Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
aangepastwittekakker zei:Mag van mij gerust hier, ma wie ben ik
Mss titel aanpassen ofzo?



:
) cpu steppings, cores en batch nummers, x800pro vivo's, ...). Zij zijn niet op zoek naar functionaliteit en schoonheid, stabiliteit, prestaties en overclockbaarheid (is dus trouwens niet hetzelfde) is voor hun van een veel groter belang. Vaak gaan ze al dat wat ze als triviaal beschouwen (usb poorten, seriële en parallelle poorten, onboard ethernet, raid en sound controllers, ...) uitschakelen. Ook zullen ze hun operating systeem tweaken waarbij ze wederom enkel de essentiële funkties in werking laten. Tevens zal er heel wat extra aandacht alsook geld besteed worden aan coolingssystemen om de prestaties nog verder te kunnen opdrijven. Dit gaat meestal hand in hand met een hogere geluidsproduktie.


) nog geen 2 weken later. dat was echter wel met vloeibare stikstof.
) wat ook meteen de reden is waarom amd op lagere kloksnelheden evengoed presteert als een sneller geklokte intel. (dunno wat het huidige amd record is, ik dacht 3.8 of 3.9 met een FX55)

(not that I blame you, ik neem zelf meestal niet de moeite om zo'n longposts door te nemen
)
kristos zei:blah blah blah ...
een die-hard overclocker doet het zoals je zelf al aanhaalde voor de kick, hoewel hij stabiliteit hoog op zijn lijstje heeft staan gaat hij toch die grens overschreiden: hij zal die opofferen om toch maar een hogere cpu-z screenshot te krijgen, toch maar een hogere 3dmark run eruit te persen, ...
... more of teh blah![]()
)dus phase change is gewoon een koelkast/ijskanst op uwe cpu plaatsen...wittekakker zei:Phange-change, ook wel fase-verandering in het nederlands duid niet gewoon op het feit de ge onder nul gaat.
Het berust op het kookpunt-princiepe.
Wat merk je als je water gaat koken? De temperatuur van je water zal altijd 100° blijven. Het maakt niet uit hoeveel energie je er aan toe voegt, je vloeibare water zal steeds 100° blijven (noot: er moet wel genoeg energie zijn natuurlijk om je water te laten opwarmen). Nemen we nu een andere stof die een veel lager kookpunt heeft, dan kunnen we dit fenomeen mss oko wel gebruiken om iets op lagere temperatuur te brengen. Freon is zo'n chemische strofke dat men tegenwoordig in ijskasten steekt, terwijl dat vroeger amoniak was. Amoniak heeft een kookpunt van -27° dacht ik. Wat men doet is eerst de stof samendrukken. Hierdoor voorhoogt het kookpunt, en wordt de amoniak vloeibaar. Vervolgens stuurt men het door een radiator, en dan naar een expansieplaats. Hier gaat de vloeistof van hoge druk naar lage druk. Dit heeft als gevolg dat het kookpunt terug daalt (naar neem nu -27°C) en zal de amoniak dus beginnen koken. MAAR, de temperatuur van de amoniak kan niet stijgen alvorens het omgezet is naar gas (kookpunt-princiepe). De energie die toegevoegd wordt om het brouwsel te laten koken is dus die van de omgeving, of CPU, of al hetgeen waar je warmte kan onttrekken. Op de plaats van de condensor (of daar waar het koken plaat neemt) zal men een temperatuur creëren dus die rond de -27 zal liggen, en dit is dus heel gepast om uw CPU mee te koelen.
Zoek gewoon eens de werking van een koelkast op als men uitleg niet echt duidelijk is. Princiepe blijft steeds hetzelfde, iets eerst samendrukken, waardoor kookpunt verhoogt en het z'n warmte kaan afgeven, dan de druk verminderen in de condensor waardoor kookpunt daalt (onder nul) en de gebruikte stof zich gaat omzetten in gas, maar de vloeistof blijft dus op het kookpunt-temperatuur en dit is dus heel handig om zaken te koelen.
Aja effe nog iets vergeten:
Dry Ice, LN2,... is hetzelfde priniepe, alleen dat men deze stoffen niet terug gaat omzetten om het zo steeds opnieuw te gaan gebruiken. Hier wordt dus de koelvloeistof omgezet naar gas door de opgenomen temperatuur maar gaat het dus als gas gewoon op in de atmosfeer.
Peltier is iets helemaal anders. TEC's zijn volledige electrisch, en heeft weinig met phase-change te maken buiten het feit dat het vocht in de lucht wel eens naar vloeibaar water wordt omgezet omdat het dingetje nogal kud kan worden, wat je trouwens altijd hebt bij de vorige vormen van extreem koelen.
) heb zal'k het er bij vermelden... (dus deze komt tussen peltier en vloeibare waterstof qua koelvermogen?)
.