Archief - netwerkje opstarten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mr.Choco

Legacy Member
kheb hier al heel de avond ligge prutse maar t wilt ni lukke.
kheb een adsl modem/router waarop 2 pc's zijn aangesloten. allebei de pc's kunne op internet zonder problemen. maar ik wil ook bestanden kunnen delen. nu, ik heb set up a small network wizard gedaan en een paar keer op next geduwd (heb alles juist gedaan denk k) maar toch kan k geen bestanden zien. k zie alleen elke pc zijn eigen bestanden (heel C schijf staat aan als share). zou iemand mss kunne uitlegge hoe ik ten eerste alles wegdoe dak heb gedaan en zo stap voor stap kunne uitlegge hoe ik da nu juist doe?
alvast bedankt
MVG
Choco

Crackajax

Legacy Member
kunt is proberen met firewall af te zetten !!!

bij men schoonbroer was dat de boosdoener

we hadden ook alles overlopen voor een netwerkje.... en kon nooit zen andere pc zien

als ge norton firewall heb ... zet die is even af.... want die deed het tem

Mr.Choco

Legacy Member
heb helemaal geen firewall. ale, toch ni zoiets als norton of zonelabs ofzo. mss dat da is ingebouwd in die router maar daar zal t dan ni aan ligge denk k.
someone who can help?
MVG
Choco

Mr.Choco

Legacy Member
ben er weer. heb er een online guide bijgehaalt maar heeft helemaal nix geholpe.
ik heb dus bij allebei de pc's de wizard gedaan maar nix... als ik bij deze pc klik op my network places en dan view workgroup computers, krijg k gewoon deze computer te zien. als k da beneden doe, krijg k ook deze computer te zien maar als k erop dubbelklik geraak k er ni in. acces denied. terwijl firewall afsta (in lan opties, enige firewall die er is denk k...). is er echt niemand die mij kan helpe pls? k geraak wel me allebei de pc's op internet. en er zijn mensen die zegge da k op een knopje ofzo moet duwe op mijn router maar t enige knopje dat eropstaat is de powerknop... tis een netopia adsl modem/router (Cayman 3347W.
MVG
Choco

.:KrusT:.

Legacy Member
Enige andere knopje op een netopia is de resetbutton (klein gaatje naast voedingskabel), en gaat u waarschijnlijk niet helpen. File and printersharing staat aan? Rechten van de gebruiker die aanlogt?

Exit

Legacy Member
kunt ge via uitvoeren - \\pic-ip aan de andere pc? zitten ze in zelfde werk groep?
....

IMS student

Legacy Member
wanneer je beiden pc's ziet, maar er geen toegang toe hebt is dat meestal omdat er simpelweg niets gedeeld staat, je moet op elke pc minstens 1 map delen, en doe dit door eerst bij mapopties eenvoudig delen af te zetten, dan rechtklikken op map delen en beveiligen.

ook is nakijken of de firewall van windows niet aanstaat bij de lan verbinding ("deze computer en alle computers in het netwerk beveiligen... blablabla"

en de wizard is alleen maar bucht....

btw: na aanpassingen kan het een tijdje duren eer hij deze uitvoert...

Mr.Choco

Legacy Member
IMS student zei:
wanneer je beiden pc's ziet, maar er geen toegang toe hebt is dat meestal omdat er simpelweg niets gedeeld staat, je moet op elke pc minstens 1 map delen, en doe dit door eerst bij mapopties eenvoudig delen af te zetten, dan rechtklikken op map delen en beveiligen.

ook is nakijken of de firewall van windows niet aanstaat bij de lan verbinding ("deze computer en alle computers in het netwerk beveiligen... blablabla"

en de wizard is alleen maar bucht....

btw: na aanpassingen kan het een tijdje duren eer hij deze uitvoert...
heel de schijf C is gedeeld, da staat aan bij beide pc's. k kan bij de pc beneden deze pc zien, maar k krijg geen toegang. network path was not found krijg k dan als error. op de pc hierbove kan k zelfs die pc beneden niet zien. en ze staan allebei in dezelfde werkgroup. maar als die wizard bucht is, wa moet ik dan gebruiken? ze geraken wel allebei op internet.
Exit zei:
kunt ge via uitvoeren - \\pic-ip aan de andere pc? zitten ze in zelfde werk groep?[/QOUTE]
wat is dat die \\pic-ip? ik typ in uitvoeren \\pic-"ip adres van pc beneden" maar k krijg network path was not found. bij mijn router settings is er een mogelijkheid tot "IP Passthrough". dan moet ik kiezen tss "User Configured PC", de pc hierboven, en de pc beneden. dan kan ik dat enabelen. er staat als uitleg alleen:
Please select which device will share your public IP address.

If "User Configured PC" is selected, a local PC must be manually configured to have the public IP address.

WAN IP Address:***
en het is momenteel disabled. heeft da daar iets mee te maken?
MVG
Choco

IMS student

Legacy Member
strange :s

normaal gezien moet ge bij de router instellingen niks wijzigen :s ge zegt gewoon overal automatisch ip toekennen en alles zou moeten werken...

hebt gij XP Home of PRO???? (pro is beter in netwerken)
je zou de ipadressen is moeten nakijken op beide pc's (uitvoeren > cmd > ipconfig)
en dan kijken of je kan pingen naar beide pc's (uivoeren > cmd > ping "ipadres")

de wizard zet alleen maar intenet en printer sharing aan (kan je zelf doen)
bij de eigenschappen van deze computer kan je netwerk-id veranderen (werkgroep naam invoeren bij beide pc's)

ip adressen kan je wijzigen bij de LAN-verbinding (dit is normaal niet nodig)
en in het configscherm > prestaties en onderhoud > syteembeheer > services kan je alles netservices aanzetten...

Mr.Choco

Legacy Member
IMS student zei:
strange :s

normaal gezien moet ge bij de router instellingen niks wijzigen :s ge zegt gewoon overal automatisch ip toekennen en alles zou moeten werken...

hebt gij XP Home of PRO???? (pro is beter in netwerken)
je zou de ipadressen is moeten nakijken op beide pc's (uitvoeren > cmd > ipconfig)
en dan kijken of je kan pingen naar beide pc's (uivoeren > cmd > ping "ipadres")

de wizard zet alleen maar intenet en printer sharing aan (kan je zelf doen)
bij de eigenschappen van deze computer kan je netwerk-id veranderen (werkgroep naam invoeren bij beide pc's)

ip adressen kan je wijzigen bij de LAN-verbinding (dit is normaal niet nodig)
en in het configscherm > prestaties en onderhoud > syteembeheer > services kan je alles netservices aanzetten...
eum, k kan pingen van allebei de pc's. en de ip's kloppen bij allebei de pc's. heb in deze computer network-id gedaan (voor t tweede gekozen). dan allebei dezelfde werkgroep naam gegeven (workgroup) en C staat bij allebei geshared. maar als ik in netwerkomgeving klik op "view network computers" krijg k hierboven alleen deze pc te zien. k heb allebei de pc's ook opnieuw opgestart. en voor de rest weet k t ni meer
MVG
Choco
*edit* hoe kan k alles verwijderen dak heb gedaan met die wizard? want k heb die een paar keer laten draaien, of maakt da ni uit?

Blood_Raven

Legacy Member
Dit zou normaal gezien in 90% van de gevallen moeten werken wanneer Windows geen zin heeft om gedeelde bestanden te tonen.

(Doe dit bij beide PC's)

Steek uw Windows XP CD in.
Ga naar de volgende map:
X:\VALUEADD\MSFT\NET\NETBEUI
Waar X uw CD Drive is. In de readme die in de map staat is te lezen:

NetBEUI (NBF) is een niet-routeerbaar protocol dat voor kleine netwerken geschikt is.
....
...
(Noot: %HOOFDMAP% is meestal C:\WINDOWS)
* kopieer het bestand Nbf.sys naar de map %HOOFDMAP%\SYSTEM32\DRIVERS\
* kopieer het bestand Netnbf.inf naar de map %HOOFDMAP%\INF\ (Deze map kan je normaal niet vinden, je zult het path in je browser of verkenner moeten intikken)
* open het dialoogvenster met eigenschappen van het netwerk, klik op de knop
Installeren en voeg NetBEUI als protocol toe.

Hierna is het misschien best om de wizard nog eens te laten draaien en ervoor te zorgen dat beide PC's in dezelfde netwerkgroep zitten.

Wizard instelling moet ge niet ongedaan maken, kan geen kwaad, elke keer dat ge die wizard doet worde de vorige installingen overschreven.
Alsook eens rebooten kan met Windows geen kwaad en helpt soms probleemoplossend.

Wel zorgen dat je de firewall standaard door windows uitzet.
Deze kan je vinden bj de eigenschappen van je netwerkapparaat.
Als de firewall enabled is staat er een slotje over de verbinding.

Exit

Legacy Member
tis dus \\pc-ip (of het ip van de andere pc daar typen met \\ ervoor)

Blood_Raven

Legacy Member
Exit zei:
tis dus \\pc-ip (of het ip van de andere pc daar typen met \\ ervoor)
(Voor alle zekerheid derbij zegge: tik dat in in een IExpl vernstertje of verkenner venstertje.)
Ge kunt ook de naam van de andere pc gebruiken.
Enkele voorbeelden hiervan in mijn netwerk zijn:

\\Enira (naam pc: Enira)
\\intel (naam pc: Intel)
\\rhodus (naam pc: Rhodus)

etc...

Exit

Legacy Member
da had ik gemeld in reactie stukje hoger maar was foutje ... in uitvoeren intikken ...

Mr.Choco

Legacy Member
zalig, tis eindelijk gelukt. kheb ni alleen maar die netbio protocol geinstalleerd maar ook ineens NWlink (da stond in een andere thread van mij bij hardware) want iemand had da aangeraden, want da had k ook ni staan. maar zou da normaal ni allemaal automatisch moete gaan ofzo? want k heb nochtans winxp pro... kheb wel 'maar' SP1, maar daar kan t ni aan ligge normaal gezien. echt vreemd... maja, tis opgelost
kheb ook bij beide pc's de username's paswoorden aangemaakt en dan toegevoegd in systeembeheer.
MVG
Choco

Mr.Choco

Legacy Member
toch nog een klein vraagje, ik wil bij beide pc's heel C sharen. ik zet da aan (klik da vinkje aan bij eigenschappen op c) maar ik kan alleen de mappen zien van C maar geraak ni in de mappen zelf. behalve document and settings. moet ge elke map apart ook nog is sharen? kunt ge ni zeggen gewoon alles sharen?
MVG
Choco

Mr.Choco

Legacy Member
Block zei:
Waarom zou je ook uw windows map willen sharen?
nee maar wel bv mijn program files, andere mappen die k heb aangemaakt enzo... da lukt ook ni echt. of k zou die wrschl allemaal één voor één moete aanzette. maar gaat da ni in één keer?
MVG
Choco
*edit*: juist ondervonden da ge program files helemaal ni kunt sharen.... is da echt helemaal totaal ni mogelijk? of kunt ge da doen via een omweg ofzo? (ik installeer daar alle programma's enzo van die dinges. is handig om die map dan te kunnen sharen...)
MVG
Choco

IMS student

Legacy Member
kunt die programma's toch ni opstarten via netwerk, daarvoor moet ge remote software aanschaffen, dus waren program files delen :s maakt een aparte map aan met bestanden en setups en muziek or wathever, en deelt zoiets
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan