desolation
Legacy Member
Hmm, dat tikt dan al zeker door want die zit rond de 5000 EUR.
Het "voordeel" dat wij hebben is dat we relatief weinig overschot qua productie hebben. Onze injectie in 2019-2020 was ongeveer 1300kWh. Van zodra de beschaduwing op de panelen verdwijnt gaat dat natuurlijk nog een stuk stijgen, maar momenteel is het eigenlijk een geval dat ik beter de terugdraaiende teller zou weigeren.
Zelfs met de subsidies voor een thuisbatterij blijft het duur he. Het moet een bidirectioneel communicerende zijn (dus ik twijfel dat alle direct attached oplossingen in aanmerking komen), ze moet door een erkend installateur geplaatst worden dus zelfplaatsing is bijna onmogelijk en de premie is 250 EUR per kWh. Daarvoor moet ze gegarandeerd 10j aangekoppeld blijven, stel dat uw batterij na 7j de geest geeft door intensief gebruik dan zijt ge uw premie in principe kwijt.
Op een installatie van dus pakweg 7000 EUR zonder plaatsing krijgt ge 1750 EUR terug.
Ik zou daarmee dus een 300 EUR aan prosumentenvergoeding besparen. Dat komt neer op een investeringsrecuperatie van 17.5 jaar. Stel dat die LG batterijen effectief 20j meegaan, dan heb ik de volle 750 EUR bespaard.
Dat is uiteraard heel simplistisch berekend, maar het feit blijft wel dat tov een PV installatie de batterijen hun rendement echt niet om over naar huis te schrijven is.
Ge kunt uw rendement natuurlijk wel enorm boosten door een installatie te plaatsen die ook op nachttarief kan opladen en dan overdag stroom leveren ipv aan dagtarief af te nemen, maar dan zou ik hier thuis al zeker 20kWh aan accu's moeten plaatsen om in de winter te kunnen verwarmen. In principe zelfs 30kWh om volledig dekkend te zijn.
Dan spreken we al over een prijzige opstelling: Merceds-Benz 24kWh pack met 8000 cycli kost rond de 14.000 EUR zonder omvormer en plaatsing.
Als het die richting uit gaat kan ik bijna beter mijn warmtepomp eruit gooien en ne gasketel hangen :')
Het "voordeel" dat wij hebben is dat we relatief weinig overschot qua productie hebben. Onze injectie in 2019-2020 was ongeveer 1300kWh. Van zodra de beschaduwing op de panelen verdwijnt gaat dat natuurlijk nog een stuk stijgen, maar momenteel is het eigenlijk een geval dat ik beter de terugdraaiende teller zou weigeren.
Zelfs met de subsidies voor een thuisbatterij blijft het duur he. Het moet een bidirectioneel communicerende zijn (dus ik twijfel dat alle direct attached oplossingen in aanmerking komen), ze moet door een erkend installateur geplaatst worden dus zelfplaatsing is bijna onmogelijk en de premie is 250 EUR per kWh. Daarvoor moet ze gegarandeerd 10j aangekoppeld blijven, stel dat uw batterij na 7j de geest geeft door intensief gebruik dan zijt ge uw premie in principe kwijt.
Op een installatie van dus pakweg 7000 EUR zonder plaatsing krijgt ge 1750 EUR terug.
Ik zou daarmee dus een 300 EUR aan prosumentenvergoeding besparen. Dat komt neer op een investeringsrecuperatie van 17.5 jaar. Stel dat die LG batterijen effectief 20j meegaan, dan heb ik de volle 750 EUR bespaard.
Dat is uiteraard heel simplistisch berekend, maar het feit blijft wel dat tov een PV installatie de batterijen hun rendement echt niet om over naar huis te schrijven is.
Ge kunt uw rendement natuurlijk wel enorm boosten door een installatie te plaatsen die ook op nachttarief kan opladen en dan overdag stroom leveren ipv aan dagtarief af te nemen, maar dan zou ik hier thuis al zeker 20kWh aan accu's moeten plaatsen om in de winter te kunnen verwarmen. In principe zelfs 30kWh om volledig dekkend te zijn.
Dan spreken we al over een prijzige opstelling: Merceds-Benz 24kWh pack met 8000 cycli kost rond de 14.000 EUR zonder omvormer en plaatsing.
Als het die richting uit gaat kan ik bijna beter mijn warmtepomp eruit gooien en ne gasketel hangen :')
(sorry daarvoor)