pettin1 zei:
Hallo,
Ik heb gisteren iemand over de vloer gehad voor zonnepanelen. Nu stelde hij het volgende voor. Wat vinden de kenners?
Volgens uw verbruik van 4600 KW zouden er 16 zonnepanelen zwart van 300 KW nodig zijn, die 4800 WP vertegenwoordigen. Deze kunnen mooi op uw dak worden geplaatst en aangesloten worden, waar we zijn gaan kijken. In de offerte zit alles inbegrepen, zowel plaatsing, materialen, werkuren, aanpassing nachtmeter door Fluvius, is terugslagteller en keuring, onderhoud.
Zonnepanelen
- De kostprijs bedraagt 11000 € onderhoud 800 € inbegrepen
- panelen Axitec axiblackpremium (25jaar garantie)
- omvormer Sunny Boy - SMA (25jaar garantie)
- aanpassing nachtmeter door Fluvius = terugslagteller (juist nog dit jaar)
- alle werkuren en materialen.
- plaatsing, bouten, moeren, alu profielen.
- solarkabel, solarbekabeling
- 25 jaar rendementsgarantie/garantie
- onderhoudscontract 4 x 2 jaar
- keuring PV installatie.
- BTW 6 % inbegrepen
- Tevens kan u momenteel via de Groene Lening van 5 jaar genieten, wat neerkomt op 189,84 €/maand. Waarna u na 5 jaar terugvalt op het prosumentarief van 15.00 €. Bij contante betaling geniet u uiteraard direct van het prosumentarief wat een serieuze besparing oplevert. Met andere woorden kan u zonder eigen investering reeds genieten van een serieuze besparing.
Ten eerste geeft Axitec maar 15 jaar garantie en geen 25 jaar garantie, is trouwens een merk van "gemiddelde" kwaliteit: niet slecht, niet supergoed.
Ten tweede geeft SMA maar standaard 5 jaar garantie, die je wel kan uitbreiden (mits extra betalen) tot 10, 15 of 20 jaar.
25 jaar op een omvormer is sowieso niet nodig want die moet je (gemiddeld) na een 12-tal jaar vervangen.
De extra 5 jaar (dus 10 jaar in totaal) garantie raden we wel steeds aan bij onze klanten.
Er staat trouwens ook niet gedefinieerd welke SMA omvormer het is...
De aanpassing van de meter gebeurt automatisch door Fluvius als u dit zelf niet aanvraagt en er wordt voorrang gegeven aan zonnepaneeleigenaars.
Indien je dit WEL zelf aanvraagt kost dit inderdaad geld, ongeveer rond de €70 excl. BTW als ik me niet vergis.
Wat houdt het onderhoudscontract precies in? Want zolang er niets mis is met je installatie heb je ook geen onderhoud nodig.
En ALS er iets met je panelen mis is (of je omvormer) dan valt dit normaal gezien binnen de aangeboden fabrieksgarantie, want de installateur dan ook geen geld kost.
Indien dit over reinigen gaat: dit is NIET nodig! Enkel als je echt merkt dat ze ECHT vuil zijn zou je dit eens kunnen laten reinigen, maar in principe is de regen voldoende.
(bij veel vuil kan dit inderdaad wel een rendementsverlies geven tot 1% maar dit is eerder uitzonderlijk hoor...)
Staan er ook prijzen apart vermeld bij alles? Want aan de keuring kan hij bv. ook een serieus stukje bijgelapt hebben...
Jouw installatie zou normaal gezien maar tussen de €5000 & €7000 mogen kosten... (afhankelijk van de panelen, bij de duurste kan het misschien nog wel iets meer zijn)
Erg om zo'n dingen te zien, ze maken onze sector gewoon kapot, dit zijn piraten!