Archief - sata word niet herkend?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sLop

Legacy Member
Hip hoi .. krijg ik mn nieuwe pc toegestuurd vandaag , wil ik er xp gaan op instaleren , nu word die schijf langs geen kanten herkend bij het installen. Ik zie wel dat de schijf zelf herkend word in de bios maar bij xp setup krijg ik de melding dat er geen opslagruimte gevonden is.

spec :

asus a8v deluxe
amd 64 3500+
wd 200gb sata

De sata zit aangesloten op de southbrigde en bij het 'f6' procedure wil hij de diskette gewoon niet herkennen. Ook het promise fasttrack gedoe uitschakelen haalt niet veel uit.

Iemand een id?
Alvast bedankt !

LoWwiE

Legacy Member
sLop zei:
Hip hoi .. krijg ik mn nieuwe pc toegestuurd vandaag , wil ik er xp gaan op instaleren , nu word die schijf langs geen kanten herkend bij het installen. Ik zie wel dat de schijf zelf herkend word in de bios maar bij xp setup krijg ik de melding dat er geen opslagruimte gevonden is.

spec :

asus a8v deluxe
amd 64 3500+
wd 200gb sata

De sata zit aangesloten op de southbrigde en bij het 'f6' procedure wil hij de diskette gewoon niet herkennen. Ook het promise fasttrack gedoe uitschakelen haalt niet veel uit.

Iemand een id?
Alvast bedankt !


K'heb da ook gehad, ma ik vond et ook ni...
K'heb em binnen MOETEn brengen van men ma omda ze me ni vertrouwde met men nieuw mobo en proc :p

Anyway, da moede installen ofzoget :s

sLop

Legacy Member
LoWwiE zei:
K'heb da ook gehad, ma ik vond et ook ni...
K'heb em binnen MOETEn brengen van men ma omda ze me ni vertrouwde met men nieuw mobo en proc :p

Anyway, da moede installen ofzoget :s

kzie da dus echt nie zitten .. tones is morgen & maandag gesloten. Als ik em trouwens op ide zet krijg ik een 'bios not installed' wanneer hij scant naar ide devices.

sLop

Legacy Member
alle threads gelezen..

1. Staat op sata_1 op southbridge
2. channel_0 geeft hij hd weer in bios
4. fastracking UIT
3. xp cd
4. ram op f6
5. moet een diskette insteken die hij nooit herkend (gelijk welke drivers ik erop zet) (lampke van diskette station gaat wel aan)
6. nog steeds het probleem


leutig .. verlangen naar ne nieuwe pc en dan al 16 uur miserie :(

vinteg

Legacy Member
normaal hebde 2 S-ata controlers op u mobo he, probeer die is van de anderre controller(als ge da hebt, kben zelf ni 100% zeker)

clubber

Legacy Member
Zelfde probleem hier, alle winkels dicht , niemand raad ?
Die drivers van maxtor helpen ook niet , goed dat mijn ide nog wel werkt
zelfs hele schijf low level format , om zeker geen boot sector virus te hebben

hope to hear ya soon

JackF

Legacy Member
Ik zou de kast es opendoen en het s-ata kabeltje op de tweede controller plaatsen.
RAID in het bios uitzetten
Kan je diskettelezer andere disketten lezen (bvb bootdiskette Win98 of DOS) ?

sLop

Legacy Member
Ik merk wel op dat een bootdiskette van winxp ook niks doet ... alhoewel het diskette station iets aant lezen is.

clubber

Legacy Member
Raid uitzetten helpt niet, net geprobeerd. Mijn diskettestation werkt perfect
De schijf wordt herkend als 80GB maar ik kan er dus niet op installeren.
Na de low level format, kan het mss zijn dat deze schijf nog moet geformatteerd worden ? en zo ja hoe doe ik dat als ze niet te vinden is ?
Sorry voor de vraag maar k ben in hardware niet echt thuis.

greetz

JackF

Legacy Member
@ Slop : gezien je diskettelezer geen andere disketten kan lezen is er daar dus iets mis (zitten de kabels goed en juist ?), slecht diskettestation ?

sLop

Legacy Member
JackF zei:
@ Slop : gezien je diskettelezer geen andere disketten kan lezen is er daar dus iets mis (zitten de kabels goed en juist ?), slecht diskettestation ?


Dunno .. alle kabels zitten juist. Ps. Is het niet normaal dat een bootdiskette niks doet als je een lege spiksplinterniewe pc hebt?

KoeKaTsJoE

Legacy Member
Als hij de sata schijf herkend bij het opstarten ligt er niets aan de kabel! Als je de pech hebt dat dit je enige harde schijf is moet je deze meenemen naar een andere pc en die daar formateren! Je moet in je configuratiescherm ergens je harde schijf formateren! Dat duurt wel efkes maar na een reboot moet uw pc ze herkennen!
Een sata schijf word nooit niet op voorrand geformateerd herkend

Skoebiedoe

Legacy Member
Nee,Het is juist de bedoeling dan dat je van die diskette kan opstarten.
Dat is dus waarschijnlijk uw probleem.Als er niets in de diskette lezer zit blijft het lichtje dan soms nog branden?
Kunt ge een andere diskette benaderen lezen(onder dos of probeer eens een andere opstartdiskette).Kan zijn dat uw diskette kapot is hee(en dat komt meer voor)
Indien zo ide kabel omdraaien.
Indien niet,kabel nog eens nakijken,omwisselen en indien dan nog niet andere lezer steken.

Clubber na een low level moet je inderdaad terug formateren.Het kan normaal zijn dat uw schijf niet gezien wordt door uw bios aangezien de meeste raid:sata controllers hun eigen bios bezigen en daar gaat ge die wel tegenkomen.
Dzoe gewoon de set-up vanaf cd-rom,zie dat opstarten van andere devices opstaat(hoe moet ge maar lezen in het boekske van uw mobo),zie dat de drivers van uwe controller (meestal terug te vinden op de cd-rom bij het mobo of op de website van de fabrikant van het mobo en dus niet de schijf) op een diskette staan(hoe te maken zie website fabrikant mobo).
Start op van de cd-rom,druk F6,installeer de driver in de set-up(zal d'er wel achter vragen) en formateer die schijf in de set-up van xp.

Het kan zijn dat ge eerst tijdens den boot van uwe pc effe naar het bios moet gaan van uwe sata controller om die schijf daar te activeren.(kijk in het boekske dat bij uw mobo zat.Toch wel een belangrijk dingeske blijkbaar dat stukske papier dat de meesten gewoonweg weg gooien inplaats van eens open te slagen)

Den Pierre

Legacy Member
KoeKaTsJoE zei:
Als hij de sata schijf herkend bij het opstarten ligt er niets aan de kabel!

Mijn ervaring leert dat is soms NIET het geval is ;) ...

Voor moeste da nog niet gedaan hebben, kijk ies in uw moederbord boekje, mss staat daar wel iets interesants... :p

sLop

Legacy Member
Den Pierre zei:
Mijn ervaring leert dat is soms NIET het geval is ;) ...

Voor moeste da nog niet gedaan hebben, kijk ies in uw moederbord boekje, mss staat daar wel iets interesants... :p

ken het mobo boekje nu praktisch vanbuiten , hele nacht in zitten bladeren -> nada

sLop

Legacy Member
sinds laatste reboot brand mijn diskette station led constant. Nie normaal dachtek? =)

V-Virus

Legacy Member
ik heb dus ook een sata harde schijf van maxtor en khad ook da probleem. Ironisch genoeg zijn die drivers op die site van maxtor nie de juiste ge moet de andere hebben

edit
tschiet mij juist te binnen ge moet de via drivers hebben nie die andere

]V[06

Legacy Member
sLop zei:
sinds laatste reboot brand mijn diskette station led constant. Nie normaal dachtek? =)

draait kabel van diskette station is om.
daar zal prolly wel de fout liggen.
of probeer is ander diskette station.

BraveHeart

Legacy Member
s-ata schijven op zwarte aansluitingen op het mobo verbinden (southbridge)
De gekleurde zijn de RAID-SATA connectors voor een RAID-opstelling en moeten aangestuurd en geconfigureerd worden via een ingebouwde RAID bios van die controller wat ingewikkelder is voor installatie.
Dan heb je nodig de VIARAID map die op je CD van ASUS staat, in de map makedisk staan bestanden, zet ze op een 1.44 diskette of gebruik het exe programa om een diskette aan te maken.
Dan in je bios zet je 1ste boot als CD-ROM, je 2de als geen HD-0, maar wel een soort SCSI/SATA/VIA/RAID geval (ik weet de naam daar niet exact van, maar dat vind je in de opties te in te stellen opstartdevices).
Tijdens het POST zal uw VIA Southbridge SATA controller uw schijven gaan zoeken.
Als je dat al ziet gebeuren is de installatie en configuratie in de bios voor SATA geslaagd.
Plaats de Windows XP CD in 1 van je CD-Stations, druk direct op F6.
Plaats de 1.44 diskette met de SATA drivers die je in de VIARAID map hebt opgehaald.
Kies de optie in setup om drivers op te halen van diskette (S) of (E).
Eens de controller gevonden zal windows uw SATA's ook zien en zal windows XP de drivers ophalen van diskette voor SATA en kan het installeren van XP beginnen.
Eens dat rond is mag je die diskette er uit halen en laat je je pc gewoon zijn werk doen.

BraveHeart

Legacy Member
sLop zei:
Dunno .. alle kabels zitten juist. Ps. Is het niet normaal dat een bootdiskette niks doet als je een lege spiksplinterniewe pc hebt?

Kan je direct uitproberen, normaal heb je wel ergens een diskette liggen om op te starten voor een oud windows OS zoals windows 98(se)/Me.
Steek zo'n diskette in je pc, reset en kijk of de pc zonder problemen de diskette tot het einde van het bootproces opstart.
Als dat zo is dan is er niks mis met uw drive maar eerder iets mis met uw andere diskette.
Maak die diskette eens langzaam leeg (niet snelformateren) en zet handmatig of via het makeboot.exe een driverdisk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan