Archief - DISCUSSIE: Avondschool

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KoenDK

Legacy Member
yup, op dat vlak kan je soms via u werk en ervaren collega's veel bijleren
hopelijk krijg ik ook later eens die kans :p

insta

Legacy Member
slechte ervaring mee
syntra in asse deed een opleiding webmaster waarvoor ik 500€ betaald heb
had ze voor ik me ingeschreven had gevraagd of deze opleiding me tot zelfstandig niveau kon brengen en ze verzekerde me ervan dat dat wel zo was

dus had ik me ingeschreven en een heel jaar mijn broek versleten
want het was gewoon dikke basis opleiding en dat had ik al van jaren lang zelf ervaring op tedoen

ik heb er dus nix geleerd alleen de basis van flash de rest kende ik al uit zelf ervaring

ik heb zelfs de docent een paar handige photoshop tips kunne geven wat ik al een dikke afgang vond voor de docent

dus opleiding webmaster syntra imo SUCKED!

sn!pe

Legacy Member
Zo'n zaken leer je idd beter op jezelf. Een school kan je op weg helpen... meer niet.

En ivm syntra: das de grootste brol dat er bestaat. Zowel de inhoud van de cursus als de interne organisatie.

GenesisX

Legacy Member
sn!pe zei:
En ivm syntra: das de grootste brol dat er bestaat. Zowel de inhoud van de cursus als de interne organisatie.
Ervaring?

Ik ga normaal volgend jaar een opleiding graficus volgen aan 't Syntra in Brugge, maar ook met een aantal uur stage per week. Gewoon omdat het hele hoge schoolsysteem al na een half jaar tegensteekt. 'k Had graag wat meer informatie gehad door mensen die er effectief ook les gevolgd hebben. Iedereen weet dat Syntra basislessen geeft (dus geen zelfontwikkeling fzo), maar sommigen hebben dan liever eerst dat zodat ze later hun eigen weg kunnen gaan met een bepaalde onderbouw.

Macdude

Legacy Member
sn!pe zei:
Zo'n zaken leer je idd beter op jezelf. Een school kan je op weg helpen... meer niet.

En ivm syntra: das de grootste brol dat er bestaat. Zowel de inhoud van de cursus als de interne organisatie.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. ALLES hangt af van uwe docent.
Ik zit nu in mijn 2e jaar webdesign en de docenten die ik tot nu toe heb gehad die waren uiterst vakbekwaam. Alleen de laatste docent (een 4tal lessen analyse) valt tegen (tot nu toe). (Syntra Genk btw)

Ik volg deze cursus omdat ik niet de discipline heb om dit zelf thuis te doen.

[DZM]TheOne

Legacy Member
Macdude zei:
ALLES hangt af van uwe docent.

Ik volg deze cursus omdat ik niet de discipline heb om dit zelf thuis te doen.

volledig akkoord met beide uitspraken

(alleen slaat mijn ervaring op vb.net in snt brugge)

KoenDK

Legacy Member
zelfstandige worden en advanced cursussen geven is de boodschap dus :lol:

(misschien niet te vergelijken, maar ik ken iemand die advanced linux cursussen geeft, zo een weekje, groep van 20 personen, en die verdient daar pakken geld mee hoor :eek:)

ps: ik heb misschien wel eentje gevonden, web 2.0 ajax training bij syntra

koebeest

Legacy Member
Even een oude thread uit het slijk halen. Ik heb al door dat je sommige dingen beter in zelfsstudie doet maar vaak vragen bedrijven dat je wel degelijk een hogeschool opleiding hebt gevolgd voor bijvoorbeeld programmeren. Zelfstudie is dan dus niet echt een oplossing , want je hebt dan geen diploma in de hand. Hoe los je dat dan op? Leer je dan alles in zelfstudie en doe je ergens bepaalde examens mee om je te bewijzen van kunnen? Of hoe zit dat juist?

Thx!

Jens

n00bslayer

Legacy Member
koebeest zei:
Even een oude thread uit het slijk halen. Ik heb al door dat je sommige dingen beter in zelfsstudie doet maar vaak vragen bedrijven dat je wel degelijk een hogeschool opleiding hebt gevolgd voor bijvoorbeeld programmeren. Zelfstudie is dan dus niet echt een oplossing , want je hebt dan geen diploma in de hand. Hoe los je dat dan op? Leer je dan alles in zelfstudie en doe je ergens bepaalde examens mee om je te bewijzen van kunnen? Of hoe zit dat juist?

Thx!

Jens
Leg een portfolio voor, en als je er nog geen hebt dan weet je wat jou te doen staat. Zowiezo ben ik van mening dat je zelfs mét een diploma nog niet alles kunt weten, een (hogere) opleiding is meer een leidraad dan een bewijs van kennis.

Een diploma wil natuurlijk wel zeggen dat je een bepaalde kennis bezit, maar studenten horen deze kennis (van programmeertalen) eveneens op eigen initiatief uit te diepen.

hannes

Legacy Member
Dx-Solutions zei:
Heb ik gedaan, ondertussen zet ik het hier ook nog eens :)

Webmaster expert:

xHTML - CSS (w3c valid, strict / css shorthand code tot in de puntjes)

PHP (alle basis, werken met functies, loops, arrays , includes, database connecties, sql)

phpmyadmin

Flash actionscript

Javascript

Hosting, wat is een webserver, een webaccount, werken met direct admin

dan wat info over cms programma's (drupal, wordpress ...)

Dat is zowat het programma in grote lijnen.

Directadmin is easy é :)
Op die manier moet je geen kennis hebben van linux.
Ik vind Directadmin alleen goe bruikbaar op commercieel vlak

j design

Legacy Member
Persoonlijk vind ik dat je beter op school een basis legt om die dan zelf verder uit te bouwen.

Ze gebruiken een leerplan dat gebaseerd is op de behoeften en die meestal al dienst bewezen heeft.
In mijn studies heb ik java leren programmeren en er is een groot verschil tussen java en java. Ze hebben ons aangeleerd hoe je een overzichtelijk, gebruiksvriendelijk programma schrijft en hoe het achter de schermen loopt.
Volgend jaar krijgen we C++

Bovendien kan je tijdens je studie experimenteren en zelf gaan uitproberen.
Zit je vast dan; heb je een handboek, kan je een docent om uitleg vragen (meestal hebben die voldoende achtergrondkennis).
Theorie aangevuld met labo is nog steeds de beste methode.

Als je anders een vraag hebt kan je ze hier posten, als niemand antwoord wat dan?
( ik heb er ook nog zo enkele staan :) )

Als je via tut's gaat leren verspil je al 3/4 van de tijd aan het zoeken naar de code die je zoekt/nodig hebt om dan nog eerst 300x te falen om da 100x op te geven om het dan nog maar eens een keertje te wagen.
En wat heb je dan geleerd? In de meeste gevallen enkel enkele lijntjes code die nog onduidelijk bij zijn. Je kopieert totdat je het zoveel gedaan hebt dat je het eindelijk doorhebt :)
Enkel met heel veel ervaring werp Inet zijn vruchten af.

In mijn geval heb ik basis verworven over html, css, php, flash via Inet. (en sinds kort heel klein beetje JS)
+ HEEL veel hulp van dit forum
En ook met heel veel vallen en opstaan om dan tot de conclusie te komen dat het op nog niet teveel trekt.. Maar we proberen eh
Ik zou heel graag bij studeren voor een uitgebreidere kennis te verwerven.
Js en ajax behoren tot het verlanglijstje.

Om een dom voorbeeld te geven:
Ik had aanvankelijk nog niet door dat je een aparte css kon toevoegen tot op de moment dat xaves eens zei dat ik in mijn body overflow: -moz-scrollbars-vertical; moest toevoegen (nadat ik WEER een vraag had gesteld)
Ik vroeg dan overal? En hij zei dat kan ofwel in je css.
Dan dacht ik ok maar das ook overal.. Tot een paar dagen later
(Wat heeft me dat al veel geholpen) (btw: is niet valid ;))


Je mag me ook wat meer info doorsturen als je wilt. (Dx-Solutions)

En over de diploma's: Bedrijven kijken echt wel naar het papiertje dat je meebrengt, met een diploma bewijs je immers dat je de eerste fase al bewezen hebt, je beschikt over een basis die uitgebreid genoeg is om op voort te bouwen.
En als ze de keuze krijgen tussen iemand met diploma of zonder denk ik dat je al een sterk portfolio mag voorleggen om zonder diploma aan de slag te kunnen.

En als je bij de top wil gaan horen moet je in de richting devine gaan zoeken.
Deze opleiding is volgens mij niet met avond school en zeker niet op jezelf te bereiken.

btw 6 september is het er opendeur, ik ga al eens gaan kijken en wie weet

Het verschil docent hogeschool-avondschool:
Een hogeschool moet een niveau halen, ongeacht ofdat iedereen meekan of niet.
In avondschool volgen ze meestal wel de minderen van de klas hun niveau.
Ze zijn namelijk afhankelijk, ze zorgen voor het inkomen. Als ze geen klanten hebben wegens te snel/te hoog niveau zijn ze niet 'goed'

edit: En voor mijn 100e post mocht het eens wat langer zijn :)

n00bslayer

Legacy Member
j design zei:
Persoonlijk vind ik dat je beter op school een basis legt om die dan zelf verder uit te bouwen.

Ze gebruiken een leerplan dat gebaseerd is op de behoeften en die meestal al dienst bewezen heeft.
In mijn studies heb ik java leren programmeren en er is een groot verschil tussen java en java. Ze hebben ons aangeleerd hoe je een overzichtelijk, gebruiksvriendelijk programma schrijft en hoe het achter de schermen loopt.
Volgend jaar krijgen we C++

Bovendien kan je tijdens je studie experimenteren en zelf gaan uitproberen.
Zit je vast dan; heb je een handboek, kan je een docent om uitleg vragen (meestal hebben die voldoende achtergrondkennis).
Theorie aangevuld met labo is nog steeds de beste methode.

Als je anders een vraag hebt kan je ze hier posten, als niemand antwoord wat dan?
( ik heb er ook nog zo enkele staan :) )
Er zijn maar weinig vragen die niet beantwoord werden op het internet (je moet wel weten waar je juist naar op zoek bent), en begeleid leren is per definitie gemakkelijker dan zelfstandig leren. Hoewel de docent in bepaalde gevallen zeker niet alleswetende is.

Het is zelfs zo dat als je zelfstandig leert, het vaak juist sneller vooruitgaat om iets onder de knie te krijgen dan wanneer je iets in groep leert.

Akkoord, je leert samenwerken in groep (iets wat in mijn ogen van vitaal belang is) maar het tempo ligt hierdoor dan ook veelal lager.

Om maar te zeggen dat je iets perfect onder de knie kan krijgen door zelfstudie (met behulp van internet). Handboeken kan je trouwens niet alleen op school verkrijgen.
j design zei:
Als je via tut's gaat leren verspil je al 3/4 van de tijd aan het zoeken naar de code die je zoekt/nodig hebt om dan nog eerst 300x te falen om da 100x op te geven om het dan nog maar eens een keertje te wagen.
En wat heb je dan geleerd? In de meeste gevallen enkel enkele lijntjes code die nog onduidelijk bij zijn. Je kopieert totdat je het zoveel gedaan hebt dat je het eindelijk doorhebt :)
Enkel met heel veel ervaring werp Inet zijn vruchten af.
Ik dacht dat het in de les juist de trend was om studenten iets uit zichzelf aan te leren door vallen en opstaan, omdat je daardoor weet waarom je bepaalde dingen moet vermijden - en dit vervolgens voor de rest van je leven zal onthouden? Volharden is de boodschap :)
j design zei:
(btw: is niet valid ;))
Validatie is geen doel op zich imho, eerder een richtlijn.


j design zei:
En over de diploma's: Bedrijven kijken echt wel naar het papiertje dat je meebrengt, met een diploma bewijs je immers dat je de eerste fase al bewezen hebt, je beschikt over een basis die uitgebreid genoeg is om op voort te bouwen.
En als ze de keuze krijgen tussen iemand met diploma of zonder denk ik dat je al een sterk portfolio mag voorleggen om zonder diploma aan de slag te kunnen.
Is het doel van een portfolio niet bewijzen waar je toe in staat bent? Dus dan is het logisch dat je best een sterk portfolio voorlegt.

Een student heeft meestal ook een portfolio om voor te leggen, de "eerste fase" loopt namelijk énorm uiteen bij studenten die van eenzelfde richting afstuderen - afhankelijk van waar deze studenten zich juist het meest/liefst op hebben toegelegd.

j design zei:
En als je bij de top wil gaan horen moet je in de richting devine gaan zoeken.
Deze opleiding is volgens mij niet met avond school en zeker niet op jezelf te bereiken.
Devine ziet er veelbelovend uit voor de Multimedia ontwikkelaar in spé, maar moet zich nog bewijzen. En met bewijzen bedoel ik niet na 1 jaar al deze richting beoordelen, maar nadat de eerste lichting Deviners is afgestudeerd.

j design zei:
Het verschil docent hogeschool-avondschool:
Een hogeschool moet een niveau halen, ongeacht ofdat iedereen meekan of niet.
In avondschool volgen ze meestal wel de minderen van de klas hun niveau.
Ze zijn namelijk afhankelijk, ze zorgen voor het inkomen. Als ze geen klanten hebben wegens te snel/te hoog niveau zijn ze niet 'goed'
De hogeschool past het niveau aan wanneer ze veranderingen aan het leerplan doorvoeren hoor, zo hebben de pioniers van een nieuw leerplan van MCT knap lastigere leerstof achter de kiezen gehad dan diegenen die het jaar daarop datzelfde nieuwe leerplan volgden.

Ik geloof dat een klas een klas blijft, je hebt ook zwakkere studenten in het hoger onderwijs die mee moeten kunnen (het verschil is wel dat een hogeschool veelal een monitoraat inricht voor deze studenten die het lastiger hebben). Je kan avondschool best beoordelen als je dit zelf gevolgd hebt.

Feit is wel dat de meeste avondschool-opleidingen niet zo diepgaand zijn, maar dat komt volgens mij omdat er minder contacturen zijn en minder vrije tijd voor deze studenten over is om te studeren.

j design

Legacy Member
Is het doel van een portfolio niet bewijzen waar je toe in staat bent? Dus dan is het logisch dat je best een sterk portfolio voorlegt.
-Dat is wel logisch dat je best een goed portfolio voorlegt idd, maar daar ging het niet om.
Ik wou het verschil diploma - geen diploma in de ogen van een bedrijf situeren.
Volgens mij, en daar ben ik zeker van heb je met diploma een stap voor.

Ik geloof dat een klas een klas blijft, je hebt ook zwakkere studenten in het hoger onderwijs die mee moeten kunnen (het verschil is wel dat een hogeschool veelal een monitoraat inricht voor deze studenten die het lastiger hebben). Je kan avondschool best beoordelen als je dit zelf gevolgd hebt.
-Als ik in mijn klas kijk, java, wie niet mee kon had pech en die had zijn lessen maar moeten nakijken. In ons geval waren ze er toch streng op dat je je voldoende had voorbereid.
Maar ik heb idd zelf nog geen avondschool gevolgd.
Ik ken wel iemand die PS volgt. En volgens hem is het interessant om te weten waartoe photoshop in staat is. Sommige dingen moet je anders per toeval ontdekken.
Aan de hand van enkele eenvoudige oefeningen leren ze juist en doelgericht werken.

Validatie is geen doel op zich imho, eerder een richtlijn.
-Het is geen doel op zich maar het is wel een doel binnen een project.
Als je met iets bezig bent kan je het maar direct goed doen ook, niet?
En daar was verder ook niets mee bedoelt.

Handboeken kan je trouwens niet alleen op school verkrijgen.
- Das waar. Maar school=handboek op maat + uitleg

Devine ziet er veelbelovend uit voor de Multimedia ontwikkelaar in spé, maar moet zich nog bewijzen. En met bewijzen bedoel ik niet na 1 jaar al deze richting beoordelen, maar nadat de eerste lichting Deviners is afgestudeerd.
- Ik verwacht er allesins heel veel van.
Als je de leerstof bekijkt kan het niet anders volgens mij.
Maar idd nog niets is bewezen.

Ik dacht dat het in de les juist de trend was om studenten iets uit zichzelf aan te leren door vallen en opstaan, omdat je daardoor weet waarom je bepaalde dingen moet vermijden - en dit vervolgens voor de rest van je leven zal onthouden? Volharden is de boodschap
- Volledig mee eens dat je moet volharden. Iets leren kost tijd, iets beheersen zeker.
In een school heb je wel meestal een theorieles aangevuld met een labo.
Tegen dat je naar het labo gaat weet je al waar de moeilijkheden zullen zitten.
Je leert het ook stap per stap, geen brok hier brok daar.

Er zijn maar weinig vragen die niet beantwoord werden op het internet (je moet wel weten waar je juist naar op zoek bent), en begeleid leren is per definitie gemakkelijker dan zelfstandig leren. Hoewel de docent in bepaalde gevallen zeker niet alleswetende is.
-Je moet idd weten waar je naar op zoek bent, maar hoe weet je dat iets bestaat?
omdat je ervan gehoord hebt of omdat je toevallig ergens gelezen hebt.
Een docent wordt wel geacht zijn vak naar behoren te kennen.

j design

Legacy Member
Hallo iedereen, ik heb zoals gezegd naar de opendeurdag in Kortrijk is gaan kijken naar Devine.
Ik moet zeggen dat ik teleurgesteld terug gekomen ben..

*Aan wat ik uit de gesprekken kon opmaken gaat het om:

-Je leert html/css en als het nodig is om een server aan te spreken php

-Enkel screendesign

-De nadruk ligt echt op flash. Ik heb een zeer aangename docent gehad om te overleggen en ik denk dat het er telkens op uitdraaide dat je flash moest gebruiken.
Je bedenkt een ontwerp en werkt het uit in flash, je leert programmeren in flash, in flash, in flash..

-Er wordt 95% frontend gekeken, als er iets anders nodig is krijg je het of is het enkel php voor een server aan te roepen.

-Over ajax en js is niet veel gelost.

-3d sm krijg je de inleiding, je weg kennen en daar blijft het bij.

Ik kreeg het gevoel dat je een designer wordt die hoofdzakelijk zijn weg in flash kent maar toch op de hoogte is van de andere technieken

*En dan de eisen waar je materiaal aan moet voldoen
en dan spreken we nog maar over de min vereisten:
(volgens mij net iets teveel)

-pc:
Core2duo T9300 2,5 Ghz, deftige 3D videokaart, 4Gb Ram, 1680x1050 -> richtprijs: 1500eu
Tegenover een mac: Macbook pro met 2Gb ram

-camera:
Ze geven enekele aanraders tssn de 260-400eu
richtprijs: 300

Ik ben dezelfde dag dan nog in enkele zaken gaan kijken.
Het is de bedoeling dat je sluiter en diafragma zelf moet regelen
Nu jammer genoeg in de zaken dat ik geweest ben heb je ze niet voor die prijs.

Voordelen:
Je leert vanuit het 2e jaar al samenwerken met klanten, je design moet verkoopbaar zijn.
Je krijgt een geweldige basis gelegd.
3e jaar is stage binnen een bedrijf
De docenten die ik daar zag zijn de max :)
Ik vermoed dat het een heel aangename lessfeer gaat zijn.

Mijn conclusie van de dag is dat ik devine toch wel zwaar overschat heb.
Jammer genoeg..

bijkomende info:
http://www.devine.be/app/webroot/praktisch/

'Adobe Creative Suite 3 Mastercollection is noodzakelijk' je kan een jaarserial van school hebben voor 150eu
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan