Archief - USB geluidskaarten?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Muscleduck

Legacy Member
Hallo,

Ik heb enkele dagen geleden een 5.1 set gekocht (Logitech Z5500 digital) om mijn PS3 en HDTV op aan te sluiten. Nu heb ik het probleem dat op mijn HTPC de center speaker niet werkt. Ik krijg alleen maar achtergrondgeluid door de speaker, geen stemmen. ik heb al geprobeerd nieuwe drivers te installeren en de ouwe te uninstallen maar dat brengt geen soelaas. Op mijn PS3 werkt alles perfect. Als ik 5.1 test via het controlepaneel van mijn geluidskaart (onboard Realtek HD audio) dan werkt mijn center speaker dus ook niet. Als ik de testknop gebruik op mijn aftandsbediening van de 5.1 set werkt hij wel. Ik heb ook geprobeerd een film te streamen naar mijn PS3 via PS3 media server en als ik zo kijk dan werkt alles naar behoren. het ligt dus niet aan de speakers, noch aan het bronmateriaal. Er moet iets mis zijn in de instellingen maar ik kan totaal niet vinden wat. De set is trouwens aangesloten via SPDIF op mijn PS3 en anoloog op mijn HTPC. Google heeft mij ook niet echt verder gehopen, ik heb alleen geleerd dat ik niet de enige ben met problemen met een Realtek geluidskaart.
Als iemand hier ervaring mee heeft en de oplossing kent hoor ik het zeer graag.

Bedankt.

UPDATE: center speaker werkt, nieuwe vraag: heeft iemand ervaring met USB geluidskaarten? Werken die even goed als PCI geluidskaarten? Bv een X-Fi interne of USB kaart, is de kwaliteit vergelijkbaar? Ik zag de Creative Labs SB X-FI Surround 5.1 pro op internet maar kan geen deftige reviews vinden. Mijn case heeft geen plek voor een PCI kaart, vandaar.

GTXpower

Legacy Member
Speakers goed ingesteld? Op control panel 5.1.. Ik had dat probleem ook..
soit, mijn oplossing op alles, khad ok vrij veel probleme me mijn onboard :D : Creative x-fi extreme (€40), kwaliteit van geluid is ook veel beter.. verdient zo'n set imo wel ^^

edit// omg losover gelezen, sorry.

Muscleduck

Legacy Member
Zou graag een X-fi kaartje halen, maar dat past niet in mijn HTPC (zit in een PS3 case ingebouwd, zeer krap). Een USB kaart daar heb ik wat mijn twijfels over.
Ma bon, weer iet raar nu. Ik had eens via een optische kabel geprobeerd en dat werkte ook niet. Ik heb nu net nog eens geprobeerd en dan de anologe outputs uitgeschakeld en warempel... het werkt perfect! Alleen is door de anologe outputs uit te schakelen een tabje in mijn Realtek settings verdwenen en kan ik wat dingen niet meer instellen, maar ik ben al blij dat het werkt.

PS: als iemand goeie ervaringen heeft met bv de Creative Labs SB X-FI Surround 5.1 pro dan hoor ik het graag. Onboard klinkt idd niet super goed.

mdgf

Legacy Member
GTXpower zei:
Creative x-fi extreme (€40), kwaliteit van geluid is ook veel beter.. verdient zo'n set imo wel ^^

(semi-)Off-topic: placebo much? Op een "goedkoop" (250€ is niks naar hifi normen) setje (van logitech ochere) ga je echt geen merkbaar/groot verschil hebben tov onboard hebben met een goedkoop kaartje zulle (10 jaar geleden misschien, maar de dag vandaag...)

GTXpower

Legacy Member
Hmz kan goe zijn, maar Xfi kaarten hebben veel meer opties voor het geluid te optimaliseren. Met de settings zoals die van een onboard klinken ze mischien inderdaad hetzelfde. ^^ + xfi's hebben goeie uitgebreide drivers, onboard kaarten niet. Mijn setjes klinken wel een stuk beter allesinds op mijn X-Fi kaart tov onboard. Wel met veel software optimalisaties (eax,cmss 3D, 24bit crystalizer) + in de mediaplayer ook nog wa 'gekloot' (WOW effect,true-bass,eq lichtjes & crossfading)

Muscleduck

Legacy Member
mdgf zei:
(semi-)Off-topic: placebo much? Op een "goedkoop" (250€ is niks naar hifi normen) setje (van logitech ochere) ga je echt geen merkbaar/groot verschil hebben tov onboard hebben met een goedkoop kaartje zulle (10 jaar geleden misschien, maar de dag vandaag...)

Toch wel ze. Ik had vroeger een Creative T4400 set, een 4.1 set van 65 euro. Eerst had ik daar onboard geluid op, dan een Creative Audigy 2 ZS Pt Pro. Geeft echt een wereld van verschil, zelfs op zo'n goedkope set.

Muscleduck

Legacy Member
Dat mensen met verstand hun mening geven zou mij niet kunnen schelen, maar zo dikkenekkerig doen en er dan nog radikaal naast zitten, dat stoort toch wel.

GTXpower

Legacy Member
mdgf zei:
(semi-)Off-topic: placebo much? Op een "goedkoop" (250€ is niks naar hifi normen) setje (van logitech ochere) ga je echt geen merkbaar/groot verschil hebben tov onboard hebben met een goedkoop kaartje zulle (10 jaar geleden misschien, maar de dag vandaag...)

jup en ne 2.8 6cylinder is ook trager dan ne V10 8300CC
hier ineens ook tantwoord: http://www.youtube.com/watch?v=LWEW0UL8ako&playnext=1&list=PL134748346F474B6F&index=10

oh wacht :unsure: hmz op wikipedia stond nochtans van wel :o

Muscleduck

Legacy Member
Terug naar de 2e vraag dan maar? Iemand ervaring met USB geluidskaarten? laggen die niet te veel? Goeie geluidskwaliteit?

mdgf

Legacy Member
Muscleduck zei:
Toch wel ze. Ik had vroeger een Creative T4400 set, een 4.1 set van 65 euro. Eerst had ik daar onboard geluid op, dan een Creative Audigy 2 ZS Pt Pro. Geeft echt een wereld van verschil, zelfs op zo'n goedkope set.

Naar mijn ervaring maakt een soundcard (bijna) geen enkel verschil. Ik doe niet dikkenekkerig, dank u wel, ik geef gewoon mijn (misschien nogal bruut verwoorde) mening (het is hier toch geen dictatuur hé?).
Als jij wel een verschil merkt dan heb jij blijkbaar veel beter oren dan ik of zat je met ongelofelijk slecht onboard audio (of stond er vanalles slecht ingesteld).

/out want heb geen ervaring met usb geluid

Muscleduck

Legacy Member
Was indertijd Realtek AC97 onbard. Ms dat onboard in de tussentijd een verbetering heeft meegemaakt maar toen was onboard echt brol.

GTXpower

Legacy Member
Ja toch wel, zijn pakske beter. Ma toch nog slechter dan een XFI geluidskaart.. Ze leveren die geluidskaarten ni voor niks bij de high-end moederborden als onboard hetzelfde was.

Muscleduck

Legacy Member
Dat X-Fi goede kaarten zijn twijfel ik niet aan, mijn Audigy 2 was al fantastisch indertijd, alleen twijfel ik of diezelfde kwaliteit ook bij USB geluidskaarten te krijgen is...

mdgf

Legacy Member
Toch nog maar eens binnenspringen, ik heb in elk geval al veel goeds gelezen (nog nooit gehoord) over de uDAC schijnt een fantastisch beestje te zijn voor zijn geld (iets meer dan 100 €).

Muscleduck

Legacy Member
Merci voor de tip maar dat is blijkbaar meer gericht op stereo geluid, speciaal voor koptelefoons. Ik zoek een 5.1 kaart :)

GTXpower

Legacy Member
Zou zo'n XFi kaart niet passen met een PCI-RISER?
eBay.be: PCI Riser Card 1U Single Slot - away from board (object 260387890826 eindtijd 22-feb-11 16:30:34 CET)

Metalen frame opt einde kun je nogaltijd van die XFI doen, afwerking in die ps3 mod kun je nogaltijd simpel door gewoon een gaatje te boren bij de groene uitgang?

kzou zo'n usb kaart links laten liggen denkik.. De snelheid van usb2.0 ligt meer dan dubbel zo laag dan pci kan leveren, en snelheid bij audio is best wel belangrijk..

edit//
ff gezocht naar een
Creative SoundBlaster X-FI Surround 5.1 PRO (usb)
geluidskaart (alternate)

Review:
http://ixbtlabs.com/articles3/multimedia/creative-xfi-surround-51-p1.html

Ziet er zo slecht nog ni uit:
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB +0.10, -0.08 Very good
Noise level, dB (A) -96.1 Excellent
Dynamic range, dB (A) 95.9 Excellent
THD, % 0.0046 Very good
THD + Noise, dB (A) -82.7 Good
IMD + Noise, % 0.0077 Excellent
Stereo crosstalk, dB -96.1 Excellent
IMD at 10 kHz, % 0.0075 Excellent
General performance Excellent
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan