Archief - 2 psu's dood op 1 dag?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

tijgerke

Legacy Member
(het gaat om pc1 in sig)

ik ben elk weekend weg en 'k zet daarom pc altijd af met de knop op psu... vanmiddag kwam ik terug thuis, ik wil pc opzetten, led op mobo werkt maar pc reageert niet op powerknop... beetje rondgevraagd op msn en uiteindelijk bleek het dus de psu te zijn (450w levicom dual fan) (getest met 300w voeding uit amd 1.4ghz)

daarnet een nieuwe (2de handse) psu gaan halen bij een maat, meer dan 2u onderweg geweest om vandaag toch nog iets te kunnen doen op pc... thuisgekomen, voeding aangesloten, pc opgezet...
alles werkte perfect... voor 15 minuten. ik was via netwerk bezig op 2de pc, ik ga even naar de keuken iets halen om te drinken, ik kom terug en beeld was weg (scherm stond standby), led op muis was uit (mx510) en ik rook iets dat me niet echt aanstond (beetje verbrand-geurtje)

power/reset knop deden niks...
aangezien deze voeding geen knopje heeft heb ik stroomkabel uitgetrokken en beetje later terug ingestoken en nu zit ik met hetzelfde probleem als vanmiddag: led op mobo brand, power doet niks

geur komt van psu/cpu (in die buurt)
ik ga morgen nog eens proberen met die 300w voeding (met dan zo weinig mogelijk aangesloten) en hopen dat ik zo kan zien of het cpu is of niet...

iemand nog andere ideeën? als ik telkens een nieuwe voeding ga kopen voor max 20 mins op pc te kunnen werken gaat dit wel een dure grap worden.

dj insulin

Legacy Member
een goede voeding kopen, een met OLP enzo, die slaan (meestal toch) af wanneer ze overbelast worden. als uw cpu een preshott is vraagt die veel stroom. dat eist minimum een 400 watt voeding (ik kijk naar u sig he), en eigenlijk zou een deftige 450 beter zijn. neem merken als ocz, silverstone, tagan, ... maar NIET q-tec. doe anders eens een vraag op het aankoopadvies forum

tijgerke

Legacy Member
dj insulin zei:
een goede voeding kopen, een met OLP enzo, die slaan (meestal toch) af wanneer ze overbelast worden. als uw cpu een preshott is vraagt die veel stroom. dat eist minimum een 400 watt voeding (ik kijk naar u sig he), en eigenlijk zou een deftige 450 beter zijn. neem merken als ocz, silverstone, tagan, ... maar NIET q-tec. doe anders eens een vraag op het aankoopadvies forum
hoe wist je dat die 2e een qtec was? ;)

levicom was een 450w voeding, qtec een 400w...
400 zou toch wel moeten volstaan voor een p4 3.2ghz/1024ddr/mobo/radeon9800pro/4hdds/dvdrom/dvdwriter/2casefans/paar usb dingen ?

levicom heeft altijd gewerkt tot vandaag, en nu zijn er nog 2 dood op een paar uur tijd... nuja, morgen eens proberen met 300w voeding en enkel os hd/mobo/graka aansluiten en temps controleren

*edit*
cpu is een northwood dacht ik

dj insulin

Legacy Member
q-tec = no go. als je je systeem maar de kl*** wil helpen, zeker q-tec nemen. die 400 W is wss 400W peak power, je moet zelf maar eens nakijken wat er op de labels staat en dan de echte power nakijken.
BTW: als je systeem met deze calculator minder dan 400 watt verbruikt, heb je een redelijke kans dat dat ook effectief zo is:
http://www.extreme.outervision.com/index.jsp.
reken eens na hoeveel je krijgt. op stock speeds zijn deze te betrouwen, denk ik, maar met overklokken rekenen ze stevig door qua wattages

tijgerke

Legacy Member
ff kijken

ik heb btw net stroomkabel nog eens ingestoken en hij reageerde weer ff (scherm was wel niet aangesloten dus ik weet niet of ik beeld had) maar de geur was er weer... en hij reageerde ook niet meer op reset/power zoals ik daarvoor al zei

dus er is blijkbaar wel iets serieus mis:p

*edit*
Your Recommended Power Supply Wattage ** 311W en op peak 344W

*edit2*
qtec psu: http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13023

Dj_K!nkY

Legacy Member
Ja, mijn vriendin heeft dit probleem ook gehad bij haar computer, voeding telkens naar de zak, maar ge had geen geld over voor een echt dure voeding, dan heb ik besloten om een nieuwe stekkerblok te kopen.
Deze stekkerblok is zo een speciale die overstroom enz tegenhoud (kost 50€ ongeveer), na deze te hebben geinstalled heeft ze nooit meer problemen gehad, miss moet ja dat eens proberen :unsure:

Ps: zo eens stekkerdoos is ook altijd handig voor het geval er dan toch nog iets stuk gaat, dan betaald de maker van de stekkerdoos de schade terug :)

dj insulin

Legacy Member
kan je nergens eens een PSU met Over Load protection en short circuit protection lenen? kwestie van zeker te zijn dat er nergens stroom verloren gaat he.

Davion

Legacy Member
Kan ik inkomen, de eerste voeding is bad luck, de 2de is uberbrol.

Koop u nen 450W van Antec/Enermax/OCZ/Tagan en ge zit goed :)

tijgerke

Legacy Member
mja "bad luck"
er moet toch ergens een probleem zijn hé? anders zou die 2e het toch wel langer uithouden dan 15 mins denk ik...

ik zal eens rondhoren of ik ergens een 2de psu met OLP en SLP protection maar ik zou niet weten waar ik die zou moeten gaan zoeken :s

en ik wil geen 100'en euros uitgeven voor een goede voeding om die dan weer te zien sterven na 15 minuten... dus voor ik een andere voeding koop zou ik wel willen weten waar het probleem zit/kan zitten

Howitzer

Legacy Member
Maar ik heb een prescott 3.0ghz en een 6600GT en ik trek alles zeer goed met een 380W?

dj insulin

Legacy Member
elke voeding die atx 2.2 compliant is, heeft OLP en SSP. kijk vooral naar mensen die juist een pc hebben samengesteld, en/of mensen die echt zware systemen hebben: dual-cores, sli, crossfire, raid, ...

tijgerke

Legacy Member
dus;
ANTEC SmartPower2.0 450 Watt € 85,50 (tones.be)
Tagan TG420-U02 420W "i-Xeye" Dual Fan € 84.95 (forcom.be)

deze 2 zouden dan wel goed zijn?

*edit*
intussen heb ik ook mijn ups er van tussen gehaald (1000W die ik heb gekocht) aangezien ik vannacht iets hoorde 'tikken' nadat alle pcs & schermen afstonden (shuttle + pc1 van sig + 15" en 17" crt) en dit geluid was weg nadat mijn ups uit stond, gelukkig is er niets mis met shuttle pc zodat ik toch nog iets kan doen, maar mijn andere pc moet asap wel terug in orde zijn :s

tijgerke

Legacy Member
nu nog tijd + geld vinden om er 1 te gaan kopen, ik heb op stage pas gedaan om 17u30 (en dan zit ik in ranst), was vandaag pas om 18u15 terug thuis dankzij alle files...

hopelijk verkl*** ik die dan ook niet

hystrix

Legacy Member
Als uw voeding terug zou kapot gaan, kunde ze altijd in rma doen, dus zou ik 1tje pakken van een merk dat daar niet lastig overdoet.

tijgerke

Legacy Member
net de 300W voeding van mijn amd genomen en enkel mobo aangesloten (en graka) en de led op mobo was nu aan het knipperen ipv branden? (hij reageerde ook niet op power knop zoals ervoor, iets dat hij gisteren nog wel deed met zelfde voeding)

iemand een idee wat dit zou kunnen betekenen?

tijgerke

Legacy Member
crap...

ik zie net op de site van forcom dat die tagan niet meer te krijgen is bij hen...

is dit dan ook een goede?
Coolermaster voeding ATX, 450W + Power Consumption indicator. € 89
http://www.coolermaster.com/index.p...50-ACLY&other_title=RS-450-ACLYReal Power 450

->
Fully supports the newest Intel standard ATX 12V Version 2.0
Super silent operation with intelligent fan speed control (< 20dBA)
Power consumption management by human computer interface
Support dual +12V1 and +12V2 outputs for higher power usage
Green power design to meet energy star and blue angle requirement
More 75% efficiency at typical load operation
Higher reliability (MTBF > 400,000 hours)
OVP / OCP / OTP / OLP / Short / Full protection
Active power factor correction (PF > 0.99)
Real power capacity satisfy hi-end system operation



Type ATX Form Factor
Input Voltage 90~264V (Auto-range) for Active
Input Current 8A @ 115Vac / 4A @ 230Vac
Input Frequency Range 47~63 Hz
Power Good Signal 100 ~ 500 ms
Hold Up Time > 17ms
Efficiency > 75% Typically
Output Capacity 450W Continually
MTBF > 400,000 Hours
Dimension Standard ATX 150 x 140 x 86 (mm)
Operation Temperature 0~40&#8451;
Safety Nemko / TUV / cUL / CE / CNS
Operation Altitude 10,000 ft
Storage Altitude 50,000 ft
Operation Temperature 5 ~ 50&#8451; / 90% RH (non-condensing)
Storage Temperature (-)40 ~ +70&#8451; / 95% RH (non-condensing)
Cable Length 24 pin Motherboard Connector 600 mm
ATX 12V Connector 600 mm
4 pin Peripheral Connector 600mm
SATA Connector 600mm + 200 mm
Display Interface Connector 800 mm
4 pin Floppy Connector 150mm

*edit*
of Hiper PS480K PSU 480W Type-R, black &#8364; 69 ?

tijgerke

Legacy Member
problem found...

'k ben die coolermaster gaan halen en ben er net achter gekomen, dankzij het geweldige reukorgaan van mijn moeder, dat mijn graka aan het doorbranden is/was... verbrand geurtje kwam dus van graka en niet van psu/cpu

there goes my hercules 3dprophet 9800pro... RIP!

Brolpaq

Legacy Member
Iedereen zit hier te zegge Q-tec stinkt. Maar den deze draait al 2 maand voorlopig me ne Q-tec 500watt. stabiel! :p Ook al is myn vga nr de zak mr kam ni door psu;

3500+ op 2.7Ghz
x800gto² @ x850xt pe
1 gig ram
3 schijve

tijgerke

Legacy Member
Gisterenavond nog geprobeerd met een andere videokaart (gf fx 5200) en de geur was er nog steeds, maar minder sterk... Ik had ook geen beeld, wat ik met de 9800pro wel had...

Ik vermoed dus dat mijn mobo/cpu/graka kapot is (eerder mobo/graka)
dus zal ik maar eens gaan rondkijken voor prijzen van een mobo/cpu (athlon64 deze keer denk ik) een een agp/pci-x graka (weet nog niet zeker wat ik wil :p)

ik ga zo een thread maken op aankoopadvies en dan zien we wel weer... het zal elke maand 1 onderdeel worden tot ik alles bij elkaar heb vrees ik
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan