Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TooChé

Legacy Member
Ik vermoed dat ze dan ook wel het tekort aan vijzen hebben achter gestuurd? Service & support?

Mr.Anderson

Legacy Member
MaTi zei:
Is het beter om een 3 fasige omvormer te hebben.?

Neen. Ik heb net hetzelfde nagevraagd op het zonstraal forum. Je kan perfect een 2.0 of 2.5 eenfasige omvormer op een 3-fase netaansluiting zetten.

Plutus

Legacy Member
MaTi zei:
Is het beter om een 3 fasige omvormer te hebben.?

Mr.Anderson zei:
Neen. Ik heb net hetzelfde nagevraagd op het zonstraal forum. Je kan perfect een 2.0 of 2.5 eenfasige omvormer op een 3-fase netaansluiting zetten.
Hangt ook af van de capaciteit hé. Als je boven de 5 kVA gaat moet je wel gaan splitsen over meerdere fases dacht ik.

nestorius

Legacy Member
MaTi zei:
Is het beter om een 3 fasige omvormer te hebben.?
Volgens mij wel bij het systeem van zelfgebruik, kwestie van niet opeens met 2 fasen te zitten die geen gebruik maken van je zonnepanelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

MaTi

Legacy Member
Laatste 2 offertes:

- 18* Denim SCU - Mono 325 All Black
- 1* Solar Edge SE3500H
- 18* Solar Edge P370 Optimizers

Totaal wattpiek: 5850 wp

Gelegd op oosten en zuiden.

6883.11 €

Dan een tweede:

- 18* REC N-Peak 320 W Full Black of Hyundai PERC Shingled Full Black
- 18* Plenticore Plus 4.2

Totaal wattpiek - 5760 Wp met de REC

7443.40 €

Gelegd op oosten - zuiden - westen.

Op die tweede zIt oml de een of andere reden 2027 € projectkorting.

PHOBIAS

Legacy Member
Iemand suggesties voor bedrijven voor offertes aan te vragen?
Liefst met een goede klantendienst en degelijk materiaal.
Ik ken allemaal niet zoveel van, iemand ook tips waar ik best kan beginnen lezen over dit onderwerp?

ugar

Legacy Member
MaTi zei:
Is het beter om een 3 fasige omvormer te hebben.?

Op de vorige bladzijde staat duidelijk uitgelegd waarom dat dus wel aangewezen is. Zeker wanneer je naar een 5 kVA omvormer toe gaat.
Ge kunt U daar dus "geen kloten' van aantrekken, maar het zou wel kunnen dat dat voor het net wat problemen met zich meebrengt.

Mr.Anderson zei:
Neen. Ik heb net hetzelfde nagevraagd op het zonstraal forum. Je kan perfect een 2.0 of 2.5 eenfasige omvormer op een 3-fase netaansluiting zetten.

Dat kan perfect, en dat lukt in de meeste gevallen. Maar, zoals je hier ook op de vorige pagina leest, kan dat niet zo geweldig uitvallen.

MaTi

Legacy Member
Ja, ik kom wel niet in de buurt van 5 KvA maar wil de veiligheid wel vooropstellen. Ik blijf ook twijfelen om toch niet over de drie vlakken te verdelen ipv twee.

Avilowca

Legacy Member
https://www.tijd.be/netto/energie/plots-veel-stroom-verbruiken-wordt-duurder/10245363.html

Wie vanaf 2022 in Vlaanderen tegelijk zijn elektrische wagen vol laadt, de jacuzzi aanzet en de wasmachine, zal een hogere elektriciteitsfactuur krijgen. Er komen hogere tarieven voor piekverbruik.
De nieuwe nettarieven moedigen mensen aan hun elektrische auto op te laden op het moment dat andere stroomverslindende apparaten uit staan. ©BELGAIMAGE

De Vlaamse energieregulator VREG heeft vrijdag finaal haar plannen goedgekeurd over de nieuwe energietarieven voor de periode 2021-2024. Het gaat niet over het deel van de energiefactuur voor de aankoop van elektriciteit, maar om de kosten en heffingen voor de uitbating van het distributienet.

Het opvallendst is de invoering vanaf januari 2022 van een capaciteitstarief. Dat moet vermijden dat gezinnen en kmo’s plotse pieken veroorzaken in hun stroomverbruik en zo het net extra belasten. Apparaten die veel stroom gebruiken tegelijk aanzetten, wordt daardoor duurder. Wie zijn verbruik spreidt doorheen de dag is goedkoper af.

Er staat niets in het artikel over zonnepanelen. Iemand die hier al meer informatie over heeft?

Zoals ik het begrijp wordt je piek berekent op basis van de voorbije 12 maandpieken. Ik zie dat wel een (leuke) uitdaging in om die maandpieken zo vlak mogelijk te houden door intelligent gebruik van je zonnepanelen.

ugar

Legacy Member
Avilowca zei:
https://www.tijd.be/netto/energie/plots-veel-stroom-verbruiken-wordt-duurder/10245363.html

Wie vanaf 2022 in Vlaanderen tegelijk zijn elektrische wagen vol laadt, de jacuzzi aanzet en de wasmachine, zal een hogere elektriciteitsfactuur krijgen. Er komen hogere tarieven voor piekverbruik.
De nieuwe nettarieven moedigen mensen aan hun elektrische auto op te laden op het moment dat andere stroomverslindende apparaten uit staan. ©BELGAIMAGE

De Vlaamse energieregulator VREG heeft vrijdag finaal haar plannen goedgekeurd over de nieuwe energietarieven voor de periode 2021-2024. Het gaat niet over het deel van de energiefactuur voor de aankoop van elektriciteit, maar om de kosten en heffingen voor de uitbating van het distributienet.

Het opvallendst is de invoering vanaf januari 2022 van een capaciteitstarief. Dat moet vermijden dat gezinnen en kmo’s plotse pieken veroorzaken in hun stroomverbruik en zo het net extra belasten. Apparaten die veel stroom gebruiken tegelijk aanzetten, wordt daardoor duurder. Wie zijn verbruik spreidt doorheen de dag is goedkoper af.[\Quote]

Er staat niets in het artikel over zonnepanelen. Iemand die hier al meer informatie over heeft?

Zoals ik het begrijp wordt je piek berekent op basis van de voorbije 12 maandpieken. Ik zie dat wel een (leuke) uitdaging in om die maandpieken zo vlak mogelijk te houden door intelligent gebruik van je zonnepanelen.

Dit is dus echt wel bedroevend, het niveau dat de VREG hier haalt
Het is absoluut een eenvoudige quickwin, maar eentje die lang niet het potentieel heeft van wat men in Nederland doet. Daar kan je je wagen inschrijven op een smartcharging app. Die gaat in functie van de evolutie van de belasting van het netwerk je wagen opladen op de ogenblikken dat er capaciteit over is en en stoppen met laden wanneer er capaciteit te kort is. Je krijgt daarvoor een korting op je energieprijs. Enkele tienduizenden EV's die je tegelijktijd kan starten, vertragen of versnellen qua laden, dat schept echt wel mogelijkheden voor een netbeheerder. Ik vermoed dat de VREG zoiets wel op poten kan zetten tegen 2025 of zo. :help::rofl::oink:

StarSeeker

Legacy Member
....en hoe gaan we onze zelfconsumptie kunnen verhogen door onze wagen overdag op te laden als we ermee naar ons werk zijn?

Japser

Legacy Member
StarSeeker zei:
....en hoe gaan we onze zelfconsumptie kunnen verhogen door onze wagen overdag op te laden als we ermee naar ons werk zijn?

U auto gewoon van 23h tot 6h laten opladen Ipv 17h - 00h

Avilowca

Legacy Member
ugar zei:
Avilowca zei:
https://www.tijd.be/netto/energie/plots-veel-stroom-verbruiken-wordt-duurder/10245363.html



Dit is dus echt wel bedroevend, het niveau dat de VREG hier haalt
Het is absoluut een eenvoudige quickwin, maar eentje die lang niet het potentieel heeft van wat men in Nederland doet. Daar kan je je wagen inschrijven op een smartcharging app. Die gaat in functie van de evolutie van de belasting van het netwerk je wagen opladen op de ogenblikken dat er capaciteit over is en en stoppen met laden wanneer er capaciteit te kort is. Je krijgt daarvoor een korting op je energieprijs. Enkele tienduizenden EV's die je tegelijktijd kan starten, vertragen of versnellen qua laden, dat schept echt wel mogelijkheden voor een netbeheerder. Ik vermoed dat de VREG zoiets wel op poten kan zetten tegen 2025 of zo. :help::rofl::oink:

Ik heb dat verkeerd gelezen precies want nu vind ik niet meer terug waar er sprake was van de 12 voorbije maanden.
Als het puur op uw maximumcapaciteit alleen is vind ik het ook maar zwak.

Is dat in Nederland de beheerder zelf die dat systeem van gespreid opladen aanbiedt? Dacht ergens gelezen te hebben dat de netbeheerders in België zichzelf niet in die rol zijn.

Nineshots

Legacy Member
Hoe gaan ze dat eigenlijk meten, wie wanneer verbruikt.
Kunnen de huidige digitale tellers dat dan allemaal al bijhouden?

phate_13

Legacy Member
StarSeeker zei:
....en hoe gaan we onze zelfconsumptie kunnen verhogen door onze wagen overdag op te laden als we ermee naar ons werk zijn?

Waarom zouden er enkel dan dalen zijn qua consumptie? Het gaat niet enkel over mensen met zonnepanelen he. :)
En ik ga er toch ook vanuit dat je niet 7 op 7 werkt? :)

ugar

Legacy Member
StarSeeker zei:
....en hoe gaan we onze zelfconsumptie kunnen verhogen door onze wagen overdag op te laden als we ermee naar ons werk zijn?

Door met de fiets naar 't werk te rijden, en de auto te laten staan op dagen dat het mooi weer is, tjiens

Japser

Legacy Member
https://www.youtube.com/watch?v=TrVTP1ctpp8

Beter als de vreg kan ik het ook niet uitleggen.
Voor de TikTokkers onder ons, het is juist onder de 5min.

De ‘netkosten’, dit zijn de kosten die effectief gerelateerd zijn aan het aanleggen, beheren en onderhouden van de elektriciteitsnetten en het vervoer van elektriciteit worden vanaf 2022 grotendeels op basis van capaciteit aangerekend. Dit is ook het geval voor een deel van de transmissiekosten.
Het capaciteitstarief zal aangerekend worden op basis van de ‘gemiddelde maandpiek (kW)’.
Deze gemiddelde maandpiek zal berekend worden als het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’. De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Het wordt geregistreerd door de digitale meter. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak (tijdens 1 kwartier of tijdens meerdere kwartieren) u dit piekvermogen heeft gebruikt. Als er nog geen meetgegevens van 12 maanden beschikbaar zijn, bv. na de vervanging van een klassieke meter door een digitale meter, zal de gemiddelde maandpiek berekend worden op basis van alle beschikbare maandpieken.
Wanneer een maandpiek kleiner is dan 2,5 kW, zal voor die maand een minimumwaarde van 2,5 kW worden verondersteld. Hierdoor zal élke netgebruiker een minimale jaarlijkse bijdrage betalen in de netkosten. Deze bijdrage zal gelijk zijn aan 2,5 kW vermenigvuldigd met het tarief voor de gemiddelde maandpiek.
De andere kosten opgenomen in de distributienettarieven, met name de kosten voor openbaredienstverplichtingen, de toeslagen en de overige transmissiekosten, zullen blijven aangerekend worden op basis van de afgenomen kWh.
En voor meer uitleg :
https://www.vreg.be/nl/toekomst-nettarieven-capaciteitstarief


Edit:

De thuisbatterij wordt weer iets beter voor u factuur te laten zakken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan