Archief - Fuji S9600 scherptediepte.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jonathan

Legacy Member
ok kwil zeggen dat ik "manual focus" nie gebruikte en dus geen depth of field wou maken in die foto. Maar toch heb ik er ...

Feit : Ik haal die termen atm beetje door elkaar , sorry daarvoor :p
Zijn veel knopjes enz die ik in eens moet leren ^^

En het is dus beter dat ik een UV filter gebruik ?

MilM

Legacy Member
Poenanie zei:
nu heb ik één van de foto's waarbij ik helemaal ingezoomd een foto trok. Scherptediepte gebruikte ik NIET , ik gebruikte de autofocus modus op m'n camera. Doch de achtergrond lijkt toch wazig te zijn. Foto is uit de hand getrokken .

Inzoomen = kleinere DOF (Dus achtergrond meer wazig)

Jonathan

Legacy Member
MilM zei:
Inzoomen = kleinere DOF (Dus achtergrond meer wazig)

Weet ik , maar bij AF op m'n camera ga ik toch geen wazige achtergrond maken normaal ? Voor zover ik weet zijn alle foto's die ik daar tot nu toe mee getrokken heb allemaal "helemaal" scherp ..

@ DieselPower , ik weet wat scherptediepte is mr.elite !

MilM

Legacy Member
Poenanie zei:
Weet ik , maar bij AF op m'n camera ga ik toch geen wazige achtergrond maken normaal ?

AF zorgt dat het onderwerp scherp is waarop je 'mikt'
Hier heb je een paard op de voorgrond. De rest ligt erachter.

AF hou denk ik wel rekening met DOF, maar je bent al volledig ingezoomed + uw onderwerp staat ook al volledig vooraan.

Wanneer je een breed onderwerp hebt (die dus even diep staat over de hele foto), zal er minder wazig zijn, gewoon omdat er minder (verre) achtergrond te zien is.

Maar ik ben dit niet volledig zeker, dus mss dat iemand mij kan verbeteren.

Poenanie zei:
Voor zover ik weet zijn alle foto's die ik daar tot nu toe mee getrokken heb allemaal "helemaal" scherp ..

Mss dat uw diafragma ook kleiner was?

SlashDotDash

Legacy Member
Waarom hier autofocus bij betrokken wordt, weet ik niet, een kleine DoF en dus een onscherpe achtergrond krijg je door:

1. De afstand lens-onderwerp zo klein mogelijk te maken.
2. Zo'n groot mogelijk (klein getal) diafragma aan te houden.
3. Zo'n groot mogelijk brandpuntsafstand te gebruiken (afh van wat de situatie mogelijk maakt).
4. Een grotere sensor te gebruiken (reflex/fullframe).
5. Ervoor te zorgen dat de afstand onderwerp-achtergrond veel groter is dan de afstand lens-onderwerp.

Als je bijv. een tele-macrolens gebruikt, en met bovenstaande regeltjes rekening houdt, krijg je mooi egale achtergronden zoals hier en hier .

DieselPower

Legacy Member
Poenanie zei:
@ DieselPower , ik weet wat scherptediepte is mr.elite !
Van daar dat ge er manuele en autofocus bijsleurt zeker? Stopt met iedereen hier een beetje voor te liegen en neemt die wiki door, het staat er echt ni moeilijker uitgelegd dan hier hoor...

Jonathan

Legacy Member
DieselPower™;10427195 zei:
Van daar dat ge er manuele en autofocus bijsleurt zeker? Stopt met iedereen hier een beetje voor te liegen en neemt die wiki door, het staat er echt ni moeilijker uitgelegd dan hier hoor...

Ik heb die wiki verscheidene keren door genomen.
Ik weet wat scherptediepte is [ edit : Ik begrijp de theorie volledig denk ik toch ]. Doch vroeg me af of je in de autofocus mode nrmaal geen foto's kan maken die helemaal scherp zijn. Maar als ik het goed begrijp ga ik hiervoor moeten mijn diafragma groter maken en dan wss met statief trekken ( aangezien mijn sluitertijd langer zal moeten ?! ) ? Gewoon zomaar een foto nemen van bvb dat paard met de achtergrond er ook scherp bij lukt anders niet ?

DieselPower

Legacy Member
Bedoelt ge met autofocus 'auto' in het rood op de volgende afbeelding?
fuji-finepix-s9600-top.jpg

Joeri

Legacy Member
AF of MF heeft niks, maar dan ook absoluut niks invloed op je hoeveelheid scherptrediepte. Als je de camera laat focussen op een onderwerp van pakweg 5 meter afstand, en daarna trek je die foto met MF, zal je geen verschil zien tussen beide foto's.

Door uw diafragma groter te maken, moet je net een kortere sluitertijd nemen. Groter diafragma -> meer licht kan binnen -> minder lange belichtingstijd nodig.

Om alle verwarring te vermijden, je bent zeker dat je het over MF hebt (je moet scherpstellen door aan een ring te draaien)? en niet gewoon een manuele en automatische stand op je camera, want het zou niet de eerste keer zijn dat beginners hier fouten in maken.

Jonathan

Legacy Member
Joeri G. zei:
AF of MF heeft niks, maar dan ook absoluut niks invloed op je hoeveelheid scherptrediepte. Als je de camera laat focussen op een onderwerp van pakweg 5 meter afstand, en daarna trek je die foto met MF, zal je geen verschil zien tussen beide foto's.

Door uw diafragma groter te maken, moet je net een kortere sluitertijd nemen. Groter diafragma -> meer licht kan binnen -> minder lange belichtingstijd nodig.

Om alle verwarring te vermijden, je bent zeker dat je het over MF hebt (je moet scherpstellen door aan een ring te draaien)? en niet gewoon een manuele en automatische stand op je camera, want het zou niet de eerste keer zijn dat beginners hier fouten in maken.

Ja ik ben het zeker. MF , manual focus , diene ring waar bij diene fuji nix van aanduidingen enzo op staan [ :scream: tsss ] ( en bedoelde inderdaad kortere sluitertijd , verstrooiïngsfoutje .. :$ ).

En nee , dieselpower , ik bedoel niet de autoknop bovenaan op de control dial ( ik heb wel degelijk de manual 2 keer goed doorgelezen en op internet veel opgezocht znne :p ). Maar dus de AF/C of S keuze links op de knop om uw manier van focussen te kiezen.

MilM

Legacy Member
Joeri G. zei:
Door uw diafragma groter te maken, moet je net een kortere sluitertijd nemen. Groter diafragma -> meer licht kan binnen -> minder lange belichtingstijd nodig.

Hij zei verkeerdelijk dat hij zijn diafragma moest verhogen.

Hij moet dus wel degelijk zijn diafragma verkleiner (hoger getal), waardoor zijn sluitertijd zal toenemen.

Poenanie zei:
( en bedoelde inderdaad kortere sluitertijd , verstrooiïngsfoutje .. :$ ).

Langer dus :p

AF bepaalt niet de grootte van de DOF, maar zorgt er gewoon voor dat het onderwerp in de scherpe zone staat.

Joeri

Legacy Member
MilM zei:
Hij zei verkeerdelijk dat hij zijn diafragma moest verhogen.

Hij moet dus wel degelijk zijn diafragma verkleiner (hoger getal), waardoor zijn sluitertijd zal toenemen.

Was nog aan het denken over zijn eerste vraag, waar hij net vroeg om zijn achtergrond onscherp te hebben.
Had niet gezien dat het nu de bedoeling was alles scherp te hebben.

Jonathan

Legacy Member
Ik denk dat ik mee ben. Morgen een nieuwe dag , kzal dan eens buiten gaan testen en vergelijken.

Alvast bedankt voor de hulp ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan