Archief - Wa doe ik verkeerd in het oc"en ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

3nra

Legacy Member
Lo , ben zo effe aant spelen met me pc.
Tis ne P4 3.2 op een Asus moederbord. Ik kan die overclocken via ne programma van me moederbord nl . AI overclocking. Ik kan kiezen tussen gewone snelheid , 5% , 10 % , 20% en 30 % . Bij 20 en 30% heeft de pc ne fout . 10% lukt perfect , draait nu aan 3519 Mhz en fsb van 220 Mhz.
Maar als nu snel is SuperPI draai , kom ik dezelfde tijd uit als voordien aan 3200Mhz ?? Nl. 47 sec. Is dit normaal ?
Grtz 3nra

An!ma

Legacy Member
lol
geen idee wa da kan zijn
ik haal me mijnen 2.8Ghz al 47sec zonder oc'en :unsure:

3nra

Legacy Member
nope , ik laat regelmatig Adaware lopen . Net nog is gedaan en terug 47 sec .

inspiratieloos

Legacy Member
mmm raar nuja volgens mij aan onnodige programma's die werken ( lees : brol ) ?

ne maat heeft ne P4 3.2 ghz en haalt Superpi in 59 sec door al die brol da erop staat :crazy:

die AI overclocking is slecht dacht ik bij asus omdat hij dan u agp en pci ook mee overclocked. weet het niet 100 % zeker maar dacht dat het zoiets was.

kutteke

Legacy Member
mss timings auto na benede gehaald?
doe ni me %maar zelf met fsb alsda mogelijk is

3nra

Legacy Member
kutteke zei:
mss timings auto na benede gehaald?
doe ni me %maar zelf met fsb alsda mogelijk is

mja , ken daar weinig van , dus kweet nie hoe je die fsb zelf kan instellen

Sacristar

Legacy Member
inspiratieloos zei:
die AI overclocking is slecht dacht ik bij asus omdat hij dan u agp en pci ook mee overclocked. weet het niet 100 % zeker maar dacht dat het zoiets was.
De meeste overclocking tools en eventueel bijbehorende chips zijn brol. ASUS AI, MSI corecell, abit µguru,...

kutteke

Legacy Member
abit µguru was ni slecht
enige da ge ni kon was nb en timings in windows veranderen
maar via bios ocen is alty beter en stabieler

apa

Legacy Member
Probeer de benches eens te draaien met HyperThreading aan en vervolgens met HyperThreading uit... Zie of er een verschil is...

nazaar

Legacy Member
wat is je cpu temp?? als die al redelijk hoog ligt moet je eens kijken in je bios of je de optie "thermal throtteling" niet kan uitschakelenen (op eigen risico)

apa

Legacy Member
nazaar zei:
wat is je cpu temp?? als die al redelijk hoog ligt moet je eens kijken in je bios of je de optie "thermal throtteling" niet kan uitschakelenen (op eigen risico)

Op Pentium4 kan je dat niet afzetten; thermal throttling wordt binnen de cpu-core afgehandeld op basis van de uitlezing van interne temp-diode.

nazaar

Legacy Member
mm vreemd, khad ooit op een abit mobo (kdenk is7) die functie toch zien staan...

apa

Legacy Member
nazaar zei:
mm vreemd, khad ooit op een abit mobo (kdenk is7) die functie toch zien staan...

In de BIOS van dat mobo heb je in de "Advanced chipset features" een optie "delay prior to thermal" en daarin zet je de tijd (in minuten) vooraleer thermal activatie in werking treedt. Dit staat los van de thermal throttling binnenin de cpu. Met thermal throttling wordt de temp-controle bedoeld die uitgevoerd wordt door het mobo zelf (die verbonden is met de "Shutdown temperature" en de "CPU Warning Temperature"; zie verder). Dit staat los van de thermal throttling binnenin de cpu.

In "Power management setup" is er een optie "CPU THRM-throttling". Die optie dient om de voltage van de cpu naar een fractie van de normale voltage te zetten wanneer de CPU in een power-saving state komt (Suspend To RAM ofte STR). Dit staat los van de thermal throttling binnenin de cpu.

In "PC health status" is er een optie "Shutdown temperature" waarmee je de temperatuur instelt waarbij de PC zichzelf automatisch uitschakelt wanneer de cpu-temp deze waarde overschrijdt. Dit is een mobo-feature en staat los van de thermal throttling binnenin de cpu.

In "PC health status" is er een optie "CPU Warning Temperature" waarmee je de temperatuur instelt waarop het mobo gaat biepen wanneer de cpu-temp deze waarde overschrijdt. Dit staat los van de thermal throttling binnenin de cpu.

(ik zuig dit niet uit mijn duim hoor; heb het in de manual van dat bord gevonden op blz. 64, 73 en 78).

3nra

Legacy Member
apa zei:
Probeer de benches eens te draaien met HyperThreading aan en vervolgens met HyperThreading uit... Zie of er een verschil is...

Net is gedaan . PC 3.2 met Hypertreading on : 47 sec
3.2 @ 3.5 met hyperthreading on : 47 sec
3.2 @ 3.5 met hyperthreading OFF : 47 sec .
Nu snap ik er nog minder van :eek:


Me pc is in een thermaltake kast , en cpu wordt gekoeld door ne thermalright SP-94 met enermax fan van 92 mm . Draait idle rond de 28-29°C en stressed rond de 40°C. Dus daar zal het wel al goed zijn peis ik

WiD26

Legacy Member
Ik haal 39 sec op super pi,met dezelfde processor als jou.
Als ik je een goede raad kan geven,ik zou me eerst wat verdiepen in het ocen voor je uw systeem kapot maakt.

3nra

Legacy Member
WiD26 zei:
Ik haal 39 sec op super pi,met dezelfde processor als jou.
Als ik je een goede raad kan geven,ik zou me eerst wat verdiepen in het ocen voor je uw systeem kapot maakt.

:D Mja mss goeie raad ze :) . Kvind het gewoon raar da hij zo traag is de pc . Alleh ge zegt zelf da uwe pc er 39 sec over doet . Waarom de mijne dan 47sec. ? Ook nie overclocked é. Moe toch ergens aan liggen :/

WiD26

Legacy Member
3nra zei:
:D Mja mss goeie raad ze :) . Kvind het gewoon raar da hij zo traag is de pc . Alleh ge zegt zelf da uwe pc er 39 sec over doet . Waarom de mijne dan 47sec. ? Ook nie overclocked é. Moe toch ergens aan liggen :/

Jawel mijne is wel overclocked zie sig,hoeveel ram heb je eigenlijk?

3nra

Legacy Member
ah :)
ik heb 1 gig ram zitten ook .
Hoeveel scoorde je op superPI , nie overclockt dan ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan