Archief - FIA Formula One 2020 - Deel 1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wie wordt wereldkampioen in 2020 ?


  • Totaal aantal stemmers
    47
  • Opiniepeiling gesloten.

Wolfken

Legacy Member
Ik vind Hulkenberg een hoog Heidfeld gehalte hebben, ik ben altijd fan geweest van Nick, net zoals ik Hulkenberg kan apprecieren, maar het zijn twee courreurs, die bij vlagen straffe dingen lieten zien, regelmatig hun teamgenoten overklasten, en toch op het einde van het seizoen deze teammaat naar een beter team zagen gaan.

FlatSix

Legacy Member
Hoe zijn toekomst eruit had kunnen zien had die Brazilië 2012 gewonnen, wie weet het.

_Pe_

Legacy Member
eniac zei:
De vraag is dan omgekeerd, als je zo'n stellingen gaat maken, waarop is dat dan in godsnaam weer gebaseerd allemaal? Dat is toch niet anders dan uit de lucht getrokken?
Uit de lucht getrokken ? Ik herinner me nochtans heel goed dat, toen plots sprake was van Charles te promoveren naar Ferrari, dat Vettel dadelijk heeft laten blijken dat hij veel liever Kimi naast zich hield. Dat daarna Marchionne zich er bij is gaan bemoeien en dat plots Kimi dan toch mocht blijven. Toen Marchionne stierf was dat plots dan toch weer niet het geval.
Arrivabene wilde Leclerc, maar hij werd terug gefloten door Marchionne. Het was pas na de dood van Marchionne dat Leclerc plots gepromoveerd werd. Arrivabene wist zelfs te vertellen dat Vettel 'maar' de coureur was en uiteindelijk niks te zeggen had over wie in de 2de Ferrari zou zitten. Lijkt me nogal duidelijk dat Vettel daar serieus heeft zitten lobbyen om er voor te zorgen dat Leclerc dat 2de zitje niet kreeg.
Natuurlijk heeft Vettel ook zijn zegje te doen. Elk team zal wel aan elke piloot vragen wie ze het liefst zien als hun teamgenoot. Maar uiteindelijk is het wel het team dat beslist. Het feit dat Arrivabene toen plots zo hard uit de hoek kwam tegen Vettel viel me toen toch serieus op.

eniac zei:
Ik was vroeger nogal fan van Hulkenberg maar ik ben toch min of meer ontgoocheld geraakt. Laat ons eerlijk zijn, de strijd tegen Perez heeft hij verloren en Ricciardo wist vorig jaar ook het team binnen te komen en hem te verslaan. Hij is goed, maar op basis van zijn prestaties vind ik het moeilijk geworden om een topzitje te verantwoorden. Dan zou Ricciardo toch een voetje voor moeten hebben.
Mmmm. De strijd tegen Perez verloren ? Ik vond het eerlijk gezegd meer een onbeslist. Perez is trouwens ook zo een piloot die naar mijn mening serieus onderschat wordt. Veel te vroeg voor de leeuwen gegooid bij McLaren.
Tegen Ricciardo heeft hij inderdaad verloren. Maar dat verwondert mij niks. Ik reken Daniël bij de top 3 van de piloten die momenteel aan de start staan. Toen hij nog bij HRT reed had ik al door dat die kerel fenomenaal was. Het jaar dat hij bij Red Bull mocht aantreden en zijn teamgenoot, die de 4 jaar daar voor wereldkampioen geworden was, wist te verslaan maakte duidelijk dat hij heel goed was. Naar een nieuw team gaan en daar direct de gevestigde waarde verslaan, het is maar heel weinig piloten gegeven. Ik schat bijgevolg Ricciardo inderdaad wel wat hoger in dan Hulkenberg.

Ik vind het spijtig dat hij weg is. Het is er nooit uitgekomen wat er in zat. Hij zal er zelf ook wel wat verantwoordelijk voor zijn, maar hij heeft ook wel nooit de auto gehad waarmee hij zijn talent echt kon laten zien.

marcel

Legacy Member
Ricciardo bij de top 3? ik denk het niet.
ik schat Hamilton, Leclerc en Verstappen zowiezo hoger in. Vettel kan je nog over discussiëren.

eniac

Legacy Member
_Pe_ zei:
Uit de lucht getrokken ? Ik herinner me nochtans heel goed dat, toen plots sprake was van Charles te promoveren naar Ferrari, dat Vettel dadelijk heeft laten blijken dat hij veel liever Kimi naast zich hield. Dat daarna Marchionne zich er bij is gaan bemoeien en dat plots Kimi dan toch mocht blijven.

Misrepresentatie of gewoon foute herinnering. Het was niet "Vettel die dadelijk liet blijken". Het silly season was in zwang, zoals gebruikelijk stellen journalisten daar graag veel vragen over aan iedereen, zo kreeg Vettel ook de vraag wie zijn voorkeur droeg. Hij antwoordde dit:

“I don’t know Charles much,” he started. “I know him a little bit through the programme. I like Kimi. I think we get along. We have never any issue. Sometimes on track. I remember I drove into him, crashed into him.

“But I think the way we handle things is very similar, very straightforward, so I think it’s great to work with and great for the team. I’d be happy to continue like that, but it’s not for me to mention, to decide.

“Charles, one way or the other, will have a great career. He’s a great guy, he’s fast, he’s got everything, so yeah, definitely, he has no rush. He’s young, but if you’re young you’re always in a rush with everything. I don’t know.

“I don’t know when, what and ultimately who but as I said it really doesn’t matter to me. For me it’s clear where I am next but I think both of them would suit into the team. If I could choose…I know that I cannot, but if I could, then [I’ll go with] Kimi.”

En daar maak jij van "Vettel was alleen akkoord dat Leclerc kwam als hij een pure nummer 2 zou zijn".


Toen Marchionne stierf was dat plots dan toch weer niet het geval.
Arrivabene wilde Leclerc, maar hij werd terug gefloten door Marchionne. Het was pas na de dood van Marchionne dat Leclerc plots gepromoveerd werd.

Zie mijn vorige reply over de timing van beslissingen over transfers naar Ferrari.

Arrivabene wist zelfs te vertellen dat Vettel 'maar' de coureur was en uiteindelijk niks te zeggen had over wie in de 2de Ferrari zou zitten. Lijkt me nogal duidelijk dat Vettel daar serieus heeft zitten lobbyen om er voor te zorgen dat Leclerc dat 2de zitje niet kreeg.

Hoe lijkt dat duidelijk? Wat Arrivabene zegt is 100% in lijn met wat Vettel zegt. De rest verzin je er zelf bij.

Arrivabene kwam overigens helemaal niet "hard uit de hoek" tegen Vettel:

"Sebastian is our driver, he is not a team principal, with all due respect.

"My job is to look at the overall situation, to discuss with my bosses, to give to them a long-term plan.

"When we were talking about the long-term plan, the decision is taken by the management and not by the driver."

En hij antwoordde dat ook alleen maar omdat Vettel had gezegd wat ik hierboven al plaatste en een journalist hem daarrond bevroeg om wat polemiek te zoeken om over te kunnen schrijven.

Maar Vettel en Arrivabene zeggen krak hetzelfde.

Toch vrij dunnetjes om van "als het aan mij lag werd het Kimi omdat ik graag met hem samenwerk, maar het ligt niet aan mij en Charles zou ook heel goed in het team passen" te gaan naar "Vettel wou alleen Leclerc indien die als pure #2 kwam" te gaan. Zie je dat nu zelf niet?



Mmmm. De strijd tegen Perez verloren ? Ik vond het eerlijk gezegd meer een onbeslist.

Hoezo? 2 seizoenen tegen 1, en Perez kon nog eens 4 podia uit de brand slepen ook. Ik schat Perez eigenlijk niet eens hoger in dan Hulk, maar hij kon de kansen wel beter grijpen. Hulk heeft toch redelijk wat weggegooid op momenten dat het voor hem ook kon gebeuren.

Dan heeft hij de strijd wel verloren ja.

Ik vind het spijtig dat hij weg is. Het is er nooit uitgekomen wat er in zat. Hij zal er zelf ook wel wat verantwoordelijk voor zijn, maar hij heeft ook wel nooit de auto gehad waarmee hij zijn talent echt kon laten zien.

Klopt ergens, maar in de regel moet je eerst uitblinken en komt dan pas het topzitje.

FlatSix

Legacy Member
marcel zei:
Ricciardo bij de top 3? ik denk het niet.
ik schat Hamilton, Leclerc en Verstappen zowiezo hoger in. Vettel kan je nog over discussiëren.

:ironic:

Ik had wat geschreven maar heb het weg gedaan, het is de moeite niet, maar aan zo'n opmerkingen zie je toch gewoon hoe weinig (en volslagen onterrecht) krediet Vettel hier op 9Lives heeft eh, en dan nog het gezwets van Pe erbij,...

stungunner

Legacy Member
Ik vind dat altijd zo een dooddoener hé, wordt al jarenlang door velen beweerd, "zet Hulkenberg in een topauto en hij is potentieel wereldkampioen...". Echt, die heeft op 10 jaar tijd geen 1x op het podium gestaan. Was hij echt dat grote toptalent had hij daarin toch op zijn minst een paar keer moeten slagen, zelfs met de auto's waarin hij zat.

Degelijke piloot ja, maar topper? Absoluut niet imo.

Vind trouwens dat ook Ricciardo echt niet in het rijtje absolute toppers hoort. Hij is goed, maar in het rijtje Hamilton-Verstappen-Vettel-...? Trouwens, op basis van puur talent zou je kunnen stellen dat Verstappen en Leclerc bv quasi naast Hamilton komen te staan. Maar ze moeten het wel nog allemaal bewijzen, ik ben er eerlijk gezegd nog niet van overtuigd dat Verstappen of Leclerc het aantal titels van Vettel, laat staan van Hamilton of Schumacher gaan halen. Ze hebben daar nog alles te bewijzen imo. Dus qua talent ze boven Vettel zetten, ok, waarom niet, kan zijn dat ze qua pure snelheid beter zijn. Maar ze allround boven hem zetten? Nee, ben ik (nog) niet mee akkoord.

eniac

Legacy Member
Wat Leclerc, Ricciardo en Verstappen betreft: de echte test voor die mannen komt wanneer ze een wagen krijgen waarmee ze voor de titel kunnen strijden maar waarvoor ze een seizoen top zullen moeten presteren zonder al te veel fouten (want dan is de titel sowieso weg).

Het is imo in een zeker opzicht "eenvoudiger" om als underdog in een mindere wagen uit te blinken omdat de verwachtingen niet echt hoog liggen. Spring je er niet bovenuit dan is dat logisch, haal je eens een podium of overwinning dan is iedereen lyrisch want "zie eens wat hij doet met die mindere wagen". Op zich is het nooit erg geweest dat Leclerc of Verstappen er eens uit crashten, of dat Ricciardo Verstappen vaker wel dan niet voor zich moest dulden, want de titel was toch niet binnen bereik.
Wanneer het argument van de mindere wagen er niet meer is zijn er geen excuses of nuanceringen, dan moet je race in race uit bovenaan staan en meevechten, met navenante druk. Die druk hebben deze drie nog nooit gevoeld.

Ik hoop keihard dat die kampioenschapswagens nog gaan komen voor hen. Of toch alleszins voor Verstappen en Leclerc - Ricciardo is voor mij geen must, ik schat Verstappen hoger in, dus geef die laatste dan maar de topwagen.

marcel

Legacy Member
Ik ga hier niet beweren dat Vettel een b-piloot is he. 4 titels heb je niet per ongeluk.

Maar het is een feit dat hij nu al 2x door een gemotiveerde nieuwkomer in het team meteen geklopt werd. En dat waren Ricciardo en Leclerc.

FlatSix

Legacy Member
marcel zei:
Ik ga hier niet beweren dat Vettel een b-piloot is he. 4 titels heb je niet per ongeluk.

Maar het is een feit dat hij nu al 2x door een gemotiveerde nieuwkomer in het team meteen geklopt werd. En dat waren Ricciardo en Leclerc.

En Hamilton werd verslagen door Button en Rosberg over een seizoen? Maar ik hoor niemand zeggen dat Button of Rosberg beter is dan Hamilton. Magisch toch.

Bij de ene vinden we het allemaal logisch (het is ook logisch, begrijp me niet verkeerd), maar bij de ander is het onomstotelijk bewijs dat ze beter zijn.

Iemand die ocharme 2 seizoen heeft gereden waarvan eentje op degelijk niveau, en dan nog maar met moeite Vettel versloeg die een slecht seizoen had. En in 2014 speelde ook wel veel meer dan gewoon "Ricciardo is sneller dan Vettel".

RipTor

Legacy Member
Cerulean zei:
In retrospect wel een grappige comment :unsure:

inderdaad.....


Gelukkig heb ik deze week niet gekeken. Maar naar iets anders ook niet. Alleen de containercup maar daar is nog geen autosporter geweest :)

RipTor

Legacy Member
stungunner zei:
Ik vind dat altijd zo een dooddoener hé, wordt al jarenlang door velen beweerd, "zet Hulkenberg in een topauto en hij is potentieel wereldkampioen...". Echt, die heeft op 10 jaar tijd geen 1x op het podium gestaan. Was hij echt dat grote toptalent had hij daarin toch op zijn minst een paar keer moeten slagen, zelfs met de auto's waarin hij zat.
Helemaal mee akkoord.
Absoluut oppermachtig in de lagere klasses. Maar in de F1 niet goed genoeg. Hij heeft genoeg seizoenen gehad met een auto die podium kon halen (en zijn ploegmaten dat ook deden).


Ik heb zowat dezelfde mening over Stoffel. Maar als ik dat zeg wordt ik zowat ge-vier-endeeld.

StruikGewas

Legacy Member
Hulkenberg was nogthans beter dan Sainz in de Renault.
Maar hij kon het nooit afmaken op momenten waar hij kon schitteren. Dan reed hij zijn wagen meestal in de prak.
Vorig jaar werd hij overklast door Ricciardo.
Ik zeg niet dat hij verdiend om in een topteam te rijden, maar ik had hem wel eens graag in een redbull of mercedes gezien.
Zijn overstap naar Renault kwam toen op een slecht moment achteraf bekeken aangezien dat zitje van Rosberg onverwacht vrij kwam.

FlatSix

Legacy Member
StruikGewas zei:
Zijn overstap naar Renault kwam toen op een slecht moment achteraf bekeken aangezien dat zitje van Rosberg onverwacht vrij kwam.

Ik geloof nooit dat Mercedes Hulkenberg dan had genomen, er was geen enkele connectie. Bottas werd toen nog gemanaged door Wolff dacht ik, dus dat was altijd logisch geweest.

Creeping Death

Legacy Member
RipTor zei:
Helemaal mee akkoord.
Absoluut oppermachtig in de lagere klasses. Maar in de F1 niet goed genoeg. Hij heeft genoeg seizoenen gehad met een auto die podium kon halen (en zijn ploegmaten dat ook deden).


Ik heb zowat dezelfde mening over Stoffel. Maar als ik dat zeg wordt ik zowat ge-vier-endeeld
.

:love: Stoffel :love:
Maar serieus: imo heeft die verre van een faire kans gekregen in een team dat op dat moment vierkant draaide. Hulkenberg die heeft imo kans genoeg gehad. Al snap ik niet dat bv Grosjean nog rondrijdt en Hulkenberg niet.

FlatSix

Legacy Member
Als je Stoffel nu bezig ziet in de FE heb ik toch ook het gevoel dat zijn piek in de GP2 lag hoor.

Dat was gewoon een minder jaar qua rijders lijkt het.

Cerulean

Legacy Member
Dus Vettel zijn prestaties bij Red Bull in een dominante wagen mogen we niet minimaliseren, maar die van Stoffel in gelijke wagens, waar hij dubbel zoveel punten had als de eerste achtervolger (en waar Gasly nota bene 8ste was), wel ;)
Stoffel heeft pluimen verloren, zoveel is zeker, maar ik schat hem nog altijd hoger in dan heel wat F1 rijders (Grosjean, Magnussen, Kvyat, Gasly, Giovinazzi, Raikkonen, Stroll, Latifi)

eniac

Legacy Member
FlatSix zei:
Als je Stoffel nu bezig ziet in de FE heb ik toch ook het gevoel dat zijn piek in de GP2 lag hoor.

Dat was gewoon een minder jaar qua rijders lijkt het.

Hmm, Stoffel heeft zich tot en met GP2 echt wel bewezen tegen voor feeder series goede rijders. Die heeft niet tegen Janneke en Mieke gereden he, meerdere latere F1 rijders op zijn pad gevonden was ook gewoon beter dan nagenoeg allemaal. De reden dat iedereen hem als toekomstig toptalent beschouwde was deels GP2 maar deels ook de jaren die ervoor kwamen, die is zijn hele single seater carrière echt absoluut top tussen peers geweest.

Sinds zijn F1 passage is het minder, dat klopt. Ik vind ook dat de omstandigheden voor hem heel moeilijk waren. Hele team op Alonso gericht, wat dan nog 1 van de beste rijders van het hele pak was. Zijn strategieën waren zo vaak absurd tot in het kwadraat zodat zelfs wanneer hij in een goede positie zat om Alonso te verslaan, zijn team het toch weggooide. En ga zo maar door.
Je kan zeggen dat een echte topper dat maar moet te boven komen, en daar valt wat voor te zeggen. Maar ik denk toch ergens dat indien hij bvb. bij Alfa naast een Ericsson zou gedebuteerd zijn (zoals Leclerc in 2018) dat hij een andere uitstraling zou gehad hebben. Dat is een stuk eenvoudiger dan naast een Alonso in een vierkant draaiend team dat op 1 persoon gericht is.

Ik ben wel wat ontgoocheld tot hiertoe in zijn FE exploten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan