Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
MaTi zei:Moet ge een driefasige omvormer zetten als ge drie fasen in huis hebt?

Mr.Anderson zei:Neen.![]()
MaTi zei:Is het beter om een 3 fasige omvormer te hebben.?
MaTi zei:Is het beter om een 3 fasige omvormer te hebben.?
Hangt ook af van de capaciteit hé. Als je boven de 5 kVA gaat moet je wel gaan splitsen over meerdere fases dacht ik.Mr.Anderson zei:Neen. Ik heb net hetzelfde nagevraagd op het zonstraal forum. Je kan perfect een 2.0 of 2.5 eenfasige omvormer op een 3-fase netaansluiting zetten.
Volgens mij wel bij het systeem van zelfgebruik, kwestie van niet opeens met 2 fasen te zitten die geen gebruik maken van je zonnepanelen.MaTi zei:Is het beter om een 3 fasige omvormer te hebben.?
MaTi zei:Is het beter om een 3 fasige omvormer te hebben.?
Mr.Anderson zei:Neen. Ik heb net hetzelfde nagevraagd op het zonstraal forum. Je kan perfect een 2.0 of 2.5 eenfasige omvormer op een 3-fase netaansluiting zetten.
Wie vanaf 2022 in Vlaanderen tegelijk zijn elektrische wagen vol laadt, de jacuzzi aanzet en de wasmachine, zal een hogere elektriciteitsfactuur krijgen. Er komen hogere tarieven voor piekverbruik.
De nieuwe nettarieven moedigen mensen aan hun elektrische auto op te laden op het moment dat andere stroomverslindende apparaten uit staan. ©BELGAIMAGE
De Vlaamse energieregulator VREG heeft vrijdag finaal haar plannen goedgekeurd over de nieuwe energietarieven voor de periode 2021-2024. Het gaat niet over het deel van de energiefactuur voor de aankoop van elektriciteit, maar om de kosten en heffingen voor de uitbating van het distributienet.
Het opvallendst is de invoering vanaf januari 2022 van een capaciteitstarief. Dat moet vermijden dat gezinnen en kmo’s plotse pieken veroorzaken in hun stroomverbruik en zo het net extra belasten. Apparaten die veel stroom gebruiken tegelijk aanzetten, wordt daardoor duurder. Wie zijn verbruik spreidt doorheen de dag is goedkoper af.
Avilowca zei:https://www.tijd.be/netto/energie/plots-veel-stroom-verbruiken-wordt-duurder/10245363.html
Wie vanaf 2022 in Vlaanderen tegelijk zijn elektrische wagen vol laadt, de jacuzzi aanzet en de wasmachine, zal een hogere elektriciteitsfactuur krijgen. Er komen hogere tarieven voor piekverbruik.
De nieuwe nettarieven moedigen mensen aan hun elektrische auto op te laden op het moment dat andere stroomverslindende apparaten uit staan. ©BELGAIMAGE
De Vlaamse energieregulator VREG heeft vrijdag finaal haar plannen goedgekeurd over de nieuwe energietarieven voor de periode 2021-2024. Het gaat niet over het deel van de energiefactuur voor de aankoop van elektriciteit, maar om de kosten en heffingen voor de uitbating van het distributienet.
Het opvallendst is de invoering vanaf januari 2022 van een capaciteitstarief. Dat moet vermijden dat gezinnen en kmo’s plotse pieken veroorzaken in hun stroomverbruik en zo het net extra belasten. Apparaten die veel stroom gebruiken tegelijk aanzetten, wordt daardoor duurder. Wie zijn verbruik spreidt doorheen de dag is goedkoper af.[\Quote]
Er staat niets in het artikel over zonnepanelen. Iemand die hier al meer informatie over heeft?
Zoals ik het begrijp wordt je piek berekent op basis van de voorbije 12 maandpieken. Ik zie dat wel een (leuke) uitdaging in om die maandpieken zo vlak mogelijk te houden door intelligent gebruik van je zonnepanelen.
Dit is dus echt wel bedroevend, het niveau dat de VREG hier haalt
Het is absoluut een eenvoudige quickwin, maar eentje die lang niet het potentieel heeft van wat men in Nederland doet. Daar kan je je wagen inschrijven op een smartcharging app. Die gaat in functie van de evolutie van de belasting van het netwerk je wagen opladen op de ogenblikken dat er capaciteit over is en en stoppen met laden wanneer er capaciteit te kort is. Je krijgt daarvoor een korting op je energieprijs. Enkele tienduizenden EV's die je tegelijktijd kan starten, vertragen of versnellen qua laden, dat schept echt wel mogelijkheden voor een netbeheerder. Ik vermoed dat de VREG zoiets wel op poten kan zetten tegen 2025 of zo.![]()
StarSeeker zei:....en hoe gaan we onze zelfconsumptie kunnen verhogen door onze wagen overdag op te laden als we ermee naar ons werk zijn?
ugar zei:Avilowca zei:https://www.tijd.be/netto/energie/plots-veel-stroom-verbruiken-wordt-duurder/10245363.html
Dit is dus echt wel bedroevend, het niveau dat de VREG hier haalt
Het is absoluut een eenvoudige quickwin, maar eentje die lang niet het potentieel heeft van wat men in Nederland doet. Daar kan je je wagen inschrijven op een smartcharging app. Die gaat in functie van de evolutie van de belasting van het netwerk je wagen opladen op de ogenblikken dat er capaciteit over is en en stoppen met laden wanneer er capaciteit te kort is. Je krijgt daarvoor een korting op je energieprijs. Enkele tienduizenden EV's die je tegelijktijd kan starten, vertragen of versnellen qua laden, dat schept echt wel mogelijkheden voor een netbeheerder. Ik vermoed dat de VREG zoiets wel op poten kan zetten tegen 2025 of zo.![]()
Ik heb dat verkeerd gelezen precies want nu vind ik niet meer terug waar er sprake was van de 12 voorbije maanden.
Als het puur op uw maximumcapaciteit alleen is vind ik het ook maar zwak.
Is dat in Nederland de beheerder zelf die dat systeem van gespreid opladen aanbiedt? Dacht ergens gelezen te hebben dat de netbeheerders in België zichzelf niet in die rol zijn.
StarSeeker zei:....en hoe gaan we onze zelfconsumptie kunnen verhogen door onze wagen overdag op te laden als we ermee naar ons werk zijn?

StarSeeker zei:....en hoe gaan we onze zelfconsumptie kunnen verhogen door onze wagen overdag op te laden als we ermee naar ons werk zijn?
En voor meer uitleg :De ‘netkosten’, dit zijn de kosten die effectief gerelateerd zijn aan het aanleggen, beheren en onderhouden van de elektriciteitsnetten en het vervoer van elektriciteit worden vanaf 2022 grotendeels op basis van capaciteit aangerekend. Dit is ook het geval voor een deel van de transmissiekosten.
Het capaciteitstarief zal aangerekend worden op basis van de ‘gemiddelde maandpiek (kW)’.
Deze gemiddelde maandpiek zal berekend worden als het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’. De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Het wordt geregistreerd door de digitale meter. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak (tijdens 1 kwartier of tijdens meerdere kwartieren) u dit piekvermogen heeft gebruikt. Als er nog geen meetgegevens van 12 maanden beschikbaar zijn, bv. na de vervanging van een klassieke meter door een digitale meter, zal de gemiddelde maandpiek berekend worden op basis van alle beschikbare maandpieken.
Wanneer een maandpiek kleiner is dan 2,5 kW, zal voor die maand een minimumwaarde van 2,5 kW worden verondersteld. Hierdoor zal élke netgebruiker een minimale jaarlijkse bijdrage betalen in de netkosten. Deze bijdrage zal gelijk zijn aan 2,5 kW vermenigvuldigd met het tarief voor de gemiddelde maandpiek.
De andere kosten opgenomen in de distributienettarieven, met name de kosten voor openbaredienstverplichtingen, de toeslagen en de overige transmissiekosten, zullen blijven aangerekend worden op basis van de afgenomen kWh.