken van databanken met PHP als zelfstudie. Probeer dat maar eens te leren als alle tutorials ofzo meestal met een <DIV>-structuur zijn. Nu, <DIV> heb ik net uit mezelf geleerd alhoewel het natuurlijk nog niet dat is, maar kom.

Het 5de jaar krijgt nu <DIV> en XHTML. Typisch. Toen ik in het lager zat was dit ook zo. Alle jaren onder ons kregen splinternieuwe boeken en wij moesten het doen met de oude. Want zo was het nu eenmaal. '91 sucks.

Jerre Muesli

Legacy Member
Ik weet niet wat informaticabeheer allemaal inhoud maar je moet weten dat als je deze zaken later wil doen als job het bijna allemaal zelfstudie zal zijn. Programmeren (php & andere talen dan; html is niet eens programmeren) is iets wat je al doende leert. Als je het echt wil kunnen zal je zelf eens de handen uit de mouwen moeten steken en het zelf moeten proberen.
Als je later wordt gevraagd om een export naar excel te doen of een chart te maken zal je ook niet kunnen zeggen "Dat hebben we niet gezien op school". Informatica is zelfstudie, dat is de realiteit.

Curahee Q

Legacy Member
Jep inderdaad, doe nu III (Industrieel Ingenieur Informatica) in het 1ste jaar maar ben al wel sinds het 3de middelbaar bezig met Java, xhtml, php, mysql en heel den bazaar terwijl ik gewoon Elektronica heb gestuurd dus niks heb gezien van al die dingen. Motivatie in Informatica en leergierigheid van nieuwe dingen zijn een noodzaak.

PHP, MySQL een zelfstudie? Begin dan bij het begin en leer vanaf de eerste stap, leer eerst stappen voor je wilt lopen. Als je van het begin begint zal een login na een tijdje peanuts zijn. Maar leer dan eerst wat over if-jes, loops, sessions, formulierafhandeling en eventueel cookies. Rustig aan dus, maar heb de indruk dat alles nu in een rush moet gebeuren. En wil er iets niet lukken, zullen wij je hier graag helpen om dingen uit te leggen.

dJeez

Legacy Member
FurtiveDuck zei:
Klopt,

Ik zoek gewoon een klein verhoogje zodat ik niet eerst 20 soorten loginsystemen moet uit proberen voordat ik hier dan te weten kom welke eigenlijk de beste is.
Dat is irrelevant. De bedoeling van dergelijke werkjes is niet met de "beste" oplossing af te komen (die bestaat overigens niet), maar wel een werkend geheel afleveren. Zowat elk handboek bespreekt het gebruik van sessies (online tutorials van PHP ook) maar toch komt die vraag hier en elders steevast terug - en dat is dus wel degelijk behoorlijk irritant op de duur.

adrianhates

Legacy Member
FurtiveDuck zei:
Wij zijn net het jaar van het "lelijke eendje". Ik zit nu in het 6de en wij leren alles doen met <IFRAME> en HTML. Prehistorisch. We krijgen het loginsysteem en het maken van databanken met PHP als zelfstudie. Probeer dat maar eens te leren als alle tutorials ofzo meestal met een <DIV>-structuur zijn. Nu, <DIV> heb ik net uit mezelf geleerd alhoewel het natuurlijk nog niet dat is, maar kom.

Het 5de jaar krijgt nu <DIV> en XHTML. Typisch. Toen ik in het lager zat was dit ook zo. Alle jaren onder ons kregen splinternieuwe boeken en wij moesten het doen met de oude. Want zo was het nu eenmaal. '91 sucks.

ik heb ook alles uit mezelf geleerd hoor..
en wat betreft iframe : iframe is alleen maar een tag om andere pagina's in te zetten( dus ook pagina's met divs ). De tutorials van loginsystemen gaan dan wss ook over php en de toepassing ervan en niet over XHTML <> oldskool HTML

FurtiveDuck

Legacy Member
Nu heb ik nog een probleem.

Ik wil een form maken met 2 checkboxes in. De een zegt Ja de andere zegt Neen. Ik maak de form via Dreamweaver, maar ik kan nergens vinden hoe je er voor zorgt dat de selectie van de checkboxes beperkt wordt tot 1. Dus als je de ene aanvinkt dan is de andere niet meer aangevinkt.

Het enige wat ik totnutoe gevonden heb is een tutorial waar je 25eur / maand moet betalen. Blijkbaar staat dat daarin, maar het lijkt me nogal stom om daarvoor zoveel te betalen. Kan iemand me helpen?

FurtiveDuck

Legacy Member
Cycloon zei:
Daarvoor hebben ze radiobuttons uitgevonden.

Dit moet toch ook zonder problemen lukken met checkboxes? Maar ach, ik gebruik wel radiobuttons om niet moeilijk te doen.

Curahee Q

Legacy Member
Maar waarom wil je dat met checkboxen bereiken? Je kan met javascript wel wat in elkaar knutselen maar dat is weer overkill lijkt me. "Gebruik componenten voor wat ze gemaakt zijn", die moet je ZEKER in gedachten houden.

Een goed voorbeeld hiervan is dat een beginnende designer zijn layouts in tables zal maken omdat div's 'te moeilijk' zijn. Maar tables zijn helemaal niet gemaakt voor layouts, ze zijn bedoeld om tabellen te maken net zoals radiobuttons gemaakt zijn voor die dingen die jij gebruikt.

Veel succes nog

Cycloon

Legacy Member
FurtiveDuck zei:
Dit moet toch ook zonder problemen lukken met checkboxes?

Natuurlijk, en het lukt ook via textfields en divs als het moet. Maar dan nog heeft het geen zin omdat die daar nie voor gemaakt zijn en je al iets standaard aanwezig hebt die doet wat je wil.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan