Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ugar

Legacy Member
Zonnepanelen zijn nu (bijna) een week in werking. Totale productie : 398 kWh (zonnepanelen zullen pas morgenvroeg om 10h effectief 7 operationeel zijn, ik schat dan 406 kWh ) opbrengst.

Ik had de panelen gelegd om 8000-8500 kWh te produceren (mijn verbruik, inclusief EV). Maar wanneer ik de productie van deze week vergelijk met andere PV-installatie met on-line tracking van de opbrengst, dan zou
ik tussen de 9500 en de 10000 kWh uitkomen.
Zoals het er nu naar uitziet had een omvormer van 6kV en 26 panelen (310Wp) voldoende geweest.

Anoniem19

Legacy Member
ugar zei:
Zonnepanelen zijn nu (bijna) een week in werking. Totale productie : 398 kWh (zonnepanelen zullen pas morgenvroeg om 10h effectief 7 operationeel zijn, ik schat dan 406 kWh ) opbrengst.

Ik had de panelen gelegd om 8000-8500 kWh te produceren (mijn verbruik, inclusief EV). Maar wanneer ik de productie van deze week vergelijk met andere PV-installatie met on-line tracking van de opbrengst, dan zou
ik tussen de 9500 en de 10000 kWh uitkomen.
Zoals het er nu naar uitziet had een omvormer van 6kV en 26 panelen (310Wp) voldoende geweest.

Het is ook een heel goede week geweest he. Voor hetzelfde geld is het een regenachtige zomer en heb je maar een kwart van je normale opbrengst.

Chilliewillie88

Legacy Member
ik wil een paar offertes opvragen voor de plaatsing van zonnepanelen. Iemand die een goede firma kan aanraden? Regio limburg :-)

ugar

Legacy Member
damocles zei:
Het is ook een heel goede week geweest he. Voor hetzelfde geld is het een regenachtige zomer en heb je maar een kwart van je normale opbrengst.

Natuurlijk besef ik dat. Maar voor die andere PV-installaties in Vlaanderen waarmee ik mijn opbrengst vergeleek was het de voorbije week ook een goede week volgens mij. En die hadden ongeveer de helft van mijn opbrengst, en de voorbije jaren +- 5000 kWh op jaarbasis. De opbrengst van de zomers van 2014-206 lag ook maar 10% lager dan die van de voorbije drie zomers..

ugar

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
ik wil een paar offertes opvragen voor de plaatsing van zonnepanelen. Iemand die een goede firma kan aanraden? Regio limburg :-)

Ik heb mijn installatie laten plaatsen door G&D Energy: weinig gedoe tijdens de offerte (wel altijd snel antwoord gekregen), competitieve prijs en correcte installatie.

BlackOccult

Legacy Member
Cerv.Be zei:
Eindelijk, ze komen 4 juni voor onze digitale meter en zodoende eindelijk ook overschakelen naar EV tarief. Mijn panelen waren aangemeld in augustus 2019, lang genoeg gewacht :baard:.

Binnenkort eens kijken naar de tarieven en waarschijnlijk ook nieuwe provider zoeken vanaf 4 juni.

Hoe komt het dat dat zo lang duurt? Moet/kan ik dat al proactief doen (installatie is pas op 11 juni)?

GvR

Legacy Member
Je kan dit aanvragen. Ik heb een huis gekocht waar nog een (gedesactiveerde) budgetmeter rond de teller hangt. Deze moet weg want anders kan de teller niet terugdraaien. Via de website van fluvius heb ik dan een aanvraag gedaan en voor 70 euro komen ze nu een digitale meter installeren.

Cerv.Be

Legacy Member
BlackOccult zei:
Hoe komt het dat dat zo lang duurt? Moet/kan ik dat al proactief doen (installatie is pas op 11 juni)?
Nee, uw panelen worden na keuring aangemeld. Er wordt automatisch een dossier geopend bij Fluvius voor installatie digitale meter en zij nemen verder contact op. Maar die mannen hebben meer dan werk genoeg met hun installaties van meters. Het is ook wat regio gebonden denk ik.

Alhoewel mijn dossier ergens verloren is gegaan in de digitale wegen en ik ze zelf heb wat moeten triggeren via hun helpdesk. Dan wouden ze plots in februari komen maar heb ik die boot afgehouden. Nu is mijn dagmeter bijna teruggedraaid en heb ik direct de switch naar EV bijgevraagd.

Als je zelf afspraak maakt voor installatie moet je ervoor betalen, via deze weg niet.

ugar

Legacy Member
BlackOccult zei:
Hoe komt het dat dat zo lang duurt? Moet/kan ik dat al proactief doen (installatie is pas op 11 juni)?

Dat hangt een beetje af van wat je gaat installeren. Ik wou hier ook de aansluiting aanpassen (van 1F-63A naar 3F-32A). Dat moet je echt wel op tijd aanvragen.

Jenzel

Legacy Member
Net aantal offertes laten uitspelen tegen verschillende installateurs.

Uiteindelijk getekend en met dit als opstelling:

13 x AEG 325wp full black glas / glas
SMA SB 3.0
Totaalprijs alles in: 4915,37 euro

samn

Legacy Member
Heb ook enkele offertes gevraagd en gekregen:

Bedrijf 1
Panelen: 10 x Bauer glas-glas 310wp
Omvormer: SAJ 2Kw
Prijs: 3368 euro

Bedrijf 2
Panelen: 8 x Qcells 345 wp
Omvormer: SMA SB2.0 VL-40
Prijs: 3288 euro

Bedrijf 3
Panelen: Eurener Full Black MWT 330wp
Omvormer: SMA SB2.0
Prijs: 3899 euro

Iemand ervaringen met bovenstaande of die mijn keuzestress wat kan verlichten?

desolation

Legacy Member
Q-cells zijn gewoon goede panelen (ook niet de beste maar scherp van prijs) en ze worden gecombineerd met een kwaliteitsomvormer. Naar mijn menening de interessantste offerte.
Als ge 4k kunt/wilt uitgeven, eventueel doorschalen naar 12 panelen en een Sunny Boy 3.0 nemen.

sweetmonkey

Legacy Member
Iemand recent zonnepanelen laten leggen regio Aarschot? Iemand die enkele installateurs kan aanraden en evt hun opstelling?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Cokeske

Legacy Member
Hey,

Wie kan me helpen met advies.
Had graag 18 zonnepanelen geplaatst voor mijn woning. Tuinconstructie 229°ZW Helling +-12 graden

Welk zonnepaneel?
Hyundai 345Wp Shingled Mono Full Black HIE-S345SG 158 € per paneel
LG 355Wp Neon2 254 € per paneel

Welke omvormer? 4kW of 5kW
SMA
SolarEdge met Optimizers

Geen schaduw, enkel vanaf 18u30 komt de eerste schaduw op 3 panelen
In de winter of tussenseizoenen soms wat lichte schaduw van elektriciteitskabel voor woning
Elektriciteitsaansluiting 3x220v

desolation

Legacy Member
Solarwinkel.be?

Omvormer: SMA. Goedkoper dan Solaredge, minder connecties dus minder connecties die kapot kunnen gaan, geen verbruik van elke individuele optimizer.

Die LG is wel een beter paneel, maar of ge dat er gaat uit halen qua redement is betwijfelbaar.
Kan perfect op een 4.0 omvormer, zal natte vinger 6000kWh geven per jaar, een 5.0 geeft quasi hetzelfde.
Uw hellingshoek van uw panelen is voor een zuidgerichte opstelling wel redelijk vlak.

Caracalla

Legacy Member
Die Hyundai shingled gaat het zelfs beter doen in de schaduw, gezien 9 zones t.o.v. de 3 zones op de LG.
Gewoon met een SMA leggen idd in die situatie met die beperkte schaduwval.
Qua omvormer zou ik hier persoonlijk ook de 4.0 nemen.

Gladz0r

Legacy Member
Zojuist de volgende firma op bezoek gehad. Wij willen zonnepanelen op een plat dak leggen, in tegenstelling tot de vorige die glas-glas aanbevelen zweert hij voor een plat dak bij glas folie panelen.
Dit omdat glas-glas panelen te warm zouden worden en een verminderde opbrengst hebben op een plat dak. Klopt dit?

S.conceiçao7

Legacy Member
IVM sunnyboy omvormer...

ik heb hem verbonden met mijn telenet modem, en zo kan ik via sunnyportal.com mijn verbruik zien


echter, zo ben ik wel een slot vrij in mijn modem. Hoe kan ik hem via wifi laten werken?

als ik met mijn laptop mijn beschikbare verbindingen check, zie ik hem wel staan hoor die SMAxxxxxx , maar hoe kan ik er nu gewoon voor zorgen dat hij via wifi zijn updates binnenhaalt, en die statistieken upload naar sunnyportal.com?


thx

Klopgeest

Legacy Member
S.conceiçao7 zei:
IVM sunnyboy omvormer...

ik heb hem verbonden met mijn telenet modem, en zo kan ik via sunnyportal.com mijn verbruik zien


echter, zo ben ik wel een slot vrij in mijn modem. Hoe kan ik hem via wifi laten werken?

als ik met mijn laptop mijn beschikbare verbindingen check, zie ik hem wel staan hoor die SMAxxxxxx , maar hoe kan ik er nu gewoon voor zorgen dat hij via wifi zijn updates binnenhaalt, en die statistieken upload naar sunnyportal.com?


thx

Inloggen in installateursmodus van de omvormer, SMA12345678 of 12345678 als wachtwoord.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan