Archief - lcd of crt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lcd of CRT


  • Totaal aantal stemmers
    74
  • Opiniepeiling gesloten.

Gothrek

Legacy Member
het gaat hier vooral om games mee te spelen, de voordelen van lcd's en crt's weet ik al, de nadelen ook al
het enigste waar ik nog een beetje mee zit is dat je bij lcd's een max resolutie hebt van 12xx*1024 en dat bij die native resolutie een scaler wordt gebruikt om dingen op lagere res te laten draaien
merkte daar iets van , van dien scaler????

Mr. M

Legacy Member
ik zou persoonlijk een 19" CRT kopen, als k mij nog e scherm koop ist ook zo een
rede, kweet t eigelijk ni, k heb het ni me TFT schermen door een of andere rede
al heb k gehoord da ze voor te game tegewoordig al goed zijn enzo

en tja de prijs ook wel

flov007

Legacy Member
als het enkel om gamen gaat, dan zijt ge beter met ne goeie CRT...

Gothrek

Legacy Member
alle ja tis eignelijk voor vanalles maar in hoofdzaak gamen
met de hedendaags prijzen begon ik gewoon te twijfelen

Gizmo_1987

Legacy Member
ik twijfel ook enorm tussen een 19CRT of een 17TFT
kweet nie wa te kiezen :s, khoor toch da CRT beter is voor games en voor beeldbewerking.

Fraggie

Legacy Member
idem crt, vooral als je fps games speelt (mss ook da movieke gezien van 4k vs sk met die tft schermen, je zal wel zien waarom :p)

Tweek

Legacy Member
mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar crt
tft's zijn imo nog ni goe genoeg qua resolutie en lichtinval/kijkhoek moet ook tegoei zijn anders ziede niks en te duur
het geld da ge rmee uitspaart geeft betere graka ofzo
het enige goeie is da ze natuurlijk geen plaats innemen maja

Lork

Legacy Member
mijn voorkeur gaat toch naar tft ... nadelen en voordelen tft vs crt weet je al ...
heb al slecht dingen en goede dinge gehoord over scalers ... maar volgens mij merk je daar eigelijk niets van
heb niets tege crt ofzo, maar heb je zo al eentje op je bureau gehad van 19" -> :p

vinteg

Legacy Member
kijk tis simpel: gade veel naar lans ofzow? koop u dan nen tft
hebde weinig plaats? koop u dan nen TFT
gade weinig op verplaatsing?koop u dan ne goeie CRT

teekiteezieduud

Legacy Member
TFT schermen kunnen nog steeds niet de hoge standaarden aan die games eisen.

Ben je iemand die altijd kwaliteit eist? Kies CRT!
Ben je iemand die af en toe games speelt en meer kijkt naar design, plaatsbesparing, etc? Kies TFT ;)

vinteg

Legacy Member
teekiteezieduud zei:
TFT schermen kunnen nog steeds niet de hoge standaarden aan die games eisen.

Ben je iemand die altijd kwaliteit eist? Kies CRT!
Ben je iemand die af en toe games speelt en meer kijkt naar design, plaatsbesparing, etc? Kies TFT ;)
das ook wa overdreven, enige nadeel aan tft vind ik lage reso's

***ARF***

Legacy Member
eigenlijk heb ik het niet zo voor tft's
maar de laatste weken heb ik de mogelijkheid gehad om er op te werken (en te gamen :p)
en ik moet toegeven
die dingen zijn wel lekker (als ge ne deftige hebt)

enige nadeel is is dan de lage resolutie
1280*1024 is nu ni echt laag te noemen
maar als je pc het aankan om games tegen 1600*1200 me alles open te draaien.
dan staat het natuurlijk mooier :D

apa

Legacy Member
Er zijn anders nog nadelen die misschien niet op het eerste zicht opvallen hoor:

  • De lage resolutie zoals hier reeds aangehaald.
  • De vaste resolutie (een TFT toont altijd een vast aantal pixels; wil je een lagere resolutie op het vol scherm, dan gaat het scherm op basis van een of ander algoritme interpolleren en dat gaat *ALTIJD* gepaard met fouten en verlies aan scherpte/kwaliteit). Of dit erg is, moet je natuurlijk zelf uitmaken: maar merken doe je zeker en het is echt wel overdreven om te menen dat dat niet zo is.
  • TFT's zijn duurder dan evenwaardige CRT's.
  • TFT's zijn minder duurzaam dan CRT's.
  • Onvolledig kleurpalet: de meeste TFT's hebben een kleurpalet van zo'n 2 miljoen kleuren. CRT's zijn op zich onbeperkt. Dit is de reden dat de grafische industrie voorlopig wegblijft van TFT's.
  • Dode pixels worden gekleurd wat gewoonlijker lastiger is dan een dode pixel die zwart blijft. Je scherm kan aanvankelijk perfect werken, maar op termijn kan je hier zeker wel last van krijgen.

CRT's zijn natuurlijk ook niet het van het en hebben hun eigen reeks nadelen die grotendeels de voordelen zijn bij TFT's:

[/list]
[*]Ze zijn lomp: een goede 19" weegt al snel meer dan 25 kg.
[*]De echte high-end CRT's zijn zeer moeilijk te vinden (o.m. Sony is al een tijdje geleden gestopt met het produceren van hun uitstekende Trinitron beeldbuizen).
[*]Trillingen zijn er altijd. Je kan die bewust misschien niet meer opmerken vanaf ongeveer 85 Hz, maar ik kan je garanderen dat het wat uitmaakt. Werk een hele dag op een TFT en de dag daarop een hele dag op een CRT en daarna moet je me weten te zeggen na welke dag je je het meest vermoeid voelt.
[*]Gevoeligheid aan interferentie (GSM, luidsprekers, zwaartekracht, ...).
[/list]

Gothrek

Legacy Member
atm, slecht 1 probleem mijn gewenste 19" crt de samsung 959 nf is niet meer beschikbaar zijn er nog andere zeer goede 19" crt's dien onder de 300 euro komen
alvast bedankt

Mee

Legacy Member
Ik heb overtlaatst ook nog is gegamed op een goedkoop 15" TFT-scherm (is al vrij oud), en nu wil ik ook een tft-scherm. Heb nu nen 19" CRT, maar ik vind da veel te groot/lastig/zwaar. En ik zag geen hinder tijdens het spelen :unsure:.
Ander positief punt vind ik het snel opstarten. Als ik mijn crt-scherm opzet doet die zo altijd "boink", en duurt effe voor em helemaal opgestart is, in tegenstelling tot een tft-scherm dat direct opstart.

Musback

Legacy Member
Mee zei:
Ander positief punt vind ik het snel opstarten. Als ik mijn crt-scherm opzet doet die zo altijd "boink", en duurt effe voor em helemaal opgestart is, in tegenstelling tot een tft-scherm dat direct opstart.

begrijp je punt, maar is het zo erg om 3 seconde te moeten wachten? :eek:
ot: als je veel met photoshop bezig bent en dergelijke: tft/lcd NIET aangeraden!
die interpollatie is idd zeer merkbaar en maakt tekst vreemd en wazig op lagere resoluties! op zijn max resolutie is een tft/lcd dan wel haarscherp!

ik zou graag een tft/lcd hebben, maar kweet da'k daar snel spijt van zou hebben achteraf... (photoshop @ 1920*1440... No way hosé)

krisse

Legacy Member
Ik heb nu al een maand een 19" inch tft (12ms) en ik moet zeggen ik ben daar heel tevreden van, Ik speel veel fps en da gaat perfect.

ik speel alles nu op 1280*1024 en da vind ik toch al een stevige resolutie

ik heb der nog geen spijt van gehad

popecorn

Legacy Member
kheb een 20" lcd 16ms , geen dode pixels , en geen enkele probs in fps games .
Kzou toch die 19" tft aarade

Cryp

Legacy Member
Ik hbe ier ne lcd 17 staan ben content er van heel goe voort gamen deze
Is ne Benq FP767 12ms d8 ik
edit
kheb 1 dode pixel:x
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan