Archief - Planeten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

slash

Legacy Member
De International Astronomical Union (IAU) heeft vandaag een voorstel bekendgemaakt om de definitie van een 'planeet' te wijzigen. Ons zonnestelsel zou daardoor niet 9 planeten hebben zoals nu, maar 12. Het gaat hierbij om Ceres, Charon en 2003 UB313. De laatste planeet zal binnenkort nog een andere naam krijgen.

De resolutie speelt in een op een controverse onder astronomen die is ontstaan na de ontdekking van 2003 UB313. Dit object staat verder van de zon dan Pluto, maar is wel groter. Veel astronomen pleitten daarom voor een heldere definitie van een 'planeet'. Daarbij waren er twee mogelijkheden: meer objecten een planeet noemen, of Pluto zou niet langer een planeet meer zijn.

Over het voorstel is ruim twee jaar vergaderd door astronomen. In de nieuwe definitie moet een planeet voldoende massa hebben om zich door zijn eigen zwaartekracht in een bijna ronde vorm te trekken. Bovendien moet het object om een ster heendraaien - zoals de zon - en zelf geen ster of satelliet zijn.

Plutons
Om het verschil aan te kunnen geven tussen de 8 klassieke planeten en de kleinere planeten, wordt er een nieuwe categorie gedefinieerd. De 'plutons' worden planeten met Pluto als voorbeeld. Ze draaien rondjes om de zon die langer duren dan 200 jaar, en hebben een karakteristiek (niet rond) omlooppatroon rondom de zon.

Over de resolutie zal op 24 augustus gestemd worden. Als het voorstel het haalt, komen er in de nabije toekomst waarschijnlijk nog meer planeten bij. Op dit moment worden er nog observaties gedaan aan zeker een dozijn kandidaatsplaneten, en die lijst wordt steeds groter.

http://images.fok.nl/upload/060816_15958_planeten_groot.jpg

http://frontpage.fok.nl/nieuws/67492

wa denken jullie hiervan?
Ik had al een reportage gezien van horizon(Bye Bye Planet Pluto) waar dit in besproken werd. En de meeste astronomen die daar in voorkomen zeggen dat er meer dan 9 planeten zijn. Alleen nu is het bijna officieel.

blackman

Legacy Member
Ik vermoed dat er nog wel een paar 100 objecten rond de zon draaien die groter zijn dan pluto.

Imho: pluto afschaffen als planeet.
pit24 talking here

Hmgrwngd

Legacy Member
Ik zou zeggen dat het geen fuck uitmaakt. :D

Weet je wat ze msschien nog moeten doen ?
De ruimte tussen de planeten een naam geven, zoals ze met onze zeeën doen. :)

Give those fuckers something to do . :D

hipStar

Legacy Member
Pluto laten als planeet en gewoon andere planeten bij doen. Het is zoals de EU aan het worden eerst waren ze met 6 en nu met kweetnie.

virtualdude

Legacy Member
laat het gwn zoals het nu is.

Ok Pluto is geen echte planeet maar het zou echt verwarring zorgen door er extra toe te voegen of pluto te verwijderen.

slash

Legacy Member
virtualdude zei:
laat het gwn zoals het nu is.

Ok Pluto is geen echte planeet maar het zou echt verwarring zorgen door er extra toe te voegen of pluto te verwijderen.

jama en als ge em laat staan dan gaat ter verwarring komen met de definitie wa een planeet is

deyoeri

Legacy Member
Ik zou het zo laten eerlijk gezegd. Het woord 'planeet' niet herdefiniëren en die vier ruimteobjecten ook de naam planeet geven. Lijkt me het simpelst...al was het maar om verwarring te voorkomen.

virtualdude

Legacy Member
deyoeri zei:
Ik zou het zo laten eerlijk gezegd. Het woord 'planeet' niet herdefiniëren en die vier ruimteobjecten ook de naam planeet geven. Lijkt me het simpelst...al was het maar om verwarring te voorkomen.
ah nee é. die rotsen niet als planeet definiëren é.

Dan liever pluto weg

MAXXUR

Legacy Member
nu beginde te discussieren over iets waar die pekens 2 jaar over gedaan hebben, please don't even start :D

wa maakt het nu uit hoe ge wat noemt, zolang het ma blijft draaien en uit ons buurt blijft

killgore

Legacy Member
Om het verschil aan te kunnen geven tussen de 8 klassieke planeten en de kleinere planeten, wordt er een nieuwe categorie gedefinieerd. De 'plutons' worden planeten met Pluto als voorbeeld. Ze draaien rondjes om de zon die langer duren dan 200 jaar, en hebben een karakteristiek (niet rond) omlooppatroon rondom de zon.
Bij mijn weten heeft elke planeet een ellipsbaan om de zon en niet rond (cirkel)

slash

Legacy Member
Ferux zei:
Waarom is Pluto geen echte planeet?

omda da ne bol ijs is. En als da dichter bij zon zou komen zou ter ne staart achter komen zoals een komeet. (zo zei dieje ene da bij horizon :p)

Parnakra

Legacy Member
slash zei:
omda da ne bol ijs is. En als da dichter bij zon zou komen zou ter ne staart achter komen zoals een komeet. (zo zei dieje ene da bij horizon :p)

Europa (één van de manen van Jupiter) is ook een bol ijs, is het daarom een komeet en geen maan?

slash

Legacy Member
Parnakra zei:
Europa (één van de manen van Jupiter) is ook een bol ijs, is het daarom een komeet en geen maan?

definitie van een maan zal dan wel anders zijn zeker

denkimi

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Ik zou zeggen dat het geen fuck uitmaakt. :D

Weet je wat ze msschien nog moeten doen ?
De ruimte tussen de planeten een naam geven, zoals ze met onze zeeën doen. :)

Give those fuckers something to do . :D
groot gelijk. of ge dat nu een planeet noemt of niet, dat veranderd toch niets

Project Loony

Legacy Member
den-kimi zei:
groot gelijk. of ge dat nu een planeet noemt of niet, dat veranderd toch niets
Ah neen? Nomenclatuur is in de wetenschap nog altijd iets zeer belangrijks, en het kan handig zijn als je weet waar je het over hebt, niet? ...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan