Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Frado2005

Legacy Member
Caracalla zei:
Is gewoon je totaal wattpiekvermogen van je panelen.

Wij hebben 14 panelen van 275 WP, dus totaal 3850 WP, dus is dit dan 3,85 kWp dat ik moet invullen ipv 2,6?
Ik had nu 2,6 ingevuld omdat ik dacht dat men overgedimensioneerd had , waardoor ik een ander getal moest invullen. Die 2,6 heb ik ergens gehaald, vraag me niet van waar...

*edit: die 2,6 heeft hij blijbkaar zelf ingevuld bij het nemen van de info van mijn omvormer?

Remake

Legacy Member
Frado2005 zei:
Wij hebben 14 panelen van 275 WP, dus totaal 3850 WP, dus is dit dan 3,85 kWp dat ik moet invullen ipv 2,6?
Ik had nu 2,6 ingevuld omdat ik dacht dat men overgedimensioneerd had , waardoor ik een ander getal moest invullen. Die 2,6 heb ik ergens gehaald, vraag me niet van waar...

*edit: die 2,6 heeft hij blijbkaar zelf ingevuld bij het nemen van de info van mijn omvormer?

Die 2.6 van je omvormer telt dacht ik.

Caracalla

Legacy Member
Frado2005 zei:
Wij hebben 14 panelen van 275 WP, dus totaal 3850 WP, dus is dit dan 3,85 kWp dat ik moet invullen ipv 2,6?
Ik had nu 2,6 ingevuld omdat ik dacht dat men overgedimensioneerd had , waardoor ik een ander getal moest invullen. Die 2,6 heb ik ergens gehaald, vraag me niet van waar...

*edit: die 2,6 heeft hij blijbkaar zelf ingevuld bij het nemen van de info van mijn omvormer?

Dat is inderdaad 3.85 kWp dan.

Een 2.6 kW omvormer bestaat wel niet van SMA... :-)

Frado2005

Legacy Member
Caracalla zei:
Dat is inderdaad 3.85 kWp dan.

Een 2.6 kW omvormer bestaat wel niet van SMA... :-)

Als ik naar device properties ga op SMA staat er bij onze omvormer:
Generator capacity: 2.600 kWp

En dat lijkt hij overgenomen te hebben naar total pv power. Heb het nu aangepast naar 3,85.
Waarschijnlijk maakt het niet zoveel uit, maar ik probeer uit te zoeken waarom de resultaten van mijn digitale meter ( p1 monitor) niet helemaal overeenkomen met de resultaten van sunnyportal

Caracalla

Legacy Member
Omdat Sunnyportal de totale productie meet, en de digitale meter enkel de injectie meet.
Het verschil tussen de twee is je autoconsumptie (het gedeelte die je direct in huis opgebruikt).

Cerv.Be

Legacy Member
Frado2005 zei:
Als ik naar device properties ga op SMA staat er bij onze omvormer:
Generator capacity:2.600 kWp

En dat lijkt hij overgenomen te hebben naar total pv power. Heb het nu aangepast naar 3,85.
Waarschijnlijk maakt het niet zoveel uit, maar ik probeer uit te zoeken waarom de resultaten van mijn digitale meter ( p1 monitor) niet helemaal overeenkomen met de resultaten van sunnyportal

Er valt niets uit te zoeken. Je verbruikt ook een stuk van de opgewekte elektriciteit.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Castil zei:
Was toch al langer geweten...

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Was geweten dat men het aanvecht. Was echter niet geweten dat Vlaamse overheid niet een andere manier dan verzint om die mensen die door trommelen beloofd werd dat hun investering zou blijven terugdraaien dat monetair voordeel zouden vergoed krijgen.

Zonnepanelen zonder terugdraaiende teller zijn een veel slechtere investering en zeker geen clear cut interessante investering. Zonder terugdraaiende teller en zodra ik extra investeringen oet doen vliegen die zonnepanelen van mijn dak. Bij wijze van spreken.

Castil

Legacy Member
Hier ook nog aan het twijfelen.
Binnen 6 maand bouwen we, normaal met warmtepomp, maar begin meer en meer te twijfelen om toch naar gas te gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

desolation

Legacy Member
bwa als ik zie hoeveel zelfconsumptie wij hebben kan ik alleen maar zeggen dat zelfs zonder de terugdraaiende teller het voor ons het wel waard is. uiteindelijk hebben we met die zonnepanelen + WP zoveel premies gekregen dat ze bij wijze van spreken als zo goed als betaald zijn zonder dat ze 1W opbrengen (fluvius premie + 5j geen onroerende voorheffing). Als ik dan zie wat we nu met die jacuzzi en airco verbruiken in de zomer, allemaal prima.
Die warmtepomp is wel een minder goeie investering an zich omdat er in de winter weinig opbrengst is, maar aan de andere kant hadden we geen enkele premie gehad zonder die pomp...

Feit is dat als we geen terugdraaiende teller hebben de prosumententaks ook wegvalt, waardoor het voor ons weinig verschil netto zou zijn. In dat geval krijgt ge ook nog altijd een vergoeding voor uw injectie, gewoon niet 100% van het afnametarief.
Vergeet ook niet dat de kostprijs van stroom voor meer dan 60% bestaat uit taksen en heffingen, de component "elentriek' is eigenlijk schandalig klein.

Castil

Legacy Member
De bijkomende kosten zijn inderdaad de grote kosten, deze vallen weg bij prosumentenkrediet dacht ik.
Als de nieuwe regel er is, het prosumentenkrediet wegvalt en je in de winter terug elektriciteit afneemt, komen deze kosten dan terug op je factuur?


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Caracalla

Legacy Member
Avilowca zei:

Ze weet ook niet waar ze het over heeft.
De VREG is niet tegen het principe van een terugdraaiende teller, enkel tegen het principe van een prosumententarief (=forfaitair werken).

Wanneer enkel distributiekost op afname betaald moet worden i.p.v. prosumententarief, is er nog steeds een "terugdraaiende teller".

Wanneer installaties vanaf volgend jaar géén terugdraaiende teller hebben, gaan wij uit van een worst case waar je een injectietarief van pakweg 6ct krijgt en afname aan de volle pot betaalt.
Dan worden batterijen, zeker i.c.m. de premie wél heel interessant.
En dat lijkt me ook de richting waar ze zullen uitgaan.

desolation

Legacy Member
zelfs met de premie is de kostprijs van de batterijen toch nog behoorlijk hoog. Een fatsoenlijke batterij-setup gaat rap naar de 6k a 8k en meer. Dat is tegenwoordig evenveel of meer dan wat mensen voor hun PV setup betalen.
Daar komt dan nog eens bij dat veel battery setups ook gaan bijladen van het net wanneer er niet genoeg PV stroom is. Omdat dat minder efficiënt is dan direct netstroom te gebruiken levert dat een meerverbruik van 10 a 15% op. Veel hangt dus duidelijk ook af van een correcte sturing van de accu.
Het is natuurlijk wel interessant om dit te gebruiken wanneer er enkel op bv nachttarief wordt geladen (hoewel ik de overheid dan nog zie beslissen om het nachttarief fameus op te trekken)

Eneco is dacht ik wel bezig met een oplossing die zowat alle nadelen wegneemt in Nederland: mensen die een batterijsetup thuis beschikbaar stellen aan het publieke net zodat die als buffer kan dienen krijgen daar 450 EUR per jaar voor.

desolation

Legacy Member
Ik heb het voor de leut nog eens opgezocht en zelfs in zelfplaatsing is het nog altijd zeer duur

Sunny Boy Storage omvormer: +- 1000 EUR
SMA energy meter + home manager : +- 1000 EUR
LG Chem RESU 6.5: 3590 EUR (ik neem deze omdat ze 6000 cycli meegaan, de meeste goedkopere accu's schelen niet gigantisch veel maar zitten op 2000-2500 cycli)

Met cablage bij zit ge dan op een 6000 EUR voor 6500kWh op te slaan.
Als ge natuurlijk een omvormer hebt met een directe batterijaansluiting wordt het al een stuk goedkoper.

Remake

Legacy Member
desolation zei:
Ik heb het voor de leut nog eens opgezocht en zelfs in zelfplaatsing is het nog altijd zeer duur

Sunny Boy Storage omvormer: +- 1000 EUR
SMA energy meter + home manager : +- 1000 EUR
LG Chem RESU 6.5: 3590 EUR (ik neem deze omdat ze 6000 cycli meegaan, de meeste goedkopere accu's schelen niet gigantisch veel maar zitten op 2000-2500 cycli)

Met cablage bij zit ge dan op een 6000 EUR voor 6500kWh op te slaan.
Als ge natuurlijk een omvormer hebt met een directe batterijaansluiting wordt het al een stuk goedkoper.

Valt eigenlijk nog mee. Stel dat de terugdraaiende teller plots volledig zou wegvallen, zouden we hier met een 4000-4500kwh opslag al toekomen, en we hebben een omvormer met batterijaansluiting. Dus qua prijs zou dat toch al vrij betaalbaar zijn?

desolation

Legacy Member
Een 5kWh LG zit op 3000 EUR dus dat valt idd mee.
Nadeel van direct op uw omvormer te koppelen is wel dat ze ALLEEN kan dienen als zonnepanelen-buffer. Ze kan niet dienen als noodvoeding wanneer het net weg valt, ze kan niet laden op nachttarief.

Maar dan nog zou het ons 10j kosten om de investering er uit te halen tov het prosumententarief te betalen.

Caracalla

Legacy Member
desolation zei:
Ik heb het voor de leut nog eens opgezocht en zelfs in zelfplaatsing is het nog altijd zeer duur

Sunny Boy Storage omvormer: +- 1000 EUR
SMA energy meter + home manager : +- 1000 EUR
LG Chem RESU 6.5: 3590 EUR (ik neem deze omdat ze 6000 cycli meegaan, de meeste goedkopere accu's schelen niet gigantisch veel maar zitten op 2000-2500 cycli)

Met cablage bij zit ge dan op een 6000 EUR voor 6500kWh op te slaan.
Als ge natuurlijk een omvormer hebt met een directe batterijaansluiting wordt het al een stuk goedkoper.

De 6.5 zal ook niet compatibel zijn met de SB Storage.
Je zult de duurdere 7kWh high voltage batterij moeten nemen.

Ik bekeek de situatie dan ook niet inzake het retrofitten, maar als een pakket solar + batterij voor installatie in 2021.
Dan is er zowel een premie voor de zonnepanelen als voor de batterij en dat maakt het pakketje wel interessant.
Capaciteitstarief komt er ook aan voor iedereen en ook daar doet een batterij weer z'n voordeel.

Vanaf pagina 87 wordt het interessant.
https://www.vreg.be/sites/default/f...methodologie_reguleringsperiode_2021-2024.pdf
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan