Archief - FIA Formula One 2018 - Deel 2/2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

marcel

Legacy Member
Indycar is ook niet meer wat het geweest is. Het is erger dan CART of IRL vóór de merger.

RipTor

Legacy Member
marcel zei:
Indycar is ook niet meer wat het geweest is. Het is erger dan CART of IRL vóór de merger.

Dat klopt wel... Maar die hebben toch nog steeds de Indy500 bijvoorbeeld.

Maar het is ook meer dan DTM en Blancpain... En zit boven de 50% van Nascar (en kwa abonnees zelfs op 85% van Nascar).


Toch allemaal getallen die ik niet had verwacht.

marcel

Legacy Member
NASCAR is ook wat aan het inzakken de laatste jaren. Sinds Jeff Gordon en Dale jr gestopt zijn, en ze daar de races hebben opgedeeld in manches, verliezen ze fans. Het is ook nog altijd meer een Amerikaans gegeven, dat buiten de VS minder wordt opgepikt dan bvb Indycar en IMSA.

Zelfde verhaal met DTM: buiten Duitsland zakt de fanbase ook enorm.

makila

Legacy Member
Nesjamag zei:
Echt, Stoffel zit er op het juiste moment.
Dat is koffiedik kijken. Laten we het erop houden dat als een zitje in de F1 niet mogelijk is, dit gewoon zijn beste optie is.

FlatSix

Legacy Member
RipTor zei:
Dat klopt wel... Maar die hebben toch nog steeds de Indy500 bijvoorbeeld.

Maar het is ook meer dan DTM en Blancpain... En zit boven de 50% van Nascar (en kwa abonnees zelfs op 85% van Nascar).

DTM is dan ook een nationale touring car kampioenschap, en geen wereldwijd fenomeen. Voor dit soort kampioenschap hebben ze heel veel kijkers. Hun 'online presence' is ook niet zo intensief als dat van FE.

NASCAR is ook vrij logisch aangezien die bijna elk weekend racen en hun fanbase voor een gigantisch deel bestaat uit mensen die niet al te veel op social media zitten, in tegenstelling tot FE waar 50% van hun fanbase onder de 24 jaar is.

marcel zei:
NASCAR is ook wat aan het inzakken de laatste jaren. Sinds Jeff Gordon en Dale jr gestopt zijn, en ze daar de races hebben opgedeeld in manches, verliezen ze fans. Het is ook nog altijd meer een Amerikaans gegeven, dat buiten de VS minder wordt opgepikt dan bvb Indycar en IMSA.

Zelfde verhaal met DTM: buiten Duitsland zakt de fanbase ook enorm.

Inderdaad, alle drie zijn eigenlijk voorbeelden van nationale reeksen die zichzelf overstegen hebben en toch een internationaal publiek hebben. Een ander voorbeeld is de italiaanse F3, daar kijkt geen kat naar bijvoorbeeld maar in se is de DTM of NASCAR niet anders in opzet. DTM wordt wel gezien als de meest competetieve touring car reeks in de wereld, en de Blancpain wordt toch ook gezien als een zeer competetief GT3 veld, plus die laatste vult een gat dat de FIA al jaren onbenut laat, een GT3 sprint wereldkampioenschap.

Creeping Death

Legacy Member
xTwL- zei:
Dat zeg ik toch niet? Maar eenmaal een paar jaar ouder zie je al een enorme drop in interesse. Ik denk dus niet dat die interesse zal aanhouden, maar zoals deze cijfers aangeven zal weg zakken eenmaal die mensen meer iets over iets vinden, en dan komen ze uit bij andere raceseries of stoppen met naar races te kijken.

Ik ontken ook nergens dat FE groeit, of dat F1 kijkers verliest, maar eer die twee elkaar tegenkomen zijn we 2050 gepasseerd, en mijn gok is dat F1 dan al lang een beter elektrisch alternatief is.

Wat ik met dat simpele tech wil zeggen is dat mensen (lijkt mij) meer en meer NASCAR races verwachten dan F1, zelfs van een open wheel series, want anders mislukt ze.

Da's het moeilijke aan die cijfers: ze zouden ook moeten weergeven wie de sport blijft volgen, da's nu giswerk.
Als FE 3 jaar geleden al massaal 17 jarigen aantrok en die zijn allemaal blijven kijken, dan zijn de groeicijfers voor de 18-24 jarigen sowieso minder omdat daar al veel kijkers zitten.

Meer kijkers = commercieel interessanter = grotere sport. Het is imo nog te vroeg om te zeggen hoe het afloopt en hoe serieus de FIA die exclusiviteit neemt voor een kampioenschap met elektrische wagens.
Op dit moment lijkt de F1 meer troeven te hebben maar FE heeft imo wel de wind in de zeilen.

Is dat dan zo verkeerd dat die mensen iets anders verwachten? Ik sta nu ook niet te springen voor veel crashes ofzo maar als een mechanisch "simpelere" sport meer actie geeft vind ik dat niet zo erg hoor.
F1 is op dit moment redelijk saai en ik snap perfect dat mensen daar niet zo snel op gaan in pikken. Ge moet u al wat inwerken voor ge een race kunt volgen en appreciëren (en dan nog :p ).

FlatSix

Legacy Member
Creeping Death zei:
Da's het moeilijke aan die cijfers: ze zouden ook moeten weergeven wie de sport blijft volgen, da's nu giswerk.
Als FE 3 jaar geleden al massaal 17 jarigen aantrok en die zijn allemaal blijven kijken, dan zijn de groeicijfers voor de 18-24 jarigen sowieso minder omdat daar al veel kijkers zitten.

Meer kijkers = commercieel interessanter = grotere sport. Het is imo nog te vroeg om te zeggen hoe het afloopt en hoe serieus de FIA die exclusiviteit neemt voor een kampioenschap met elektrische wagens.
Op dit moment lijkt de F1 meer troeven te hebben maar FE heeft imo wel de wind in de zeilen.

Is dat dan zo verkeerd dat die mensen iets anders verwachten? Ik sta nu ook niet te springen voor veel crashes ofzo maar als een mechanisch "simpelere" sport meer actie geeft vind ik dat niet zo erg hoor.
F1 is op dit moment redelijk saai en ik snap perfect dat mensen daar niet zo snel op gaan in pikken. Ge moet u al wat inwerken voor ge een race kunt volgen en appreciëren (en dan nog :p ).

Och, ik geloof dat FE echt wel op een gouden ei zit hoor, en nog serieus kan groeien, maar ze mogen niet de val inlopen om een "serie voor kindjes" te worden met al de random gimmicks. Als ze zichzelf niet als autosport zien dan zal dat ook enorm veel mensen weg houden. Je mag ook niet onderschatten hoe populair deze sport is dankzij DiGrassi bijvoorbeeld. Als die morgen stopt verliezen ze 10% van hun kijkers denk ik.

De hoofd reden (geloof ik) dat zoveel merken er nu in stappen blijft de goedkope publiciteit die geen enkele andere serie geeft.

En dat mensen deze serie leuk vinden, sure, geen enkel probleem mee. Nog een seizoen of twee en ik voorspel dat ik beide niet meer kijk en echt enkel nog GT races. Heb bijvoorbeeld zoveel meer genoten van de 6 uur van Fuji te volgen via Twitter dan heel het F1 seizoen denk ik,... De DTM races dit seizoen waren super, paar heel goede Blancpain races gezien, de IMSA blijft veruit mijn favoriete serie, het WEC in de GT klasses blijft spannend,... er mag dan maar een "hoogste klasse" zijn, voor iemand die van racen houdt is er veel alternatief dat veel meer te bieden heeft, en dat sommige dus naar de FE draaien snap ik zeker.

Creeping Death

Legacy Member
xTwL- zei:
Och, ik geloof dat FE echt wel op een gouden ei zit hoor, en nog serieus kan groeien, maar ze mogen niet de val inlopen om een "serie voor kindjes" te worden met al de random gimmicks. Als ze zichzelf niet als autosport zien dan zal dat ook enorm veel mensen weg houden. Je mag ook niet onderschatten hoe populair deze sport is dankzij DiGrassi bijvoorbeeld. Als die morgen stopt verliezen ze 10% van hun kijkers denk ik.

De hoofd reden (geloof ik) dat zoveel merken er nu in stappen blijft de goedkope publiciteit die geen enkele andere serie geeft.

En dat mensen deze serie leuk vinden, sure, geen enkel probleem mee. Nog een seizoen of twee en ik voorspel dat ik beide niet meer kijk en echt enkel nog GT races. Heb bijvoorbeeld zoveel meer genoten van de 6 uur van Fuji te volgen via Twitter dan heel het F1 seizoen denk ik,... De DTM races dit seizoen waren super, paar heel goede Blancpain races gezien, de IMSA blijft veruit mijn favoriete serie, het WEC in de GT klasses blijft spannend,... er mag dan maar een "hoogste klasse" zijn, voor iemand die van racen houdt is er veel alternatief dat veel meer te bieden heeft, en dat sommige dus naar de FE draaien snap ik zeker.

Mja, serie voor kindjes.. ik ben ook geen fan van die gimmicks maar de kindjes van vandaag zijn de volwassenen van morgen. Vraag is dan of die als volwassene nog altijd van die gimmicks blijven houden.
Imo ook een interessante evolutie voor de rest van de racerij. Als de FE immens zou worden, hoe zouden andere kampioenschappen dan veranderen om toch publiek te trekken? Implementeren ze ook zo'n gimmicks of houden ze het bij de klassieke formules?

Constructeurs spelen het nu slim: ze kunnen op meerdere paarden wedden; en zoals je aanhaalt is FE hierbij een goedkope oplossing met veel return.

FlatSix

Legacy Member
Creeping Death zei:
Mja, serie voor kindjes.. ik ben ook geen fan van die gimmicks maar de kindjes van vandaag zijn de volwassenen van morgen. Vraag is dan of die als volwassene nog altijd van die gimmicks blijven houden.
Imo ook een interessante evolutie voor de rest van de racerij. Als de FE immens zou worden, hoe zouden andere kampioenschappen dan veranderen om toch publiek te trekken? Implementeren ze ook zo'n gimmicks of houden ze het bij de klassieke formules?

Constructeurs spelen het nu slim: ze kunnen op meerdere paarden wedden; en zoals je aanhaalt is FE hierbij een goedkope oplossing met veel return.

Exact uw eerste zin is wat ik wilde duiden met het nu al drastische verschil tussen de twee groepen 13-17 en 18-24. Die laatste zijn chauffeurs die van auto's/racen houden, die eerste hebben niet zo veel besef en spelen graag
een spelleke en willen dat dus ook zien op in het echt.

eniac

Legacy Member
Als je het mij vraagt gaat FE gewoon verder blijven ontwikkelen tot ze op een gelijkaardig prestatieniveau als F1 zitten (wat nog lang gaat duren).

Op dat ogenblik zie ik het goed mogelijk dat FE en F1 gaan mergen. Met eventueel een opsplitsing tussen een kampioenschap voor straatraces FE-stijl en circuitraces F1-stijl, alhoewel ik betwijfel of het huidig type FE-circuits zich ook maar enigszins leent tot het soort snelheden van de F1.

FlatSix

Legacy Member
eniac zei:
Als je het mij vraagt gaat FE gewoon verder blijven ontwikkelen tot ze op een gelijkaardig prestatieniveau als F1 zitten (wat nog lang gaat duren).

Op dat ogenblik zie ik het goed mogelijk dat FE en F1 gaan mergen. Met eventueel een opsplitsing tussen een kampioenschap voor straatraces FE-stijl en circuitraces F1-stijl, alhoewel ik betwijfel of het huidig type FE-circuits zich ook maar enigszins leent tot het soort snelheden van de F1.

Dan hebben ze in elk geval hun zesde, zevende en achtste versnelling niet meer nodig,...

RipTor

Legacy Member
Eerste test Vandoorne 18de op 3,5sec van de eerste. Wel 1sec sneller dan Paffet.
Wherlein 17de.
BMW 1 en 2.

denkimi

Legacy Member
xTwL- zei:
Exact uw eerste zin is wat ik wilde duiden met het nu al drastische verschil tussen de twee groepen 13-17 en 18-24. Die laatste zijn chauffeurs die van auto's/racen houden, die eerste hebben niet zo veel besef en spelen graag
een spelleke en willen dat dus ook zien op in het echt.
Dit.
Boys don't grow up, their toys just get bigger.

Interesses veranderen met het ouder worden. Onder 16 en 17 jarigen zul je veel geïnteresseerden vinden voor brommers, terwijl die boven de 25 amper nog bestaan.

Je kunt er niet vanuit gaan dat omdat iets populair is onder kinderen, het daarom ook populair gaat blijven als ze ouder worden. Integendeel zelfs.

FlatSix

Legacy Member
Toch even duiden dat het één daarom niet simpel is, dat is gewoon eigen aan kinderen om voor het meer lawaaierige, spacy uitziende te kiezen..

WimJ

Legacy Member
RipTor zei:
Eerste test Vandoorne 18de op 3,5sec van de eerste. Wel 1sec sneller dan Paffet.
Wherlein 17de.
BMW 1 en 2.

Die Paffett is in de banden geknald daarstraks, heeft niet veel kunnen rijden. Ondertussen is er weer een sessie bezig en volgens mij zit Paffett in de wagen van Stoffel.... en wie kijkt er toe aan de kant, yep Stoffel. Ik zou hem wel eens willen horen, volgens mij moet dat toch pokkesaai zijn zo'n FE, zelfs vergeleken met de McLaren? Ik lees ondertussen wel dat deze GEN2 al 4 sec sneller zijn dan hun voorganger bij die eerste tests.

FlatSix

Legacy Member
WimJ zei:
Die Paffett is in de banden geknald daarstraks, heeft niet veel kunnen rijden. Ondertussen is er weer een sessie bezig en volgens mij zit Paffett in de wagen van Stoffel.... en wie kijkt er toe aan de kant, yep Stoffel. Ik zou hem wel eens willen horen, volgens mij moet dat toch pokkesaai zijn zo'n FE, zelfs vergeleken met de McLaren? Ik lees ondertussen wel dat deze GEN2 al 4 sec sneller zijn dan hun voorganger bij die eerste tests.

Tests in de FE zijn altijd onnozel, daar moeten ze geen vlag halen eh.

RipTor

Legacy Member
Denk niet dat het saai is als piloot. Zijn heel moeilijke auto's.

Rosberg heeft vorig seizoen ergens met die gen2 gereden.
Die straalde toch wel na die rit.

DiGrassi zegt ook dat hij liever FE rijdt dan LMP1.

FlatSix

Legacy Member
RipTor zei:
Denk niet dat het saai is als piloot. Zijn heel moeilijke auto's.

Rosberg heeft vorig seizoen ergens met die gen2 gereden.
Die straalde toch wel na die rit.

DiGrassi zegt ook dat hij liever FE rijdt dan LMP1.

Uiteraard zegt die dat aangezien die geen P1 ritje heeft. Is het daarmee dat de 80% van het FE veld ook nog andere series rijdt,...?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan