Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MaTi

Legacy Member
Pfff, maak het anders nog moeilijker.

Een installateur zit volzet voor dit jaar.

Hij maakte een offerte voor 2021 op.

18 320 WP axitec fullblack
18 p370 solaredge
solaredge se4000h

6300 inclusief 6% btw

Een andere installateur die dit jaar nog kan komen.

18 330 WP axitec fullblack
18 p370 solaredge
Solaredge se3000

6890 inclusief 6% btw

Iemand komt woensdag nog langs maar maakt gebruik van chinese zonnepanelen dmegc. En dan staat er later deze maand nog iemand op.

GvR

Legacy Member
Ik heb mijn panelen nu een week en als de zon erop schijnt dan verschijnen er een paar 'reflecterende puntjes'. Zie foto's. Vooral op 1 paneel maar op de anderen ook een beetje.
Enig idee wat dit kan zijn? Als er geen zon op schijnt zie je helemaal niets. Lijkt ook af te hangen van welke kant je er ernaar kijkt.
Stoort me op zich niet, tenzij dit schade is natuurlijk.

https://imgur.com/mvorMNZ

https://imgur.com/DYAlrqd

cf8d4ae643c95e98e3fd5e17d4adb3f0.jpg
9cc58a6ee186eefe0bc205d1e4ce576a.jpg

Mr.Anderson

Legacy Member
MaTi zei:
Pfff, maak het anders nog moeilijker.

Een installateur zit volzet voor dit jaar.

Hij maakte een offerte voor 2021 op.

18 320 WP axitec fullblack
18 p370 solaredge
solaredge se4000h

6300 inclusief 6% btw

Een andere installateur die dit jaar nog kan komen.

18 330 WP axitec fullblack
18 p370 solaredge
Solaredge se3000

6890 inclusief 6% btw

Iemand komt woensdag nog langs maar maakt gebruik van chinese zonnepanelen dmegc. En dan staat er later deze maand nog iemand op.

Klote hé. Als je er dit jaar nog wilt leggen heb je niet veel keus + ruimte om te onderhandelen meer over. Time is against us.

Mr.Anderson

Legacy Member
Huidig verbruik: 2473 kWh.
Geschat id toekomst (gezin met 4 personen): 3500 kWh.
Verwarming op gas. Volledig zuid gericht + helling 30°. Dus ik zal wel maximaal kunnen opwekken.

Offerte 1: 12 panelen Astronergy (340 wp) + SMA 3.0 omvormer - € 5022 incl.
Offerte 2: 10 panelen Astronergy (340 wp) + SMA 2.5 omvormer - € 4435 incl.

Nr. 2 leunt meer aan bij m'n verbruik. Al is het moeilijk mijn toekomstig verbruik in te schatten.

Wat is voordeliger:
10 panelen en als ik tekort kom bijkopen van het net, of 11 panelen en relatief zeker zijn dat ik toekom.

desolation

Legacy Member
Even een update over onze Omnik-historie

3 dagen geleden de Omnik 3KTL3 vervangen door een Sunny Boy 3.0 AV41. Toestel met ShadeFix dus.
Zoals hier al een paar keer vermeld zitten wij met beschaduwing door een boom op het westen.

Op bewolkte dagen hadden wij de laatste dagen gemiddelde opbrengsten met de Omnik van 10-11kWh. Vanaf ongeveer 13:30 leverde de installatie ook nooit vermogens boven de 1500W.
Sinds de SMA er staat halen we op die bewolkte dagen 17-18kWh. Regelmatig zie je de omvormer ook stijgen tot 2500-2800W.

Het systeem werkt dus effectief en beter dan dat ik had verwacht. Heel dat optimizer-verhaal is helemaal niet zo wauw meer.

Herman De Croo

Legacy Member
Mr.Anderson zei:
Wat is voordeliger:
10 panelen en als ik tekort kom bijkopen van het net, of 11 panelen en relatief zeker zijn dat ik toekom.
Financieel is de beste beslissing om een net te kleine installatie te leggen. Als wat teveel is, heb je betaald in de vorm van investering, maar levert geen rendement op.
Ik vind het ook grappig hoe iedereen er vanuit gaat dat zijn energieverbruik gaat stijgen door opgroeiende kinderen.
Al jaar na jaar worden toestellen zuiniger en gebruikt een gezin minder elektriciteit. Ook zie ik geen verband tussen de leeftijd van de kinderen en hun energieverbruik. In tegendeel, kleine kinderen lijken me meer te verbruiken dan opgroeiende (meer thuisblijven, meer wasmachines, meer verwarming etc)

MaTi

Legacy Member
Mr.Anderson zei:
Klote hé. Als je er dit jaar nog wilt leggen heb je niet veel keus + ruimte om te onderhandelen meer over. Time is against us.

De andere installateur op de hoogte gebracht van het tegenvoorstel. Die gaat ook langskomen om de offerte te bekijken en dan zien of ze een tegenvoorstel kunnen doen.

Dus misschien komt het wel goed.

Caracalla

Legacy Member
desolation zei:
Even een update over onze Omnik-historie

3 dagen geleden de Omnik 3KTL3 vervangen door een Sunny Boy 3.0 AV41. Toestel met ShadeFix dus.
Zoals hier al een paar keer vermeld zitten wij met beschaduwing door een boom op het westen.

Op bewolkte dagen hadden wij de laatste dagen gemiddelde opbrengsten met de Omnik van 10-11kWh. Vanaf ongeveer 13:30 leverde de installatie ook nooit vermogens boven de 1500W.
Sinds de SMA er staat halen we op die bewolkte dagen 17-18kWh. Regelmatig zie je de omvormer ook stijgen tot 2500-2800W.

Het systeem werkt dus effectief en beter dan dat ik had verwacht. Heel dat optimizer-verhaal is helemaal niet zo wauw meer.

Laatste generatie SMA's (deze dus zonder display) zijn gewoon TOP.
Toen het nog de TL-21's waren was SolarEdge de absolute winnaar.
Nu staan ze op een zeer gelijkaardig niveau en moet je gewoon situatie per situatie bekijken en ook de prijsfactor erbij nemen natuurlijk.
Zeker als je dan nog eens begint te combineren met halfcel of hypercel panelen.

Wazzipi

Legacy Member
Ook mijn eerste offerte.
Maar ik vertrouw die terugverdientijd niet op de offerte.
Situatie: Huidig verbruik 2300 kwh (toekomst komt nog airco bij) neem 2500 is ongeveer 600 euro (mijnenergie)

Offerte is 6300 (incl 21%) 10x345 Hyundai en SE3680 omvormer
Wat volgens mij al beetje overkill is ?
Terugverdientijd op offerte 9 jaar
Als je vlug rekent is het 21 jaar

Neem nu offerte van Mr Anderson lijkt mij al iets beter
Offerte 2: 10 panelen Astronergy (340 wp) + SMA 2.5 omvormer - € 4435 incl.
Weet nu niet of het 6 of 21% is.

Terugverdientijd is dan ongeveer 12 jaar

Ik wacht nog de volgende offertes af maar volgens mij zou het in mijn situatie niet boven de 4500 euro gaan toch ?
Of reken ik te gemakkelijk want als je naar al die terugverdien tabellen kijkt klopt er toch iets niet

Ik wil gewoon zeker zijn dat ik het eruit haal en gaan extra kost wordt en ik denk bij mijn eerste offerte dat ik het er amper ga uithalen of zie ik het mis ?

Tycho91

Legacy Member
Heeft er ondertussen al iemand met een slimme meter & zonnepanelen een afrekening gehad in de terugdraaiende meter situatie?
Ze gaan hier uitrol doen komend jaar in heel de gemeente en ben wel eens benieuwd hoe het nu echt zit.

desolation

Legacy Member
Aanwezig.
Ze trekken gewoon uw injectie van uw verbruik af en daarop komt je afrekening.
Tis dus niet dat ge distributie betaalt bv voor alle afgenomen stroom ook,

likes to kill

Legacy Member
Iemand ervaring met zonnepanelen via de grote energiemaatschapijen?

Ik wil het liefst via een zelfstandige werken om verkopers/vertegenwoordigers te vermijden, maar kan geen kwaad om eens te polsen

Mr.Anderson

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Financieel is de beste beslissing om een net te kleine installatie te leggen. Als wat teveel is, heb je betaald in de vorm van investering, maar levert geen rendement op.
Ik vind het ook grappig hoe iedereen er vanuit gaat dat zijn energieverbruik gaat stijgen door opgroeiende kinderen.
Al jaar na jaar worden toestellen zuiniger en gebruikt een gezin minder elektriciteit. Ook zie ik geen verband tussen de leeftijd van de kinderen en hun energieverbruik. In tegendeel, kleine kinderen lijken me meer te verbruiken dan opgroeiende (meer thuisblijven, meer wasmachines, meer verwarming etc)

Mijn kinderen zijn 0,5 en 3 jaar. Meer wasmachines denk ik niet, die kleren zijn veel kleiner hé. Verwarming zal hetzelfde blijven. Maar wat er wel zal bijkomen: smartphones die opgeladen moeten worden, laptops, elk een TV op de kamer, die gaan op den duur meer op hun kamer zitten dan bij ons (= meer lichten aan), enz. Ik hoor toch van veel collega's dat hun verbruik aanzienlijk gestegen is met tieners in huis.

Bedankt voor uw reactie. Ik dacht er ook zo over, alles wat je investeert en niet opbrengt is verloren. In het slechtste geval leg ik er met tijd bij, maar dat zal weer veel kosten door een vaste plaatsingskost.

MaTi zei:
De andere installateur op de hoogte gebracht van het tegenvoorstel. Die gaat ook langskomen om de offerte te bekijken en dan zien of ze een tegenvoorstel kunnen doen.

Dus misschien komt het wel goed.

Vanaf wanneer telt de terugdraaiende meter eigenlijk? Als alles gekeurd is? Dus als ze plaatsen december en keuren in januari ben je eraan voor de moeite?

Wazzipi zei:
Ook mijn eerste offerte.
Maar ik vertrouw die terugverdientijd niet op de offerte.
Situatie: Huidig verbruik 2300 kwh (toekomst komt nog airco bij) neem 2500 is ongeveer 600 euro (mijnenergie)

Offerte is 6300 (incl 21%) 10x345 Hyundai en SE3680 omvormer
Wat volgens mij al beetje overkill is ?
Terugverdientijd op offerte 9 jaar
Als je vlug rekent is het 21 jaar

Neem nu offerte van Mr Anderson lijkt mij al iets beter
Offerte 2: 10 panelen Astronergy (340 wp) + SMA 2.5 omvormer - € 4435 incl.
Weet nu niet of het 6 of 21% is.

Terugverdientijd is dan ongeveer 12 jaar

Ik wacht nog de volgende offertes af maar volgens mij zou het in mijn situatie niet boven de 4500 euro gaan toch ?
Of reken ik te gemakkelijk want als je naar al die terugverdien tabellen kijkt klopt er toch iets niet

Ik wil gewoon zeker zijn dat ik het eruit haal en gaan extra kost wordt en ik denk bij mijn eerste offerte dat ik het er amper ga uithalen of zie ik het mis ?

Die terugverdientabellen zijn pure marketing in mijn ogen. Ze gaan er daarin van uit dat je verbruikt wat je opwekt. Dus rekenen ze met de volle pot dat je zou betalen terwijl je dat nu niet verbuikt. Ook rekenen ze met een sterk stijgende prijs van elektriciteit. Terwijl niemand dat kan voorspellen. Mijn installatie zou ik terugverdienen op 4 jaar tijd. Komaan.

Is 6% btw van mij. Had dat inderdaad vergeten te vermelden.

Jazzmata

Legacy Member
Iemand een idee over volgende offerte:

- 12 x 350Wp Longi panelen
- Solis-3K-4G omvormer
- 10j productgarantie op omvormer & panelen, 25j lineaire vermogensgarantie op de panelen.

4971€ ex BTW (6%). Is een aanbod via mijn werkgever met 20% korting, maar zou dat toch graag eens laten checken...

MaTi

Legacy Member
Mr.Anderson zei:
Vanaf wanneer telt de terugdraaiende meter eigenlijk? Als alles gekeurd is? Dus als ze plaatsen december en keuren in januari ben je eraan voor de moeite?

Geen idee eigenlijk, zal het straks eens vragen aan iemand wat offerte komt maken.

desolation

Legacy Member
Jazzmata zei:
Iemand een idee over volgende offerte:

- 12 x 350Wp Longi panelen
- Solis-3K-4G omvormer
- 10j productgarantie op omvormer & panelen, 25j lineaire vermogensgarantie op de panelen.

4971€ ex BTW (6%). Is een aanbod via mijn werkgever met 20% korting, maar zou dat toch graag eens laten checken...

Vraag eens of ze niet kunnen upgraden naar een SMA of SolarEdge. Goedkoop is duurkoop in omvormers.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan