slash
Legacy Member
De International Astronomical Union (IAU) heeft vandaag een voorstel bekendgemaakt om de definitie van een 'planeet' te wijzigen. Ons zonnestelsel zou daardoor niet 9 planeten hebben zoals nu, maar 12. Het gaat hierbij om Ceres, Charon en 2003 UB313. De laatste planeet zal binnenkort nog een andere naam krijgen.
De resolutie speelt in een op een controverse onder astronomen die is ontstaan na de ontdekking van 2003 UB313. Dit object staat verder van de zon dan Pluto, maar is wel groter. Veel astronomen pleitten daarom voor een heldere definitie van een 'planeet'. Daarbij waren er twee mogelijkheden: meer objecten een planeet noemen, of Pluto zou niet langer een planeet meer zijn.
Over het voorstel is ruim twee jaar vergaderd door astronomen. In de nieuwe definitie moet een planeet voldoende massa hebben om zich door zijn eigen zwaartekracht in een bijna ronde vorm te trekken. Bovendien moet het object om een ster heendraaien - zoals de zon - en zelf geen ster of satelliet zijn.
Plutons
Om het verschil aan te kunnen geven tussen de 8 klassieke planeten en de kleinere planeten, wordt er een nieuwe categorie gedefinieerd. De 'plutons' worden planeten met Pluto als voorbeeld. Ze draaien rondjes om de zon die langer duren dan 200 jaar, en hebben een karakteristiek (niet rond) omlooppatroon rondom de zon.
Over de resolutie zal op 24 augustus gestemd worden. Als het voorstel het haalt, komen er in de nabije toekomst waarschijnlijk nog meer planeten bij. Op dit moment worden er nog observaties gedaan aan zeker een dozijn kandidaatsplaneten, en die lijst wordt steeds groter.
http://images.fok.nl/upload/060816_15958_planeten_groot.jpg
http://frontpage.fok.nl/nieuws/67492
wa denken jullie hiervan?
Ik had al een reportage gezien van horizon(Bye Bye Planet Pluto) waar dit in besproken werd. En de meeste astronomen die daar in voorkomen zeggen dat er meer dan 9 planeten zijn. Alleen nu is het bijna officieel.
De resolutie speelt in een op een controverse onder astronomen die is ontstaan na de ontdekking van 2003 UB313. Dit object staat verder van de zon dan Pluto, maar is wel groter. Veel astronomen pleitten daarom voor een heldere definitie van een 'planeet'. Daarbij waren er twee mogelijkheden: meer objecten een planeet noemen, of Pluto zou niet langer een planeet meer zijn.
Over het voorstel is ruim twee jaar vergaderd door astronomen. In de nieuwe definitie moet een planeet voldoende massa hebben om zich door zijn eigen zwaartekracht in een bijna ronde vorm te trekken. Bovendien moet het object om een ster heendraaien - zoals de zon - en zelf geen ster of satelliet zijn.
Plutons
Om het verschil aan te kunnen geven tussen de 8 klassieke planeten en de kleinere planeten, wordt er een nieuwe categorie gedefinieerd. De 'plutons' worden planeten met Pluto als voorbeeld. Ze draaien rondjes om de zon die langer duren dan 200 jaar, en hebben een karakteristiek (niet rond) omlooppatroon rondom de zon.
Over de resolutie zal op 24 augustus gestemd worden. Als het voorstel het haalt, komen er in de nabije toekomst waarschijnlijk nog meer planeten bij. Op dit moment worden er nog observaties gedaan aan zeker een dozijn kandidaatsplaneten, en die lijst wordt steeds groter.
http://images.fok.nl/upload/060816_15958_planeten_groot.jpg
http://frontpage.fok.nl/nieuws/67492
wa denken jullie hiervan?
Ik had al een reportage gezien van horizon(Bye Bye Planet Pluto) waar dit in besproken werd. En de meeste astronomen die daar in voorkomen zeggen dat er meer dan 9 planeten zijn. Alleen nu is het bijna officieel.



)