Archief - High Definition - De Uitleg

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sundaypunk

Legacy Member
Ik zie hier nog hopen problemen rond HDTV's. En met welke je dus de maximale ervaring uit je X360 zal halen. Vandaar even wat informatie hier neerplanten om al die vraagtekens op te lossen.

Wanneer je een TV gaat kopen zal je vooral moeten kijken naar de resolutie. Die staat er ofwel languit (1920x1080 interlaced..) ofwel in korte notatie (1080i). Zoals je ziet, het achterste getalletje van de lange notatie is het getal van de korte. (Dus: 1280x720 = 720i/p)
Die I en P staan voor Interlaced en Progressive scan. Interlaced is als je TV eerst de pixeltjes op een rij met even nummers opvult, en daarna de rijen ertussen. Maar dit gebeurt zo snel dat je het niet ziet. Bij Progressive scan komen alle pixels tegelijk op het scherm.

Wanneer heb je nu een HDTV?
480px-Videores.png

:
SDTV
480i60 (NTSC), 480p24, 480p30 576i50, 576p25 (PAL, SECAM);
EDTV
480p60; 576p50
HDTV
720i50, 720i60, 720p24, 720p25, 720p30, 720p50, 720p60
1080i50, 1080i60, 1080p24, 1080p25, 1080p30

Het getalletje achter de i/p is trouwens frames per seconde..

Koop je een dure HDTV, maar wat is nu eigenlijk het verschil?
http://upload.wikimedia.org/wikiped...er_graphic_fish_40X46squares_hdtv-example.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikiped...er_graphic_fish_20x23squares_sdtv-example.jpg
Eerste is dus zogezegd HDTV, en de tweede SDTV..

Nog meer informatie:
http://en.wikipedia.org/wiki/High-definition_television

Met dank aan ContraSoldier:)

tgc_9012

Legacy Member
Als je nu de VGA kabel voor Xb360 koopt, en hem aansluit op een gewoon LCD scherm met VGA ingang (PC scherm), heb je dan ook de HD kwaliteit maar op een lagere resolutie? Zoniet, is het nog steeds beter dan op een gewone TV?

cooly

Legacy Member
Het zal geen hd zijn,aangezien u pc scherm niet hd is,of het beter is weeet ik niet.

hey69

Legacy Member
jawel is HD
je kan met de vga kabel resoluties zoals 1280x1024 kiezen op je xbox360

Goldrusher

Legacy Member
tgc_9012 zei:
...heb je dan ook de HD kwaliteit maar op een lagere resolutie?

HD = resolutie

Kwaliteit is hetzelfde als gewone digitale televisie...alleen een hogere resolutie. Maar dankzij de hogere resolutie meer detail, meer kleur, scherp, etc.

Teknoman

Legacy Member
Aangezien alle xbox 360 games de 720p-resolutie (= 1280*720) moeten ondersteunen kan uw pc scherm dus hd kwaliteit tonen. Elk pc scherm kan dat aan (natuurlijk moet ge ook niet met een oude 15 inch afkomen ;) )

cooly

Legacy Member
ah,leuk,dus speel ik beter op mijn pc scherm dan op mijn tv (geen hd uiteraard) ?
is een reactietijd van 10ms snel genoeg dan?

hey69

Legacy Member
Teknoman zei:
Aangezien alle xbox 360 games de 720p-resolutie (= 1280*720) moeten ondersteunen kan uw pc scherm dus hd kwaliteit tonen. Elk pc scherm kan dat aan (natuurlijk moet ge ook niet met een oude 15 inch afkomen ;) )

buiten pgr3 die maar 1000x600 resolutie draait en dan upscaled naar 720p ;)

d.C.

Legacy Member
Ik ben nu echt aan het twijfelen wat ik moet doen. Mijn Xbox 360 op m'n 50cm tv aansluiten (wat slechte kwaliteit geeft) of mijn 17" TFT monitor gebruiken. Die TFT gaat allicht betere kwaliteit geven, maar dan kan ik niet op m'n gemak vanuit mijn luie zetel kunnen gamen. Ik kan mijn TFT verplaatsen naar de plaats waar m'n tv staat, maar dan is het beeld te klein. De afstand tussen tv-kastje en zetel is ongeveer 2 meter.

flipperwi

Legacy Member
Wil me wel een HDTV aanschaffen maar heb gelezen dat sommige zogenaamde "HD-ready"-tv's het HD-signaal wel kunnen ontvangen maar het naar een lagere resolutie omzetten, dus heb je toch geen hd-beeld. Weet iemand hier iets meer over??

fixer187

Legacy Member
d.C. zei:
Opmerkelijk verschil, maar ik zou ermee kunnen leven. Iemand toevallig ook een vergelijking met een gewone tv?

de eerste screen is de maatstaf voor een gewone tv he ;)

b3rNd

Legacy Member
En ge kunt dus spele in HD op een CRT scherm?
Ja zeker? sinds ge hoge reso's kunt pakken?

FeNiX4LiFe

Legacy Member
flipperwi zei:
Wil me wel een HDTV aanschaffen maar heb gelezen dat sommige zogenaamde "HD-ready"-tv's het HD-signaal wel kunnen ontvangen maar het naar een lagere resolutie omzetten, dus heb je toch geen hd-beeld. Weet iemand hier iets meer over??
kijk gwn naar resolutie van het scherm dan kom je zoiets tegen

een CRT tv kan je ook gereust HD ready op plakken é

Goldrusher

Legacy Member
flipperwi zei:
Wil me wel een HDTV aanschaffen maar heb gelezen dat sommige zogenaamde "HD-ready"-tv's het HD-signaal wel kunnen ontvangen maar het naar een lagere resolutie omzetten, dus heb je toch geen hd-beeld. Weet iemand hier iets meer over??

HD-ready = minstens 720p resolutie (1280x720)

nickske

Legacy Member
De meeste lcd's geven een resolutie van 1366x768 pixels is dat dan zowel ondersteuning van 720p en 1080i?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan