Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

desolation

Legacy Member
Hmm, dat tikt dan al zeker door want die zit rond de 5000 EUR.
Het "voordeel" dat wij hebben is dat we relatief weinig overschot qua productie hebben. Onze injectie in 2019-2020 was ongeveer 1300kWh. Van zodra de beschaduwing op de panelen verdwijnt gaat dat natuurlijk nog een stuk stijgen, maar momenteel is het eigenlijk een geval dat ik beter de terugdraaiende teller zou weigeren.

Zelfs met de subsidies voor een thuisbatterij blijft het duur he. Het moet een bidirectioneel communicerende zijn (dus ik twijfel dat alle direct attached oplossingen in aanmerking komen), ze moet door een erkend installateur geplaatst worden dus zelfplaatsing is bijna onmogelijk en de premie is 250 EUR per kWh. Daarvoor moet ze gegarandeerd 10j aangekoppeld blijven, stel dat uw batterij na 7j de geest geeft door intensief gebruik dan zijt ge uw premie in principe kwijt.
Op een installatie van dus pakweg 7000 EUR zonder plaatsing krijgt ge 1750 EUR terug.
Ik zou daarmee dus een 300 EUR aan prosumentenvergoeding besparen. Dat komt neer op een investeringsrecuperatie van 17.5 jaar. Stel dat die LG batterijen effectief 20j meegaan, dan heb ik de volle 750 EUR bespaard.
Dat is uiteraard heel simplistisch berekend, maar het feit blijft wel dat tov een PV installatie de batterijen hun rendement echt niet om over naar huis te schrijven is.
Ge kunt uw rendement natuurlijk wel enorm boosten door een installatie te plaatsen die ook op nachttarief kan opladen en dan overdag stroom leveren ipv aan dagtarief af te nemen, maar dan zou ik hier thuis al zeker 20kWh aan accu's moeten plaatsen om in de winter te kunnen verwarmen. In principe zelfs 30kWh om volledig dekkend te zijn.
Dan spreken we al over een prijzige opstelling: Merceds-Benz 24kWh pack met 8000 cycli kost rond de 14.000 EUR zonder omvormer en plaatsing.
Als het die richting uit gaat kan ik bijna beter mijn warmtepomp eruit gooien en ne gasketel hangen :')

Nineshots

Legacy Member
Hoeveel verlies heeft een batterij procentueel? Minder dan de procentuele meerprijs van dagtarief tov nachttarief?

Wazzipi

Legacy Member
Nog een offerte

Seraphim 8 panelen 320
en Goodwe 2000

4300 euro excl btw

Onbekende merken voor mij iemand ervaringen ? te vertrouwen ?m

phate_13

Legacy Member
Wazzipi zei:
Nog een offerte

Seraphim 8 panelen 320
en Goodwe 2000

4300 euro excl btw

Onbekende merken voor mij iemand ervaringen ? te vertrouwen ?m

2560wp? Dan lijkt me dit enorm duur. Ik ga er even vanuit dat een keuring van zo'n 125 euro mee in de prijs zit. Dan is dit +-1.63 per wp.

Seraphim zijn normaal wel heel goede panelen prijs/kwaliteit gezien. Omvormer ken ik niet.

Zelf een offerte gekregen van andere Seraphim panelen, met huawei omvormer (mogelijkheid directe aansluiting batterij later), voor 4380 excl btw. En dit voor 3575wp.

Caracalla

Legacy Member
desolation zei:
Hmm, dat tikt dan al zeker door want die zit rond de 5000 EUR.
Het "voordeel" dat wij hebben is dat we relatief weinig overschot qua productie hebben. Onze injectie in 2019-2020 was ongeveer 1300kWh. Van zodra de beschaduwing op de panelen verdwijnt gaat dat natuurlijk nog een stuk stijgen, maar momenteel is het eigenlijk een geval dat ik beter de terugdraaiende teller zou weigeren.

Zelfs met de subsidies voor een thuisbatterij blijft het duur he. Het moet een bidirectioneel communicerende zijn (dus ik twijfel dat alle direct attached oplossingen in aanmerking komen), ze moet door een erkend installateur geplaatst worden dus zelfplaatsing is bijna onmogelijk en de premie is 250 EUR per kWh. Daarvoor moet ze gegarandeerd 10j aangekoppeld blijven, stel dat uw batterij na 7j de geest geeft door intensief gebruik dan zijt ge uw premie in principe kwijt.
Op een installatie van dus pakweg 7000 EUR zonder plaatsing krijgt ge 1750 EUR terug.
Ik zou daarmee dus een 300 EUR aan prosumentenvergoeding besparen. Dat komt neer op een investeringsrecuperatie van 17.5 jaar. Stel dat die LG batterijen effectief 20j meegaan, dan heb ik de volle 750 EUR bespaard.
Dat is uiteraard heel simplistisch berekend, maar het feit blijft wel dat tov een PV installatie de batterijen hun rendement echt niet om over naar huis te schrijven is.
Ge kunt uw rendement natuurlijk wel enorm boosten door een installatie te plaatsen die ook op nachttarief kan opladen en dan overdag stroom leveren ipv aan dagtarief af te nemen, maar dan zou ik hier thuis al zeker 20kWh aan accu's moeten plaatsen om in de winter te kunnen verwarmen. In principe zelfs 30kWh om volledig dekkend te zijn.
Dan spreken we al over een prijzige opstelling: Merceds-Benz 24kWh pack met 8000 cycli kost rond de 14.000 EUR zonder omvormer en plaatsing.
Als het die richting uit gaat kan ik bijna beter mijn warmtepomp eruit gooien en ne gasketel hangen :')

Je veronderstelt heel veel en kijkt natuurlijk ook wel naar een dure oplossing.

Even kort een paar highlights:

- Verwarming en solar + batterij gaat nooit samen. Dat idee moeten de mensen sowieso uit hun hoofd zetten.
Een "standaard"installatie met een standaard batterijcapaciteit zal wél een investering zijn die zal renderen als die gefocust is op de normale verbruikers die in elk seizoen draaien.

- Nuttige levensduur batterij zou toch zeker een 15j moeten zijn.
Deze worden dusdanig gestuurd zodat zo weinig mogelijk cycli gemaakt worden.

- Opladen vanaf het net is iets wat er op dit moment nog niet is. Zou ook niet nuttig zijn.

- En wij hebben bvb ook al een opstelling waar je de batterij wél als backup kunt gebruiken. (Island functie)

- Vergeet ook niet dat de meeste mensen onder een 6% BTW stelsel vallen.

- Het begrip prosumententarief verdwijnt vanaf 1 januari, net zoals het begrip certificaten verdwenen is.
Tijden veranderen, technieken veranderen en voor wie een nieuwe installatie plaatst is het "pakket" zeker te overwegen. Afhankelijk van hoe je situatie ligt, wat je wilt spenderen en wat je ermee wilt bereiken.


Allez, uiteindelijk kunnen we nu een batterijsysteem + solarsysteem aanbieden voor ruwweg dezelfde prijs als waar we 4 jaar geleden enkel de zonnepanelen aan konden aanbieden door de premies die er zijn.
Dus ik zie geen enkele reden waarom dat dan plots niet meer interessant zou kunnen zijn.

Wazzipi

Legacy Member
Merci

Het zijn seraphim mx door de chip beter rendement, zeggen ze. Alles is inbegrepen ook keuring.

Nog eentje maar denk dat deze toch goedkope merken zijn 8 ja solar 325 en Solis mini 2000 voor 3800 exl btw

desolation

Legacy Member
De prijs van panelen is natuurlijk in extreme mate gezakt. De vraag die ik zou stellen is wat er nu exact die batterij zo rendabel gaat maken.

Verwarming/sanitair ww + solar/storage "uit uw hoofd zetten" is natuurlijk moeilijk als dat uw bestaande installatie is. Voor zover ik weet kunt ge nog steeds niet zeggen dat uw batterij specifieke kringen niet mag aanleveren. De trend naar warmtepompen wordt ook steeds sterker en sterker, zeker nu nieuwe gasaansluitingen verboden worden. We hebben hier een driefasig net dus in se zou ik de batterij net zoals de PV op 1 specifieke fase kunnen plaatsen, maar dan schiet het in mijn ogen weer zijn nut wat voorbij. Zeker omdat mijn PV specifiek op de fase zit waar mijn warmtepompen (lucht-water en lucht-lucht) op zitten.

Ik vind momenteel nog maar bitter weinig duidelijke voorbeelden van wat een batterij mij exact zou opleveren als ik ze bij op mijn installatie plaats.
Nu ik ben er mij wel van bewust dat wanneer je een nieuwe installatie plaatst en direct kiest voor een PV omvormer met directe aansluiting voor batterij het kostenplaatje al serieus omlaag gaat.

taylor

Legacy Member
Het enige wat de business case voor een thuisbatterij nog iets of wat "overeind" kan houden is dat je minder prosumentenbelasting/tarief om je elektriciteit terug op het net te zetten zult moeten betalen. Al geloof ik wel dat stijgend tarief netgebruik de rendabiliteit zal drijven en niet eventuele dalende prijzen van batterijen... aan de andere kant: als we door corona allemaal meer thuiswerken zal die rendabiliteit ook omlaag gaan aangezien we net thuis zijn wanneer de meeste stroom wordt geproduceerd.

Mss nuttig over 20-30 jaar, maar lijkt me eerder een gimmick op dit moment. Of ze zouden het serieus moeten subsidiëren als ze het willen inpassen in het strategie voor een stabieler net.. maar daar hebben niet genoeg mensen zonnepanelen voor eigenlijk, en zie het ook niet direct gebeuren.

TNTim

Legacy Member
Vraagje voor de kenners hier:
Is het tegenwoordig ook de moeite om zonnepanelen oost/west te leggen? Omvormer kan daardoor kleiner en daardoor minder belastingen, las ik.
Iemand soms een ruwe schatting op welke termijn we dan spreken qua terugverdientijd?

Japser

Legacy Member
TNTim zei:
Vraagje voor de kenners hier:
Is het tegenwoordig ook de moeite om zonnepanelen oost/west te leggen? Omvormer kan daardoor kleiner en daardoor minder belastingen, las ik.
Iemand soms een ruwe schatting op welke termijn we dan spreken qua terugverdientijd?

Ik ga het doen, maar ik heb dan ook geen terugdraaiende teller meer...
Ik zou het met een terugdraaiende teller enkel doen als je veel kan terug draaien. (En dus een oude faristeller hebt die nog even blijft staan, maar dat is ook maar utopisch)

Bimmer

Legacy Member
Caracalla zei:
Ik vraag even na!

Ik heb vandaag handmatig nieuwste firmware geïnstalleerd in de omvormer, nu werkt smart inverter screen wel.

Hopelijk is het probleem met de tijd ook opgelost. Op regelmatige tijd veranderde de tijd van de omvormer, desondanks de instelling wel correct stonden.

TNTim

Legacy Member
Japser
Wij hebben een dag-/nachtteller, dus de nacht zou dan best afgesloten worden vermoed ik.
Regelgeving hierover is precies nog steeds onzeker met de al dan niet wettelijke belofte van 15 jaar terugdraaiende tellers...

Japser

Legacy Member
TNTim indien je je dag & nacht teller zou veranderen is dit een digitale dat ze komen plaatsen.

Sowieso is inderdaad de regelgeving maar wat raar omdat er gewoon geen zekerheid is. Vermits een paneel niets meer kost kan je inderdaad volgens mij beter toekomstgericht denken en Oost - West opstelling plaatsen om zoveel mogelijk gebruik te maken van je eigen energie.
Voor het prosumententarief is het ook inderdaad beter want je omvormer gaat langer werken maar minder hoge piek hebben. Of je de meerkost er gaat uithalen kan ik je wel niet uitrekenen.

Voordeel indien jij nu al Oost-West plaatst is dat als de regelgeving verandert jij gewoon meer eigen consumptie gaat kunnen doen dan iemand die 100% op 1 expositie ligt.

Nadeel is dan de iets hogere installatiekost.

TNTim

Legacy Member
Ok, bedankt alvast voor de info want ik ben er totaal niet in thuis...

Zag vandaag iets passeren dat oost/west tegenwoordig beter was samen met de belofte tot eind 2020 op een terugdraaiende teller en dacht dat ik misschien in actie moest schieten. :p
Maar het is dus een pak genuanceerder en er is nog veel onduidelijkheid rond.

In 2012, bij de aankoop van ons huis, hadden we het ook bekeken.
Maar het enige zuidgericht dak dat we hebben is onbruikbaar/te klein door dakkapellen en daardoor vonden installateurs het toen de moeite niet.

Caracalla

Legacy Member
Bimmer zei:
Ik heb vandaag handmatig nieuwste firmware geïnstalleerd in de omvormer, nu werkt smart inverter screen wel.

Hopelijk is het probleem met de tijd ook opgelost. Op regelmatige tijd veranderde de tijd van de omvormer, desondanks de instelling wel correct stonden.

Had nog geen antwoord van onze hoofdeletrieker en hij was ook in verlof nu, dusja.
Maar hopelijk is het opgelost idd!

Caracalla

Legacy Member
desolation zei:
De prijs van panelen is natuurlijk in extreme mate gezakt. De vraag die ik zou stellen is wat er nu exact die batterij zo rendabel gaat maken.

Verwarming/sanitair ww + solar/storage "uit uw hoofd zetten" is natuurlijk moeilijk als dat uw bestaande installatie is. Voor zover ik weet kunt ge nog steeds niet zeggen dat uw batterij specifieke kringen niet mag aanleveren. De trend naar warmtepompen wordt ook steeds sterker en sterker, zeker nu nieuwe gasaansluitingen verboden worden. We hebben hier een driefasig net dus in se zou ik de batterij net zoals de PV op 1 specifieke fase kunnen plaatsen, maar dan schiet het in mijn ogen weer zijn nut wat voorbij. Zeker omdat mijn PV specifiek op de fase zit waar mijn warmtepompen (lucht-water en lucht-lucht) op zitten.

Ik vind momenteel nog maar bitter weinig duidelijke voorbeelden van wat een batterij mij exact zou opleveren als ik ze bij op mijn installatie plaats.
Nu ik ben er mij wel van bewust dat wanneer je een nieuwe installatie plaatst en direct kiest voor een PV omvormer met directe aansluiting voor batterij het kostenplaatje al serieus omlaag gaat.

Niemand die zegt als je 8000 kWh verbruikt je ook een installatie van 8000Wp moet leggen natuurlijk.

Een installatie van 4000Wp met 5kWh batterij is dan bvb wél een investering met een goed rendement.
Het is niet omdat je de batterij verdubbeld van capaciteit dat de besparing ook zal verdubbelen bvb.

Ik stel het wat simplistischer voor dan het is.
Maar je hebt m'n nummer hé ;-) bel me gerust en ik kan gerust wat meer details geven en mailen. Maar dat doe ik niet openbaar, zoals je weet.
'k Zou je zelf eens bellen, maar ben je achternaam vergeten dus kan je niet opzoeken in ons systeem en in de 30.000 mails vind ik die van jou niet meer terug haha :-) (sorry daarvoor)

Hebben ook al weer een spreadsheet, zoals je gewoon bent van me :-).

taylor

Legacy Member
TNTim zei:
Vraagje voor de kenners hier:
Is het tegenwoordig ook de moeite om zonnepanelen oost/west te leggen? Omvormer kan daardoor kleiner en daardoor minder belastingen, las ik.
Iemand soms een ruwe schatting op welke termijn we dan spreken qua terugverdientijd?

Enkel nut als je het systeem van prosumentenbelasting kiest?
Puur qua opbrengst energy zuid vs OW kan je de PV-GIS tool wat bekijken/mee spelen: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/#PVP

TNTim zei:
Japser
Wij hebben een dag-/nachtteller, dus de nacht zou dan best afgesloten worden vermoed ik.
Regelgeving hierover is precies nog steeds onzeker met de al dan niet wettelijke belofte van 15 jaar terugdraaiende tellers...

Zuhal demir haalde enkele dagen geleden in de krant aan dat een reclame van luminus (die 15j adverteerde) niet klopte. In de zin dat ze in procede zijn en er actief tegen in gaan.

Herman De Croo

Legacy Member
Epyon zei:
Wij hebben in ons labo op vraag van een energiebedrijf testen gedaan naar het onderdimensioneren van diverse omvormers (en ook naar oost/west opstelling), en alle omvormers kunnen perfect veilig tot minstens tweemaal overbelast worden. Op een 2.5kW SMA kan je bijv tot 8kWp PV aansluiten moest je willen. Economisch maakt dat echter geen zin. Een verhouding AC/DC van 1,7 is voor Vlaanderen het economische optimum.

Ik mis Epyon

Nineshots

Legacy Member
Dat is wel heel interessante info. Niet dat ik twijfel aan Epyon, maar is er daar een onderzoek van dat we kunnen inzien? Want ik ga dat dus wel vragen dan, dat we onderdimensioneren als we onze zonnepanelen leggen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan