Archief - asrock p67 extrem 4 - 2500K overclock

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

technics78

Legacy Member
ik ben newbie op gebied van overclocken

hiemee advies gevraagd

cpu: i5 2500k
cpu koeling: scythe mugen 2
mobo: asrock p67 extreme 4
geheugen: kingston hyperx 1600mhz c9 2x2gb

als er iemand eenzelfde systeem overclockt heeft, kan je mij dan jou gebruikte settings geven

ken er niet veel van en wil niets verkeerd doen,of een link naar site waar stap voor stap staat uitgelegd om deze eenvoudig te overclocken?

Dawg (oi22)

Legacy Member
Ik heb een i7-2600k met de extreme6 (vrij gelijkaardig dus). Maar zoals FDM zegt, settings kopieren is not the way to go.

Je zou beter een thread maken op Overclock.net - Overclocking.net , die zullen je wel verder helpen.

Settings kopieren gaat sowieso leiden tot BSOD of erger.

technics78

Legacy Member
ok,

dacht dat er niet zoveel verschil in zou zijn bij settings als je niet te hoog wil overclocken :confused:

zal dan heel wat leesvoer gaan worden alvorens wat te proberen, er zijn ook zoveel instellingen en parameters :crazy:

Anaranathon

Legacy Member
was het niet enkel je multiplier verzetten? bij de 2500k en 2600k?

technics78

Legacy Member
zou ik hiermee eens beginnen?

---------------------------------------
Overclocken van een Core i5-2500K 3.3 GHZ naar4.5GHz
- 1. Enter the BIOS by pressing Delete as the PC starts
- 2. Enter the Advanced menu by clicking the button in the top-right corner
- 3. Set the CPU multiplier to 45x
- 4. Enable Load-Line Calibration
- 5. Set the CPU voltage to 1.3-1.35V (Veilig voor dagelijks gebruik)
- 6. Set the CPU PLL to 1.9V
- 7. Set the VCCSA to 1.1V
- 8. Set the VCCIO to 1.106V
- 9. Hit F
- 10. to save and restart

Dat is alles wat je moet doen. Veel plezier met je supersnelle CPU!! Vergeet niet een betere koeling en SSD schijf te plaatsen voor een optimaal resultaat.

--------------------------------------------------

Wasbeer

Legacy Member
ja waarom niet ,gerandeert niet dat hij perfect zo loopt maar de kans zal groot zijn

Dawg (oi22)

Legacy Member
Ik vind persoonlijk dat overclocken heel wat meer is dan dat lijstje hierboven hoor.

Wat is de persoon in kwestie daar nu mee? Hij is daar imo weinig mee. Dan kan hij in de toekomst weer naar zoiets gelijkaardigs zoeken.

Wie weet kan zijn chip lagere volt waarden aan...of net niet. Chips verschillen soms erg op dit vlak. Overclocken draait dan ook rond de perfecte waarden te vinden voor jouw bepaalde chip.

Ook altijd testen met PRIME 95 en dergelijke. Granted, die tests representeren geen dagelijks gebruik maar ze geven je wel een goed beeld van de maximum temperatuur. 70-80 graden is de waarde waarna je zou moeten richten. Althans voor 24/7 gebruik

Wasbeer

Legacy Member
dawg voor ne leek is dat goed ge moet hem niet alles zeggen anders heeft die koppijn van het allemaal te lezen..

technics78

Legacy Member
bij asrock uefi setup utility kan ik in menu oc tweaker toch gewoon load optimized cpu oc settings veranderen

als ik dit zet op turbo 4,2 ghz blijft vcore tussen 1.296V-1,312V bij 51°(cpuz) als ik prime95 draai
vcore offset 0,035V

turbo 4,4 ghz vcore 1,320 - 1,328V bij 55° in prime95 vcore offset 0,055



deze moet dus vrij stabiel blijven onder de 1,4V voor goed te zijn

is het wel nodig andere settings aan te passen dan

Rudra

Legacy Member
Zorg wel dat je de Vcore manueel ingeeft in het bios en niet op Auto laat staan... als je begint te overclocken gaan deze namelijk veel te hoog! En als de CPU stabiel is (na het x aantal uren gebruiken van Prime) hoef je geen verdere settings te veranderen.

technics78

Legacy Member
Rudra zei:
Zorg wel dat je de Vcore manueel ingeeft in het bios en niet op Auto laat staan... als je begint te overclocken gaan deze namelijk veel te hoog! En als de CPU stabiel is (na het x aantal uren gebruiken van Prime) hoef je geen verdere settings te veranderen.

--turbo 4,4 ghz vcore 1,320 - 1,328V bij 55° in prime95 vcore offset 0,055--

vcore heb ik nu manueel op 1,325V ingeven in bios,
turbo op manueel gezet, cpu ratio 44 ingegeven
na enkele minute prime 95 BSOD, bij opstarten maakt deze 3x een klikkend geluid


cpu op 4,2 turbo en offset op 0,025v gezet
vcore is nu stabiel op 1,288v - 1,296v cpuz bij prime95, temp is 55°

-------------------------

spliffrider, kga die thread eens doornemen
---------------------------

offset -vcore

You can enter a manual voltage, which applies that voltage all the time. Or you can apply an offset, which adds a set amount of voltage to the Auto voltage, which means the voltage can fluctuate depending on load.

So the advantage of using offset is that it will allow voltage downclocking while still pushing a higher voltage for high overclocks.
---------
offset is dan toch beter dan manueel?

Wasbeer

Legacy Member
offset is dacht ik je pakt wat hij standaard is dus 1.3vcore bevoorbeeld en voegd er 0.1 offset bij = 1.4 vcore ?

dacht altijd dat dat zo was

en waarom moet die zo hoog lopen?

technics78

Legacy Member
is niet echt een reden dat ie sneller moet lopen maar als de mogelijk er is waarom dan wel niet

is toch beter als je offset gebruikt ipv manueel vcore in te stellen zodat voltage verhoogd word afhankelijk van load ipv constant zelfde spanning te geven


bij turbo oc word offset voltage automatisch verhoogd(te hoog), deze manueel met iets lagere waarde in bios ingegeven 0,025 ipv 0,035
prime heeft 2u stabiel gedraaid op 1,288vcore - temp 55°


turbo op 4,4ghz gezet,offset manueel 0,04(bij auto was dit 0,055)
vcore schommelt tussen 1,304 -1,320 met prime95 - temp 56°
offset verlaagd naar 0,03 - vcore is nu 1,296 - 1,312
offset 0,025 / vcore 1,288 - 1,304

je moet dus proberen zo laag mogelijk te gaan met offset en zien dat het stabiel blijft?

Wasbeer

Legacy Member
ja ok maar voor een stabiere Oc pak ik toch manueel hoor weet niet hoe het zit met SB maar met Nehalem of Westmere Conroe en Wolfdale gaf mij dat altijd betere resultaten dan zal Sandy bridge dat lijstje binnekort zeker opvolgen...

veel hangt ook af van u voeding en soort moederbord

maja post eens een cpu z screen als je wilt ?

Wasbeer

Legacy Member
ik vind dat toch al ne zeer degelijke Oc
zeker voor op ne scythe !

wilt ge da zo houden of wilt ge nog hoger 4.4 ghz is toch al meer dan voor dagelijks gebruik :p

technics78

Legacy Member
4,4ghz is voldoende voorlopig :)

hoe lang laat je prime95 draaien voor goed te zijn?
(na 35min BSOD gekregen)

zal nog wat uitproberen zijn met offset voltage(0,025 was te laag)
deze nu terug op 0,035 ingesteld
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan