Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

desolation

Legacy Member
Hangt ervanaf wat uw doelstelling is. Wij hebben hier oost-west liggen, weliswaar met de naad tussen de panelen exact op het zuiden gericht (vaak leggen ze de installatie gewoon recht op het dak).
Er is wat verlies tov een zuidgerichte opstelling, maar uiteindelijk sparen we ook een groot stuk prosumentenvergoeding uit.
Voordeel is vooral dat onze omvormer vanaf pakweg 9h30 tot 19h een continu vermogen geeft in de zomermaanden. Als het u puur om de terugdraaiende teller te doen is dan maakt dat idd geen fluit uit, maar ik weet wel dat onze installatie een zeer hoge zelfconsumptie heeft. Als ze binnen x aantal tijd iedereen echt gaan naaien met dat terugdraaien dan zeg ik het gewoon op. Op een jaarproductie van pakweg 4MWh hebben wij momenteel een 1200kWh injectie.

Avilowca

Legacy Member
MaTi zei:
Juist offerte laten maken door Aralt (die scoorde goed op zonnepanelenenergie.be). Werken ook enkel met solaredge.

Die komen hier niet aan huis in elk geval. Telefonisch even een presentatie samen bekijken en pas een huisbezoek als ik een offerte zou kiezen.

Ik wil ene vakman aan huis die meedenkt, gene verkoper die een spreadsheet afleest.

Toevallig vandaag onze installateur op bezoek gehad bij de werf (zit hier ook op het forum). Was dan toch al een verschil in de dakopstanden tegenover wat destijds op ons plan was getekend door de architect. Geen probleem maar ze moeten het wel weten. Als de installateur al niet de moeite wil nemen om te komen kijken naar uw huis zou ik ook snel afhaken :wtf:

MaTi

Legacy Member
desolation zei:
Hangt ervanaf wat uw doelstelling is. Wij hebben hier oost-west liggen, weliswaar met de naad tussen de panelen exact op het zuiden gericht (vaak leggen ze de installatie gewoon recht op het dak).
Er is wat verlies tov een zuidgerichte opstelling, maar uiteindelijk sparen we ook een groot stuk prosumentenvergoeding uit.
Voordeel is vooral dat onze omvormer vanaf pakweg 9h30 tot 19h een continu vermogen geeft in de zomermaanden. Als het u puur om de terugdraaiende teller te doen is dan maakt dat idd geen fluit uit, maar ik weet wel dat onze installatie een zeer hoge zelfconsumptie heeft. Als ze binnen x aantal tijd iedereen echt gaan naaien met dat terugdraaien dan zeg ik het gewoon op. Op een jaarproductie van pakweg 4MWh hebben wij momenteel een 1200kWh injectie.

Ja, ge weet niet wat de regering zal beslissen want dat moet nog bij de raad van state passeren zeker?
Ik wou sowieso wat spreiden maar ik kan perfect op de drie kanten panelen leggen. De vraag is alleen hoe. Zoveel dilemma's.

MaTi

Legacy Member
Avilowca zei:
Toevallig vandaag onze installateur op bezoek gehad bij de werf (zit hier ook op het forum). Was dan toch al een verschil in de dakopstanden tegenover wat destijds op ons plan was getekend door de architect. Geen probleem maar ze moeten het wel weten. Als de installateur al niet de moeite wil nemen om te komen kijken naar uw huis zou ik ook snel afhaken :wtf:

Ja, zo ene ben ik nog niet tegengekomen jammer genoeg.

Caracalla

Legacy Member
MaTi zei:
Ja, ge weet niet wat de regering zal beslissen want dat moet nog bij de raad van state passeren zeker?
Ik wou sowieso wat spreiden maar ik kan perfect op de drie kanten panelen leggen. De vraag is alleen hoe. Zoveel dilemma's.

Hoeveel vermogen zou je plaatsen?
Vanaf een 3.0 SMA kun je op 4 dakvlakken werken indien je wilt hé... dan moet je wel wat creatief zijn met je string design.

Mr.Anderson

Legacy Member
Die terugdraaiende teller. Dat zit dus in proces waarvan uitspraak december?
Het kan dus zijn dat, wanneer je er nu nog legt, je die terugdraaiende teller toch niet meer hebt + geen premie. En evengoed wacht je tot volgend jaar en wint de staat dat proces.

Moeilijk kiezen.

StarSeeker

Legacy Member
Oost-west sowieso. Met terugdraaiende teller is uw prosumententarief een pak lager. Zonder terugdraaiende teller gaat ge het voordeel hebben van veel hogere zelfconsumptie.
Ik denk dat het kleine verlies aan efficientie (of hogere kost om toch aan genoeg omwekking te geraken) sowiezo gecompenseerd wordt door de bovenstaande voordelen.

Nineshots

Legacy Member
Is er een site ofzo met een ELI5 voor zonnepannelen en terugdraaiende tellers? Ik heb me er nog niet echt in verdiept maar op het eerste zicht lijkt het toch wel complex om te weten met wat je eigenlijk de laagste kosten/hoogste opbrengsten zal hebben.

MaTi

Legacy Member
Caracalla zei:
Hoeveel vermogen zou je plaatsen?
Vanaf een 3.0 SMA kun je op 4 dakvlakken werken indien je wilt hé... dan moet je wel wat creatief zijn met je string design.

Uhm jaarverbruik (3500 kW + verbruik airco + toekomstgericht voor de opgroeiende dochter)

Nu wat ik leer van mijn buurman:
- meer spreiden om pieken en uitval te vermijden als meer mensen op straat zonnepanelen zouden leggen
- temperatuurcoefficient bekijken met de hetere zomers
- vulfactor bekijken van de panelen en zeker boven de 0.75 blijven ( V mp x I mp ) / (V oc x I sc)
- https://www.ilumen.be/nl/blog/ een interessante blog is

Als ik dat artikel lees van ilumen, wordt het mij nog moeilijker om te beslissen.

https://www.ilumen.be/nl/uw-zonnepanelenproject-uitstellen-voor-subsidie-of-niet/

Mijn vrouw werkt dagposten van maandag tot vrijdag. Ik werk nachten en ben dus overdag bijna altijd thuis.

Klopgeest

Legacy Member
MaTi zei:
Uhm jaarverbruik (3500 kW + verbruik airco + toekomstgericht voor de opgroeiende dochter)

Nu wat ik leer van mijn buurman:
- meer spreiden om pieken en uitval te vermijden als meer mensen op straat zonnepanelen zouden leggen
- temperatuurcoefficient bekijken met de hetere zomers
- vulfactor bekijken van de panelen en zeker boven de 0.75 blijven ( V mp x I mp ) / (V oc x I sc)
- https://www.ilumen.be/nl/blog/ een interessante blog is

Als ik dat artikel lees van ilumen, wordt het mij nog moeilijker om te beslissen.

https://www.ilumen.be/nl/uw-zonnepanelenproject-uitstellen-voor-subsidie-of-niet/

Mijn vrouw werkt dagposten van maandag tot vrijdag. Ik werk nachten en ben dus overdag bijna altijd thuis.

iLumen, dat zijn die ook met hun batterijtje van 2 kW voor + €2000 :evil:

zaj

Legacy Member
mijn nog geen jaar oude solaredge heeft het tijdens mijn verlof begeven... al sinds de 13de geen productie meer. omvormer doet niets meer buiten af en toe en snel tikkend geluid en mij electrocuteren als ik hem aanraak. typisch dat dit weer in de beste maand van het jaar moet gebeuren -_-


Caracalla

hoe lang duurt het voor ze zo iets fixen? ik dacht ook dat jullie monitoring hadden die zulke zaken kon oppikken zonder dat we die zelf moesten ontdekken?


Heel goede support trouwens bij belivert. mevrouw aan de telefoon was zeer vriendelijk . goed om te horen dat dit Intussen is toegewezen aan een elektricien.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Klopgeest zei:
iLumen, dat zijn die ook met hun batterijtje van 2 kW voor + €2000 :evil:

Lijkt mij marktconform.

https://www.tijd.be/netto/energie/zijn-thuisbatterijen-de-investering-waard/10130413.html
Waarin staat dat een premie voorzien is van 2k€ voor een standaard batterij installatie die daarna beschreven wordt als zijnde 8kw. Het werk voor een 8kw of een 2kw aan te sluiten etc, is gelijkaardig, dus des te kleiner uw batterij des te meer de looncomponent doortelt.

Daarnaast is het interessanter om een kleine batterij te voorzien, om zo de kosten te beperken maar toch uw eigenverbruik omhoog te pompen.
Was ook zo eens berekend door epyon indien ik mij nog goed herinner. In ieder geval had hij iets in die trend in zijn nieuwbouw voorzien.

Klopgeest

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Lijkt mij marktconform.

https://www.tijd.be/netto/energie/zijn-thuisbatterijen-de-investering-waard/10130413.html
Waarin staat dat een premie voorzien is van 2k€ voor een standaard batterij installatie die daarna beschreven wordt als zijnde 8kw. Het werk voor een 8kw of een 2kw aan te sluiten etc, is gelijkaardig, dus des te kleiner uw batterij des te meer de looncomponent doortelt.

Daarnaast is het interessanter om een kleine batterij te voorzien, om zo de kosten te beperken maar toch uw eigenverbruik omhoog te pompen.
Was ook zo eens berekend door epyon indien ik mij nog goed herinner. In ieder geval had hij iets in die trend in zijn nieuwbouw voorzien.

Achja, voor €2000 heb je al heel wat stroom gekocht. En dan mag er nog niets aan die installatie komen, weggegooid geld mijns inziens.

likes to kill

Legacy Member
Iemand ervaring met de groepsaankoop zonnepanelen van de provincie West-Vlaanderen?

Lijkt mij alleen maar voordelen te hebben, maar ben niet zo op de hoogte van zonnepanelen.

Herman De Croo

Legacy Member
Toch even reclame maken voor het geweldige https://www.energieid.be/
Non-profit tool om je energiebeheer te analyseren. Je voert af en toe je tellers in voor gas, water, elektriciteit, en ze maken mooie grafieken en voorspellingen.
Ze hebben ook integraties met Huawei, SolarEdge, SMA, dus zo kan je een volledig juist idee krijgen van je elektriciteitsverbruik per dag (je voert je tellers in, zij halen automatisch de productie van je PV-panelen op, en het verschil is je werkelijk verbruik).
Als je een digitale meter van Fluvius hebt, kan je ook die gegevens importeren.

Werkelijk een hele fijne website, en volledig gratis

Squadra

Legacy Member
Dringend vraagje :D.

We laten deze week 10 LG panelen leggen, 340 Wp per panneel. Zuidwest georienteerd dak aan 35 graden.
Voorlopig staat op de offerte SMA 2.0 als omvormer, maar dit lijkt me toch te licht? Gaan naar 2.5 of direct 3.0?

Caracalla

Legacy Member
Kan perfect op een 2.0.
Rendement zal uiteraard wat hoger zijn met een 2.5.
Een 3.0 is dan te zwaar. Veel kans dat de omvormer nooit van z'n leven de 3kW haalt.

zaj

Gaat vrij snel normaal gezien. SolarEdge is heel goed qua service.

likes to kill

Legacy Member
likes to kill zei:
Iemand ervaring met de groepsaankoop zonnepanelen van de provincie West-Vlaanderen?

Lijkt mij alleen maar voordelen te hebben, maar ben niet zo op de hoogte van zonnepanelen.

Voorlopige offert aangevraagd. Komt op een grote 2500EUR voor 9 panelen; omvormer, installatie, keuring etc.

Panelen zijn EGI PV 315WP mono en omvormer is een Growatt. Bedrijf die alles zou doen is Gutami. Online zijn de meningen nogal verdeeld over hun werk.

Iemand tips/opmerkingen?

desolation

Legacy Member
Growatt of eender welke andere chinese no-name omvormer: neen danku
Ik dacht ook met onze Omnik "ah tof, helft van de prijs van een ander en 10j garantie". Hij is nu 1j oud, start op random momenten niet meer op en Omnik bestaat ondertussen niet meer. Gelukkige krijg ik mijn service via Easykit of ik stond er schoon mee.
Uw omvormer is de backbone van uw installatie, kies daar gewoon kwaliteit (SMA, SolarEdge als ge complexe schaduwen hebt)

Panelen heb ik nog nooit gehoord van EGI maar goed er wordt zoveel whitelabel verkocht...
315WP is niet slecht en niet wauw. Prijs/kwaliteit zitten de ideale panelen nu op pakweg 340WP.

Nu soit: lees die hun google reviews en ik zou daar nooit tekenen. Buitenlandse werkmannen die geen woord nederlands spreken, ondermaatste afwerking, rap rap opleveren ipv kwaliteit te bieden, prijzen afspreken zonder plaatsbezoek en dan dikke supplementen tellen.
Waarom iemand van Beringen iets moet komen plaatsen in Brugge snap ik ook niet goed, pak toch iemand regionaal aub.

Plutus

Legacy Member
desolation zei:
Nu soit: lees die hun google reviews en ik zou daar nooit tekenen. Buitenlandse werkmannen die geen woord nederlands spreken, ondermaatste afwerking, rap rap opleveren ipv kwaliteit te bieden, prijzen afspreken zonder plaatsbezoek en dan dikke supplementen tellen.
Waarom iemand van Beringen iets moet komen plaatsen in Brugge snap ik ook niet goed, pak toch iemand regionaal aub.
Typisch voor veel van die grote tenders: ofwel gunnen ze puur op prijs en zijn het cowboys of kwalitatief ondermaatse partijen die winnen, of ze stellen in het bestek dermate onredelijke eisen dat geen enkele deftige partij daar op indient.
Ik volg jou alleszins in de redenering: het kost al snel enkele duizenden € en dat ligt 20-30j op uw dak: kies aub gewoon voor kwaliteit bij een partij die u voldoende comfort kan bieden. Als je een goede partij beet hebt is het die paar 100 € verschil met een prutser en/of slechte materialen niet waard...

Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat alle groepsaankopen zo zijn natuurlijk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan