Archief - Studeren+werken -> belastingen ???

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Reddyfreddy

Legacy Member
Omdat ik hier nergens een éénduidig antwoord kan vinden over hoe het nu juist zit met de regels ...

Ff m'n situatie uitleggen:
* In Juli-Augustus heb ik gewerkt als jobstudent, veeeel gewerkt, en dus ook niet slecht verdient.
* Vanaf nu ga ik terug werken tijdens de weekend enz, en ga ik ingeschreven staan als werkstudent. (helemaal officieel, nix int zwart)

Zijn er nu bepaalde dingen waarmee ik moet rekening houden? Over het al dan niet teveel werken, of teveel verdienen in een jaar ?

Wat heeft dit als gevolgen op eventueel te betalen belastingen door mijzelf, door m'n ouders enz.
Wat heeft dit als gevolgen op het kindergeld ?

Danku

pina

Legacy Member
- in juli en augustus "veeeel" gewerkt? zolang je maar niet meer dan 23 dagen hebt gewerkt...
- je mag tot het einde van het jaar niet meer dan 23 dagen werken.

je moet dus enkel letten op het aantal dagen dat je werkt. Idem dito voor in 2007. Je mag buiten de vakantiemaanden niet meer dan 23 dagen werken in totaal en binnen de vakantiemaanden max 23 dagen. Allemaal aan een RSZ-tarief van 2%

OF

je kiest voor een ander "tarief": onbeperkt werken heel het jaar door aan een tarief van 13% RSZ maar je mag dan in de vakantiemaanden geen vakantiejob doet aan een tarief van 2% maar wel aan 13%.

percentages kunnen wel ietsje verschillen.

Reetman

Legacy Member
pina zei:
- in juli en augustus "veeeel" gewerkt? zolang je maar niet meer dan 23 dagen hebt gewerkt...
- je mag tot het einde van het jaar niet meer dan 23 dagen werken.

je moet dus enkel letten op het aantal dagen dat je werkt. Idem dito voor in 2007. Je mag buiten de vakantiemaanden niet meer dan 23 dagen werken in totaal en binnen de vakantiemaanden max 23 dagen. Allemaal aan een RSZ-tarief van 2%

OF

je kiest voor een ander "tarief": onbeperkt werken heel het jaar door aan een tarief van 13% RSZ maar je mag dan in de vakantiemaanden geen vakantiejob doet aan een tarief van 2% maar wel aan 13%.

percentages kunnen wel ietsje verschillen.



Klopt... je bent ook niet meer ten laste van je ouders en , in mijn geval, kwam da neer op een verlies van 1000 euro / jaar voor mijn ouders ( ik was tweede kind ) Voor exacte info belde toch gewoon naar het kinderbijslagfonds, stapte naar een interimbureau, maar informeer u bij verschillende bronnen want tkmot wel ies voor dat ze op een interimbureau er is ferm naast kunnen zitten

vjcube

Legacy Member
je mag 240uur werken in 3maand, maakt ni uit hoe veel je verdient, je mag niet meer dan 240uur werken, anders verlies je je kinderbijslag

finn

Legacy Member
in't jaar da je 18 verjaardag valt, krijgen je ouders zowieso kinderbijslag.
en er liggen ook cijfers aan vast... naargelang je uit een éénouder of tweeoudergezin komt. In het eerste geval mag je meer verdienen eer je meer belastingen moet betalen.
én.. van die 23 dagen in juli aug sept klopt en erbuiten ook nog es 23

nerdz

Legacy Member
vjcube zei:
je mag 240uur werken in 3maand, maakt ni uit hoe veel je verdient, je mag niet meer dan 240uur werken, anders verlies je je kinderbijslag

Dees wil ik toch wel effe corrigeren...
Het enige dat telt is het aantal dagen da ge werkt.
Ik doe nu ene dag in de week na het school 2 uren e jobke en da telt voor evenveel als ne ganse dag.
Ge moogt dus 23 dagen tijdens de schoolvakanties en 23 dagen erbuiten.
Voor de schoolvakanties rekenen ze juli, augustus en september.

Mvg, Joeri

sleejer

Legacy Member
vjcube zei:
je mag 240uur werken in 3maand, maakt ni uit hoe veel je verdient, je mag niet meer dan 240uur werken, anders verlies je je kinderbijslag

dat is als ge als gewone werkende staat ingeschreven :)

polarvandal

Legacy Member
sleejer zei:
dat is als ge als gewone werkende staat ingeschreven :)


denk van ni.
Ge moet met 3 dinge rekening houden:
-kinderbijslag
-belasting (voor u ouders en voor uzelf)
-rsz

-voor kinderbijslag moogt ge maar max 240 uur per kwartaal werken , maar ni uit hoe veel ge verdient. (juni juli augustus telt die 240 u ni, moogt ge werke zoveel als ge wilt)
http://www.kids.partena.be/content/default.asp?PageID=25
-voor rsz moogt ge maar 23 dagen in vakantie maanden werken en 23 dagen erbuiten. Als ge meer dagen werkt betaalt ge 13% rsz ipv 2% (is zo geen groot drama, die extra 11%)
-belasting ben ik ni helemaal zeker, maar ik dacht dat het was van iets van een 'max 3200 €per jaar + een eerste schijf van +/- 2000 €die zoiezo onbelast is'.
Wat zorgt voor een 5200-5400€da ge maar moogt verdienen, anders moeten u ouders veel meer belastingen betalen.
En de grens eer ge zelf belasting moet betalen ligt hoger dan wann u ouders belasting moeten betalen, dus hou rekening met de laagste.

pdf bestand wel :(, maar lees is puntje IV, staat alles in.
(khad vroeger folderkes van overheid in favos staan ma kvind ze ni meer trug.)
tis wel redelijk ingewikkeld met het rekenen van netto belastbare bestaansmiddelen.
Soit, khoop da dees al helpt.

l4mp

Legacy Member
Reddyfreddy zei:
Omdat ik hier nergens een éénduidig antwoord kan vinden over hoe het nu juist zit met de regels ...

Ff m'n situatie uitleggen:
* In Juli-Augustus heb ik gewerkt als jobstudent, veeeel gewerkt, en dus ook niet slecht verdient.
* Vanaf nu ga ik terug werken tijdens de weekend enz, en ga ik ingeschreven staan als werkstudent. (helemaal officieel, nix int zwart)

Zijn er nu bepaalde dingen waarmee ik moet rekening houden? Over het al dan niet teveel werken, of teveel verdienen in een jaar ?

Wat heeft dit als gevolgen op eventueel te betalen belastingen door mijzelf, door m'n ouders enz.
Wat heeft dit als gevolgen op het kindergeld ?

Danku

ik doe exact hetzelfde als gij:

ik heb het statuut werkstudent, betaal volle pot aan belastingen die tevens automatisch worden afgenomen (dit heb ik expres laten doen, zodat ik op het einde van het jaar geen giga betaling mag terugstorten) Dit jaar moet ik 0,0 euro terugstorten, maar dat wilt wel zeggen dat ik op een 70 euro 15 euro telkens afgeef, ik denk zelfs iets meer.

mijn ouders krijgen nog steeds mijn kindergeld, nu hier moet je oppassen je mag niet meer dan 240uur werken op een kwartaal. Als je hier mooi onder blijft dan krijgen je ouders nog steeds kindergeld, anders niet.

vjcube

Legacy Member
nerdz zei:
Dees wil ik toch wel effe corrigeren...
Het enige dat telt is het aantal dagen da ge werkt.
Ik doe nu ene dag in de week na het school 2 uren e jobke en da telt voor evenveel als ne ganse dag.
Ge moogt dus 23 dagen tijdens de schoolvakanties en 23 dagen erbuiten.
Voor de schoolvakanties rekenen ze juli, augustus en september.

Mvg, Joeri

mjaja, ik zal da van jou terug corrigeren zeker..
ten eerste zou da een belachelijke methode zijn, als je 2 uur werkt da het dan voor een ganse dag wordt aangerekend.
ten tweede doe ik nu al 2 jaar een weekendjob (waar d'office ook een vakantiejob bijzit.) Ik heb het overlaatst nog gaan vragen omdat die van de kinderbijslag beweerde da ik teveel had gewerkt.Toen hebben ze mij verteld dat ik per kwartaal 240uur mocht werken en geen minuut meer, het doeter ook niet toe hoeveel je verdient.
Ik werk elk weekend 8 tot 13u en in de vakanties is da een pak meer.

TrioNiX

Legacy Member
ik doen elke zaterdag 8 uur

de vrijdag 4 uur (niet elke week)

de vakanties (bena allemaal)

ouders verlieze niks vn men kindergeld en ik verdien daar goed mee bij
dusja kweet ook niet echt hoe da zit
ze zegge mij ginder da da gn kwaad kan en da ze het int oog houde
nx int zwart
wel vet:D

nerdz

Legacy Member
vjcube zei:
mjaja, ik zal da van jou terug corrigeren zeker..

Mja ik dacht da ge over de belastinge bezig waart maar twas het kindergeld dus da van u geldt op kindergeld en da van mij op belastingen :)
Tis me dat hier allemaal zo simpel is in belgie he :crazy:
Ik weet 100% zeker da ze voor belastinge voor een uur werken die ganse dag rekenen, tenzij mene pa (vakbondsafgevaardigde) verkeerd is natuurlek...

Mvg, Joeri

Arifiene

Legacy Member
vjcube zei:
mjaja, ik zal da van jou terug corrigeren zeker..
ten eerste zou da een belachelijke methode zijn, als je 2 uur werkt da het dan voor een ganse dag wordt aangerekend.
ten tweede doe ik nu al 2 jaar een weekendjob (waar d'office ook een vakantiejob bijzit.) Ik heb het overlaatst nog gaan vragen omdat die van de kinderbijslag beweerde da ik teveel had gewerkt.Toen hebben ze mij verteld dat ik per kwartaal 240uur mocht werken en geen minuut meer, het doeter ook niet toe hoeveel je verdient.
Ik werk elk weekend 8 tot 13u en in de vakanties is da een pak meer.

jammer voor jou, maar hij heeft gelijk
2 uur telt ook als 1 dag , ALS je in het jobstudentensysteem van 23/23 dagen zit, niét als werkstudent het hele jaar door (en je dus ook meer belastingen moet betalen)
Voor de rest heeft polarvandal volledig gelijk, ge moet rekening houden met rsz, kidnerbijslag en belastingen, en die hebben elk 3 criteria
Uitrekenen, veel succes, tis mogelijk, maar ingewikkeld.
Hoe ik dit zeker weet? Ik had 2 jaar geleden teveel verdiend, gelukkig niet veel, anders gingen er grote gevolgen aan hangen... Ik heb enkel probs gehad met rsz. Anyway hou ik het nu supergoed in de gaten :).

Arifiene

Legacy Member
Le Roy Landis zei:
is het minimum da ge ge per dag werkt nie 3 uur?

nope :)
mijn lief werkte op papier 2 uur de zaterdag, en er stond altijd 1 dag op als geregistreerd.

vjcube

Legacy Member
Arifiene zei:
jammer voor jou, maar hij heeft gelijk
2 uur telt ook als 1 dag , ALS je in het jobstudentensysteem van 23/23 dagen zit, niét als werkstudent het hele jaar door (en je dus ook meer belastingen moet betalen)
Voor de rest heeft polarvandal volledig gelijk, ge moet rekening houden met rsz, kidnerbijslag en belastingen, en die hebben elk 3 criteria
Uitrekenen, veel succes, tis mogelijk, maar ingewikkeld.
Hoe ik dit zeker weet? Ik had 2 jaar geleden teveel verdiend, gelukkig niet veel, anders gingen er grote gevolgen aan hangen... Ik heb enkel probs gehad met rsz. Anyway hou ik het nu supergoed in de gaten :).

tja, lees zijn openingspost nog eens, hij wilt gaan werken als werkstudent, dus denk ik toch dat ik gelijk heb?
het gaat hier niet om een systeem van 23/23 meer aangezien hij zich gaat inschrijven als werkstudent..

Arifiene

Legacy Member
vjcube zei:
tja, lees zijn openingspost nog eens, hij wilt gaan werken als werkstudent, dus denk ik toch dat ik gelijk heb?
het gaat hier niet om een systeem van 23/23 meer aangezien hij zich gaat inschrijven als werkstudent..

Twas niet duidelijk, aangezien em ook al als 'jobstudent ' heeft gewerkt, en da zijn technisch 23/23 dagen.
Kzou trouwens graag willen weten hoe hij dat 'systeem' veranderd heeft, want normaal gaat da ni zo makkelijk, net omdat ge u aan die grenzen moet houden, en aangezien em zegt dat em al vééél gewerkt heeft in juli/aug...

Reddyfreddy

Legacy Member
Ok, bedankt voor de info.

Juli-Augustus stond ik ingeschreven als jobstudent.
En vanaf nu als werkstudent. (nu kan je wel niet meer omschakelen)

Dus moet gewoon onder m'n 250 uur per kwartaal blijven ? en onder de 5300 euro per jaar ... ?

Man man, ze maken het toch nie gemakkelijk é, voor iemand die veel wilt werke ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan