Archief - Installeren van WIn 98

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

EA lover

Legacy Member
Ik heb dus een oude pc van 66MHZ :p gekregen waar dat nu Windows 2000 op staat. Omdat de pc nogal traag gaat wil ik er nu Win 98 op zetten. Ik kijk in Bios om vanop de cd op te starten maar ik kan alleen maar kiezen uit de harde schijf en de diskette A. Nu is mijn vraag : wat moet ik nu doen? Ik installeer altijd WIndows via de cd en nooit via een diskette dus ik weet totaal niet wat ik nu moet doen.

Zillode

Legacy Member
je kan gemakkelijk setup diskettes aanmaken voor windows 98... google;)

Exit

Legacy Member
maakt niet uit, gewoon een boot diskette van windows 98 ... insteken, booten, kiezen voor cdrom onderteuning .. bladren naar de cdrom en kies dan setup. voila ... (of x:\win98\setup (en setup /is slaat de schijfcontrole over (ignore systemscan))

EA lover

Legacy Member
Ik duw dis D: in

en dan setup en dan begint de installatie.
Hij controlleert het register en dan komt er : WIndows setup vereist 7000000bytes of dus 7 megabytes. En daar blijft het scherm op. Ik ben dus naar de dos partitie gegaan en daar zie ik dat het een schijf is van 2 GB dus meer dan genoeg. Weet iemand nu raad?

EA lover

Legacy Member
Heb net ook eens ME proberen te installeren maar heb daar net hetzelfde probleem. Bij scandisk blijft hij aan nummer 3 van de 5 hangen. Kan het aan de harde schijf liggen?( het is er een van 2 GB). Moet ik er anders eens eentje van 10 Gb in steken? Heb het daarnet geprobeerd maar dan vindt hij nooit de schijf. Ik weet wel niet hoe dat je hem instelt op master/slave.

Exit

Legacy Member
instellen zie schijf zelf (achteraan jumper, hoe die moet zie schijf label)

hoeveel RAM heeft die pc ... 9x moet min 8MB RAM hebben.
wat is cpu speed ...

Desertfish_88

Legacy Member
als er windows 2000 opstaat is de kans groot dat die 2gb wijd vol zit :)
probeer (met die opstartdiskette) eens format c:/ te doen

EA lover

Legacy Member
Kan iemand mij nu eigenlijk helpen? Telkens blijft die pc hangen bij eender welke installatie ( heb ME en 98 al eens uitgeprobeerd).

Exit

Legacy Member
weet dan eens et zeggen wat error en/of waar ie blijft hangen, bij welk gedeelte?
zoveelmogelijk loskoppelen, eerst installen en dan terug aansluiten

EA lover

Legacy Member
Dus hij vraagt : Om e installatie te starten druk op enter. Om de installatie te stoppen druk op esc. Ik druk op enter en dan komt er : bezig met het scannen van het register. Dat duurt een paar seconden. En dan komt er : windowsinstallatie vereist 7000000 bytes op de harde schijf. En daar blijft hij altijd hangen.

EA lover

Legacy Member
Ja. Heb de partitie verwijderd en opnieuw een dos-partitie gemaakt.

Zillode

Legacy Member
is die nieuwe partitie groot genoeg? (volledige ruimte gebruikt?)

EA lover

Legacy Member
2002 Mbytes gebruikt staat er dus is hij volledig gebruikt.
EDIT :
Ik heb gezien en daar stond bij usage : 100%
Misschien dat het daar aanligt?
Ik heb dus die partitie verwijdert en er één opnieuw gemaakt, eigenlijk 2. Dus een van 12MB en een van 2000MB (een extend). maar nu kan ik die 2 partities niet meer verwijderen :sad: omdat ik een extend ofzo heb gemaakt. Ik zet dus die c schijf( 12MB) op actief en dan komt ik terug bij het scherm waar staat : A:\
Ik duw dus : E(cd-rom): zodat je dit krijgt : A:\E:
Dus dan krijg je dit : E:\ ik duw dan setup in
Dab komt er een scherm om verder te gaan dus ik duw op enter en dan slaagt hij vast. De ene keer krijg ik dat windows 7 MB nodig heeft daarnet kreeg ik hetzelfde met allerlei verschillende kleuren en dan stopt het gewoon :eek: . Ik heb nog wel een harde schijf van 10 Gb liggen maar ik weet begot niet hoe ik die op master/slave moet zetten. Ik zit er nu al dagen aan te sukkelen en die pc moet tegen morgen terug in orde zijn :help: :help: .

EA lover

Legacy Member
Ik ben dus al wat verder. Ik doe dit allemaal :
format d:
dus hij formateert en ik geef als naam : win98.
Ik verander naar de cd-rom(E).
Ik duw dit in : copy . c:\win98
Er worden op 3 seconden 15 bestanden gecopieerd.
Ik typ dan setup in en dan start hij scandisk. Ik worden geen fouten gerepord dus ik duw op afsluiten.
Dan zegt hij scannen van het register en windows is bezig de bestanden die nodig zijn voor de setup te kopieren. En zo staat hij er nu al een paar minuten. Is dat normaal of is hij weer is vast gelopen. Kan het zijn dat dat extra lang duurt omdat het een pc is van 66MHZ en 32MB ram?

C-dude

Legacy Member
Maak met behulp van bv fdisk (staat op opstartdiskette) een primaire partitie aan (niks extended of logisch) in fat16 of fat32

start nadien gewoon de setup van die win98 cd.

[1] Bootdiskette van Win98(se)
[2] Opstarten met ondersteuning voor Cdrom
[3] Setup uitvoeren

Ik duw dit in : copy . c:\win98
Er worden op 3 seconden 15 bestanden gecopieerd.

Bedoel je niet copy *.* c:\win98 ?
dan nog, je zult xcopy moeten gebruiken als je ook de mappen Channels en Tour wilt mee hebben.

EA lover

Legacy Member
moeten die sterretjes mee getypt worden? Want ik weet niet hoe je dat in querty moet typen dus verander ik dat in spaties.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan