Op de games na, waar elk een persoonlijke voorkeur heeft...mijn bescheiden mening wat de hardware en functionaliteit betreft:
Xbox 360
+ speelt wmv, mp3, mp4
+ DVD-speler, met progressive scan en een poging tot upscaling
+ fotoviewer
+ uit te wisselen front ("faceplate")
+ rumble
+ verbinding met PC voor delen van media
(- extra Microsoft software vereist)
- betalen voor online gaming (€60 per jaar)
- dure randapparatuur
- zelf upgraden zo goed als onmogelijk
- zeer instabiele hardware
- zeer luidruchtig
- grote stroomadapter
- beperkte functionaliteit naast games
- DVD is/wordt beperking
- HD-DVD is optioneel (€180)
- WiFi is optioneel (€80)
PS3
+ gratis online gaming
+ audio & video chat
+ binnenkort Home, een enorm uitgebreid friends-systeem dat min of meer naadloos aansluit op games
+ speelt zo goed als alle media schijfjes af, zelfs super audio cd en HD Blu-ray
+ mp3, mp4, mpeg, etc. afspeelbaar
+ ondersteunt DNLA (met freeware programma op je PC kun je al je films richting PS3 streamen, ook divx)
+ fotoviewer
+ internet browser
+ rippen van audio cd's naar mp3 en atrac
+ HDMI 1.3 & optische geluidsuitgang, Dolby HD, 1080p
+ goed upscalen van oude games (60GB model), zeer goed upscalen van dvd's
+ WiFi ingebouwd
+ bewegingsgevoelige controller
+ Blu-ray ook voor games (25GB of 50GB schijfjes, later zelfs 100GB)
+ geruisloos
+ stabieler dan een Xbox 360 die af ligt
+ randapparatuur relatief goedkoop, elke USB of Bluetooth headset werk, elke USB muis, toetsenbord, webcam, externe harde schijf voor media, iPod aan te sluiten, etc.
+ Bluetooth controllers en headsets/oortjes
+ grote harde schijf, zelf uit te wisselen (standaard SATA 2.5" aka laptop hd)
+ alles intern, geen externe stroomadapter ter grootte van een baksteen
+ Linux kan er op worden geïnstalleerd
- rumble is voor volgend jaar
- genereert veel warmte
- kabel voor HDTV aansluiting niet meegeleverd (kost je nog een extra €10)