RpR
Legacy Member
Eerst en vooral wil ik dus verduidelijken dat dit een informatieve post is en niet voor reclame te maken 
Eerst een paar basis begrippen verduidelijken:
sv_minrate x --> Bepaalt de minimun rate dat een client moet gebruiken.
sv_maxrate x --> Bepaalt de maximun rate dat een client kan zetten.
sv_maxupdaterate x --> Bepaalt de maximun cl_updaterate dat een client kan zetten.
Een basis server.
Runt meestal aan 50 fps gemiddeld.
sv_minrate 2000 (oude CLANBASE setting)
sv_maxrate 9999 (oude CLANBASE setting)
sv_maxupdaterate 30 (standaard setting)
sv_minupdaterate 20 (standaard setting)
sv_minrate 2000 is SLECHT. Reden: men kan lage rates nemen zodat men het rate hacks effect krijgt.
--> Personen die flitsen en moeilijk te raken zijn.
sv_minrate 15000 zou al een pak helpen. Best is iedereen verplichten om met de zelfde rates te spelen, maar dan krijg je het gezeik van mijn bandbreedte etc.
sv_maxrate was meer dan voldoende toen bijna iedereen nog met 56Kb modems speelde.
Nu met breedband moet men zeker als sv_maxrate 25000 nemen.
sv_maxupdaterate 30
Dit is de standaard HLDS setting die eigelijk ook gemaakt is voor de 56Kb modem tijd
Deze setting zou 101 moeten zijn zodat de personen die cpl/sk/... gui spelen (dus de rates 25000/101/101 spelen) niet voor niets deze settings gebruiken.
sv_maxupdaterate bepaalt hoeveel keer de server pakketjes verstuurd met info. Hoe hoger dit ligt hoe meer pakketjes je KUNT ontvangen. KUNT! Want als je cl_updaterate 30 laat staan krijg je maar 30 pakketjes binnen en laat je client de andere gewoon vallen.
sv_minupdaterate 20
Zie sv_minrate maar toepast op sv_maxupdaterate ipv sv_maxrate
Waarom gebruiken de meeste servers de basis settings?
Als men
sv_maxrate 25000 gebruikt heeft men meer bandwith nodig. Sommige server providers verbieden hogere rates maar er zijn ook server providers die deze wel toelaten, maar toch zetten ze in de cfg de basis settings aangezien een speler die niets van server settings kent dit toch niet wijzigt (hierdoor besparen deze providers veel op bandwidth).
sv_maxupdaterate 101 dit gebruikt men meestal niet omdat het meer cpu vergt. Hoe minder cpu gebruik hoe meer cs servers er op 1 zelfde server kunnen draaien.
boosted servers.
Dit zijn servers die aan meer SERVERfps draaien. De server fps zijn een beetje te vergelijken als de client fps.
De server "bekijkt" het spel aan zoveel fps, een normale server draait aan gemiddeld 50 FPS. Men spreekt van gemiddeld 50 omdat de fps schommelen tussen 20 en 100 afhankelijk van de berekeningen die nodig zijn. Wanneer er bijvoorbeeld 10 man op hetzelfde moment op elkaar schieten dan zakt de FPS van de server dramatisch, terwijl wanneer er niets gebeurt zal de server fps maximaal zijn
Waarom sprak ik van bekijken? De server stuurt informatie naar de client via pakketen (Hoeveel is afhankelijk van sv_maxupdaterate) deze pakketen bevatten informatie van wie waar staat + wie hoeveel damage krijgt.
De info van de server is de enige die telt! De client "gokt" deze waarden al op voorrand en past de gegevens aan zodra hij deze van de server krijgt (Als je dit niet wil moet je cl_lc 0 & cl_lw 0 zetten, je zult een soort van lag krijgen omdat de client nu wacht op de informatie van de server voor hij iets toont).
Maar nu terug naar de eigelijke zaak! Waarom is meer fps beter.
Als men een basis opstelling heeft maar met de juiste rate waarden
sv_maxrate 25000
sv_maxupdaterate 101
De server fps droppen naar 50 fps, resultaat is dat er per 2 pakketen dezelfde informatie gaat worden verstuurd omdat de server nog geen andere berekeningen heeft kunnen doen.
Commentaar hierop zou kunnen zijn:
waarom dan geen sv_maxupdaterate 50?
Simpel omdat dit weer minder informatie geeft wat tot rare toestanden leid zoals doodvallen achter hoek terwijl men door deze niet kan wallbangen.
Een boosted server draait best gemiddeld rond 200-300 fps. Waarom?
Als deze server zakt doordat er 10 mensen op elkaar aan het schieten zijn dropt deze naar een level van 100 fps waardoor men nog altijd ALLE berekeningen kan doen.
Dit noemt men reg (komt van registration).
Een boosted server zal dus logischerwijs een veel betere reg hebben als de standaard servers.
Hoe controleer je deze verschillende settings?
- sv_maxrate en sv_minrate kan je doormiddel van een server tool zien
- sv_maxupdaterate kan je alleen nakijken met rcon
- de server fps zijn alleen maar te bekijken door rcon stats en niet door stats in de client! Dit geeft een valse waarde (Ik denk zelf client stats
)
LANS:
CPL/ESWC/WCG gebruiken allemaal boosted servers op lan.
Hopelijk gaan Belgische lans dit eindelijk ook beginnen doen zodat de lan ervaring eens optimaal is.
Een standaard server op lan is zelf slechter dan een boosted server op internet(Wel gehost ergens in Benelux!
Boosted servers zijn te verkrijgen bij:
Boosted servers zijn onder andere te verkrijgen bij:
http://gameservers.linuxsystems.be
van andere weet ik het niet.
PS: Nog meer informatie maar dan wel in het Engels vind je op:
http://www.teamnoa.net/?q=forum&id=2202

Eerst een paar basis begrippen verduidelijken:
sv_minrate x --> Bepaalt de minimun rate dat een client moet gebruiken.
sv_maxrate x --> Bepaalt de maximun rate dat een client kan zetten.
sv_maxupdaterate x --> Bepaalt de maximun cl_updaterate dat een client kan zetten.
Een basis server.
Runt meestal aan 50 fps gemiddeld.
sv_minrate 2000 (oude CLANBASE setting)
sv_maxrate 9999 (oude CLANBASE setting)
sv_maxupdaterate 30 (standaard setting)
sv_minupdaterate 20 (standaard setting)
sv_minrate 2000 is SLECHT. Reden: men kan lage rates nemen zodat men het rate hacks effect krijgt.
--> Personen die flitsen en moeilijk te raken zijn.
sv_minrate 15000 zou al een pak helpen. Best is iedereen verplichten om met de zelfde rates te spelen, maar dan krijg je het gezeik van mijn bandbreedte etc.
sv_maxrate was meer dan voldoende toen bijna iedereen nog met 56Kb modems speelde.
Nu met breedband moet men zeker als sv_maxrate 25000 nemen.
sv_maxupdaterate 30
Dit is de standaard HLDS setting die eigelijk ook gemaakt is voor de 56Kb modem tijd

Deze setting zou 101 moeten zijn zodat de personen die cpl/sk/... gui spelen (dus de rates 25000/101/101 spelen) niet voor niets deze settings gebruiken.
sv_maxupdaterate bepaalt hoeveel keer de server pakketjes verstuurd met info. Hoe hoger dit ligt hoe meer pakketjes je KUNT ontvangen. KUNT! Want als je cl_updaterate 30 laat staan krijg je maar 30 pakketjes binnen en laat je client de andere gewoon vallen.
sv_minupdaterate 20
Zie sv_minrate maar toepast op sv_maxupdaterate ipv sv_maxrate

Waarom gebruiken de meeste servers de basis settings?
Als men
sv_maxrate 25000 gebruikt heeft men meer bandwith nodig. Sommige server providers verbieden hogere rates maar er zijn ook server providers die deze wel toelaten, maar toch zetten ze in de cfg de basis settings aangezien een speler die niets van server settings kent dit toch niet wijzigt (hierdoor besparen deze providers veel op bandwidth).
sv_maxupdaterate 101 dit gebruikt men meestal niet omdat het meer cpu vergt. Hoe minder cpu gebruik hoe meer cs servers er op 1 zelfde server kunnen draaien.
boosted servers.
Dit zijn servers die aan meer SERVERfps draaien. De server fps zijn een beetje te vergelijken als de client fps.
De server "bekijkt" het spel aan zoveel fps, een normale server draait aan gemiddeld 50 FPS. Men spreekt van gemiddeld 50 omdat de fps schommelen tussen 20 en 100 afhankelijk van de berekeningen die nodig zijn. Wanneer er bijvoorbeeld 10 man op hetzelfde moment op elkaar schieten dan zakt de FPS van de server dramatisch, terwijl wanneer er niets gebeurt zal de server fps maximaal zijn
Waarom sprak ik van bekijken? De server stuurt informatie naar de client via pakketen (Hoeveel is afhankelijk van sv_maxupdaterate) deze pakketen bevatten informatie van wie waar staat + wie hoeveel damage krijgt.
De info van de server is de enige die telt! De client "gokt" deze waarden al op voorrand en past de gegevens aan zodra hij deze van de server krijgt (Als je dit niet wil moet je cl_lc 0 & cl_lw 0 zetten, je zult een soort van lag krijgen omdat de client nu wacht op de informatie van de server voor hij iets toont).
Maar nu terug naar de eigelijke zaak! Waarom is meer fps beter.
Als men een basis opstelling heeft maar met de juiste rate waarden
sv_maxrate 25000
sv_maxupdaterate 101
De server fps droppen naar 50 fps, resultaat is dat er per 2 pakketen dezelfde informatie gaat worden verstuurd omdat de server nog geen andere berekeningen heeft kunnen doen.
Commentaar hierop zou kunnen zijn:
waarom dan geen sv_maxupdaterate 50?
Simpel omdat dit weer minder informatie geeft wat tot rare toestanden leid zoals doodvallen achter hoek terwijl men door deze niet kan wallbangen.
Een boosted server draait best gemiddeld rond 200-300 fps. Waarom?
Als deze server zakt doordat er 10 mensen op elkaar aan het schieten zijn dropt deze naar een level van 100 fps waardoor men nog altijd ALLE berekeningen kan doen.
Dit noemt men reg (komt van registration).
Een boosted server zal dus logischerwijs een veel betere reg hebben als de standaard servers.
Hoe controleer je deze verschillende settings?
- sv_maxrate en sv_minrate kan je doormiddel van een server tool zien
- sv_maxupdaterate kan je alleen nakijken met rcon
- de server fps zijn alleen maar te bekijken door rcon stats en niet door stats in de client! Dit geeft een valse waarde (Ik denk zelf client stats
)LANS:
CPL/ESWC/WCG gebruiken allemaal boosted servers op lan.
Hopelijk gaan Belgische lans dit eindelijk ook beginnen doen zodat de lan ervaring eens optimaal is.
Een standaard server op lan is zelf slechter dan een boosted server op internet(Wel gehost ergens in Benelux!
Boosted servers zijn te verkrijgen bij:
Boosted servers zijn onder andere te verkrijgen bij:
http://gameservers.linuxsystems.be
van andere weet ik het niet.
PS: Nog meer informatie maar dan wel in het Engels vind je op:
http://www.teamnoa.net/?q=forum&id=2202



