Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

StarSeeker

Legacy Member
Japser zei:
De thuisbatterij wordt weer iets beter voor u factuur te laten zakken.


of beter uitgedrukt... alles wordt duurder, maar een thuisbatterij kan de prijsverhoging een tikkeltje temperen.

Japser

Legacy Member
Neen we gaan gewoon naar een eerlijker systeem. En niet naar het systeem nu waar de mensen die genoeg geld hadden voor zonnepanelen niets betalen voor het net maar wel het net veel harder belasten.

Avilowca

Legacy Member
[video=youtube_share;TrVTP1ctpp8]https://youtu.be/TrVTP1ctpp8[/video]

Maken ze wel gebruik van een luchtfoto van een wijk ergens in Australië :confused:

in dat filmpje spreken ze wel echt van piekvermogen als in de totale som van alle verbruikers in je huis tegelijk aanzetten.

Japser

Legacy Member
Avilowca zei:
in dat filmpje spreken ze wel echt van piekvermogen als in de totale som van alle verbruikers in je huis tegelijk aanzetten.

Ja heb mijn post ook aangepast.

Herman De Croo

Legacy Member
Zonder verdere berekeningen te maken, denk ik dat veel kleine gezinnen / alleenstaanden amper tot nooit aan die 2500W zullen komen. Een kwartier lang 2500W gebruiken, is enkel als je de oven en een ander zwaar toestel aanzet.
Wasmachine, droogkast, diepvriezer verbruiken veel in korte pieken maar niet permanent; dus dat wordt uitgemiddeld over dat kwartier.

Ik vind dit als technisch geschoolde een erg logisch en fair systeem, maar is inderdaad erg moeilijk voor een gewone gebruiker om te begrijpen.

Japser

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Ik vind dit als technisch geschoolde een erg logisch en fair systeem, maar is inderdaad erg moeilijk voor een gewone gebruiker om te begrijpen.
Niet meer u afwas, was machine en droogkast opzetten als ge aan het strijken zijt.

Maar allemaal best apart opzetten.

Voila uitgelegd.

ToasT

Legacy Member
Alles op 1 zekering steken é :) Als uw wasmachine dan ni meer draait, is 't omdat ge teveel ineens verbruikt :unsure:

Herman De Croo

Legacy Member
Japser zei:
Neen we gaan gewoon naar een eerlijker systeem. En niet naar het systeem nu waar de mensen die genoeg geld hadden voor zonnepanelen niets betalen voor het net maar wel het net veel harder belasten.
Klopt niet, die betalen er wel aan mee via het prosumententarief

Japser

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Klopt niet, die betalen er wel aan mee via het prosumententarief

Ah ja die peulenschil, nu hebt ge mensen met terug draaiende tellers die ne sauna of elektrische verwarmingen zetten omdat die teller toch terug draait en ze hebben overschot...

Dat systeem gaat daar toch al paal en perk aan stellen.

ugar

Legacy Member
Thuisbatterijen zijn volgens mij een tijdelijk fenomeen. Over 5 jaar hebben thuisbatterijen 4 wielen , en noemen we dat een smart grid EV.
De tesla die hier over 8 weken geleverd wordt heeft een accu van 75kWh. Mijn nachtelijk verbruik (4 - 5 kwH) kan probleemloos door die accu geleverd worden.
Bijladen doe je overdag op basis van de overschot aan groene stroom.

Avilowca

Legacy Member
ToasT zei:
Alles op 1 zekering steken é :) Als uw wasmachine dan ni meer draait, is 't omdat ge teveel ineens verbruikt :unsure:

Ik zie hier alvast een leuk werkje voor een domoticasysteem. Piekvermogen detecteren en waarschuwing uitsturen, desnoods toestel afkoppelen.

Wie goed nadenkt kan er zijn voordeel mee doen denk ik

Rofco

Legacy Member
Dus eigenlijk wordt iedereen gechareld nu? Als je een zeer lage afname hebt, mag je blijven dokken aan het minimum.
Onder het mom van we gaan de zonnepanelen een hak zetten omdat onze rechtszaak geen kans op slagen heeft.

Wie gaat nu nog de digitale meter mensen binnenlaten?

Vraag 2 voor de.digitale meter, kunnen ze dat automatisch aflezen (aka zit daar een rg4g kaart in ofzo) of kopen ze 1x per jaar je kwartierpiek ophalen als je het niet aan je eigen internet koppelt?


Edit. Eigenlijk is het nog erger je, 1x per maand een gigantisch hoog verbruik van een kwartiertje (!!!!) En dan kan je de hele rest van je maand gestraft worden.

Ik ben wel benieuwd hoe snel de thuisbatterijen rendabel zijn en wat ze gaan doen met mensen die echt volledig van de grid willen gaan.

Herman De Croo

Legacy Member
We weten niet wat de tarieven zijn dus niemand is gesjareld. Ik denk dat dit voor het gros van de gezinnen een besparing zal zijn.
Offgrid gaan is zever. Niemand kan de winter overbruggen zonder gebruik te maken van het net.

ugar

Legacy Member
Herman De Croo zei:
We weten niet wat de tarieven zijn dus niemand is gesjareld. Ik denk dat dit voor het gros van de gezinnen een besparing zal zijn.
Offgrid gaan is zever. Niemand kan de winter overbruggen zonder gebruik te maken van het net.

Er zijn mensen die daar wel in slagen. Maar het is nog maar weinigen gegeven, en één man in Engeland die dat doet kan dat alleen maar omdat hij echt steenrijk is.

the_fox

Legacy Member
Ik vraag mij vooral af hoe ze dit gaan meten bij mensen die geen digitale meter hebben :p Want ik zie het niet direct gebeuren dat gans Vlaanderen tegen 1/1/2022 een digitale meter heeft...

Avilowca

Legacy Member
Rofco zei:
Dus eigenlijk wordt iedereen gechareld nu? Als je een zeer lage afname hebt, mag je blijven dokken aan het minimum.
Onder het mom van we gaan de zonnepanelen een hak zetten omdat onze rechtszaak geen kans op slagen heeft.

Wie gaat nu nog de digitale meter mensen binnenlaten?

Vraag 2 voor de.digitale meter, kunnen ze dat automatisch aflezen (aka zit daar een rg4g kaart in ofzo) of kopen ze 1x per jaar je kwartierpiek ophalen als je het niet aan je eigen internet koppelt?

Edit. Eigenlijk is het nog erger je, 1x per maand een gigantisch hoog verbruik van een kwartiertje (!!!!) En dan kan je de hele rest van je maand gestraft worden.

Ik ben wel benieuwd hoe snel de thuisbatterijen rendabel zijn en wat ze gaan doen met mensen die echt volledig van de grid willen gaan.

Iemand die er meer van kent kan mij corrigeren maar ik vermoed dat Fluvius de meter via een vorm van serieel protocol kan uitlezen over de bestaande fysieke connectie

Herman De Croo

Legacy Member
Het is via een 4G-achtige verbinding. Eigen internet heeft er niets mee te maken.

the_fox

Legacy Member
En voordat mensen er een kooi van faraday rond gaan bouwen: van horen zeggen wordt langdurig geen verbinding aanzien als defect, en dan sturen ze iemand om na te kijken/vervangen.

Avilowca

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Het is via een 4G-achtige verbinding. Eigen internet heeft er niets mee te maken.

Ah is het zo. Ik kan me wel wat kelders inbeelden waar de connectie niet fantastisch ia

Nineshots

Legacy Member
Avilowca zei:
Ah is het zo. Ik kan me wel wat kelders inbeelden waar de connectie niet fantastisch ia

Idd en dan zijn ze bij luminus nog zo debiel om hun app met verplichte internet verbinding te maken, zodat je je verbruik niet kan invullen op het moment dat je bij de meters staat en geen verbinding hebt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan