Archief - wat is het best, zuigen of blazen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

slijpschijf

Legacy Member
Het gaat over mijn cpu-koelblok :p

Ik heb een alx-800 (dit is de half alu versie van slk800 voor diegenen die dit nie zouden kennen ;) ), en een papst, wat is het stilst, de fan laten blazen door het koelblok, of laten zuigen? :)

Fraggie

Legacy Member
laten blazen zodat je de warmte weg blaast

laat je die zuigen, dan trek je moeilijk (aagezien het er weinig plaats tussen die vinnen is) lucht aan, en dan koel je niet echt, want de warmte die 'int midden zit' zal blijven rond spoken

slijpschijf

Legacy Member
Fraggie zei:
laten blazen zodat je de warmte weg blaast

laat je die zuigen, dan trek je moeilijk (aagezien het er weinig plaats tussen die vinnen is) lucht aan, en dan koel je niet echt, want de warmte die 'int midden zit' zal blijven rond spoken

en nog iets, der zit een 80mm fan om, maar langs onder en bovenkant, steekt die boven het koelblok uit, zou ik niet beter dat gat dichtmaken, bv plakker naast plakken, zodat alle lucht die hij blaast, door het koelblok gaat?? :)

tjampie

Legacy Member
ik zeg zuigen, voordurend verse lucht bij je proc brengen is volgens mij het efficients.

System Spider

Legacy Member
blazen, zeker, kijk naar alle gewoon hsf(heatsinkfan...) coolerkes en daar blazen ze altijd, dus da zal wel een reden ebben da ze het nie omgekeerd proberen é :)

Fraggie

Legacy Member
slijpschijf zei:
wa is het nu?? :)

2posts, 2verschillende antw ;)
kdenk nie da em iets anders bedoelt tis gewoon hoe je het beziet

ik bedoel dus
dat de fan blaast richting heatsink

Sacristar

Legacy Member
Zuigen is het best voor een sp-97/94 en dat scheelt een paar graden. dat is al meermaals in artikels aangetoond.

hoe dat zit met andere heatsinks (zonder heatpipes, en die tower heatpipes tellen ook niet mee :p) weet ik niet.

kr15t0f

Legacy Member
met nen 80mm fan maakt zuigen en blazen nie veel verschil (blazen is iets beter)
Met een 90mm fan daarintegen ( eigen conclusie btw) zou ik absoluut voor blazen gaan.

slijpschijf

Legacy Member
kr15t0f zei:
met nen 80mm fan maakt zuigen en blazen nie veel verschil (blazen is iets beter)
Met een 90mm fan daarintegen ( eigen conclusie btw) zou ik absoluut voor blazen gaan.

en welke combinatie is het stilst, of zijn deze even luid? :)

slijpschijf

Legacy Member
System Spider zei:
da gaade toch keer moeten testen ze

k,

en nog vraag:

op mijn alx800 steekt die 80mm fan er vanboven en vanonder een stuk uit, als ik dat nu eens afplak ofzo, want dan blaast ie ook lucht naast de heatsink, zodat alle lucht door sink moet, ga da beter zijn of niet?? :)

kr15t0f

Legacy Member
slijpschijf zei:
en welke combinatie is het stilst, of zijn deze even luid? :)

het is geweten dat deze heatsinks beter koelen met een 80mm die zeer veel lucht verplaatst (tornado, delta) dan met een 90mm. Ik zal 1 van deze dagen eens een test doen, ik heb hier een 80mm enermax liggen en een 90mm enermax.

80mm enermax is veel luider dan die 90mm zelf al zijn ze beide op max speed.

kr15t0f

Legacy Member
zo se, ff getest met 2 enermaxen, 1 van 80mm, 1 van 90mm.
Beide op full speed.

van slecht naar best.

90mm zuigen : 38°C
80mm zuigen : 37°C
80mm blazen : 34°C
90mm blazen : 33°C

Zoals ge ziet kunt ge dus beter blazen, want dan koelt ge ook nog eens de omliggende componenten beter. + aan te raden een 90mm fan te kopen.

slijpschijf

Legacy Member
kr15t0f zei:
zo se, ff getest met 2 enermaxen, 1 van 80mm, 1 van 90mm.
Beide op full speed.

van slecht naar best.

90mm zuigen : 38°C
80mm zuigen : 37°C
80mm blazen : 34°C
90mm blazen : 33°C

Zoals ge ziet kunt ge dus beter blazen, want dan koelt ge ook nog eens de omliggende componenten beter. + aan te raden een 90mm fan te kopen.

k, duidelijke resultaten, merci :)

kr15t0f

Legacy Member
eraserke zei:
:doh: :doh: :doh: :doh: :doh:

ge moet daar nie mee lachen.

Enigste voordeel van zuigen is da ge mss minder stof in uw heatsink kunt krijgen (maar daar ben ik nu ook nie echt 100% zeker van)

Dus er is volgens mij dus degelijk een voordeel :p

das_brother

Legacy Member
bij mijn xp120 bllijkt ook da geblazen worden door ne 120mmfan beter is dan gezogen worden door ne 120mm fan :applause: :applause:

-[DTT]- Jumpy

Legacy Member
tja die heatsink heeft blijkbaar liever een blowjob dan een suckjob
:rofl:

eraserke

Legacy Member
kr15t0f zei:
ge moet daar nie mee lachen.

Enigste voordeel van zuigen is da ge mss minder stof in uw heatsink kunt krijgen (maar daar ben ik nu ook nie echt 100% zeker van)

Dus er is volgens mij dus degelijk een voordeel :p


met blazen hebde ook weing stof zu...en als ge fan laat zuigen zijn temps wel degelijk hoger...de lucht heeft gewoon te veel weerstand door die koelvinnen...
zelfs de fannekes op graka's blazen ;)

greetzz

zorg er ook voor dat fannekes in je case geen invloed hebben op de cpu fan...bv bij xaser IIIcases ofzo (waar er een fan rechtover de fan van cpu kan worden bevestigd)

greetzz
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan