Archief - Moederbord, graka of ram probleem ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Metteh

Legacy Member
Ik heb mijn vorige probleem niet opgelost.

https://www.beyondgaming.be/archive/hardware.21/mobo-pci-slot-zorgt-voor-probleem.813034

Komt er op neer zodra ik een graka in mijn pci slot steek kan ik niet meer handmatig mijn computer herstarten of met de reset knop.

Deze was op zicht nog niet zo erg, maar kreeg vandaag de ene na de andere bluescreen. Ik laat memtest lopen, alles passed zonder problemen.

Ik zoek dus verder naar het probleem, denk dus mijn graka aangezien de eerste problemen zicht voordeden terwijl ik the witcher 2 aan het spelen was.
Laat dus 3dmark lopen, bluescreen. Start de PC in veilige modus en een crappy kwaliteit filmje afspelen, pc freezed en krijge lelijke strepen (net geen artifacts denk ik).

Hierna boot hij ook niet meer goed door, blijft geregeld hangen in Post Bios scherm.

Ik laat voor de zekerheid memtest nog eens lopen, allemaal rode errors. :oink:
Snap niet dat de eerste keer memtest geen problemen gaf en pakt 4 uur later wel ? :s

PC is pas geformatteerd geweest, alle drivers zijn up to date alsook de windows updates.

Vind het vooral raar, de grafische fout in veilige modus die geen bleuscreen gaf, lelijke artifacts strepen. En dan ook gelijktijdig mijn ramgeheugen kapot zou zijn ? Dus samenligen met mijn eerste thread waar ik niet veel reactie op kreeg zou dus ook het probleem nog eens bij mijn moederbord kunnen liggen ?

ik ga nu
1) kijken of ik nog normaal kan booten.
2) mijn graka is vervangen om al zeker te zijn dat daar de fout niet ligt.
3) ram latjes apart testen.

Metteh

Legacy Member
Ik kon dus niet meer normaal booten, soms wel soms direct na bij het opstarten BSOD.

1) Mijn graka eruit genomen. geboot op de de gpu van het mobo. ging niet gewoon zwart scherm geen post bios.
2) 1 latje ram eruit gehaald, direct na de post bios een BSOD.
3) ander latje ingestoken, krijg zelfs geen post bios meer te zien.
4) al mijn ram eruit gehaald, en zo eens geboot omdat die dan normaal toch moet beepen ? Dat doet hij zelfs niet.

Aap

Legacy Member
Stroom uittrekken , Pilleke uithalen , 1 minuut wachten en opnieuw proberen.
Kijk ook maar eens of dat alle stroomkabels aangesloten zijn op zowel het moederbord als de grafische kaart.
Kijk of dat je CPU goed en koeler goedzitten.
Kun je in de BIOS?
Bij BSOD is het van belang om meer informatie tegeven. We kunnen niet "rieken" over het internet (ROIP) wat er op het blauwe scherm te zien valt.

Metteh

Legacy Member
1) Sinds enkele weken geleden kan ik mijn pc niet meer heropstarten eens deze is opnieuw opgestart, ook reset werkt zeer zelden.

2) heb de graka en voeding toen vervangen, probleem bleef aanhouden. Geen graka in het pci slot verhielp het probleem.

2.5) temperaturen gechecked alle temps zijn goed.

3) Sinds vandaag random BSOD's. Eerst een tijdje na de boot, maar na veel rebooten steed vroeger en vroeger.
Memory management 0x0000001a
system_service_exception
Bad_pool_header 0x00000019
driver irql_less_or equal.

4) PC boot niet, fans draaien, geen post te zien wederom kabels steken goed in. na veel proberen geraak ik in de bios waar hij dan ook freezed. Nog meer proberen en je raakt soms door tot in de bios. Door zoveel te proberen te booten is natuurlijk mijn pas geformatteerde windows ook corrupt.

5) memtest eerste run, 3x pass. memtest een paar uur later allemaal rode errors die slaan op een defect latje.

6) haal 1 ramlatje eruit, direct BSOD na de post bios, met geen verdere uitleg, gewoon dat ik pas gewijzigde hardware of software moet aanpassen (heb niks nieuw bijgestoken of dergelijke.

7) ander ram latje ingestoken, wil meestal niet booten zelfde als bij stap 4. geraakt toch 1x door tot opstartherstel in de commandlijn, waar gewoon het scherm uitvalt terwijl al mijn fans en dergelijk blijven draaien. (MOBO probleem dus ?)

8) stap 6 en 7 ook nog eens gedaan zonder graka, zelfde effect.

conclusie: Kan niet meer booten krijg zelfs geen post screen te zien, blijft soms ook hangen in post screen, als ik door kan booten valt hij na een tijd toch weer uit terwijl de leds op het mobo blijven branden, de fans blijven draaien en terwijl alle kabels goed steken

PC was pas geformatteerd, alle drivers up to date, bios ook up to date, alle kabels staken goed in.

Aap

Legacy Member
vermoedelijk heb een probleem met je moederbord of RAM geheugen. Aangezien de grote problemen, denk ik eerder aan het moederbord.
Je CPU is niet overgeklokt? Indien ja, terug op de normaal waarden zetten.

Metteh

Legacy Member
Nope nog niks overklokt, dacht dus altijd dat het mijn mobo was. Maar nu met memtest e.d. denk ik ook dat een ram latjes zijn beschadigd. Hopellijk is mijn graka nog gespaard gebleven.

mdgf

Legacy Member
Kapotte geheugenbank? Al eens alle latjes afzonderlijk geprobeerd, steeds een bank vooruitschuiven als het niet lukt?

Anders ligt het mss aan iets anders op uw mobo of mss de cpu (memory controller, maar dat betwijfel ik precies nogal).

Metteh

Legacy Member
mja 1 latje is zowieso al defect, van zodra ik met die boot krijg ik bsod. Ook al op verschillende banken geprobeerd. Met het ander geraak ik verder maar na een paar minuten freezed hij ook weer.

Vandaag nog eens een andere voeding geprobeerd, zelfde probleem blijft aanhouden. Ook een andere schijf met linux geprobeerd. maar ook na een paar minuten freezed hij.

ik heb wel een week of 3 geleden mijn cpu koeler vervangen door ne scythe mugen. Maar heb doen ook stresstesten enal gedaan en die koelde toch goed. Denk dat ik dan al eerder deze problemen had moeten ervaren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan