Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stierkoe

Legacy Member
Sdc zei:
Even wat vraagjes:
- op een 5way switch heb je de volgende combinatie:32100321 Maakt het iets uit aan welke kant je de elementen hangt?
- vanuit de humbucker komen 5 draden: rood, groen, wit en zwart [met elkaar verbonden], en een naakte draad.
de groene en naakte draad moeten naar onderkant pot wegens ground, de rode naar 3 wegens bridge. Moet de wit/zwarte draad verbonden worden?
Een tekening zou het één en ander verduidelijken + wat voor humbucker het is. Wat probeer je precies te doen? Als die kleuren overeenkomen met mijn fender humbucker moet je de zwart en wit met elkaar verbinden, en dat verbind eigenlijk de 2 "single coils" in je humbucker in serie (..maakt er een humbucker van in feite :p).

Stierkoe

Legacy Member
Sdc zei:
Het is een tonerider alnico IV. De wit/zwarte draden zijn van het fabriek uit al verbonden. Dus gewoon zo laten?

Dit is van tonerider zelf: http://www.tonerider.com/images/pickups/wiring/Tonerider_4Cond.pdf en het andere: http://www.dimarzio.com/sites/default/files/diagrams/grx40dimHB.pdf. Zoals je kan zien wordt op die van dimarzio de humbucker wel verbonden met 3
Welja, het hangt er van af wat je wil bereiken. Je moet de zwart/wit met de grond verbinden als je de helft van de humbucker (de coil aan de kant v/d brug) wil uitschakelen. Dan heb je eigenlijk een "coil split". Dat is wat je ziet bij die dimarzio schakeling als de schakelaar op stand 4 staat: maar één helft van de humbucker actief en parallel gecombineerd met de middelste pickup. Dat is ook zo in mijn HSS strat.

Als je de zwartwit niet zou verbinden aan die schakelaar zou je op stand vier eigenlijk 3 pickups gebruiken: de middelste en de 2 van de humbucker. Ik weet niet wat voor een sound dat gaat geven maar het volume zal in ieder geval niet in balans zijn (luider) tov enkel middelste/brug pickups.

Tonerider

Legacy Member
ok, dus dan ga ik dat verbinden met 3.

Nog 1 vraagje: op mijn switch zit ook een apart lipje, is dit ook nog eens voor een verbinding met de grond? boston sw45 (zie links) Moet ik dit dan ook nog eens verbinden, want dat zie je nergens op de schema's voorkomen.

Bedankt al voor de hulp tot nu toe.

Stierkoe

Legacy Member
Sdc zei:
ok, dus dan ga ik dat verbinden met 3.

Nog 1 vraagje: op mijn switch zit ook een apart lipje, is dit ook nog eens voor een verbinding met de grond? boston sw45 (zie links) Moet ik dit dan ook nog eens verbinden, want dat zie je nergens op de schema's voorkomen.

Bedankt al voor de hulp tot nu toe.
Is jouw gitaar dan ook HSS, 2 single coils en een humbucker? Het schema van dimarzio zou moeten werken, maar het zou kunnen dat je rood/groen moet verwisselen. Het hangt er van af hoe je middelste pickup geörienteerd is. Als je gitaar op stand 4 nogal dunnetjes klinkt kan je dat proberen.

Over dat lipje op je switch: geen idee. Maar ik denk dat het geen kwaad kan om die te negeren.

Tonerider

Legacy Member
Stierkoe zei:
Is jouw gitaar dan ook HSS, 2 single coils en een humbucker? Het schema van dimarzio zou moeten werken, maar het zou kunnen dat je rood/groen moet verwisselen. Het hangt er van af hoe je middelste pickup geörienteerd is. Als je gitaar op stand 4 nogal dunnetjes klinkt kan je dat proberen.

Over dat lipje op je switch: geen idee. Maar ik denk dat het geen kwaad kan om die te negeren.
Ja, het is een hss.
Bedankt voor de hulp.

Carrion

Legacy Member
Ik ben van plan om voor 1 optreden een tekst met plakband op de "frontgril" van m'n cab te plakken. Nu is m'n vraag, zou da kwaad kunnen? Dat da geluid er nie door kan ofzo? :p

Recipe4hate

Legacy Member
Carrion zei:
Ik ben van plan om voor 1 optreden een tekst met plakband op de "frontgril" van m'n cab te plakken. Nu is m'n vraag, zou da kwaad kunnen? Dat da geluid er nie door kan ofzo? :p

Kan geen kwaad. Zeker niet als het maar "reepjes" plakband zijn.

Onze vorige bassist had een nummerplaat met onze bandnaam laten maken en op zijn basamp gehangen. Ratelen dat da deed :D

Kapoen

Legacy Member
arnosdi zei:
Ik zou graag akoestische gitaar leren spelen. Nu heb ik geen flauw idee welk (beginners, budget) gitaar een beetje goed is. Ik ben deze tegen gekomen. Is deze goed? Of neem ik beter een andere? Budget is max 100€

Santana C100 - Tierolff Muziekcentrale
Is het mogelijk om dat budget eventueel nog wat op te krikken? 100 euro is een beetje weinig, zeker als ge nog de andere benodigdheden er bij telt. Voor de gitaar alleen al zou ik toch een 50 a 100 euro meer uitgeven.
Over die Santana C100... 100% zeker ben ik niet, maar voor 69 euro gaat ge zelden een bruikbaar instrument tegenkomen.

Het type gitaar dat het beste bij uw past hangt af van uw muzieksmaak.
De gitaar die gij gelinkt hebt is een gitaar met nylon snaren, en die is heel geschikt om klassieke stukken en spaanse muziek te spelen. Dit is een grove veralgemening, in principe kunt ge op elke gitaar elke soort muziek spelen. Het voordeel van nylon snaren voor een beginner is dat ze zachter aanvoelen dan stalen snaren.

Als ge eerder rock/pop/blues/... wilt spelen raad ik een gitaar aan met stalen snaren, zoals bijvoorbeeld deze: Washburn WD10S. *edit* Of bijvoorbeeld deze, in de winkel waar die Santana ook te koop is: Cort Earth 70NS

Buiten de gitaar hebt ge ook nog volgende zaken nodig:
- stemapparaatje
- (optioneel) één of meerdere plectrums
- (optioneel) een metronoom, maar die kunt ge ook online/softwarematig vinden tegenwoordig
- (optioneel) rugzak

Bekijk zeker ook eens deze website: Justinguitar.com, dit is een website boordevol gratis lessen en informatie ivm gitaarspelen en ook wat aankoopadvies.

Recipe4hate

Legacy Member
M'n nieuwe Les Paul ligt al terug bij de gitaarboer. De brug was blijkbaar niet meer geaard. Het draadje zal los in de cavity :/
Ik zou 'm voor het weekend nog terughebben.

TsD

Legacy Member
Echt balen als zo een dingen gebeuren, en gebeurt precies meer en meer.

Onlangs ook, koop een nieuwe Ibanez. In de winkel kijken ze hem nog eens na en regelen de spanning nog even af. Ik kom thuis en merk dat er iets ligt te ratelen. Kijk even naar de brug, soort moertjes die de brug op zijn plaats moeten houden amper of niet aangespannen...

Versterker ook al van dattum, moest nieuwe zekering in. Komt na 3(!!!) maanden terug, helft van de vijzen gewoon los of kapot gedraaid.:doh:

Ne mens zou bang zijn om nog iets te kopen of te laten herstellen bij bepaalde winkels...

Redhunter

Legacy Member
Nooit bij een groothandel binnensteken. Kerels met hun eigen muziekwinkeltje doen het meestal 10 keer beter en met meer plezier.

Ge moet natuurlijk ook wat zoeken wie de goeie zijn in uw buurt. Een babbeltje volstaat meestal.

Recipe4hate

Legacy Member
Redhunter zei:
Nooit bij een groothandel binnensteken. Kerels met hun eigen muziekwinkeltje doen het meestal 10 keer beter en met meer plezier.

Ge moet natuurlijk ook wat zoeken wie de goeie zijn in uw buurt. Een babbeltje volstaat meestal.

Ach, Cedric is best wel ne goeie :p

Carrion

Legacy Member
Cedric is mss ne heel coole gast, ma voor uw gitaar af te stellen en te laten repareren zijt ge nie echt geweldig af bij Jacky Claes.

Recipe4hate

Legacy Member
Carrion zei:
Cedric is mss ne heel coole gast, ma voor uw gitaar af te stellen en te laten repareren zijt ge nie echt geweldig af bij Jacky Claes.

Normaal ga ik ook (voor grote afstellingen) bij Rik Crommen.
Maar aangezien mijn aarding nu ook geen gigantische verbouwing is, kon het geen kwaad. Zeker omdat het nu voor niks gebeurt!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan