Archief - verhuren van een woning

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Firestyler

Legacy Member
ik ben aan het rondkijken voor een appartementje te kopen voor de verhuur.
waar moet ik op letten en naar kijken?
en bij de huurders zelf wat mag en wat mag niet?
ik heb zoal gehoord dat je hun loonfiches mag opvragen van 3maand etc, en dan hoor ik ook dat dit niet mag.

ik heb wel al rond gekeken en al wat gevonden dat alles zowat rond de 200.000€ schommeld, leningen heb ik ook al bekeken bij verschillende banken.

Bontus

Legacy Member
Huurders worden redelijk sterk beschermd door de wet, dus je moet wat geluk hebben, want om bijvoorbeeld een heel slechte huurder eruit te zetten zal je 3 maand moeten wachten. (correct me if I'm wrong)
En natuurlijk kan je zo 1500 euro aan inkomsten verliezen.
Maar eens je goeie hebt is het een heerlijke bron aan inkomsten :)

Arifiene

Legacy Member
Bekijk de huurderswet es, dan weet je al wat hun rechten zijn. (google gwn op huurderswet)

*Mercenary*

Legacy Member
Volgens mij moet je er ook eerst een tijd zelf in wonen voor je het kan verhuren.

DogFacedGod

Legacy Member
*Mercenary* zei:
Volgens mij moet je er ook eerst een tijd zelf in wonen voor je het kan verhuren.

mijn excuses maar volgens mij is da eerlijk gezegd zever.

*Mercenary*

Legacy Member
Nu ik het nog es lees, klinkt het idd niet echt logisch :p

Ma ben zeker dat er iets gelijkaardig is van situatie dat ik onlangs van gehoord heb.

Nessaja

Legacy Member
als het uw eerste woning is moet ge er idd zelf eerst in wonen, ge moogt ni zomaar een huis/app huren als ge bij uw ouders nog woont en dit dan verhuren afaik

LeSec

Legacy Member
Firestyler zei:
kvraag me af zijn er soms mensen met ervaringen?

Wij verhuren ja.
Nog geen enkel probleem mee gehad infeite, je moet gewoon een deftige huurder vinden, daar begint alles bij infeite. Dan kan er niet veel mislopen hoor. Tis een zeer goeie investering hé, proficiat met je keuze en toekomstige aankoop alvast.

Indien je eventueel nog een zoekt, wij hebben toevallig nog het laatste nieuwbouwappartement van een project te koop staan (te Lebbeke)

(Klik voor meer info)

*Mercenary*

Legacy Member
Nessaja zei:
als het uw eerste woning is moet ge er idd zelf eerst in wonen, ge moogt ni zomaar een huis/app huren als ge bij uw ouders nog woont en dit dan verhuren afaik
ja, twas dit dus dat ik bedoelde :)

pieta

Legacy Member
indd, een defitge huurder = ideaal,
hier thuis hebben ze ook een paar appartementen, al wa ouder, ma zeker nog deftig, en de laatste huurder heeft het daar ehct goed verpest, heeft daar zitten verven zonder iets af te plakken, zeer veel in gerookt zonder bena een raam open te zetten, ehct op de ramen hing gewoon een teer laag, ook heeft die eens vet ofzo door de afvoer gegooit, waardoor da verstopt zat, en een aantal dingen zijn ondergelopen, hebben ze ziiten zeggen dat da onze shculd was enz, advocaat der moeten bijhalen, nu recent is da appartement gerenoveerd,mn zus gaat derin wonen daarmee, ma goeie huurder = zeer fijn...

Firestyler

Legacy Member
The_Messenjah zei:
Wij verhuren ja.
Nog geen enkel probleem mee gehad infeite, je moet gewoon een deftige huurder vinden, daar begint alles bij infeite. Dan kan er niet veel mislopen hoor. Tis een zeer goeie investering hé, proficiat met je keuze en toekomstige aankoop alvast.

Indien je eventueel nog een zoekt, wij hebben toevallig nog het laatste nieuwbouwappartement van een project te koop staan (te Lebbeke)

(Klik voor meer info)

nog schoon appartement, maar ben eerder in de gebuurte aant zien, heb ik er een beter zicht op, ook als ik het verhuur en eens passeer.

maar het is nog niet voor deze maand, nog eerst even alles afwegen en bekijken

[MJ]

Legacy Member
Je mag zeker verhuren als je nog bij je ouders woont, ook als het je eerste woning is.
Het verschil zit m in de fiscaliteit. Als je je eerste woning niet betrekt voor minstens 3 jaar (dus officiele domicilie) neemt, kan je ook niet genieten van verlaagde registratierechten (het zgn. klein schrijven) en/of andere fiscale voordelen.

Firestyler

Legacy Member
[MJ];8809963 zei:
Je mag zeker verhuren als je nog bij je ouders woont, ook als het je eerste woning is.
Het verschil zit m in de fiscaliteit. Als je je eerste woning niet betrekt voor minstens 3 jaar (dus officiele domicilie) neemt, kan je ook niet genieten van verlaagde registratierechten (het zgn. klein schrijven) en/of andere fiscale voordelen.

dacht al zoiets, maar naar belastingen moet ik niet zien, die heb ik niet en kunnen ze mij niet aanrekenen :crazy:

Bontus

Legacy Member
Firestyler zei:
kvraag me af zijn er soms mensen met ervaringen?

Wij verhuren 3 appartementen en een kot.
Vroeger nog een huis zelfs.
Zoals the messenjah zegt is het de huurder die het makkelijk/moeilijk maakt.
We zitten nu weer met ene die 2 maand huur nog niet betaald heeft, kunt ge weer naar de vrederechter trekken om alle procedures te starten.
Reden die hij nu geeft is dat hij het wil kopen, hij biedt 100.000, maar ja zo werkt het niet als wij het verhuren natuurlijk :)

Toreador

Legacy Member
*Mercenary* zei:
Volgens mij moet je er ook eerst een tijd zelf in wonen voor je het kan verhuren.

Neen dit klopt niet, wat wel klopt is dat je meer betaalt als je er niet eerst zelf een periode in woont.

Dat heet dus "het abattement" en dit hangt af van verschillende factoren, bv het kadastraal inkomen.

Het abattement is een korting van 10% op schrijfkosten en zelfs bepaalde leningkosten, afhankelijk van hoe de zaken in elkaar zitten. Zo'n korting kan ettelijke 1000den eurootjes verschil betekenen, maar geldt enkel als je de woning in eerste instantie koopt om er zelf in te wonen, wat betekent dat je contractueel verplicht bent om er zelf minimaal 3 jaar in te wonen en dit adres te registreren als hoofdverblijfplaats, daaronder mag je wel onderverhuren, maar je moet er zelf nog altijd je hoofdverblijf hebben.

Na de periode van 3 jaar doe je ermee wat je wil.

Indien je dit niet wenst heb je gewoon geen optie op het abattement, als je die optie wel neemt en je verbreekt de voorwaarden, dien je onmiddellijk je korting terug te betalen.

Zo simpel is het.

Verder is er altijd die "waarborg" natuurlijk, je kan 3 maanden waarborg vragen, die dan op een externe rekening wordt gestort en waar zowel jij als de huurder niet meer aankan tot het huurcontract beëindigd wordt. Ook is een opzeg van 3 maanden verplicht, de huurder kan vertrekken met een opzeg van 3 maanden, en jij kan hem buitenwippen met een opzeg van 3 tot 6 maanden, afhankelijk van hoe de wet nu staat (weet ik nu niet of het nog altijd 6 maanden was, vroeger was het 6 maanden, en enkel 3 maanden als de huurder eruit moest omdat de eigenaar intrek wou nemen). Ik geloof dat het nu ongeacht de situatie telkens 3 maanden is.

a242050

Legacy Member
Mijn pa verhuurt ook, soms is dit wel fijn als er goede huurder inzit,
maar dat is niet altijd het geval en dan komen de problemen: niet betalen, schade aanbrengen, brand aansteken ...

[MJ]

Legacy Member
Ja, ne goeien huurder is wel belangrijk. En zeker zien dat alles ok is, voor je verhuurt, duidelijk contractje opstellen, uitgebreide plaatsbeschrijving doen...
Mijn broer verhuurt ook een huis, en n/o to anyone, maar als ze al beginnen van: is t goed dat t ocmw de waarborg betaalt, zitten er prolly al problemen aan te komen. Op dat moment moet je op uw mensenkennis vertrouwen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan